ساخت دستگاه شبیه‌ساز هضم مواد خوراکی در کشور

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041710249
دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱



فناوران یکی از شرکتهای دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز هضم مواد خوراکی شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمود شیخ زین‌الدین، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه دستگاه شبیه ساز هضم مواد خوراکی با استفاده از امکانات داخلی طراحی و ساخته شده است، گفت: این دستگاه با شماره ۵۱۱۹۹ در اداره کل ثبت شرکت­ها و مالکیت­های صنعتی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: دستگاه شبیه ساز هضم برای تعیین قابلیت هضم مواد خوراکی در معده و روده باریک انسان و حیوانات پستاندار تک معده­‌ای و همچنین برای تعیین قابلیت هضم در بخش شکمبه و بخش­های پس از شکمبه­­‌ای لوله گوارش نشخوارکنندگان کاربرد دارد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه نمونه­‌ها ابتدا در کیسه­‌های مخصوص با قطر سوراخ­های ۳۰ میکرومتر بسته بندی شده و در هر جار(محفظه دو لیتری شیشه­‌ای)، تعداد ۲۵ کیسه قرار داده می­‌شود، ادامه داد: حدود یک لیتر محلول هضم کننده حاوی آنزیم­‌های معده­‌ای یا پانکراس (لوزالمعده) نیز داخل هر جار ریخته شده و در دمای ۳۸ درجه سانتی گراد، انکوباسیون نمونه­‌ها صورت می­‌گیرد.

شیخ زین‌الدین در خصوص ویژگی­‌های این دستگاه یادآور شد: کارآمدی و دقت بسیار زیاد دستگاه برای تعیین قابلیت هضم مواد خوراکی در دستگاه گوارش، امکان اندازه‌گیری قابلیت هضم تعداد ۱۰۰ نمونه در هر نوبت، کاهش هزینه آزمایش­‌های هضمی در مقایسه با روش­‌های درون تنی (in vivo)، افزایش دقت آزمایش و تکرارپذیری نتایج به دلیل حذف اثرات فردی و ذاتی و قیمت بسیار مناسب دستگاه (۱۰ برابر کمتر از نمونه مشابه خارجی) از جمله مهمترین ویژگی­‌های این دستگاه است.

انتهای پیام
 
بالا