سوال علمي: کنترل سرعت در موتورهاي DC شنت

nilooashoo

عضو جدید
براي کنترل سرعت در موتورهاي DC شنت از روش تغيير ولتاژ اعمالي به آرميچر استفاده ميشود چرا در اين روش تغييرات شار If=Vt/Rf در اين حالت در نظر گرفته نشده است؟؟؟؟
:confused:
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
براي کنترل سرعت در موتورهاي DC شنت از روش تغيير ولتاژ اعمالي به آرميچر استفاده ميشود چرا در اين روش تغييرات شار If=Vt/Rf در اين حالت در نظر گرفته نشده است؟؟؟؟
:confused:



سلام دوست عزیز:gol:
برای کنترل سرعت در موتور های جریان مستقیم کافیه که مقاومت متغیر تحریک رو که سری با سیم پیچی تحریک بسته میشه رو تغییر بدیم! با این روش جریان تحریک تغییر میکنه و به دنبال اون ، شار تولیدی میدان تحریک کم میشه و به دنبال اون ولتاژ القائی آرمیچر کم میشه و با توجه به رابطه : Ea = KQn
ٍEa = ولتاژ القایی آرمیچر
Q = شار
n = سرعت روتور
ملاحظه میکنید که با کم شدن ولتاژ القایی ، سرعت روتور کم خواهد شد!

با اون روشی هم که شما گفتید (تغییر ولتاژ اعمالی) میشه همین کار رو کرد و بالا توضیح دادم
به دنبال اون ولتاژ القائی آرمیچر کم میشه و با توجه به رابطه : Ea = KQn
ٍEa = ولتاژ القایی آرمیچر
Q = شار
n = سرعت روتور
ملاحظه میکنید که با کم شدن ولتاژ القایی ، سرعت روتور کم خواهد شد!
 

rasoul.e

عضو جدید
براي کنترل سرعت در موتورهاي DC شنت از روش تغيير ولتاژ اعمالي به آرميچر استفاده ميشود چرا در اين روش تغييرات شار If=Vt/Rf در اين حالت در نظر گرفته نشده است؟؟؟؟
:confused:




سلام ،
دوست عزیز در مورد کنترل سرعت موتور شنت در کتاب ماشین های الکتریکی چاپمن از صفحه 512 تا 518 به طور مفصل توضیح داده شده که می تونید مطالعه کنید

اما در مورد این که چرا شار ثابته ....

جریان میدان ثابته، علتش اینه که ولتاژ میدان رو ثابت در نظر میگیریم
If=Vf/Rf

شار هم با جریان میدان رابطه مستقیم داره ، از اونجایی که جریان میدان ثابته در نتیجه شار هم ثابت هستش و تغییرات نداره

Q=k* If
Q: شار
 

nilooashoo

عضو جدید


سلام دوست عزیز:gol:
برای کنترل سرعت در موتور های جریان مستقیم کافیه که مقاومت متغیر تحریک رو که سری با سیم پیچی تحریک بسته میشه رو تغییر بدیم! با این روش جریان تحریک تغییر میکنه و به دنبال اون ، شار تولیدی میدان تحریک کم میشه و به دنبال اون ولتاژ القائی آرمیچر کم میشه و با توجه به رابطه : Ea = KQn
ٍEa = ولتاژ القایی آرمیچر
Q = شار
n = سرعت روتور
ملاحظه میکنید که با کم شدن ولتاژ القایی ، سرعت روتور کم خواهد شد!

با اون روشی هم که شما گفتید (تغییر ولتاژ اعمالی) میشه همین کار رو کرد و بالا توضیح دادم


in raveshi k tozih dadin in bood k moghavemate meydan ro taghyir bedim k raveshe khoobiye ama por karbordtar taghyire voltage emali armicher hastesh k dar in ravesh voltage meydan sabet farz mishe soal ine k chera voltage meydan ro saabet farz ikonim???
 

rasoul.e

عضو جدید
salam mer3o
faghat soal in bood k chera voltage meydan ro sabet dar nazar migirim??


دوباره سلام عرض میکنم ، دوست عزیز من این مسئله رو همیشه اینجوری برا خودم حل کردم که ولتاژ میدان در حقیقت مانند یک منبع ولتاژ هستش که بقیه مدار رو تغذیه میکنه و ما نمی تونیم اون رو تغییر بدیم و اون رو ثابت در نظر میگیریم
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
in raveshi k tozih dadin in bood k moghavemate meydan ro taghyir bedim k raveshe khoobiye ama por karbordtar taghyire voltage emali armicher hastesh k dar in ravesh voltage meydan sabet farz mishe soal ine k chera voltage meydan ro saabet farz ikonim???
سلام
ببینید دوست عزیز ، اگه بخوایم که سرعت رو به کمک تغییر ولتاژ اعمالی به آرمیچر کنترل کنیم باید ولتاژ ترمینال Vf = Vt رو کم کنیم
درسته که در این روش ولتاژ القائی Ea کم میشه و سرعت کم میشه ولی ولتاژ تحریک هم به دلیل موازی بودن مدار پایین میاد و جریان تحریک کم شده و سپس شار کم خواهد شد!
من نمیدونم که شما چطور میگید که شار صابته؟!
 

Similar threads

بالا