[سبک معماری غرب]: معماری کانستراکتیویسم Constructivism

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نگاهي به جريانهاي هنري قرن بيستم
کانستراکتیویسم جریان های هنری اوایل قرن بیستم پیش گویانی بودند که ازآینده خبر دادند وبه زمان پیوستند,چیزی که در دهه های بعد به نام هنر و معماری مدرن از میان این جریان ها برخاست رویای دور و دراز این موجهای جوان بود.زلزله هایی مانند فوتوریسم,کوبیسم, کانستراکتیویسم ,داستیل,دادا و....پس لرزههایی برای هنریک قرن باقی گذاشتند که مرزها را طی کردند و جهانی شدند.
کانستراکتیویسم یکی ازنهضت های تاثیر گذار در هنر و معماری قرن بیستم و حتی بیست و یکم بود که در سالهای بعد از انقلاب سوسیالیستی اعلام موجودیت کرد.دولت تازه تاسیس تا سال 1920درگیرمسائل بعد از انقلاب رکود اقتصادی و بحرانهای کوچک و بزرگ بود در سالها بعد کانستراکتیویسم روزهای شکوفایی خود را میگذراند.زاده شدن در این بستر تاریخی کانستراکتیویسم را از نظر ایدئولوژیک تا حدی به سوسیالیسم نزدیک میکند.
واژه کانستراکتیویسم به معنی سازندگی دو منظور این مکتب را میرساند که یکی بر این تاکید داشت که هنر ناشی از الهام درونی و ضمیر ناخودآگاه نیست که فی البداهه خلق شود پس باید آن را آگاهانه و از سر قصد ساخت و دومی میگفت تقلید از طبیعت به هیچ صورت پذیرفته نیست زیرا در آن سازنددگی وجود ندارد و به علاوه دوربین عکاسی به بهترین وجه این کار را انجام میدهد.
کانستراکتیویسم هم مانند فوتوریسم به تکنولوژی,عملگرایی وپیشرفت میاندیشد. کانستراکتیویسم به عنوان یک جریان ضد هنر خواستار دگرگونی شیوه های سنتی ساخت و سازو صنعتی شدن آن بود تا جایی که اولین شعارهای کانستراکتیویستها در اوایل دهه1920اینچنین بود:"مرگ بر هنر زنده باد تکنولوژی زنده باد تکنسین های کانستراکتیویست"
ویژگی دیگرآثار کانستراکتیویست ها اصرار بر نشان دادن ماهیت واقعی اشیا و اجسام,به ویژه محصولات صنعتی جدید مانند,شیشه,پلاستیک وآهن بود.
کانتراکتیویستها بر این باور بودند که ذوق و استعدادشان باید در خدمت به خلق به کار گرفته شود مثل معماری,طراحی صنعتی و....
در اوائل دهه 1920عده ای از هنرمندان این مکتب که اغلب اروپایی بودند به خاطر اختلاف نظر و همچنین سیستم حکومت شوروی را ترک کردن و شاخه اروپایی این نهضت نام گرفتند که از معروفترین آنها برادران پوزنر را میتوان نام برد تفاوت اساسی شاخه اروپایی وکانستراکتیویست های روسی در این بود که کانستراکتیویست های روسی که تحت تاثیر مارکسیست به فایده اجتماعی هنر معتقد بودند اما هنرمندان شاخه اروپایی مانند برادران پوزنر اعتقاد داشتند فایده هنرغیر مستقیم است.ولادمیر تاتلین نماینده شاخه روسی و برادران پوزنر از معروفترین چهره های شاخه اروپایی بودند.
آنتوان و نوام پوزنرمجسمه سازان کانستراکتیویست در سال 1920بیانیه رئالیستی خود را در روسیه صادر کردند و پس از آن نائوم پوزنر که بعدها به نام نائوم گابو مشهور شد اولین مجسمه متحرک را ابداع کرد.

Naum Gabo



Kinetic Construction (Standing Wave) 1919-20

[FONT=times new roman, times, serif]Antoine Pevsner




Spirit

Anchored Cross (La Croix ancrée), 1933. Marble, brass painted black, and crystal, 84.6 cm long
معماری کانتراکتیویستی با تاکید بر شفافیت,حرکت,ویژگی مصالح,استفاده از شیشه و فولاد و مصالح زاده تکنولوژی آن روزها به دنیا آمد.
[/FONT]
یکی ازاولین و معروفترین آثار کانستراکتیویست ها بنای یادبود سومین کنگره بین المللی کمونیست در مسکواست که در سال 1921 به وسیله"ولادمیرتاتلین" طراحی شد و هیچ وقت ساخته نشد.این بنای یاد بود در حدود 390متر ارتفاع داشت یعنی ۹متر بلند تر از برج ایفل,این برج در طی حرکت مارپیچی که نمادی از تکرار تاریخ بود پیش میرفت و ساختمان شیشه ای پارلمان را در قلب خود جای میداد.
قاب مارپیچی آن چهار تالارکه باسرعت های مختلف در حال چرخیدن بودند را در خود جای میداد.تالار پایین تر که قراربود در سال یکبار بچرخد برای برگزاری کنفرانس ها در نظر گرفته شده بود در تراز بعدی هرمی خمیده طراحی شده بود که در ماه یکبار میچرخید وبرای قوه مجریه در نظر گرفته شده بود.آخرین تراز با یک چرخش در روز مرکز اطلاعات را در بر میگرفت.





Konstantin Melnikov










Pavilion for Expo des Arts Deco in Paris, 1925

[FONT=times new roman, times, serif]Klosterstrasse, Dutch (Netherlands) Embassy: facade (2003, architect OMA / Rem Koolhaas)[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]Moisei Ginzburg[/FONT]







[FONT=times new roman, times, serif]London city hall by sir Norman Foster[/FONT]

ادامه در پست بعد...
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[FONT=times new roman, times, serif]Alexander Vesnin[/FONT]







[FONT=times new roman, times, serif]Yakov Chernikhov[/FONT]









[FONT=times new roman, times, serif]Tower of the 'Krasny[/FONT]

در دهه 30با توجه به مهاجرت عده ای از هنرمندان کانستراکتیویست از شوروی به تدریج این نهضت از رونق افتاد اما اثراتش هنوز هم باقی است.

منبع : ایگاه
 

م مژگان

عضو جدید
کاربر ممتاز
کانستراکتیویسم

کانستراکتیویسم



کانستراکتیویسم جنبشی بود که در روسیه آغاز شد.

مطالعه کانستروکتیویسم یا ساختارگرایی از چند نظر اهمیت دارد . نخست اینکه شاید به دلیل کیفیت معمارگونه اش بیش لز هر نهضت هنری مدرن در معماری زمان ما به ویژه گرایشهای اخیر آن تأثیر گذاشته است . شاید متناقض به نظر برسد ولی کانستراکتیویسم یا همان دیکانستراکشن سالهای اخیر با کانستراکتیویسم یا پاره ای از شاخه های آن پیوندی نزدیک دارد .
دوم و شاید بهتر اینکه کانستراکتیویسم نیز زایده ی تحولات جدید ناشی از انقلاب صنعتی و علمی و چیرگی آن بر زندگی آدمیان بود و مانند فوتوریسم به پیشرفتهای علمی و فنی و نتایج آن سخت خوشبین است .






خاستگاه این سبک شوروی بود . کشوری که بعد از چندین سده سبکی در آن ظهور کرد و توانست بر معماری و هنر غرب تأثیر بگذارد.

معماری کانستراکتیویسم به لحاظ مباحث نظری و ساختمانهای طراحی شده توسط معماران آن ، یکی از سبکهای مهم برای تبیین اصول و ارائه ساختمانهای مدرن در بین دو جنگ جهانی بود.

در روسیه ساختارگرایی دو مرحله متفاوت را طی کرد :

۱- دوره اول با ساختن تیرهای چوبی که در نمایشگاه ها و یا در فرخ های هنر خیابانی به کار گرفته می شد.

۲- دوره دوم ، دوره حرفه ای بود به طوری که ساختمانها حالت تصنعی و کاذبی داشتند ، که چیزی شبیه به فرمهای ماشینی و ساختارهای بیولوژیک بود . بخشی از ایدئولوژی علمی این مرحله مربوط به نوآوری در زمینه مجموعه سازی واحدهای مسکونی و همچنین نشان دادن روش های دسترسی مانند رایب، آسانسور بود . این جریان همچنین پیش زمینه طراحی وسایل در مورد معماری مانند نورافکن ، گیرنده های هوایی و آنتن های رادیویی و تجهیزات سینماتوگرافی را فراهم ساخت.





به طور کلی نقطه ی آغاز این گروه ، برخی از نقشهای چسباندنی (کولاژ) بود که با استفاده از اشیای پراکنده ی قابل تشخیص مانند انواع بطری ، لوله و گیتار ساخته می شد . تا اینکه به طرح بنای یادبود بزرگ اینترناسیونال سوم رسید . که به عنوان اصیل ترین کار ساختارگرایی و معروفترین اثر آن که نماد این سبک نیز می باشد محسوب می شود .


با دور نگاهی به این سبک درمی یابیم که هنرمندان این سبک ترجیح می دادند شکلهایی بیافرینند که در آنها جز به دنیاهای ریاضیات و مکانیسم ، کوچکترین اشاره ای به دنیای طبیعی نشود .


ولادیمیر تاتلین یکی از پیشگامان این سبک وقتی در ۱۹/۳ پیکاسو را ملاقات می کرد برخی از نقش های چسباندنی را هم دید . او پس از بازگشت به مسکو ، نقشهای چسباندنی بجسته ای ساخت ، که وجه تمایزشان یا کار پیکاسو این بود که وی هرگونه موضوع غالب شبیه سازی و اشیای قابل تشخیص را از آنها حذف کرده بود . ترکیب بندی تاتلین تماماً انتزاعی و در نوع خود ، نخستین بودند .

از هین جا بود که جنبش کانستراکتیویسم شکل گرفت .

تاتلین روح فعل گروهی از کانتراکتیویستهای پیشرو بود که فعالیتش در سال ۱۹۲۲ از طرف دولت نوپای اتحاد شوروی محدود گردید .


همان گونه که از قبل گفته شد مهمترین اثر این سبک طرح بنای یادبود بزرگ اینترناسیونال سوم از آثار تاتلین می باشد این بنای مارپیچ حلزونی شکل ، به ارتفاع حدوداً ۳۹۰ متر ، نمایشی بود از اعتقاد سوسیالیسم به روند تکاملی تاریخ به صورتیکه تاریخ خود را تکرار می کند ولی هر تکرار مرحله ای بالاتر و فراتر از مرحله قبل است و در نهایت تکامل تاریخ به سوسیالیسم و کمونیسم منتهی می شود .


کنستانتین ملنیکوف اولین معمار روس بود که شهرت بین المللی کسب کرد . پراودال لیسیتزکی معمار و هنرمند کانتراکتیویست در تشریح طرح ساختمان روزنامه پراودا می نویسد :

« همه ملزومات … همچون تابلو اعلانات ،ساعتهای دیواری،بلندگوها و حتی آسانسورهای داخلی بنا به عنوان اجزاء جداناپذیر در طرح ساختمان به کار گرفته شده اند و یک مجموعه واحد را تشکیل داده اند.این زیبایی کانستراکتیویسم است.
 

raha

مدیر بازنشسته
از ظهور کانستراکتیویسم تا افول دیکانستراکتیویسم

از ظهور کانستراکتیویسم تا افول دیکانستراکتیویسم

نوشته: بهرام هوشیار یوسفی
منبع: مجله معماری و ساختمان
 

پیوست ها

  • az-zohore-constructivism.pdf
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 4

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کانستراکتیویسم Constructivism

کانستراکتیویسم Constructivism


بنای Wolkenbuge توسط ال لیستزکی


جریان های هنری اوایل قرن بیستم پیش گویانی بودند که ازآینده خبر دادند وبه زمان پیوستند. چیزی که در دهه های بعد به نام هنر و معماری مدرن از میان این جریان ها برخاست رؤیای دور و دراز این موج های جوان بود. زلزله هایی مانند فوتوریسم، کوبیسم، کانستراکتیویسم، داستیل، دادا و.... پس لرزه هایی برای هنر یک قرن باقی گذاشتند که مرزها را طی کردند و جهانی شدند.

کانستراکتیویسم یکی ازنهضت های تأثیر گذار در هنر و معماری قرن بیستم و حتی بیست و یکم بود که در سال های بعد از انقلاب سوسیالیستی اعلام موجودیت کرد. دولت تازه تأسیس تا سال 1920درگیر مسائل بعد از انقلاب رکود اقتصادی و بحران های کوچک و بزرگ بود در سال ها بعد کانستراکتیویسم روزهای شکوفایی خود را می گذراند. زاده شدن در این بستر تاریخی کانستراکتیویسم را از نظر ایدئولوژیک تا حدی به سوسیالیسم نزدیک می کند.واژه کانستراکتیویسم به معنی سازندگی، دو منظور این مکتب را می رساند که یکی بر این تأکید داشت که هنر ناشی از الهام درونی و ضمیر ناخودآگاه نیست که فی البداهه خلق شود پس باید آن را آگاهانه و از سر قصد ساخت و دومی می گفت تقلید از طبیعت به هیچ صورت پذیرفته نیست زیرا در آن سازندگی وجود ندارد و به علاوه دوربین عکاسی به بهترین وجه این کار را انجام می دهد.
کانستراکتیویسم هم مانند فوتوریسم به تکنولوژی، عمل گرایی و پیشرفت می اندیشد. کانستراکتیویسم به عنوان یک جریان ضد هنر خواستار دگرگونی شیوه های سنتی ساخت و ساز و صنعتی شدن آن بود تا جایی که اولین شعارهای کانستراکتیویست ها در اوایل دهه 1920 اینچنین بود: "مرگ بر هنر، زنده باد تکنولوژی، زنده باد تکنسین های کانستراکتیویست."
ویژگی دیگرآثار کانستراکتیویست ها اصرار بر نشان دادن ماهیت واقعی اشیا و اجسام، به ویژه محصولات صنعتی جدید مانند، شیشه، پلاستیک و آهن بود.
کانتراکتیویست ها بر این باور بودند که ذوق و استعدادشان باید در خدمت به خلق به کار گرفته شود مثل معماری،طراحی صنعتی و... به این دیدگاه لقب Productivists را داده اند که بین طرفداران روسی این تفکر یعنی افرادی چون ولادیمیر تاتلین، الکساندر رودچنکو، ال لیسیتزکی و واروارا استپانوا مطرح بود.
در اوائل دهه 1920عده ای از هنرمندان اروپایی این مکتب به خاطر اختلاف نظر و همچنین سیستم حکومت، شوروی را ترک کردند و شاخه اروپایی این نهضت نام گرفتند که از معروف ترین آنها برادران پوزنر (پوسنر Pevsner) را می توان نام برد تفاوت اساسی شاخه اروپایی و کانستراکتیویست های روسی در این بود که کانستراکتیویست های روسی که تحت تأثیر مارکسیست به فایده اجتماعی هنر معتقد بودند اما هنرمندان شاخه اروپایی مانند برادران پوزنر اعتقاد داشتند فایده هنرغیر مستقیم است. ولادمیر تاتلین نماینده شاخه روسی و برادران پوزنر از معروف ترین چهره های شاخه اروپایی بودند.
آنتوان و نوام پوزنر مجسمه سازان کانستراکتیویست در سال 1920 بیانیه رئالیستی خود را در روسیه صادر کردند و پس از آن نائوم پوزنر که بعدها به نام نائوم گابو مشهور شد اولین مجسمه متحرک را ابداع کرد.
معماری کانستراکتیویستی با تأکید بر شفافیت، حرکت، ویژگی مصالح، استفاده از شیشه و فولاد و مصالح زاده تکنولوژی آن روزها به دنیا آمد (تأثیر فوتوریسم).

برج یادبود انترناسیونال سوم - ولادیمیر تاتلین
یکی ازاولین و معروف ترین آثار کانستراکتیویست ها بنای یادبود سومین کنگره بین المللی کمونیست در مسکو است که در سال 1921 به وسیله"ولادمیرتاتلین" طراحی شد و هیچ وقت ساخته نشد. این بنای یاد بود در حدود 390 متر ارتفاع داشت یعنی 9 متر بلند تر از برج ایفل، این برج در طی حرکت مارپیچی که نمادی از تکرار تاریخ بود پیش می رفت و ساختمان شیشه ای پارلمان را در قلب خود جای می داد. این بنا به برج تاتلین یا Tatlin Tower نیز معروف است.
قاب مارپیچی آن، چهار تالار که باسرعت های مختلف در حال چرخیدن بودند را در خود جای می داد. تالار پایین تر که قرار بود در سال یک بار بچرخد برای برگزاری کنفرانس ها در نظر گرفته شده بود در تراز بعدی هرمی خمیده طراحی شده بود که در ماه یک بار می چرخید وبرای قوه مجریه در نظر گرفته شده بود. آخرین تراز با یک چرخش در روز مرکز اطلاعات را در بر می گرفت.

در کنار تفکرات اصلی کانستراکتویسیم، تفکراتی در ارتباط با Productivism، تفکرات Consumerism، و همچنین تأثیرات کانستراکتیویسم بر سینما، فوتومونتاژ و طراحی گرافیک قابل مشاهده است.
در دهه 30 با توجه به مهاجرت عده ای از هنرمندان کانستراکتیویست از شوروی به تدریج این نهضت از رونق افتاد اما اثراتش در هنر و معماری معاصر، هنوز باقی است.


منبع:newdesign
 

Similar threads

بالا