سیستم زهکشی چند جریانه آب و فاضلاب

mohamadreza!

عضو جدید
سیستم زه کشی چند جریانه آب و فاضلاب

سیستم زه کشی چند جریانه، سیستمی با عملکرد سریع السیر و بسیار بادوام که برای زدودن آبهای سطح زمین و حل مشکل آب گرفتگی زمین های چمن و سطوح معابر از آن استفاده می شود. این سیستم در نقاط سطحی و بسیار کم عمق زمین نصب می شود در نتیجه آبهای سطحی سریعتر وارد آن می شوند و هزینه نصب آن نیز کمتر است. سطح محکم این سیستم آب را سریعاْ در خود جمع می کند و در کانالی که جریان آزاد آب بدون هیچ مانعی از آن می گذرد با سرعت بسیار بالایی در آن آب نفوذ می کند. هسته سخت این سیستم در یک بافت ضخیم زمینی پیچیده شده که این بافت از ورود شن و ماسه به کانال جریان آب این سیستم جلوگیری می کند.


سیستم زه کشی در سه اندازه تولید می شود.: 6-اینچی، 12-اینچی و 18 اینچی. که رابط هایی در همه سایز ها موجود می باشد و بسیار سریع و آسان راه اندازی می شود.
به لحاظ هزینه سیستم زه کشی چند جریانه فقط به یک شیار چهار اینچی نیاز دارد که با استفاده از این سیستم در هزینه حفاری و خاکبرداری صرفه جویی می شود.
از نظر دوام چون این سیستم در *****ی از سنگ های خشن و زبر پوشانده شده عمر آن بسیار بالا می رود. در سیستم زه کشی فرانسوی تعویض *****های ماسه ای آن بسیار دشوار می باشد و ماسه ها در مدت زمان کوتاهی در آن تجمع می کنند و در عرض مدت کوتاهی به هم می چسبند و یک توده می شود و کار تسویه را با مشکل مواجه می کند. در حالیکه اطراف سیستم چند جریانه با ماسه ها و شن های خشن به راحتی پوشانده می شود.


انتخاب یک مکان مناسب برای حفاری در عملکرد صحیح سیستم و دوام آن بسیار حائز اهمیت است چرا که این مکان حفاری بعنوان *****اولیه، که مانع از ورود گل و لای به سیستم می شود، محسوب می گردد. سنگ های درشت نمی توانند کار تسویه را بخوبی انجام دهند زیرا سنگ ریزه های بسیار کوچک و نرم ماسه ها می توانند از این ***** عبور کنند و یا این که در پشت ***** انباشته شوند و جلوی عبور آب را بگیرند..به همین دلیل محل حفاری باید در جایی که سنگ ریزه های خیلی خشن موجود است واقع شود. اندازه تقریبی این سنگ ریزه ها باید در حدود 1-2 میلیمتر باشد.عمق محل نصب آن بستگی به سطح آب دارد.و باید در جایی نصب شود که پایین تر از سطح زمین یعنی جایی که در هنگام باران و یا آب پاشی در آن آب جمع می شود باشد. در مواردی که این سیستم نزدیک به سطح زمین نصب می شود باید چند اینچ از خاک بالای آن خشک و بدون آب باشد در این حالت در عمق 2 تا 6 اینچی از سطح زمین نصب می شود.
هسته این سیستم از پلی اتیلن با تراکم بالا ساخته شده است که بسیار مقاوم تر و انعطاف پذیر تر از PVC و دیگر مواد است چرا که در مواقع سرما و یخبندان منبسط می شود. بنابراین سیستم زه کشی چند جریانه هیچ مشکلی در مواجه با هوای سرد و یخبندان ندارد و چون راه های عبوری آب چند راهه است و در مکانی که کمی شیب دار است نصب می شود، آب در لوله های آن جمع نمی شود و باعث یخ زدگی آب و نهایتاْ انسداد راه های عبوری آب نمی شود.

سیستم زه کشی چند جریانه ساده ترین نمونه زه کشی باز است که آب از سطح زمین وارد این سیستم می شود و یا از دیواره های لوله ها در آن نفوذ می کند. این سیستم طوری طراحی شده است که ساختار جداره لوله ها می گذارند که آب آزادانه در خارج و یا داخل آن عبور کند. با بکار گیری این روش بسیار از مشکلات معماری و مهندسی حل می گردد. موارد کاربرد آن در زیر ذکر گردیده:
زمین های ورزشی، محل های مسکونی، محل های دفن زباله و جاده ها و باندهای فرودگاه.
( *****= *****)
ماخذ: شهر نما، خبرنامه روی خط پایگاه اطلاع رسانی و اینترنت شهرداری شیراز
 

Similar threads

بالا