سوال در مورد پنبه

moderntextile

عضو جدید
:)با سلام
هميشه گفته شده كه پنبه در دماي 120 درج زرد رنگ ميشه يا اينكه عمليات سود بر پنبه در دماي بالا سبب زرد رنگ شدن ليف ميشه يا اينكه استخراج الياف كتان كنف با عمليات شيميايي سبب زردي ليف ميشه؟
حالا سوال من اينه كه چه اتفاقي يا واكنشي اتفاق ميافته كه اين زردي ايجاد ميشه يعني اتصالي شكسته ميشه كه سبب زردي ميشه يا ماده حل ميشه ؟ اگه اطلاعي در اين مورد داريد لطف كنيد بيان كنيد.
 
  • Like
واکنش ها: mobi

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
سوال خیلی جالبیه.فکر میکنم همون بیشتر مربوط به از بین رفتن و شکسته شدن باندها باشه.البته در این مورد بیشتر تحقیق میکنم..
 

moderntextile

عضو جدید
خیلی خوبه استادی داشتم می گفت که یک مهندس واقعی همه چیز رو بلد نیست و وقتی یک نکته ای را نمیدونه نمیگه اصلا نمیدونم بلکه میگه فعلا نمی دونم ولی میرم و تحقیق می کنم تا یاد بگیرم . واقعا ازتون ممنون میشم چون خودم هر چی گشتم پیدا نکردم!
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
ممنونم.به یه نتایجی رسیدم اما اونی که دنبالش بودم نشد.

در کتاب گردن کوک در ارتباط با تاثیر گرما بر پنبه نوشته شده:هنگامی که پنبه به مدت زمان طولانی در دمای 120 درجه می ماند شروع به زرد شدن می کند.و در دمای 150 درجه سانتی گراد به واسطه ی اکسیداسیون تجزیه می شود.که شدت تخریب در دمای 240 درجه حاصل میشه .بنابراین ارتباطی با اکسیداسیون و قطع باندهای هیدروژنی داره.
اثر زرد شدن در الیاف دیگه هم مشاهده میشه .به عنوان مثال در پشم کاهش استحکام و تجزیه و زرد شدن پشم هم در مای 130 درجه سانتی گراد صورت میگیرد.
یا دمای زرد شدن نایلون 6 و نایلون 6.6 150 درجه سانتی گراد و اکریلیک 230 درجه هستش.و یک نکته اینکه گروههای انتهایی زنجیره های پلیمری بیشتر مورد حمله نور و گرما و اکسیژن قرار میگیرند.
ولی شاید اثر گروه های قطبی هم باشه که هرچه قطبیت لیف بیشتر باشه تاثیر حرارت وگرما بر اون لیف بیشتر بشه..
 

moderntextile

عضو جدید
ممنونم از تحقیقتون
در مورد الیاف پشم و کلا پروتئینها که اینو حتی تو شیر هم میتونی ببینید که وقتی دما از یک حدی فراتر میره ماده زرد رنگ میشه اینو به شکست پیوندها ی پپتیدی و آزاد شدن گروه آمین انتهایی ارجاع دادند و گفتند که این باعث زردی میشه این حالت را میتونیم به نایلون هم نسبت بدیم اما پنبه یک مساله دیگه است
 

moderntextile

عضو جدید
طبق تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اولا پنبه دارای میزان ناخالصی کمی است که حدود 4% بوده و سلولز آن حدود 94% است که این میزان ناخالصی تنها 1% آن لیگنین است که زرد رنگه و احتمالا سبب زردی میشه که این نباید زیاد اثر کنه اما نکته دیگری وجود داره
دمای بالا به همراه میزان قلیایی بالا و حضور اکسیژن همگی سبب اکسیداسیون سلولز شده و اکسی سلولز ایجاد می کند حالا احتمالا این اکسی سلولزها رنگ زرد به پنبه میدهند شاید!!!:redface:
 

va78li

عضو جدید
در زمینه ای که من مشغول به کار هستم(رنگرزی و مرسریزه پنبه)این مشکل برای شید های تیره چندان محسوس نیست و تقریبا تغییری در شید کالای رنگرزی شده ایجاد نمی کندبیشترین نمود این مشکل روی شید سفید(optical white)می باشد که با افزایش دمای خشک کن این مشکل حادتر می شود.برای رفع آن می توان از حداقل دمای خشک کن استفاده کرد همچنین نوع نرم کن به کار رفته تاثیرگذار است.نرمکن کاتیونیک بیشتر ایجاد زردی روی کالا می نماید در حالی که نرم کن نانیونیک در مقابل حرارت پایدار می باشد.
 

moderntextile

عضو جدید
طبق تحقيقات صورت گرفته نشان داده شده ا ست كه اگر جسمي سفيد رنگ در مرور زمان رنگي شد واز انجا كه اولين محدوده طيف رنگي زرد رنگ است ابتدا سفيدي تبديل به زردي مي شود. حال اين اتفاق ميتونه در اثر نشستن چربي هاو آلودگي ها باشد يا اكسيداسيون صورت گرفته و افزايش باندهاي كنجوله دوگانه كه خود باعث شيفت باتوكروميك و حركت به سمت طول موجهاي بالاتر و رنگهاي مرئي مي گردد. به همين دليل است كه جسم سفيد ابتدا زرد رنگ مي شود و سپس به سمت رنگهاي ديگر حركت مي كند. مثلا اوره سفيد رنگ است اگر اوره زرد رنگ ديديد حتما بدانيد كه ديگر ان اوره نيست بلكه اكسيداسيون صورت گرفته و تغيير ساختار داده كه حالا زرد رنگ نشان ميدهد.
 

Similar threads

بالا