سیستم مولتی پلکس پژو 206

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot] مقدمه:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] از اولین خودرویی که در سری تولید انبوه تولید شد تا کنون زمان زیادی می گذرد. پروسه ی تولید خودروها پیشرفت زیادی کرده وقطعات یکی پس از دیگری دچار تغییرات تکنولوژیک شده اند، اما چیزی که تا چند سال پیش تقریبا بدون تغییر مانده است سیم ها و دسته سیم هایی است که در خودرو ها استفاده می شود. لزوم تغییر و ارتقای کیفی آنها تا بدان جا مهم است که اگر نگاهی گذرا به میزان تراکم وطول آنها در خودرو ها داشته باشیم خواهیم دید که حجم و وزن عمده ای از خودروها را دسته سیمها تشکیل می دهد. اصولا در هنگام برخورد اول با سیستم الکترونیک خودرو پژو نیز اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب می کند دسته سیمها وتعداد زیاد سیمهایی است که قطعات مختلف برقی را به یکدیگر متصل می کنند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نمودار زیرکه به صورت کلی مجموع طول سیم و تعداد اتصالات یک خودروی عمومی را نشان می دهد که با خودروهای نام آشنای پژو 405 و 605 قابل مقایسه است [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] دیاگرام میزان تغییرات در دسته سیمها[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] تکنولوژی مولتی پلکس راه حل کامل مناسبی برای حل این معظل بود که علی رغم پیچیدگی نسبتا زیاد تئوریک به درستی و تا حد امکان موجب کاهش میزان استفاده از سیم های متعدد در خودرو می شود. این تکنولوژی که اولین بار در صنعت ارتباطات کلامی به کار گرفته شد شهرها و روستا ها را به کمک دو رشته سیم به یکدیگر وصل کرد. پس از آن این صنعت با تکنولوژی ماکروویو تلفیق شده و سپس نوبت به صنایع خودرو رسید. سیستم مولتی پلکس یکی از سیستمهای نوین ارتباطی بوده در اغلب شرکت های صنعتی برای ارتباط تجهیزات و کامپیوترها به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از جدیدترین پیشرفت های تکنیکی می باشد که موجبات تحولات عظیمی را در صنایع مختلف به وجود آورده است. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] سازنده های مختلفی در این زمینه کار کرده اند که هر یک به نوبه ی خود مزایا و محدودیت های خاص خود را دارند. از معروف ترین استانداردهای مولتی پلکس می توان به موارد زیر اشاره کرد :[/FONT]
[FONT=&quot] استاندارد [/FONT] [FONT=&quot] J 1850[/FONT][FONT=&quot] : ساخت آمریکا که بر روی خودرو های شرکت های کرایسلر ، جنرال موتور و فورد استفاده می شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] استاندارد [/FONT] [FONT=&quot] Proprietary[/FONT][FONT=&quot] : ساخت ژاپن که بر روی خودرو های شرکت های ژاپنی استفاده می شود.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] استاندارد [/FONT] [FONT=&quot] ABUS[/FONT][FONT=&quot] : ساخت آلمان که بر روی خودرو های شرکت فولکس واگن استفاده می شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] استاندارد [/FONT] [FONT=&quot] VAN[/FONT][FONT=&quot] : ساخت فرانسه که بر رور خودرو های شرکت های پژو و رنو استفاده می شود .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] استاندارد [/FONT] [FONT=&quot] CAN[/FONT][FONT=&quot] : ساخت آلمان که بر روی خودرو های شرکت های بنز ، بی ام و ، ولوو و فیات استفاده می شود .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نکته مهم : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] در میان این استاندارد های ارتباطی ، استنادارد [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] نسبتا موفق تر بوده و اکنون در بین شرکت های سازنده ی خودرو تمایل نسبی برای استفاده از آن در روی خودرو های تولیدی وجود دارد. در خودرو های پژو از استاندارد های [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] استفاده شده است. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] دلایل نیاز به استفاده از سیستم مولتی پلکس[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ افزایش بیش از حد تعداد ارتباطات بین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها و سنکرون سازی آن ها : اگر به زیر داشبورد پژو 405 یا 607 نگاه کنید این مطلب را تصدیق می کنید. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ افزایش بیش از حد تعداد قطعات الکتریکی و نیاز به آینده نگری : این مطلب در خودرو های ایرانی که اکثرا واجد کسری از [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های شرکت سازنده هستند کمتر دیده می شود اما با دقت در خودروهایی مانند پژو 607 به این مهم پی می بریم.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ نیاز به ساده سازی بین دسته سیم ها : ساده سازی موضوع مهمی است که حتی در 206 غیر مولتی پلکس با ابداع [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] مورد توجه قرار گرفته است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 4 _ افزایش کیفیت ، راحتی و ایمنی : این فاکتورها دنیای جدیدی را پیشاروی خودرو ها باز می کنند که در سیستم غیر مولتی پلکس یا به سادگی قابل استحصال نبودهو یا در صورت امکان ، به چندین ده متر سیم نیاز است . این عامل در خودرو های پژو که رقم آخر آن ها به 6 و 7 و در آینده به 8 ختم می شود به خوبی استفاده شده است که در مورد آن بحث خواهد شد . [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 5 _ تنظیمات جدید ( آلودگی ، سیستم ترمز و ... ) : اتصال سیستم های جدید کارایی های بیشتری را به همراه دارد که در این مورد توضیح داده خواهد شد . [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 6 _ افزایش کیفیت و کمیت های عیب یابی : کسانی که آ شنایی مختصری با دستگاه های عیب یاب استاندارد دارند و بر روی هر دو خودروی 206 غیر مولتی پلکس و مولتی پلکس کار کرده اند می دانند که تا چه حد کارایی دستگاه های عیب یاب در روی خودروی مولتی پلکس بالاتر است به گونه ای که تا ریزترین فرمانبرهای موجود در خودرو حتی سوزن آمپر دور موتور را نیز می توان جداگانه تست کرد. در حالی که در سیستم غیر مولتی پلکس این موضوع به این سادگی ها نیست.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 7 _ مدیریت همگون قطعات تولید شده توسط سازنده های مختلف : یکی از معظلات سازنده های خودرو آداپته کردن قطعات شرکت های مختلف با سیستم خودروی آن هاست. در حالی که در سیستم جدید تنها کافی است سفارش قطعه ای داده شود که بتواند طبق استاندارد شبکه اطلاعات خود را وارد خودرو کند. در این حالت اضافه کردن سیستم های جدید نیز کاری بسیار ساده بوده و خودرو قابلیت افزایش آپشن را با اطمینان بیشتر و صرف هزینه ی کمتر دارا است. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] هندسه شبکه های اطلاعاتی[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] انواع هندسه شبکه های اطلاعاتی مولتی پلکس به شرح زیر است : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Star [/FONT] [FONT=&quot] : پیکر بندی ستاره که در آن تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها به طور جداگانه به یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مرکزی متصل می شوند. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Bus [/FONT] [FONT=&quot] : در این شبکه تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها به طور جداگانه پس از اتصال به دو خط گذرگاه داده ها به یکدیگر متصل می شوند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Tree [/FONT] [FONT=&quot] : این شبکه مجموعه ای از شبکه های [/FONT] [FONT=&quot] Star [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] Bus [/FONT] [FONT=&quot] می باشد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 4 _ شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Ring [/FONT] [FONT=&quot] : در این شبکه هر [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] حد فاصل بین دو [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] دیگر است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 5 _ شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Lattice [/FONT] [FONT=&quot] : در این شبکه ارتباط بین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها به صورت رندوم برقرار می شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] نکته مهم :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] شبکه مولتی پلکس خودرو 206 از یک نظر با در نظر گرفتن [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] به عنوان [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مرکزی شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Star[/FONT][FONT=&quot] ، از نظر دیگر با توجه به انتقال داده ها روی دو خط سیم به هم پیچیده شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Bus [/FONT] [FONT=&quot] و از یک دید دیگر با توجه به قرار گرفتن یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] بین دو [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] دیگر شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Ring [/FONT] [FONT=&quot] خواهد بود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نحوه ی انتقال اطلاعات در شبکه های مولتی پلکس[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ خط تلفن.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ دو رشته سیم به هم پیچیده فرکانس بالا.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ سیم های کواکسیال.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 4 _ فیبر نوری.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 5 _ ارتباط مادون قرمز.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 6 _ ارتباط رادیویی.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نکته:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در خودروی 206 از روش دو رشته سیم به هم پیجیده استفاده شده است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مختصری در مورد چگونگی تبدیل اعداد به کدها[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] با توجه به این که سیستم مولتی پلکس خودروی 206 دیجیتال است بنابر این اعداد ، متغیر ها و پارامتر های ارائه شده توسط کنترل یونبت ها باید به اعداد دیجیتال که در واقع همان صفر و یک هستند تبدیل شوند. این عمل به سادگی مثال های زیر انجام می شود : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ تبدیل دمای 19 درجه هوا ، حس شده توسط سنسور دمای هوا ی خارج از خودرو به کد دیجیتال: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 19/2 = 9 R = 1[/FONT]
[FONT=&quot] 9/2 = 4 R = 1[/FONT]
[FONT=&quot] 4/2 = 2 R = 0[/FONT]
[FONT=&quot] 2/2 = 1 R = 0 [/FONT]
[FONT=&quot] 1/2 = 0 R = 1 [/FONT] [FONT=&quot] ↑[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] نکته:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نحوه خواندن اعداد ( [/FONT] [FONT=&quot] R[/FONT][FONT=&quot] ها ) از پایین به بالا است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در نتیجه عدد 19 در مبنای 10 برابر کد دیجیتال 10011 در مبنای 2 است. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] این عدد در شبکه ارسال شده و سپس توسط یونیت دیگری دریافت می شود. یونیت مقصد باید این کد را رمز گشایی نماید ، لذا روش زیر را به کار می برد : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ کدگشایی 10011 برای به دست آوردن مجدد دمای هوای حس شده توسط سنسور دمای هوای خارج از خودرو : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 10011 = 1*2 +1*2 +0*2 +0*2 +1*2 = 1+2+0+0+16 = 19[/FONT]
[FONT=&quot] در نتیجه عدد 10011 در مبنای دیجیتال برابر عدد 19 در مبنای 10 است. [/FONT]

گرداوري : مجيد مافي نژاد


کلیه مطالب این تاپیک از :http://www.khodroha.com
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
قسمت دوم

قسمت دوم

[FONT=&quot] نحوه آشکارسازی خطا های انتقال اطلاعات در سیستم های مولتی پلکس[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ امکان برگشت اطلاعات و چک مجدد. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ استفاده از متد چک سام [/FONT] [FONT=&quot] Check sum [/FONT] [FONT=&quot] . [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ استفاده از متد بیت های پریتی [/FONT] [FONT=&quot] Parity [/FONT] [FONT=&quot] . [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 4 _ استفاده از متد کنترل [/FONT] [FONT=&quot] CRC[/FONT][FONT=&quot] ( [/FONT] [FONT=&quot] Cycle Redundancy Code[/FONT][FONT=&quot] ). در این روش با در نظر گرفتن طول پیام ، فریم اطلاعاتی کوچکی به طول 15 بیت ساخته و ارسال می کردد که در آن بروز خطا در انتقال اطلاعات قابل آشکار سازی و تصحیح است. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 5 _ عملیات تصحیح خطاها.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نکته:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در 206 مولتی پلکس برای آشکار سازی خطا در ارسال اطلاعات از روش کنترل [/FONT] [FONT=&quot] CRC [/FONT] [FONT=&quot] استفاده می شود.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] اهداف استفاده از سیستم مولتی پلک در 206[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] به طور کلی مهم ترین اهداف سیستم مولتی پلکس 206 را می توان به شرح زیر بیان داشت :[/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ تقلیل میزان دسته سیم ها در جهت تسهیم اطلاعات مشترک سیستم های الکترونیک خودرو.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مثال: اطلاعات نور خودرو ( [/FONT] [FONT=&quot] BSI , COM 2000[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] …,[/FONT][FONT=&quot] ).[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] اطلاعات موتور خودرو ( سرعت ، دما ، ... ) برای [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های آمپر ، گیربکس و ... .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ توسعه سیستم های مختلف در خودرو با استفاده از یک متدولوژی مشترک. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] مثال: [/FONT] [FONT=&quot] CD changer [/FONT] [FONT=&quot] و سیستم ناوبری و ... .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] سنسور باران و سنسور روشنایی . [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ افزایش کارایی و عملکرد سیستم با توجه به دسترسی سریع به اطلاعات.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مثال: ایجاد سازگاری صدای رادیو با سرعت خودرو. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] ایجاد حالت اتوماتیک در برف پاک کن های عقب در هنگام وقوع همزمان دنده عقب و باران.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 4 _ افزایش کارایی های عیب یابی و ایمنی. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] مثال: ایجاد خود عیب یابی و ذخیره اطلاعات در [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های باهوش. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] برقراری حالت ایمنی در زمان وقوع یک عیب خاص در [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها ( مانند روشن شدن برف پاک کن و چراغ های جلو در هنگام خرابی [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] ) .[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] معایب سیستم مولتی پلکس در روی خودروی 206[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ پیچیده شدن قابل ملاحظه فنی و تکنیکی سیستم های الکترونیک خودرو به گونه ای که طبق روال گذشته نمی توان با سعی و خطا در روی خودرو به ماهیت کاری سیستم های مختلف پی برد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ وابسته شدن اکید کنترل یونیت های موجود در خودرو به دستگاه های عیب یاب استاندارد پژو برای پیدا کردن عیب و رفع آن ها. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ نیاز به آموزش های طولانی مدت و کلاسیک برای فراگیری سیستم و یادگیری چگونگی انجام تعمیرات.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 4 _ نیاز به تعویض یک قطعه گران قیمت مانند [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] یا [/FONT] [FONT=&quot] COM 2000 [/FONT] [FONT=&quot] به دلیل وجود یک عیب کوچک. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]5_ کمبود تجهیزاتی که در هنگام به وجود آمدن مشکل حاد فنی بتواند سیستم را آنالیز نماید. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 6 _ عدم امکان اضافه کردن اکثر سیستم های تجاری مورد نیاز یا علاقه در روی خودرو. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 7_ عدم امکان استفاده از اکثر تجهیزات الکترونیک خودرو بر روی خودرو دیگر برای تست یا بر حسب نیاز. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] ساختار سخت افزاری [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های سیستم مولتی پلکس خودرو 206[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] هر [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] خودرو 206 مولتی پلکس دارای یک سری پایه های [/FONT] [FONT=&quot] Input [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] Output [/FONT] [FONT=&quot] و یک اوسیلاتور تولید فرکانس ( که می تواند بر مبنای [/FONT] [FONT=&quot] RC [/FONT] [FONT=&quot] و یا کوارتز باشد ) ، یک [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] و یا [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] کنترلر ( بر مبنای این که [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مربوطه به شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] یا [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] متصل باشد ) و یک پورت ترانسیور [/FONT] [FONT=&quot] Transceiver [/FONT] [FONT=&quot] ( فرستنده و گیرنده ) است که همزمان می تواند اطلاعات ارسالی را در یافت نماید. تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها در هنگام ارسال و دریافت اطلاعات توسط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] دیگر قادر به مشاهده اطلاعات روی گذرگاه داده ها ( که شامل دو سیم اطلاعاتی به هم پیچیده است ) می باشند و از این طریق می توانند اطلاعات مربوطه را ارزیابی نموده و در صورت مرتبط بودن با اطلاعات از آن استفاده نمایند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] به عنوان مثال وقتی اطلاعات سنسور دور موتور بر روی گذرگاه داده ها ارسال می گردد از طریق [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] این اطلاعات بر روی شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] ، [/FONT] [FONT=&quot] VAN Comfort [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] VAN Body [/FONT] [FONT=&quot] ارسال می گردد. در این حالت به عنوان مثال [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]های تهویه ( [/FONT] [FONT=&quot] A/C [/FONT] [FONT=&quot] ) ، آمپر چهارگانه ، نمایشگر چند منظوره و رادیو از این اطلاعات برای تصحیح عملکرد خود و یا نمایش داده ها استفاده می کنند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] وظایف [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] در سیستم مولتی پلکس[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] این [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] قلب ساختار مولتی پلکس بوده و وظیفه اصلی را به عنوان [/FONT] [FONT=&quot] Server [/FONT] [FONT=&quot] شبکه به عهده دارد. [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] گذرگاهی برای ارتباط سه [/FONT] [FONT=&quot] BUS [/FONT] [FONT=&quot] مختلف بوده و این اطلاعات را بین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] فرستنده تا گیرنده منتقل می کند. [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] وظیفه فعال سازی و [/FONT] [FONT=&quot] Standby [/FONT] [FONT=&quot] سیستم [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] را نیز بر عهده دارد و برق اصلی سیستم شبکه را نیز کنترل می کند. همچنین واسطه بین تجهیزات عیب یابی و [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] هایی است که به سیستم [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] متصلند. [/FONT]
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
قسمت سوم


[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]انواع شبکه در سیستم مولتی پلکس[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] به طور کلی دو نوع [/FONT] [FONT=&quot] BUS [/FONT] [FONT=&quot] وجود دارد: [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] . حداکثر تعداد این شبکه ها در اکثر خودرو ها سه سیستم می باشد که در خودرو 206 عبارتند از:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN Comfort [/FONT] [FONT=&quot] با سرعت [/FONT] [FONT=&quot] kbit/s [/FONT] [FONT=&quot] 125. [/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN Body [/FONT] [FONT=&quot] با سرعت [/FONT] [FONT=&quot] kbit/s [/FONT] [FONT=&quot] 5/62. ( در برخی از خودرو ها دو شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN Body [/FONT] [FONT=&quot] وجود دارد مانند 607 ).[/FONT]
[FONT=&quot] 3_ شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] یا [/FONT] [FONT=&quot] Power Train [/FONT] [FONT=&quot] با سرعت [/FONT] [FONT=&quot] kbit/s [/FONT] [FONT=&quot] 250. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] دو سیم به هم پیچیده در شبکه های [/FONT] [FONT=&quot] VAN Comfort [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] VAN Body [/FONT] [FONT=&quot] ، [/FONT] [FONT=&quot] Data[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] DataB [/FONT] [FONT=&quot] نامیده شده و دو سیم شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] به ترتیب [/FONT] [FONT=&quot] CAN Hi [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] CAN Low [/FONT] [FONT=&quot] نام دارند. حداکثر سرعت در [/FONT] [FONT=&quot] CAN Low [/FONT] [FONT=&quot] برابر [/FONT] [FONT=&quot] kbit/s [/FONT] [FONT=&quot] 125 و حداکثر سرعت در [/FONT] [FONT=&quot] CAN Hi [/FONT] [FONT=&quot] برابر [/FONT] [FONT=&quot] Mbit/s [/FONT] [FONT=&quot] 1 می باشد. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] توجه:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] اطلاعات ما بین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مختلف که بر روی شبکه های مختلف مذکور متصلند از طریق [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] صورت می پذیرد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] روش انتقال اطلاعات در شبکه های مولتی پلکس [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] CAN[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] اطلاعات به سه صورت زیر انتقال می یابد :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ روش نقطه به نقطه [/FONT] [FONT=&quot] Point to point [/FONT] [FONT=&quot] : که در این حالت اطلاعات ارسالی از یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] فقط به یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] دیگر انتقال می یابد. در این روش [/FONT] [FONT=&quot] ECU[/FONT][FONT=&quot] مصرف کننده دریافت اطلاعات را با ارسال بیت [/FONT] [FONT=&quot] ACK [/FONT] [FONT=&quot] بر روی دو سیم مولتی پلکس به [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] فرستنده اعلام می دارد. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ روش چند نقطه ای [/FONT] [FONT=&quot] Multi point [/FONT] [FONT=&quot] : در این روش اطلاعات ارسالی یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مورد مصرف چند [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] خاص قرار می گیرد. از آن جایی که اعلام دریافت اطلاعات از طرف یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] بر روی شبکه به معنای دریافت اطلاعات توسط تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها تلقی خواهد شد ( بر روی شبکه در آن واحد فقط یک بیت صفر و یا یک قرار می گیرد ) لذا عملیات [/FONT] [FONT=&quot] ACK [/FONT] [FONT=&quot] انجام نمی شود. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ روش انتشاری [/FONT] [FONT=&quot] Broadcast [/FONT] [FONT=&quot] :اطلاعات ارسالی در این روش در شبکه ارسال شده و هر [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] بر حسب امکان استفاده از اطلاعات می تواند آن را از روی شبکه بردارد. در این روش نیز همانند روش چند نقطه ای نیاز به [/FONT] [FONT=&quot] ACK [/FONT] [FONT=&quot] نیست.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] نکته مهم: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] در روش چند نقطه ای و انتشاری در شبکه های [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] اگر اطلاعات در یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مصرف کننده به درستی دریافت نشده و یا اصلا دریافت نشود سیستم کار خود را بدون هیچ ترفندی ادامه می دهد و [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مذکور بدون تداخل ، نسبت به استفاده و مونیتورینگ اطلاعات به دست آمده اقدام می کند. مثلا اگر اطلاعات دمای آب به اشتباه به آمپر برسد [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] داخل آمپر نسبت به نمایش مقدار غلط اقدام می کند و مانع از در یافت این اطلاعات توسط بقیه [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها یی که از این اطلاعات استفاده می کنند نمی شود.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] اما در شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] از آن جایی که تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های متصل به شبکه از نوع [/FONT] [FONT=&quot] Master[/FONT][FONT=&quot] هستند اگر اطلاعات مورد استفاده برخی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها توسط یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] برای بقیه ارسال شود و یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] نتواند اطلاعت را درست دریافت کند با ارسال 6 بیت صفر در روی شبکه قسمت پایانی فریم اطلاعات ( [/FONT] [FONT=&quot] EOF[/FONT][FONT=&quot] ) را خراب می کند. این خراب شدن فریم اطلاعاتی به طور همزمان توسط تمام [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها دیده می شود. لذا کلیه [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها صبر کرده تا در دور بعدی ارسال [/FONT] [FONT=&quot] Data [/FONT] [FONT=&quot] همگی یک مقدار یکسان را دریافت کنند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] به عنوان مثال اگر اطلاعات سرعت خودرو به طور صحیح به [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های انژکتور ، [/FONT] [FONT=&quot] ABS [/FONT] [FONT=&quot] و گیربکس اتوماتیک نرسد کار خودرو مختل می شود لذا از ارسال اطلاعات به شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] جلوگیری به عمل می آید.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نکته مهم: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] البته شمارنده ای در [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های متصل به شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] وجود دارد که در صورت مشاهده شدن خطای اطلاعات ، [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مسئول پس از چند بار خطا از مدار به کل خارج می شود تا بقیه [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها دچار اختلال نشوند و بدین صورت است که در صورت خرابی یونیت گیربکس اتوماتیک ،[/FONT][FONT=&quot]ECU [/FONT] [FONT=&quot] انژکتور قادر به ادامه کار خود خواهد بود.[/FONT]
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
قسمت چهارم

قسمت چهارم

[FONT=&quot] سیستم استاندارد ارسال اطلاعات در شبکه[/FONT][FONT=&quot] (مولتي پلكس)[/FONT]
[FONT=&quot] برای ارسال اطلاعات از طریق سیستم مولتی پلکس استانداردهای مختلفی وجود دارد. استاندارد مخصوص خودرو 206، [/FONT] [FONT=&quot] O.S.I model [/FONT] [FONT=&quot] نام دارد که در هفت لایه اطلاعاتی تعریف می شود. این لایه های اطلاعاتی توسط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] و بخش [/FONT] [FONT=&quot] CAN controller [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] VAN controller [/FONT] [FONT=&quot] ساخته و از طریق بخش ترانسیور [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ارسال و دریافت می شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] این استاندارد مبنای ارسال و دریافت اطلاعات مابین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مختلف سیستم بوده و در این استاندارد که به صورت نرم افزاری در داخل هر [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ساخته می شود فریمی تعریف می شود که طی آن اطلاعات به صورت سریال و با ترتیب خاصی بر روی شبکه داده ها گذاشته می شوند. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] در این استاندارد تمهیدات خاصی برای جلوگیری از تداخل اطلاعات ، تعریف الویت های ارسال اطلاعات ، تعیین کد شناسایی ارتباط اطلاعات با [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مختلف و ... بر اساس کدهای باینری و هگزادسیمال تعیین شده و سپس این دیتا بر روی شبکه جهت استفاده کلیه [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مرتبط رسال می گردد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] هفت لایه [/FONT] [FONT=&quot] O.S.I model [/FONT] [FONT=&quot] ( [/FONT] [FONT=&quot] Open System Interconnection[/FONT][FONT=&quot] )[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] انتقال اطلاعات در سیستم های شبکه و مولتی پلکس در در هفت لایه اطلاعاتی صورت می گیرد این هفت لایه هر یک گوشه ای از بار اطلاعات را به دوش گرفته و به هنگام ارسال اطلاعات بین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها نقش خود را بازی می کنند. نقش اصلی این لایه ها تعریف دریچه های ورودی و خروجی اطلاعات ، تیین مسیر عبور اطلاعات ، تعیین عناصر ارسال کننده و مصرف کننده اطلاعات ، الویت های ارسال اطلاعات ، ... و در نهایت تعریف پروتکل ارتباط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها ی خودرو با یکدیگر است. حال به معرفی کلی این لایه ها می پردازیم.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] لایه 1 ، لایه فیزیکال [/FONT] [FONT=&quot] Physicsl [/FONT] [FONT=&quot] : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] وظیفه این لایه انتقال نهایی اطلاعات بر روی خطوط انتقال اطلاعات یا همان شبکه مولتی پلکس است. این لایه تنها لایه فیزیکی بوده و اطلاعات را به سیگنال های الکتریکی و یا سیگنال های الکتریکی روی شبکه را به بیت های اطلاعاتی جهت انتقال به داخل [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] تبدیل می کند. این لایه شامل تعاریفی مبتنی بر موارد زیر است : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ تعریف چگونگی حالات سیگنال ها.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ تعریف خطوط انتقال و کانال های ارتباطی.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ تعریف مدهای مختلفارتباط به کانال ارتباطی ( [/FONT] [FONT=&quot] Connector[/FONT][FONT=&quot] ها و ... ).[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] لایه 2 ، لایه ارتباط [/FONT] [FONT=&quot] Link [/FONT] [FONT=&quot] : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] شامل زیرلایه های ( [/FONT] [FONT=&quot] Medium Access Control[/FONT][FONT=&quot] ) [/FONT] [FONT=&quot] MAC [/FONT] [FONT=&quot] و ( [/FONT] [FONT=&quot] Logical Link Control[/FONT][FONT=&quot]) [/FONT] [FONT=&quot] LLC[/FONT][FONT=&quot] می باشد و به ترتیب موارد زیر را پوشش می دهد :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ مدیریت ارتباط منطقی و تسهیم اطلاعات بین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مختلف. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ تعریف رفتار شبکه ( زمان بندی ، مسیر یابی و ... ).[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ آشکارسازی خطاها ی لایه اول.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 4 _ تصحیح خطاهای لایه اول.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] لایه 3 ، لایه شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Network [/FONT] [FONT=&quot] : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] تعیین مسیر اطلاعات برای مقصد نهایی شامل :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ تعیین مسیر عبور اطلاعات در شبکه.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ تعریف وظایف [/FONT] [FONT=&quot] Contention [/FONT] [FONT=&quot] ها و کنترل جریان اطلاعات ما بین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مسیر.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] لایه 4 ، لایه انتقال [/FONT] [FONT=&quot] Transport [/FONT] [FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] این لایه حد واسط بین انتقال اطلاعات و عملکرد بر روی اطلاعات به شرح زیر است: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ تقسیم پیام ها به پیک های کوچک.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ کنترل پیک های از دست رفته و یا دو بار فرستاده شده.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ تصحیح خطاهای لایه های قبلی.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] لایه 5 ، لایه هماهنگی [/FONT] [FONT=&quot] Session [/FONT] [FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] این لایه وظیفه سازمان دهی و سنکرون کردن اطلاعات مابین اطلاعات انتقالی بین [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مختلف را به شرح زیر بر عهده دارد : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ ایجاد محدودیت های لازم جهت انتقال اطلاعات یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] خاص بر روی شبکه.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ سنکرون سازی مجدد هنگام قطع سیم.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] لایه 6 ، لایه آماده سازی اطلاعات [/FONT] [FONT=&quot] Presentation [/FONT] [FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] این لایه شکل نهایی اطلاعات تغییر یافته را تعیین می کند و شامل موارد زیر است :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ تبدیل اطلاعات به کد شامل استانداردهای [/FONT] [FONT=&quot] Motorola , Intel , ASCI , EBCIDIC[/FONT][FONT=&quot] ، ...[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ تعیین میزان ایمنی اطلاعات.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ شناسایی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] هایی که از این اطلاعات باید استفاده کرده و تعیین میزان سطح دسترسی آن ها به اطلاعات در شبکه.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] لایه 7 ، لایه کاربرد [/FONT] [FONT=&quot] Application [/FONT] [FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] این لایه سرویس های برنامه های کاربردی را بر عهده دارد: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ سازمان دهی اطلاعات ساده کاربردی.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ انتقال فایل های اطلاعات. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 3 _ سازمان دهی پیام های صنعتی.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
قسمت پنجم

[FONT=&quot] شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] تولد شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] مربوط به سال 1985 تا 1986 می شود. تولید اولین قطعات آن در سال 1989 صورت گرفت و استانداردهای آن در پایان سال 1992 کامل شدند. بدین ترتیب اولین خودروها مجهز به این شبکه در سال 1993 به بازار عرضه شدند و تولید انبوه آن در سال 1994 آغاز شد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ساختار اطلاعات ارسالی در شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Start [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد مشخص کننده شروع ارسال اطلاعات توسط یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] بوده که شامل 10 بیت است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Identifier [/FONT] [FONT=&quot] : [/FONT] [FONT=&quot] 12[/FONT][FONT=&quot] بیت [/FONT] [FONT=&quot] شامل[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] شناسایی[/FONT][FONT=&quot] کننده فریم و [/FONT] [FONT=&quot] سطح[/FONT][FONT=&quot] الویت آن [/FONT] [FONT=&quot] نسبت[/FONT][FONT=&quot] به [/FONT] [FONT=&quot] فریم[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] ارسالی[/FONT][FONT=&quot] دیگر [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها.[/FONT]
[FONT=&quot] COM [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد 4 بیتی کنترل اطلاعات.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Informations [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد اطلاعات ارسالی تا 28 بایت.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Control [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد کنترل کردن صحت اطلاعات ارسالی.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] End data [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد اعلام پایان اطلاعات.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ACK [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد آگاه کننده دریافت اطلاعات توسط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] دریافت کننده اطلاعات. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] End [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد مشخص کننده پایان ارسال اطلاعات توسط یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] انواع شبکه های [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] در خودرو پژو 206[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] الف ) شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN Body Bus [/FONT] [FONT=&quot] : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] این شبکه بر روی ساختاری بر مبنای استاندارد [/FONT] [FONT=&quot] Master / Slave [/FONT] [FONT=&quot] استوار است. در این شبکه [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] به [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های کیسه هوا ، [/FONT] [FONT=&quot] Com 2000 [/FONT] [FONT=&quot] ، [/FONT] [FONT=&quot] BSM [/FONT] [FONT=&quot] و سنسور باران متصل بوده و عبور مرور و کنترل اطلاعات را بر عهده دارد که به دو صورت زیر انجام می گیرد : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 1 _ در صورتی که این اطلاعات تنها توسط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ، [/FONT] [FONT=&quot] Slave[/FONT][FONT=&quot] مصرف شود ایجاد تغییرات دیتا توسط تغییر در فریم اطلاعات انجام خواهد شد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 2 _ در صورتی که این اطلاعات می بایست توسط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ، [/FONT] [FONT=&quot] Slave [/FONT] [FONT=&quot] ایجاد شود تغییر در دیتا به روش پاسخ سریع ( [/FONT] [FONT=&quot] Immediate Response[/FONT][FONT=&quot] ) انجام می شود. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] این استراتژی موجب می گردد تا میزان لود شبکه کاهش یافته و از میزان پیچیدگی برای هر [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] کاسته شود ، انتقال اطلاعات در [/FONT] [FONT=&quot] Body Bus [/FONT] [FONT=&quot] بر روی دو خط سیم به هم پیچیده به نام های [/FONT] [FONT=&quot] Data [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] DataB[/FONT][FONT=&quot] انجام می شود.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] نکته:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در خودرو پژو 206 ایران سیم های شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Body Bus[/FONT][FONT=&quot] بنا بر استانداردهای موجود همگی دارای شماره سیم های 9012 و 9013 هستند. بر حسب کانکشن های مختلف این شماره سیم ها در نقشه های مختلف با پسوندهای [/FONT] [FONT=&quot] A,B,C,D,E,F,G,H [/FONT] [FONT=&quot] دیده می شوند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] ب ) شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Comfort Bus [/FONT] [FONT=&quot] : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] بر خلاف شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Body Bus [/FONT] [FONT=&quot] در شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Comfort Bus [/FONT] [FONT=&quot] ارتباط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها به صورت [/FONT] [FONT=&quot] Multi-Master [/FONT] [FONT=&quot] می باشد و هر [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] می تواند اطلاات فرمان و یا پاسخ را بر روی شبکه ارسال نماید. از این شبکه جهت نمایش و اعلام اطلاعاتی مختلف از قبیل سرعت خودرو ، دور موتور ، فشار روغن ، دمای آب و ... ، نشانگرهای آلارم و خرابی سیستم و در نهایت اطلاعات مربوط به آگاهی راننده از وضعیت دمای خارج ، مصرف بنزین و ... استفاده می شود. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] تذکر: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] این اطلاعات به وسیله سنسورهایی که مستقیما به [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] متصل شده اند ( مانند سنسور سطح سوخت ، یا سنسور سطح روغن و ... ) به دست آمده و یا از طریق دیگر [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] هایی که به دیگر شبکه های متصل به [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] ارتباط دارند ( [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] انژکتور ، [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ترمز [/FONT] [FONT=&quot] ABS[/FONT][FONT=&quot] و ... ) استحصال می شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در این شبکه [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] به [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های [/FONT] [FONT=&quot] CD changer [/FONT] [FONT=&quot] ، سیستم تهویه ( [/FONT] [FONT=&quot] A/C[/FONT][FONT=&quot] ) ، آمپر چهارگانه ، نمایشگر چند منظوره و رادیو پخش متصل است. انتقال اطلاعات در [/FONT] [FONT=&quot] Comfort Bus [/FONT] [FONT=&quot] نیز بر روی دو خط سیم به هم پیچیده به نام های [/FONT] [FONT=&quot] Data [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] DataB [/FONT] [FONT=&quot] انجام می شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] نکته: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] در خودرو پژو 206 سیم های شبکه [/FONT] [FONT=&quot] Comfort [/FONT] [FONT=&quot] بنا بر استانداردهای موجود همگی دارای شماره سیم های 9004 و 9005 هستند. بر حسب کانکشن های مختلف این شماره سیم ها در نقشه های مختلف با پسوند های [/FONT] [FONT=&quot] A,B,C,D,E,F,G,H [/FONT] [FONT=&quot] دیده می شوند. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] تذکر مهم: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] تنها سیستم های تهویه اتوماتیک به شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] متصلند و تهویه غیر اتوماتیک 206 به طور مستقل عمل می کند لذا در سیستم مولتی پلکس تهویه علی رغم نصب بر روی تمامی خودروهای 206 ، آپشن محسوب می شود.[/FONT]
گرداوري : مجيد مافي نژاد
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot] شبکه مولتی پلکس [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] : [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] این شبکه توسط شرکت بوش آلمان در سال 1980 معرفی شده است ، اولین قطعات این سیستم را شرکت های [/FONT] [FONT=&quot] Intel [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] Phillips [/FONT] [FONT=&quot] در سال 1987 تهیه کرده اند و در سال 1991 استاندارد لازم برای استفاده از آن تهیه شده و در خودرو های مرسدس کلاس [/FONT] [FONT=&quot] S [/FONT] [FONT=&quot] برای اولین بار در سال 1992 استفاده شده است. شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] همانند شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] بوده با این تفاوت که به جای هفت لایه استاندارد ارتباطی در خودرو تنها از دو لایه اول استفاده شده است و سرعت انتقال اطلاعات تا یک مگا بیت بر ثانیه می تواند باشد. شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] جهت انتقال اطلاعات از دو سیم [/FONT] [FONT=&quot] CAN Hi [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] CAN Low [/FONT] [FONT=&quot] استفاده می کند. [/FONT] [FONT=&quot] Baud rate[/FONT][FONT=&quot] انتقال اطلاعات در [/FONT] [FONT=&quot] CAN Low [/FONT] [FONT=&quot] ، [/FONT] [FONT=&quot] 125 Kbit / s [/FONT] [FONT=&quot] و در [/FONT] [FONT=&quot] CAN Hi [/FONT] [FONT=&quot] ، [/FONT] [FONT=&quot] 1 Mbit / s [/FONT] [FONT=&quot] می باشد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] ساختار اطلاعات ارسالی در شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] IFS [/FONT] [FONT=&quot] : فضای خالی بین فریم های اطلاعات ، سه بیت [/FONT] [FONT=&quot] 1[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] SOF [/FONT] [FONT=&quot] : شروع فریم اطلاعات ، یک بیت [/FONT] [FONT=&quot] 1[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] IDENT [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد شناسایی اطلاعات و اولویت بندی آنها ، 11 بیت[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] RTR [/FONT] [FONT=&quot] : درخواست ارسال ( یا دریافت ) از راه دور ، یک بیت [/FONT] [FONT=&quot] 0[/FONT]
[FONT=&quot] IDE [/FONT] [FONT=&quot] : فیلد توسعه فیلد شناسایی اطلاعات [/FONT] [FONT=&quot] IDENT [/FONT] [FONT=&quot] ، یک بیت [/FONT] [FONT=&quot] 0[/FONT]
[FONT=&quot] R0 [/FONT] [FONT=&quot] : رزرو شده ، یک بیت [/FONT] [FONT=&quot] 0[/FONT]
[FONT=&quot] DLC [/FONT] [FONT=&quot] : کد طول اطلاعات ، 4 بیت[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] DATA [/FONT] [FONT=&quot] : اطلاعات ، تا 8 بایت[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] CRC [/FONT] [FONT=&quot] : بیت های کنترل 15 بیت بعلاوه یک بیت [/FONT] [FONT=&quot] 1[/FONT]
[FONT=&quot] ACK [/FONT] [FONT=&quot] : آگاه کننده دریافت اطلاعات توسط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مقصد ، 15 بیت بعلاوه یک بیت [/FONT] [FONT=&quot] 1[/FONT]
[FONT=&quot] EOF [/FONT] [FONT=&quot] : پایان فریم اطلاعات ، 7 بیت [/FONT] [FONT=&quot] 1[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نکته مهم :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در خودرو پژو 206 سیم های شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] بنابر استانداردهای موجود دارای شماره سیم های 9000 و 9001 هستند. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] نمونه ای از ارسال و دریافت اطلاعات در هنگام فشردن دسته راهنما یا دسته برف پاک کن[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] همچنان که در شکل زیر مشخص است [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] همیشه در حال ارسال اطلاعات به صورت فریم هایی به تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها از جمله [/FONT] [FONT=&quot] COM2000 [/FONT] [FONT=&quot] است. این عمل در هر چند میلی ثانیه یک بار انجام می شود. تا زمانی که دسته راهنما یا دسته برف پاک کن فشرده نشده اند کار خاصی انجام نمی شود. اما به محض فشردن آن یکی از کلیدهای داخلی آن بسته می شود. در داخل [/FONT] [FONT=&quot] COM2000 [/FONT] [FONT=&quot] همانند تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های سیستم مولتی پلکس بخش [/FONT] [FONT=&quot] VAN Controller[/FONT][FONT=&quot] وجود دارد که بلافاصله نسبت به این عمل ، عکس العمل نشان داده و با رسیدن پیام [/FONT] [FONT=&quot] Request [/FONT] [FONT=&quot] از طرف [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] ، به طور همزمان بر روی فریم اطلاعاتی دریافتی شروع به ثبت اطلاعات می کند. این عمل که توسط [/FONT] [FONT=&quot] COM2000 [/FONT] [FONT=&quot] انجام می شود [/FONT] [FONT=&quot] Immediate Response [/FONT] [FONT=&quot] یا پاسخ سریع نام دارد. لازم به ذکر است که به طور همزمان هر دو [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] در یک زمان قادر به مشاهده اطلاعات روی شبکه هستند لذا [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] بلافاصله با مشاهده تغییر در بیت های ارسالی خود به وجود پیام در دسته راهنما پی می برد. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در این حال [/FONT] [FONT=&quot] BSI[/FONT][FONT=&quot] پیان بعدی را که متشکل از دستور [/FONT] [FONT=&quot] COM2000 [/FONT] [FONT=&quot] است را بر روی شبکه می فرستد. [/FONT] [FONT=&quot] BSM [/FONT] [FONT=&quot] که تا کنون در شبکه ساکت بود با مشاهده این پیام و با توجه به تشخیص کد شناسایی ( [/FONT] [FONT=&quot] Identifier[/FONT][FONT=&quot] ) موجود در فریم اطلاعاتی متوجه می شود که پیغام مربوطه به او اختصاص دارد لذا با دریافت این اطلاعات بلافاصله برای اطمینان [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] از دریافت اطلاعات توسط مقصد ، بر روی فریم اطلاعاتی [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] دست برده و یکی از بیت های آن را ست می کند. با انجام این کار [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] مجددا به سراغ ارسال پیام برای [/FONT] [FONT=&quot] COM2000 [/FONT] [FONT=&quot] رفته تا شرایط جدید را سوال کند. از طرفی [/FONT] [FONT=&quot] BSM [/FONT] [FONT=&quot] نیز که دستور لازم را دریافت داشته و فورا چراغ جلو را روشن می کند. این عملیات با سرعتی بالا بر حسب این که هر یک از قطعات بر روی کدام [/FONT] [FONT=&quot] BUS [/FONT] [FONT=&quot] قرار دارند تکرار می شود.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] طریقه سنکرون کردن [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها در خودرو 206 مولتی پلکس[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] به طور کلی سنکرون کردن [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها در هر شبکه مولتی پلکس جهت انتقال صحیح اطلاعات امری لازم و حیاتی به نظر می رسد زیرا در صورتی که این قطعات با یکدیگر هماهنگ نباشند بیت های ارسالی از طرف یک [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] توسط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] مقصد دیده نشده و کل اطلاعات از دست می رود. این عملیات به روش های مختلفی صورت می گیرد این روش ها شامل متدهای تکنیکی [/FONT] [FONT=&quot] Bit stuffing , Non data , Bipolar , Biphase , NRZI , NRZ[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] Manchester[/FONT][FONT=&quot] می باشند. روش مورد استفاده در پژو 206 روش های [/FONT] [FONT=&quot] Stuffing[/FONT][FONT=&quot] برای شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] Manchester [/FONT] [FONT=&quot] برای شبکه های [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در روش [/FONT] [FONT=&quot] Stuffing [/FONT] [FONT=&quot] که در [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] استفاده می شود ، به ازای هر 5 بیت یکسان که از طریق شبکه منتقل می شود ، [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] فرستنده یک بیت مخالف فرستاده تا تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها توسط این بیت خود را با فرکانس [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ارسالی سنکرون کنند. در روش [/FONT] [FONT=&quot] Manchester [/FONT] [FONT=&quot] که در [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] استفاده می شود به ازای هر سه بیت ، یک بیت [/FONT] [FONT=&quot] 0[/FONT][FONT=&quot] و یک بیت [/FONT] [FONT=&quot] 1[/FONT][FONT=&quot] ارسال شده تا طبق استاندارد [/FONT] [FONT=&quot] VAN Controller [/FONT] [FONT=&quot] ، در تمامی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها همه مصرف کننده های این اطلاعات ، خود را با فرکانس [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] فرستنده سنکرون نمایند. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] توجه: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] در صورت عدم هماهنگی فرکانسی [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مختلف حتی با عدم آشکارسازی یک بیت از مجموع اطلاعات ، پیام ارسالی از دست خواهد رفت.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] نکته بسیار مهم: [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] در خودرو پژو 206 اگر یکی از سیم های شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] را قطع کرده و یا به بدنه وصل کنیم شبکه [/FONT] [FONT=&quot] CAN [/FONT] [FONT=&quot] قطع می شود ، اما در شبکه [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] با توجه به این که تشخیص اطلاعات روی شبکه به طریق دیفرانسیلی استحصال می گردد قطع کردن یک خط و یا بدنه نمودن آن موجب قطع شبکه نشده و تنها حساسیت شبکه مذبور را نسبت به امواج مزاحم ( نویز ) بالا می برد.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] خطوط [/FONT] [FONT=&quot] K [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] L[/FONT]
[FONT=&quot] این خطوط ارتباطی که توسط یک تک سیم به [/FONT] [FONT=&quot] BSI [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های انژکتور ، گیربکس اتوماتیک و [/FONT] [FONT=&quot] ABS [/FONT] [FONT=&quot] متصلند ، توسط پروتکلی به نام [/FONT] [FONT=&quot] KWP2000 [/FONT] [FONT=&quot] ( [/FONT] [FONT=&quot] Key Word Protocol[/FONT][FONT=&quot] ) پشتیبانی شده و می توانند با سرعت [/FONT] [FONT=&quot] 10 Kbit / s [/FONT] [FONT=&quot] اطلاعات حافظه داخلی این [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ها را که در محلی برای حفظ معایب سیستم موجود است به سوکت عیب یابی انتقال دهد. از طریق این خطوط می توان توسط دستگاه هایی نظیر [/FONT] [FONT=&quot] Diag2000[/FONT][FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] Odissee [/FONT] [FONT=&quot] با [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های مذکور ارتباط برقرار کرده و آن ها را عیب یابی و رفع عیب نمود. این انتقال اطلاعات می تواند به صورت درخواست فعال کردن فرمانبر ها و یا درخواست خواندن عیب های [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های خودرو 206 باشد. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] ساختار ارسال پیام در خطوط [/FONT] [FONT=&quot] K [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] L[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Fmt [/FONT] [FONT=&quot] : فریم فرمت.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Tgt [/FONT] [FONT=&quot] : آدرس [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] یا دستگاه عیب یابی بر حسب ارسال پیام از [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] به دستگاه عیب یابی یا برعکس.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Src [/FONT] [FONT=&quot] : آدرس [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] یا دستگاه عیب یابی بر حسب ارسال پیام از دستگاه عیب یابی به [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] یا یرعکس. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Sld [/FONT] [FONT=&quot] : شماره سرویس.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] Data [/FONT] [FONT=&quot] : اطلاعات و پارامترها. [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] CS [/FONT] [FONT=&quot] : چک سام تشخیص خطا.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] نمودار ارتباط [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های پژو 206 ایران با سوکت عیب یابی[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] نکته :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] در خودرو پژو 206 مولتی پلکس سیم های این شبکه بنابر استانداردهای موجود دارای شماره سیم های:[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 9006 و 9007 برای [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] های انژکتور و گیربکس اتوماتیک[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 9008 برای [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ، [/FONT] [FONT=&quot] BSI[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] 9009 برای [/FONT] [FONT=&quot] ECU [/FONT] [FONT=&quot] ،[/FONT][FONT=&quot] ABS [/FONT]
[FONT=&quot] هستند که بر حسب کانکشن های مختلف این شماره سیم ها در نقشه های مختلف با پسوند [/FONT] [FONT=&quot] A [/FONT] [FONT=&quot] نیز دیده می شوند.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] شماتیک ارتباطات شبکه مولتی پلکس 206 ایران[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] مقایسه تفاوت های دو لایه اصلی شبکه های [/FONT] [FONT=&quot] VAN [/FONT] [FONT=&quot] و [/FONT] [FONT=&quot] CAN[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] گرداورنده : مجيد مافي نژاد[/FONT]
 

Similar threads

بالا