سقف پاناروما

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
بارها شاهد تلفظ و نام های نادرست بر روی قسمت های جدید خودروهای واردی به کشور بوده ایم که از ابتدا به دلیل نبود منابع معتبر در این گونه موارد از آغاز به صورت غلط نام برده می شدند و به مرور زمان فراگیر بوده اند. یکی از این قسمت ها "سقف های پانوراما" یا "سراسرنما" هست که در زیر به معرفی ساختار و تاریخچه آن می پردازیم.



سقف پانوراما ، اولین بار خلاقیتی از طرف کارخانه "شورلت" بود ، که در مدل کروز (سال ۲۰۰۸ میلادی) به کار برده شد. این سقف به طور کامل شیشه ای و با دو سانروف و با قطر شیشه ۵ سانتی متری بود و یک سانروف برای سر نشینان عقب و یکی دیگر برای سرنشینان جلو مهیا شده بود.
پلی کربنات در این شیشه تضمین می کند که ۶۰ درصد انرژی خورشید به داخل خودرو هدایت می شود و ۱۰۰ درصد مانع ورود اشعه (UV) می شود.


این سقف ها به طور کامل از جنس شیشه سخت (به طور معمول رنگی) ساخته شده که در کشور ما به صورت آپشن های سفارشی بر روی مدل هایی از بنز کلاس "C" و کلاس "S" مشاهده کرده اید. به طوری که از ابتدای شیشه عقب ماشین تا انتهای شیشه جلو به طور کامل از جنس شیشه می باشد و نمایی بسیار زیبا به ماشین می بخشد.



در ابتدا مشاهده این گونه سقف ها در ایران ، به اشتباه آنها را "شیبیداغ" می خواندند که تلفظی نادرست از یکی از اولین برندهای سانروف می باشد. نمای زیبایی که این گونه سقف ها در روز و شب دارند ، برای مسافران بسیار جذاب و بعضا سرگرم کننده است. به طوری که امروزه بیشتر برندهای خودروساز مطرح دنیا ، سعی کرده اند در مدل های مختلف خودروهای تولیدی خود از این نوع سقف استفاده نمایند.
در شب ها دیدن ستاره های آسمان ، در هوای بارانی دیدن آسمان ابری ، در روزهای آفتابی دیدن نور خورشید و ابرها ، همه و همه لذت هایی است که اگر خودروی شما این سقف را داشته باشد می توانید از آن بهره ببرید. البته نباید فراموش کرد که این سقف ها کمی از نظر ایمنی جای بحث دارند که بررسی آن در این مقاله نمی گنجد.

منبع : وبسایت ایران وی





 

kamranik22

عضو جدید
خیییییییلی خوشگلن

من رو راو4 تویوتا سان روف دیده بودم اما اینا چیز دیگه ای هستن واقعاً
 
بالا