ساخت بالنی با گنجایش 6 سرنشین برای سفر به فضا

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ساخت بالنی با گنجایش 6 سرنشین برای سفر به فضا طراحی اسپانیایی قصد دارد امکان مشاهده تاریکی فضا و انحنای زمین را از زاویه دید و پایگاهی متفاوت از همیشه از بالای یک بالن که سفر با آن 110 هزار یورو هزینه خواهد داشت، فراهم آورد. به گزارش خبرگزاری مهر، "خوزه ماریانو لوپز" بنیانگذار شرکت "Zero2Infinity" قصد دارد بر روی یک بالن تا ارتفاع 36 کیلومتری از سطح زمین پرواز کند تا بتواند سیاره زمین و فضای در بر گیرنده آن را مشاهده کند. وی امیدوار است بتواند تا میانه دهه جاری اولین مسافر خود را با کمک این بالن به فضا بفرستد.
ارتفاع پرواز این بالن بسیار پایین تر از ارتفاع مورد نظر دیگر شرکتهایی است که قصد دارند فضاپیماهای توریستی خود را به آن ارسال کنند اما لوپز معتقد است آنچه از ارتفاع 100 کیلومتری از سطح زمین دیده می شود را می توان از ارتفاع 36 کیلومتری نیز مشاهده کرد: خورشید در میان آسمانی سیاه می درخشد و انحنای زمین با سایه روشنی از رنگ آبی اتمسفر به خوبی دیده می شود. به گفته لوپز، اولین انسانهایی که زمین را توپی آبی رنگ توصیف کردند آن را از پنجره راکتها ندیده بودند بلکه زمین را از درون یک بالن مشاهده کرده بودند.
لوپز یکی از مهندسان هوا فضای MIT است که سالها در صنعت راکت فعالیت داشته است، وی از سال 2000 با توجه به اینکه ساخت بالنهایی با قابلیت پرواز در ارتفاعات پس از گرایش به سوی ساخت راکتها به کل متوقف شد، انگیزه ای برای ساخت چنین بالنی را به دست آورد.
ایده وی در جام جهانی سال 2010 توجه بسیاری را به خود جلب کرد زیرا وی با کمک یک بالن پیراهن تیم ملی اسپانیا را طی عملیاتی آزمایشی به پرواز درآورد. در نهایت لوپز توانست توجه شرکتی را به خود جلب کرده و بودجه کافی برای آغاز این پروژه را به دست آورد.
این بالن مسافران را درون اتاقکی که در زیر بادکنکی عظیم و هلیومی معلق است حمل می کند. این اتاقک قطری برابر 4.3 متر دارد و دو خلبان و چهار مسافر درون آن جا می گیرند. این اتاقک از فشاری تنظیم شده برخوردار بوده و به اندازه ای راحت و ایمن است که مسافران می توانند با لباسهای معمولی به این سفر فضایی بروند.
بالارفتن این بالن تا ارتفاع 36 کیلومتری چند ساعت به طول خواهد انجامید، ارتفاعی که در آن قطر بادکنک بالن به 129 متر خواهد رسید. پس از رسیدن به این ارتفاع مسافران برای چند ساعت در همین ارتفاع به پرواز خواهند پرداخت، سپس بادکنک به تدریج تخلیه می شود و اتاقک به پایین می آید تا زمانی که بادکنک از اتاقک جدا شود. پس از آن بالهایی گلایدر مانند ویژه ای اتاقک را تا روی زمین هدایت خواهند کرد. این بالها برای چندین بار در موارد نظامی مورد آزمایش قرار گرفته اند و ثابت کرده اند می توانند در مسافتهای طولانی به پرواز ادامه دهند.
بر اساس گزارش وایرد، هزینه این تجربه فضایی 110 هزار یورو برآورد شده است، البته این هزینه از بلیطهای 200 هزار دلاری شرکت ویرجین بسیار ارزان قیمت تر است. انتظار می رود پروازهای اولیه این بالن در اسپانیا انجام بگیرند، جایی که از شرایط آب و هوایی مناسبی برخوردار است و شرکت لوپز نیز در آن واقع شده است.
 

Similar threads

بالا