سنگ روزتا پلی به مصر باستان

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
تخته سنگ مرمر صيقلي ( تقريباً با 75 سانتيمتر پهنا و 110 سانتيمتر ارتفاع ) كه حاوي يك کتیبه است كه فرماني به افتخار بطلميوس پنجم اپيفاني ، در سال 196 قبل از ميلاد مسيح ، به دو زبان يوناني و مصري بر آن نوشته شده . نگارش مصري متن به هيروگليف ، و دستخط « سر هم ساده » حك شده . اين سنگ ، كه در سال 1799 توسط دسته اي ازسربازان فرانسوي تحت فرمان ناپلئون بناپارت در مصر كشف شد ، متعاقباً توسط فيزيكدان بريتانيايي به نام « توماس يانگ » و مصرشناس فرانسوي « ژان - فرانسوا شامپوليو » براي رمزگشايي معناي نوشته ي هيروگليف مصري ، مورد استفاده قرار گرفت
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنگ روزتا

سنگ روزتا



موزه بریتانیا
 
آخرین ویرایش:

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخچه

تاریخچه



سنگ روزتا سنگی گرانیت به ابعاد 114*72*28cm به رنگ خاکستری تیره مایل به رنگ صورتی (در ابتدا تصورمی شد از ترکیب بازالت باشد) با نوشته ای بر روی آن به دو زبان ، مصری و یونانی ، تشکیل شده از سه متن با سه دست خط از هیروگلیف و خطی وابسته به حروف جدید هیروگلیفی مصری و یونانی است. از آنجا که یونانی به خوبی شناخته شده بود ،این سنگ کلید رمزگشایی خط هیروگلیف بود.
سنگ روزتا متعلق به مارس 196 پیش از میلاد است ،( نهمین سال از بطلمیوس پنجم ). دلیل ساخت این یاد بود سنگی به جهت تائید تسلط و کنترل پادشاهان بطلمیوسی بر مصر بوده است . بطلمیوسیان ، یونانیانی بودند که بعد از فروپاشی امپراتوری اسکندر کبیر حاکم مصر شدند ، و با وجود آنکه معابد ساخته شده توسط انها به سبک معماری مصری بوده اما شیوه زندگی و زبانشان یونانی باقی مانده است. فرهنگ مصر به مرور زمان از گذشته تا به حال به یک جامعه چند فرهنگی تبدیل شده ، ترکیبی از فرهنگهای یونانی و مصری ، اگر چه در بسیاری از نقاط کشور به ندرت اثرات هردو فرهنگ را کنار هم میتوان دید.
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد متن کتیبه

در مورد متن کتیبه

کتیبه آغاز می شود با ستایش از بطلمیوس ، و پس از آن شامل یک حکایت از محاصره شهری از Lycopolis (احتمالا شهری درمنطقه دلتا که تاکنون با قطعیت مشخص نشده) ، و سپس اعمال صورت گرفته توسط پادشاه جهت حمایت و بازسازی معابد. قسمت آخر متن توصیف هدف برجسته فرمان است ، به عنوان مثال تاسیس مکتب فکری و آئین دینی توسط پادشاه. ، چگونگی حفظ و رعایت آئین های دینی توسط روحانیان و مجتهدان از پادشاه (‘…روحانیون وکشیشان باید در هر روز سه بار رسماً با پادشاه بیعت و از او تجلیل نمایند…’)، چگونگی نگهداری معبد وزیارتگاه پاد شاه (‘…باید ده تاج طلای پادشاه بر فراز معبد وجود داشته باشد…’)، و روزهایی که به مناسبت ها و جشنهای خاص مانند سالروز تولد پادشاه خوش یمن بودند باید جشن گرفته میشد .
در پایان ایچنین گفته شده است که ساخته شد این لوح یاد بود تا شناسانده شود پادشاه که همه مردان مصر باید بزرگ شمارند و افتخارکنند به بطلمیوس پنجم ، و این که این متن باید در سنگی سخت و در سه متن با سه دست خط نوشته و تهیه گردد که دربرگیرد و حفظ نماید و منتقل کند مفاد انرا تا به امروز (سنگ سخت ، توان و تحمل مرور زمان را به جهت گذر روزگار داشته و آسیبی به آن وارد نشود یا تحریف نگردد.
 
Similar threads

Similar threads

بالا