سخنان اخیر در مورد مکتب ایرانی را چگونه ارزیابی میکنید

سخنان اخیر در مورد مکتب ایرانی را چگونه ارزیابی میکنید

  • در ادامه تلاش برای تقابل اسلام وایران و خلاف منافع ملی است

    رای: 0 0.0%
  • برخواسته از تفکرات اسلامی می باشد و بد فهمیده شده است

    رای: 2 40.0%
  • فاقد این حد از اهمیت که رسانه ها به ان پرداختند میباشد

    رای: 3 60.0%

  • مجموع رای دهندگان
    5

dara_ando

عضو جدید
مدلی برای شناخت رفتار دولت

مدلی برای شناخت رفتار دولت

صحبت هاي رحيم مشايي مرد شماره يك رييس جمهور باز هم به پيچيدگي پديده احمدي نژادي ها دامن زد. مجموعه اي كه نمي توان به مدلي منطقي براي درك آنها دست يافت. طيفي كه باورهاي راديكال مذهبي را در ستيز با باورهاي اصلاح طلبانه و تفكرات بعضا راديكال غير مذهبي را در چالش با تفكرات سنتي و اصول گرايان ميانه رو را در خود جاي داده است. طيفي كه نه جامع است و نه مانع و محدود به انديشه اي مشخص! انگار كه مجموعه اي بي قاعده از تفكرات مختلف طوفاني از انديشه ها را در خود جاي داده اند كه همگي به شكلي كاريكاتورگونه بعدي را بيش از اندازه بزرگ تر جلوه ميدهند.

ساختار شكني هاي نا هنجار و سخت گيري هاي به دور از انتظار همه و همه در اين مجموعه ديده ميشوند. ماهيت اين كمپلكس كه شناخت آن براي تهيه مدلي براي فهم آن ضروري است تا حدي قابل درك نيست اما آيا نمي توان راهي به شناخت اين پديده مبهم و غيرقابل درك يافت؟ آيا حقيقتا پلوراليسم كه يكي از نيازهاي اصلي دموكراسي است در اين مجموعه ديده نميشود و سوال مهمتر آنكه اگر آنچه ميبينيم مظهري از مظاهر پلوراليسم است تناقض و تضاد عيني و آشكار آزادي هاي سياسي و اجتماعي و فرهنگي معدودي از افراد در مقايسه با ديگراني كه بعضا از بيان همين حرفهاي عنوان شده در مجموعه حاكم محرومند چگونه توجيه ميگردد؟

براي اين كار بايد كمي از وضعيت موجود فاصله گرفت و به جاي پرداختن به حرفهاي مطرح شده به فلسفه بيان حرفها توجه نمود. نيات و اغراض موجود در لايه هاي پنهان هستند كه نشان دهنده ماهيت واقعي اين مجموعه پيچيده مي باشند. به بيان ديگر مدل فهم اين مجموعه را در نه بر اساس رويكردهاي عملي آنها كه بر اساس نيات و دلايل آنها بايد تدوين نمود. براي اين كار به جاي تلاش در يافتن نقاط اشتراك و افتراق در اعمال افراد و يا نقطه نظرات آنها بايد به اشتراكات در اهداف و اغراض آنها توجه نمود.

با كمي دقت ميتوان دو نقطه اشتراك در اهداف اين طيف هاي مختلف فكري را شناسايي نمود: يك – جلب توجه از طريق ماجراجويي و ساختار شكني هاي نا به هنجار؛ مجموعه حاكم نه با مذهبي هاي سنتي و نه با روشنفكران ميانه رو قرابتي ندارد و هر كدام از نيروها و حاميانش در اين طيف ها به گونه اي تند تر سخن ميرانند به گونه اي كه هم مذهبي هاي جامعه و هم تفكرات غير مذهبي حرفهايشان را از دهان كساني ميشنوند كه حاميان احمدي نژاد هستند.

دو- تاكيد بر بي اعتباري و بي اثربودن دوره هاي پيشين؛ همگي اين طيف هاي فكري مجموعه حاضر را در هر بعدي كارامد تر از دوره هاي قبلي دانسته و همگي كارهاي انجام شده تا به اكنون را بي اعتبار جلوه ميدهند. به اين ترتيب احمدي نژاد به جاي آنكه خط فكري مشخصي داشته باشد مجموعه اي از افراد تندرو در طيف هاي فكري مختلف را همانند يك آهنربا به كار گرفته تا با مغناطيس شديدي كه ايجاد ميكند نظام پوپوليستي خود را اشاعه دهد.

در مجموعه او مهم نيست كه افراد بر اساس معيارهاي اخلاقي عمل كنند يا نه و مهم نيست كه باورهاي آنها يكسان باشد يا نه! مهم اين است كه به بقاي مجموعه اش وفادار باشند و هر كس كه بخواهد از شدت اين ميدان مغناطيسي بكاهد ناگزير به خروج از آن است. به همين دليل است كه ميانه رو ها و تفكرات طيف هاي مختلف به طور متناوب در تضاد ميان عمل و گفته هاي احمدي نژاد و مردانش قرار ميگيرند. به بيان ديگر افرادي كه در زير مجموعه او قرار دارند نه لزوما مذهبي و نه لزوما غير مذهبي هستند. انها هيچ باور مشخص و خط فكري معيني جز بقاي در قدرت ندارند و اگر بخواهيم تنها يك مدل را براي شناخت ماهيت رفتاري اين مجموعه بيابيم توجيه وسيله با هدف مي باشد.

شناخت مدل فكري احمدي نژادي ها براي طرح ريزي مقابله با اين پديده خطرناك ضروري است. در حقيقت بدون آگاهي از مدل فكري آنها نمي توان راهي را براي مقابله با آنها پيدا كرد. آگاهي رساني در خصوص اهداف و نيات گفته ها و اعمال اين مجموعه نقش مهمي را در مقابله با آن ايفا مي نمايد. روشنفكران جامعه اعم از مذهبي و غير مذهبي و هم مذهبيون سنتي بايد به خطر وجود تفكر راديكالي كه در پوستين باورهاي ايدئولوژيك تنها هدف بقا را دنبال ميكند آگاه بوده و حرف هايي كه از جنس آنهاست را مبناي همراهي و همدلي اين مجموعه با خود قلمداد ننمايند.

صحبت هاي رحيم مشايي در باب مكتب ايراني در حقيقت نه در تقابل با جامعه مذهبي و نه در تقابل با نيت و اهداف مجموعه دولتي است كه شهره به تفكرات راديكال مذهبي دارد بلكه قطب ديگري از آهن رباست كه تلاش دارد جبهه فكري تشكيل شده در برابر راديكاليسم مذهبي را با راديكاليسم غير مذهبي بشكند.
..........................................................:gol:
 

someone-x

عضو جدید
کاربر ممتاز
جا داره به عنوان ویراستار بگم که برخاسته درسته نه بر خواسته
درضمن فکر کنم با جواب dara_ando دیگه جایی برای صحبت نمونه.:razz:
 

Similar threads

بالا