سخنرانی رئیس انجمن جهانی دامپزشکی

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
رئیس انجمن جهانی دامپزشکی :

دامپزشک تنها دکتر حیوانات نیست بلکه نقش مهمی هم بهداشت و سلامت عمومی جامعه ، بهداشت مواد غذایی اعم از کیفیت و ایمنی ، تحقیقات بیومدیکال ، کاهش تعداد گرسنگان دنیا ، حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی و کنترل بیماریهای متعاقب تغییر آب و هوا دارد...




24 ژانویه 2011 در پاریس ، دکتر جیرد جورنا ، رئیس انجمن جهانی دامپزشکی همزمان با آغاز سال 2011 که "سال دامپزشکی" نام گرفته در همایشی به این مناسبت سخنرانی نمود.
وی در ابتدای سخنرانی به نمایندگی از تمام دامپزشکان دنیا ، فرارسیدن 2011 و نامگذاری آن به نام "سال دامپزشکی" را تبریک گفت.

دکتر جورنا گفت : امسال به دلیل 250 سالگی اولین دانشکده دامپزشکی دنیا ، سال دامپزشکی نام گرفته است.
وی با تقدیر از نقش بنیانگذاران این دانشکده در پاریس افزود : گرچه ظهور اولین دانشکده دامپزشکی دنیا در فرانسه آغاز خوبی برای آموزش دامپزشکی بود اما می‎توان 2011 را معادل سالروز تولد حرفه دامپزشکی هم دانست.
رئیس انجمن جهانی دامپزشکی گفت : اولین انجمن دامپزشکی در دانمارک به سال 1807 و توسط رئیس دانشکده دامپزشکی کپنهاگ "اریک ویبورگ" تشکیل شد.

وی همچنین به نقش "کلود بورگلات" در تأسیس دانشکده دامپزشکی لیون فرانسه به سال 1761 و دانشکده دامپزشکی آلفورت به سال 1764 اشاره کرد و گفت : کلود بورگلات علاوه بر این نقش ، تأثیر زیادی در پیوند دامپزشکان و پزشکان هم داشت و او به معنای واقعی در تحقق مفهوم "سلامت واحد" پیشتاز بود.
دکتر جورنا افزود : این پیوند و تعامل سبب شد تا وی یکی از اولین محققانی باشد که بیولوژی و پاتولوژی حیوان را به انسان ربط دهد و پاتوبیولوژی مقایسهای را در کتاب 1777 صفحه‎ای خود شرح دهد تا هنوز هم یک عنصر کلیدی در آموزش دامپزشکی باشد.
رئیس انجمن جهانی دامپزشکی در ادامه اظهار داشت : وی به دانشجویان خود " اخلاق دامپزشکی " را هم آموزش داد و مبانی طبابت صحیح و اخلاقی در دامپزشکی را به آنان یاد داد.
وی همچنین گفت : من قبلاً هم گفته‏ام که دنیا باید برای گرامیداشت حرفه دامپزشکی به مناسبت سال 2011 یک نهضت جهانی تشکیل دهد و باید این موضوع برای مردم شرح داده شود که دامپزشک تنها دکتر حیوانات نیست بلکه نقش مهمی هم بهداشت و سلامت عمومی جامعه ، بهداشت مواد غذایی اعم از کیفیت و ایمنی ، تحقیقات بیومدیکال ، کاهش تعداد گرسنگان دنیا ، حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی و کنترل بیماریهای متعاقب تغییر آب و هوا دارد.
دکتر جورنا افزود : شعار سال 2011 موسوم به سال دامپزشکی "دامپزشکی برای بهداشت و سلامت، دامپزشکی برای غذا و دامپزشکی برای سیاره زمین" است و این شعار توسط WHO، FAO و IUCN مهم تلقی شده است.
رئیس انجمن جهانی دامپزشکی ضمن تشکر از همکاران خود به جهت برگزاری کنفرانس دو روزه آموزش دامپزشکی در لیون در ماه می و کنگره جهانی دامپزشکی در آفریقای جنوبی در ماه اکتبر سالجاری میلادی و مهم دانستن این دو گردهمایی در کنار همه فعالیت‎های مختلف در کشورهای گوناگون ، سخنرانی خود را با یک جمله به پایان برد و آن جمله این بود :

" دامپزشکی ، حرفه‎ای است که به آن افتخار می‎کنیم"

 
بالا