سوال در خصوص تغییر ایستگاه با دوربین توتال

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلام

ممنون میشم از دوستان به صورت واضح راهنمایی کنن

در یک برداشت که نیاز به تعویض چند ایستگاه هستش با دوربین توتال چطور باید عمل کنم تا عملیات نقشه برداری به درستی انجام بگیره .برند و مدل توتال لایکا تی اس 02 هستش
پیشاپیش از شما دوستان متشکرم .
 
با سلام

ممنون میشم از دوستان به صورت واضح راهنمایی کنن

در یک برداشت که نیاز به تعویض چند ایستگاه هستش با دوربین توتال چطور باید عمل کنم تا عملیات نقشه برداری به درستی انجام بگیره .برند و مدل توتال لایکا تی اس 02 هستش
پیشاپیش از شما دوستان متشکرم .

سلام
دوست عزیز بهتره در اینگونه مواقع اگر ایستگاههایی با موقعیت خوب که از همه جا دید دارند در محل کار داری از روش free station استفاده کنی و کارتو پیش ببری و گرنه 1روز وقت بزار 1 پیمایش ببند راحت کار کنی و مشکلی پیش نیاد.
شفیعی
 

ajamincc

عضو جدید
با سلام

ممنون میشم از دوستان به صورت واضح راهنمایی کنن

در یک برداشت که نیاز به تعویض چند ایستگاه هستش با دوربین توتال چطور باید عمل کنم تا عملیات نقشه برداری به درستی انجام بگیره .برند و مدل توتال لایکا تی اس 02 هستش
پیشاپیش از شما دوستان متشکرم .

با سلام خدمت rahpardaz عزیز
در خصوص ایمیلی که به بنده بابت سوالتون در این مورد زده بودین باید بگم که با عرض پوزش بابت تاخیر پیش آمده، جواب سوال به آدرستون فرستاده شد.اگه بازم سوالی دارین من در خدمتم.
 

ajamincc

عضو جدید
جوابیه

جوابیه

با سلام

ممنون میشم از دوستان به صورت واضح راهنمایی کنن

در یک برداشت که نیاز به تعویض چند ایستگاه هستش با دوربین توتال چطور باید عمل کنم تا عملیات نقشه برداری به درستی انجام بگیره .برند و مدل توتال لایکا تی اس 02 هستش
پیشاپیش از شما دوستان متشکرم .

[FONT=&quot]با سلام[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]ممنون میشم از دوستان به صورت واضح راهنمایی کنن[/FONT][FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot]در یک برداشت که نیاز به تعویض چند ایستگاه هستش با دوربین توتال چطور باید عمل کنم تا عملیات نقشه برداری به درستی انجام بگیره .برند و مدل توتال لایکا تی اس 02 هستش [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]پیشاپیش از شما دوستان متشکرم[/FONT][FONT=&quot] .[/FONT]
[FONT=&quot]سلام دوست من[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]ببینید در رابطه با کار با توتال چه تو برداشت و چه تو پیاده سازی فرقی نمیکنه که شما چند تا ایستگاه دارین.چه شما یه ایستگاه داشته باشین[/FONT][FONT=&quot] چه ده تا، روال کار یکیه. ;) [/FONT][FONT=&quot] یعنی به این صورت که ابتدا باید ایستگاهی که روش مستقر شدین رو بهش معرفی کنین، ایستگاهی رو به عنوان مبنا جهت توجیه کردن دوربین تعیین میکنید و در انتها کارتون رو شروع میکنید. اگر هم منظورتون اینه که با رفتن به ایستگاه دوم ،سوم و ...چه کارایی باید انجام بدین، باید بگم که بازم هیچ فرقی نمیکنه. مثلا فرض کن شما سه ایستگاه داری و برداشت هات در ایستگاه اول تموم شده و برای اینکه مابقی عوارض رو برداشت کنی دوربین رو روی ایستگاه دوم میگذاری. حالا فکر کن این ایستگاه همون ایستگاه شماره یکه. چه کارایی میکردی؟ همون معرفی کردن ایستگاه و توجیه کردن دوربینو همین جا هم انجام بده.[/FONT]

[FONT=&quot]فقط یه چنتا نکته اینجا هست که باید بهشون دقت داشته باشی. اول اینکه همیشه موقع توجیه کردن به پای رفلکتور قراول روی کن تا کمترین خطا رو داشته باشی. بعدش حتما وقتی که دوربین بعد از توجیه کردن ، آماده برداشت کردن شد، حتما اون ایستگاهی رو که به عنوان ایستگاه توجیه دوربین انتخاب کردی، یک یا چند بار قرائت کن و شمارشو به همراه مختصاتش یه جا یادداشت کن.مختصات ایستگاه ها خیلی مهمه. حتما به صورت دستی یه جا بنویسشون. حالا این قرائت ها برای چیه؟ فرض کن مختصات ایستگاه شماره 1 من 1000 و 1000 و مختصات ایستگاه دوم که بهش توجیه کردم شده 1100 و 1100 .حالا وقتی به ایستگاه دوم رفتم و به ایستگاه1 دوربین رو توجیه کردم، چیکار میکنم؟ میام و به همین روشی که الان گفتم ایستگاه 1 رو چند بار قرائت میکنم. اگه مختصاتش همون 1000 و 1000 یا عددی تقریبا نزدیک به اون بود که هچ... وگرنه کارت درست نیس ( اینکه میگم تقریبا نزدیک به اون، منظورم اینه که عددی که به دست میاد باید در محدوده خطای مجاز باشه که با هماهنگی کارفرمات میتونی از دقت کارت مطمئن بشی) بعد از این شروع میکنی به مابقی برداشت ها و با هر بار جابه جایی ایستگاه ها مختصاتشون رو چک کن. تا یادم نرفته این رو هم بگم که بعد از اینکه دوربین آماده برداشت شد حتما یه نقطه ای رو به عنوان نقطه رفرنس در نظر بگیر و زاویه اش رو نسبت به ایستگاه توجیه از رو صفحه نمایش بخون و یه جا یادداشت کن و هر از چند گاهی به اون نقطه که میتونه گوشه یه ساختمون یا گوشه یه دکل برق و یا هر چیز ثابت دیگه ای باشه قراول روی کن و ببین که تغییر نکرده باشه که خدای نکرده کارت چرخش نداشته باشه. هیچ وقت هم نذار کسی تا 2 متری دوربین نزدیک بشه.[/FONT]

[FONT=&quot]امیدوارم که تونسته باشم حق مطلب رو درست ادا کرده باشم.[/FONT]

[FONT=&quot]از دوستان عزیز خواهشمندم که اگه اشکالی در این جوابیه میبینن حتما به من گزارش بدن تا تصحیح کنم.[/FONT]

[FONT=&quot]بازم اگه سوالی هست در خدمتم[/FONT]
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام
دوست عزیز بهتره در اینگونه مواقع اگر ایستگاههایی با موقعیت خوب که از همه جا دید دارند در محل کار داری از روش free station استفاده کنی و کارتو پیش ببری و گرنه 1روز وقت بزار 1 پیمایش ببند راحت کار کنی و مشکلی پیش نیاد.
شفیعی

با تشکر جناب شفیعی

روش کار free station به چه صورته؟
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]سلام دوست من[/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]ببینید در رابطه با کار با توتال چه تو برداشت و چه تو پیاده سازی فرقی نمیکنه که شما چند تا ایستگاه دارین.چه شما یه ایستگاه داشته باشین[/FONT][FONT=&quot] چه ده تا، روال کار یکیه. ;) [/FONT][FONT=&quot] یعنی به این صورت که ابتدا باید ایستگاهی که روش مستقر شدین رو بهش معرفی کنین، ایستگاهی رو به عنوان مبنا جهت توجیه کردن دوربین تعیین میکنید و در انتها کارتون رو شروع میکنید. اگر هم منظورتون اینه که با رفتن به ایستگاه دوم ،سوم و ...چه کارایی باید انجام بدین، باید بگم که بازم هیچ فرقی نمیکنه. مثلا فرض کن شما سه ایستگاه داری و برداشت هات در ایستگاه اول تموم شده و برای اینکه مابقی عوارض رو برداشت کنی دوربین رو روی ایستگاه دوم میگذاری. حالا فکر کن این ایستگاه همون ایستگاه شماره یکه. چه کارایی میکردی؟ همون معرفی کردن ایستگاه و توجیه کردن دوربینو همین جا هم انجام بده.[/FONT]

[FONT=&quot]فقط یه چنتا نکته اینجا هست که باید بهشون دقت داشته باشی. اول اینکه همیشه موقع توجیه کردن به پای رفلکتور قراول روی کن تا کمترین خطا رو داشته باشی. بعدش حتما وقتی که دوربین بعد از توجیه کردن ، آماده برداشت کردن شد، حتما اون ایستگاهی رو که به عنوان ایستگاه توجیه دوربین انتخاب کردی، یک یا چند بار قرائت کن و شمارشو به همراه مختصاتش یه جا یادداشت کن.مختصات ایستگاه ها خیلی مهمه. حتما به صورت دستی یه جا بنویسشون. حالا این قرائت ها برای چیه؟ فرض کن مختصات ایستگاه شماره 1 من 1000 و 1000 و مختصات ایستگاه دوم که بهش توجیه کردم شده 1100 و 1100 .حالا وقتی به ایستگاه دوم رفتم و به ایستگاه1 دوربین رو توجیه کردم، چیکار میکنم؟ میام و به همین روشی که الان گفتم ایستگاه 1 رو چند بار قرائت میکنم. اگه مختصاتش همون 1000 و 1000 یا عددی تقریبا نزدیک به اون بود که هچ... وگرنه کارت درست نیس ( اینکه میگم تقریبا نزدیک به اون، منظورم اینه که عددی که به دست میاد باید در محدوده خطای مجاز باشه که با هماهنگی کارفرمات میتونی از دقت کارت مطمئن بشی) بعد از این شروع میکنی به مابقی برداشت ها و با هر بار جابه جایی ایستگاه ها مختصاتشون رو چک کن. تا یادم نرفته این رو هم بگم که بعد از اینکه دوربین آماده برداشت شد حتما یه نقطه ای رو به عنوان نقطه رفرنس در نظر بگیر و زاویه اش رو نسبت به ایستگاه توجیه از رو صفحه نمایش بخون و یه جا یادداشت کن و هر از چند گاهی به اون نقطه که میتونه گوشه یه ساختمون یا گوشه یه دکل برق و یا هر چیز ثابت دیگه ای باشه قراول روی کن و ببین که تغییر نکرده باشه که خدای نکرده کارت چرخش نداشته باشه. هیچ وقت هم نذار کسی تا 2 متری دوربین نزدیک بشه.[/FONT]

[FONT=&quot]امیدوارم که تونسته باشم حق مطلب رو درست ادا کرده باشم.[/FONT]

[FONT=&quot]از دوستان عزیز خواهشمندم که اگه اشکالی در این جوابیه میبینن حتما به من گزارش بدن تا تصحیح کنم.[/FONT]

[FONT=&quot]بازم اگه سوالی هست در خدمتم[/FONT]



مهندس جان لطف کردین و زحمت کشیدن از راهنمایی تون ممنون

حتما جهت سوالات بعدی مزاحم میشم.

باز هم تشکر از لطفتون
 

ajamincc

عضو جدید
نه نقشه برداری توپوگرافی چند تپه هستش

آیا تعویض ایستگاه در نقشه برداری مسیر یا توپوگرافی فرق میگنه؟

با سلام
موقعیت ایستگاه ها در هر کاری به عوامل زیر بستگی داره:
دقت کار
دید مناسب به ایستگاه های قبل و بعد
دید مناسب و کافی به عوارض منطقه(ایجاد هر ایستگاه اضافی، طبعا هزینه اضافی به وجود میاره.پس باید حد المکان سعی شه که با کمترین تعداد ایستگاه، بیشترین عوارض برداشت بشه.البته همونطور که گفتم موارد بالا رو هم باید مدنظر داشت)
و ...

{و...}یعنی اینکه ممکنه موارد دیگه ای هم وجود داشته باشه که من ندونم.
 

esmaelyazdani

عضو جدید
با تشکر جناب شفیعی

روش کار free station به چه صورته؟

با تشکر از دوست عزیز که روش free را پیشنهاد دادند عرض کنم که دقت در این حالت پایینه و اگرم در کارهایی که دقت زیادی لازم نداره از این روش استفاده میکنید باید سعی کنید نقطه ای که برای ایستگاه free انتخاب میکنید بین دو ایستگاه و تقریبا به یک فاصله از هر ایستگاه باشه که دقت کارت تا جایی که میشه بره بالا
در مورد free station هم بگم که در نرم افزار دوربین این برنامه پیش بینی شده و کارش به این صورته که مثلا شما دو ایستگاه مانند bm1 و bm2 دارید که دارای مختصات معلوم هستند.شما دوربین را بین این دو نقطه مستقر میکنید.پس از تراز کردن دوربین وارد برنامه free station دوربین میشوید.برنامه ابتدا نام نقطه ای را که بر روی آن مستقر شده اید را از شما میخواهد.یه نام به دلخواه بدهید.مثل p1.سپس برنامه برای توجیه شدن مختصات دو ایستگاه را از شما میخواد.ابتدا مختصات نقطه bm1 را به دوربین معرفی نموده،به سمت نقطه مورد نظر قراولروی کرده و دکمه all را میزنیم.یا دکمه dist و سپس rec.بعد همین عمل را در مورد نقطه بعدی یعنی bm2 تکرار میکنیم.دوربین با توجه به دو نقطه bm1 و bm2 با مختصات معلوم به نقطه p1 مختصاتی اختصاص میدهد که با زدن کلید ok شما میتوانید به ادامه کار نقشه بردای برسید.همانطور ک گفتم این کار دقت خوبی نداره و اگر کار با دقت میخواهید بهتره که روی خود ایستگاه مستقر شده و دوربین را توجیه کنید
در مورد عملیات توپوگرافی دادن ارتفاع دوربین و ژالون فراموش نشود
توضیح اینکه برنامه stake out در دوربینهای مختلف متفاوت میباشد.توضیحات بنده در مورد دوربین لایکا بود
 

esmaelyazdani

عضو جدید
نه نقشه برداری توپوگرافی چند تپه هستش

آیا تعویض ایستگاه در نقشه برداری مسیر یا توپوگرافی فرق میگنه؟

تعویض ایستگاه در نقشه برداری مسیر و توپوگرافی فرقی نداره.سعی کن که عملیات رو با کمترین ایستگاه جمع و جور کنی چون اینجوری خطا کمتر میشه.در برداشت مسیر سعی کن آکس محور و عرض مسیر رو برداشت کنی.یعنی یه نقطه آکس،یه نقطه چپ مسیر و یه نقطه سمت راست مسیر(مثلا بعرض 10 متر از آکس) رو برداشت کنی و سعی کن این ترتیب حفظ بشه.یعنی آکس،چب،راست.و بهتره که هر سه نقطه در یه ردیف باشه.یعنی عواملی که ژالون رو میچرخونن در یه خط قرار داشته باشن.اینجوری موقع تهیه نقشه توپوگرافی مسیر یا محاسبه احجام مشکل کمتری خواهی داشت
در مورد نقشه توپوگرافی هم سعی کن با توجه به مقیاسی که کارفرما ازت میخواد نقطه بخونی.هیچوقت دنبال این نباش که با ساختن نقطه(نرم افزاری) کارت رو پیش ببری چون یه جایی گیر میکنی خلاصه.در برداشت توپوگرافی سعی کن اگه نهر یا جاده یا راه مالرو یا عوارضی مثل ساختمان یا هر چیزی هست رو برداشت کنی و نقاط مربوط به هر عارضه رو یه جا یادداشت که موقع تهیه نقشه بدونی چی به چیه.
درمورد توجیه دوربین هم دوست خوبمون توضضیح مفصلی دادن.البته ایشون یه کمی رو توجیه دوربین وسواس خاصی داشتن که البته این خوبه ولی با دوربینهای جدید که دقت بالایی دارند نیازی به اینهمه وسواس نیست.
من 407 دارم و بارها ازش تست گرفتم.در توجیه دو ایستگاه با فاصله 800 متر از یکدیگر تنها 1 میلیمتر خطا داشت.
راستی در مورد free station اگه از سه یا چهار نقطه با مختصات معلوم استفاده کنی دقت کارت میره بالا
 

esmaelyazdani

عضو جدید
تغییر ایستگاه در نقشه برداری مسیر و توپوگرافی فرقی با هم ندارن و نفس عمل یکیه.خیلی ساده است.دو نقطه P1 و P2 داریم که بعنوان ایستگاه درنظر گرفته میشن که دارای مختصات معلومی میباشند.وقتی روی P1 مستقر هستی باید دوربین رو با P2 توجیه کنی و بالعکس وقتی روی P2 مستقری باید دوربین رو با P1 توجیه کنی.در دوربینهای لایکا نقطه ای رو که بر روی اون مستقر هستی set station و نقطه توجیه set origation تعریف شده است.وقتی job را برای دوربین تعریف کردی (ممکن است job را از قبل داشته باشی) نوبت به معرفی ایستگاه میگردد.اگر تازه شروع به کار کرده باشی و بخواهی یک نقطه محلی را بعنوان ایستگاه اولیه معرفی کنی با دادن یک نام مانند P1 و مختصات x,y,z به آن آین نقطه را بعنوان set station در نظر بگیری.بهتر اینست که رقم x با y متفاوت باشد.مثلا 1000و2000.که البته انتخاب این رقم باید بر اساس حجم کار باشد.مثلا برای یک زمین 1000 متری دادن مختصات 100و200 برای x,y کفایت میکنه.z هم که زیاد مهم نیست.مگر اینکه برداشت توپوگرافی باشد.که در این صورت بر حسب ارتفاعات موجود در منطقه z را طوری انتخاب میکنیم که در برداشتها ارتفاع نقاط منفی نشه.حال باید دوربین رو نسبت به شمال توجیه کنی.یعنی دوربین رو به سمت شمال میچرخونی و به HZ عدد صفر رو میدی و با زدن کلید rec این داده رو ذخیره میکنی.بعد از اینکار بهتره که بلافاصله در چند متری P1 میله گرد بزنی و اون نقطه رو بعنوان ایستگاه در نظر بگیری.پس اسم این نقطه رو میذاریم P2.گفتم بلافاصله اینکار رو میکنیم چون اگه اتفاقی واسه دوربین افتاد و از حالت تراز خارج شد بتونی بعد از تراز کزدن دوربین اون رو بوسیله نقطه P2 توجیه کنی و مجبور نباشی کار رو از اول شروع کنی.فک کنم توضیحاتم زیاد شد.اگه نیازی دیدی مطرح کنید تا بحث رو ادامه بدیم

یه مسئله یادم رفت و اون اینکه هنگام توجیه کردن دوربین وقتی مختصات p2 رو به دوربین معرفی کردی باید به سمت اون قراولروی کرده و اون نقطه رو بخونی.البته بهتره دوربین رو اول به پایه ژالون ببندی بعد بیاری بالا و روی رفلکتور ببندی و بخونیش.اینجوری دقت کار میره بالا.منظور از خوندن نقطه عمل dist +rec میباشد.یا اگر در دوربین کلید all تعریف شده،منظور زدن کلید all میباشد
 
آخرین ویرایش:

pesarkhaleee

عضو جدید
سلام دوستان میشه در مورد پیمایش یه مقدار توضیح بدید که موقع ایستگاه گذاری باید چه کارایی رو انجام بدیم یه سوال دیگه اینکه اگه 3 تا بنچ مارک که مقداری نسبت به هم خطا داشته باشن داشته باشیم و بخوایم به روش پیمایش سرشکن کنیم به چه صورته ? با تشکر
 
بالا