سیستم اجتناب از برخورد زمین

touran90

عضو جدید
سلام دوستان!
در یک از کلاسهای من سیستمهای ایمنی درس میخوانم - مپل سیستم اجتناب از برخورد زمین (GCAS).
این سیستمها خیلی محم و پیشرفته هسند اما جالب نیست. اخیرأ کشوارها سیستمهای GCAS شان و GPS شان ترکیب کردند. میخوام برای کلاس من یک مقاله راجع به GCAS در هواپیماهای بازرگانی کشوارهای مختلف, و استفادش در کنترل عبور و مرور هوایی بنویستم.
من چند تا صوالهایی دارم.
1. استفادهی تکنولوژیهای GCAS و GPS در ایران برای کنترل عبور و مرور هوایی چه قدر گسترده است؟
2. برای سیستمهای GPS و GCAS آیا سیستمهای اضافی (redundant) دارند؟
3. در خیلی کشوارهای شرکتها کم علاقه دارند در این تکنولوژی چون خیلی گران است و لازم اموزش دارد.
4. این تکنولوژی جدید است و در این لهاز امکان کمبودی وجود دارد. امکان است برای تصحیح این کمبودی ها؟ چطور؟
کاملآ ممکنه که من چند تا تاپیکهای محم فراموش و از کمک شان خیلی ممنون هستم.
موفق باشید :)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام دوستان!
در یک از کلاسهای من سیستمهای ایمنی درس میخوانم - مپل سیستم اجتناب از برخورد زمین (GCAS).
این سیستمها خیلی محم و پیشرفته هسند اما جالب نیست. اخیرأ کشوارها سیستمهای GCAS شان و GPS شان ترکیب کردند. میخوام برای کلاس من یک مقاله راجع به GCAS در هواپیماهای بازرگانی کشوارهای مختلف, و استفادش در کنترل عبور و مرور هوایی بنویستم.
من چند تا صوالهایی دارم.
1. استفادهی تکنولوژیهای GCAS و GPS در ایران برای کنترل عبور و مرور هوایی چه قدر گسترده است؟
2. برای سیستمهای GPS و GCAS آیا سیستمهای اضافی (redundant) دارند؟
3. در خیلی کشوارهای شرکتها کم علاقه دارند در این تکنولوژی چون خیلی گران است و لازم اموزش دارد.
4. این تکنولوژی جدید است و در این لهاز امکان کمبودی وجود دارد. امکان است برای تصحیح این کمبودی ها؟ چطور؟
کاملآ ممکنه که من چند تا تاپیکهای محم فراموش و از کمک شان خیلی ممنون هستم.
موفق باشید :)

سلام دوست خوبم،
من در مورد سیستمی که گفتید سوال کردم.روی هواپیما ها سیستم EGPWS سوار شده که وظیفه اعلام خطر برخورد با مانع رو به عهده داره که تمامی هواپیماهای مسافربری سنگین این سیستم رو روی خودشون دارن.اما سیستمی که شما گفتید،فکر کنم از تجهیزات زمینی باشه، نیست؟
این کلمه مخفف کدوم یکی از این دوتاست؟
GCAS -------------> Ground Collision Avoidance System
GCAS -------------> Ground Alert Close Air Support

یا علی
 

touran90

عضو جدید
سلام دوستم -
صوال شما خیلی خوب است و باور میکنم که ممکن است ما مشکلات با ترجمه داشته باشیم. میدانم که انگلیسی شما خوب است و فارسی من بد نیست. ولی گاهی اوقات مشکلات با اصطلاحات فنی وجود دارند. :razz:
EGPWS - دورست هستید - همه هواپیماهای مسافربری با بیشتر از 10 مسافران این سیسمهای دارند.
Ground Alert Close Air Support- این یک اصطلاح نظامی است. فکر میکنم که دو تا استفادهای دارد. 1. برای وقتی که خلیبانهای باید برای بلند شدن در کمتر از 30 دقیقه حضرات باشند. 2. یگ نوع نرم افزار برای "close-support aircraft" یا هواپیماهی پشتیبانی نزدیک - مثل A-10.

Ground Collision Avoidance System - وقتی که شما نزدیک به خاک میشود این سیستمهای - در یک صیدا گرم و مهربان - میگود که "شما مرده خواهید شود. متاسفم. " من راجع به این سیستمهای پرسیدم.

صوال من راجع به GPS و TCAS) Traffic Collision Avoidance Systems) شاید باشه.

موافق باشید

و در انگلیسی:
Hey there
You're question is very good and I believe that our problem might be in translation. I know that your English is good and my Farsi isn't terrible. However, there are always problems with technical terminology. :razz:
EGPWS - You are correct; every passenger plane with more than ten passengers has this installed.
- Ground Alert Close Air Support
This is a military term with two meanings. 1. It means that pilots must be ready to take off in less ten 30 minutes, typically used for military or medical aircraft. 2. a type
of software installed in close support aircraft, such as the American's A-10

Ground Collision Aoidance System - When a pilot is getting too close to the ground this system - in a voice warm and kind - says "You are going to die. I'm sorry." This is the system I was asking about.
Actually, my question should have been more focued on the use of GPS and TCAS together.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام برار،
ممنون،شما امروز یه مطلب نو به من یاد دادید.در مورد سیستمی که فرموده بودید،در مورد ایران،
اول اینکه من از یک بنده خدایی که تقریباً فرد مطلعی بود سوال کردم،اصلاً این سیستم رو نمی شناخت اما من به اویونیک ارجاع داد که خب اویونیک کار پیدا نکردم.
به طور کلی،چون ایران تحریم شده و تقریباً اکثر تکنولوژی هوانوردی از اروپا و آمریکا صادر میشه، بنابراین تا نصب یک قطعه الزامی نشه و تحت STC قرار نگیره بر روی هواپیما نصب نمیشه به چند دلیل،یکیش اینکه قطعه ای که توی اروپا مثلاً 1$ قیمتشه اینجا از طریق قاچاق و بازار سیاه شاید 100$ خریداری بشه.پس اولویت با قطعات اصلی هواپیماست نه قطعات جانبی و تکمیلی.

البته این دیدگاه منه،ممکنه که الان روی چند تا از هواپیما ها این قطعه رو نصب کرده باشن، البته ممکنه.
 

touran90

عضو جدید
سلام دوسمن!
از کمک شما و کمک دوستشما ممنون شدم. این پست جالب و مفید بود و من راجع به STC فکر نکردم. برای درحدودی بیست سال GCAS وجود دارد. سیستم اسای فقت هشدار با زنگ طرهای بلند میدهد ولی سیستمهل پیشرفته میتوانه هواپیما کنترل کند. اگر در دنیا حقیقی این سیستمهای کار کنند نمیدانم. معمولا اگر خلبان اضطراری دارد - مثل او بیهوش میشود - این سیستم براه میاندازد(comes online). هواپیما هنوز سقوط میکند ولی ممکنه که خلبان کشت نشود. چند تا هواپیماهای نظامی و سخصی این سیستم دارند.

ایت سیستمهای تخت محاصره اقتصادی شاید نباشند! موشمهای و رادار خوب - میفهمام - ولی این سیستمهای برای ایمنی است! :(

خوب. راجع به صوال اول من:
به طور کالی- میدانید اگر و چقدر سیستمهای GPS و EGPWS با هم یکی شدند(integrated)؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام دوست عزیز،
نگاه کن بحث راه انداختی من ازش سر در نمیارم! این دو تا سایت رو بهت معرفی میکنم.راستیاتش من خوندم اما :question:!ولی به سوالت تا حدودی فکر می کنم جواب دادن.

http://www.pprune.org/tech-log/10449-egpws-what.html

http://sjap.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=295

یه چیزی که الان دقت کردم این بود که سوالت آیا می دانید که بود، یعنی خودت میدونی می خوای به ما هم بگی یا نمی دونی می خوای با هم بدونیم؟ :question: ( خیلی پیچیده شد!)

در مورد محاصره اقتصادی.آمریکا ایران رو تحریم همه جانبه کرده.هواپیماهای بویینگ ایران دارن یکی یکی بعلت نداشتن قطعه گراند میشن.ایران نمیتونه هواپیمای مسافربری درست حسابی بخره چون موتور و اویونیکش رو آمریکا تامین میکنه.یه کارگاه موتور بدنه داشتیم،طرف یه پرچ به ما نشون داد گفت این پرچ ها رو تو بسته های (فکر کنم) نیم پوندی میفروشن 10 یورو.ما تو ایران میخریم 100 یورو.این که پرچه،فکر میکنی یه سیستم پیشرفته رو چند میفروشن؟
 
بالا