زندگی در انباری خوابگاه دانشجویی امکان پذیر است!

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زندگی در انباری خوابگاه دانشجویی امکان پذیر است!



خوابگاه قدیم دانشجویان به دلیل قدیمی بودن و به بهانه بازسازی و رنگ آمیزی تخلیه می شود، اما پس از بازسازی در شرایطی که دانشجویان منتظر بازگشت به خوابگاه بودند، متوجه می شوند که ...


گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»،
دانشگاه کشاورزی ساری در سال 1376 به صورت دو دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی به طور منفک مجوز تاسیس دریافت نمودند و از سال تحصیلی 1378 رسما فعالیت آموزشی خود را آغاز کردند.

این دو دانشکده در سفر اول دولت به استان مازندران با مصوبه هیئت دولت تبدیل به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شد، که البته دانشکده منابع طبیعی جدای از ساختمان اصلی دانشگاه و در حومه شهرستان ساری قرار داشت.

دانشکده منابع طبیعی در زمینی به مساحت 25 هکتار قرار داشت که دارای سه دپارتمان علمی و یک ساختمان اداری بود که حدود 800 دانشجو در آنجا مشغول به تحصیل بودند. البته ذکر این نکته ضروری است که این دانشکده دارای یک کتابخانه تخصصی، چندین آزمایشگاه مجهز برای رشته های مختلف منابع طبیعی و دارای زیرساخت های اینترنتی نیز بود.

نکته قابل توجه اینجاست که ریاست جدید دانشگاه کشاورزی ساری به بهانه دوری مسیر دانشگاه و لزوم صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد و همچنین احداث واحد بین الملل برای جذب دانشجویان خارجی به طور یکرفه (بدون در نظر گرفتن نظرات ریاست دانشکده و اعضای هیئت علمی) اقدام به انتقال دانشکده به یک مکان جدید می کند.

اما این مکان جدید که باید حداقل نیمی از امکانات دانشکده قبلی را برای پذیرش 800 دانشجو دارا باشد، جایی نیست جز خوابگاه دانشجویان در ساختمان اصلی.


ماجرا از این قرار است که خوابگاه قدیم دانشجویان به دلیل قدیمی بودن و به بهانه بازسازی و رنگ آمیزی تخلیه می شود اما پس از بازسازی در شرایطی که دانشجویان منتظر بازگشت به خوابگاه بودند ناگهان متوجه می شوند که تابلوی خوابگاه دانشگاه به دانشکده منابع طبیعی تغییر پیدا کرده است.

پس از این اقدام دانشجویان جدید و قدیمی به خوابگاه جدید دانشگاه منتقل می شوند که هم اندازه خوابگاه قدیمی است و دانشجویان مجبور می شوند در اتاق های 6 تا 8 نفر زندگی کنند و بسیاری نیز مجبور شدند تا بیرون از دانشگاه خانه اجاره کنند.

لازم به ذکر است، «خبرگزاری دانشجو» با حضور در میان دانشجویان و گوش دادن به درد ودل های آنان این گزارش را آماده کرده است اما به درخواست دانشجویان و اساتید مصاحبه شونده و به دلیل وجود فضای امنیتی در دانشگاه که به بازنشستگی اجباری دو تن از اساتید و تهدید به اخراج دانشجویان انجامید از آوردن اسامی آنها خودداری می کند.

زندگی در شرایط سخت در انباری خوابگاه

یکی از دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: پس از آنکه دانشگاه یکی از خوابگاه ها را به دانشکده تبدیل کرد دانشجویان دو خوابگاه وارد یک خوابگاه شدند که این کار مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورد.

وی ادامه می دهد: برای نمونه بسیاری از اتاق ها در حالی که باید 4 نفره باشد، تبدیل به خوابگاه های 6 تا 8 نفره شده اند که این امر مشکلات بسیاری را برای دانشجویان ساکن خوابگاه برای درس خواندن، استراحت کردن و ... به وجود آورده است.

این دانشجو می افزاید: وضعیت آنقدر بد شده است که برخی از دانشجویان برای آنکه مجبور نشوند هزینه بسیاری را برای اجاره خانه پرداخت کنند، حاضر شدند انباری که در انتهای هر طبقه برای ریختن وسائل اضافی تعبیه شده بود را تمیز کنند و به ناچار در آن زندگی کنند.

وی در پایان ضمن انتقاد از مسئولان دانشگاه خصوصا ریاست آن تاکید می کند: مجموعه ریاست جدید دانشگاه نتنها به دنبال رفاه دانشجویان نیستند بلکه با این اقدامات دوران تحصیل را برای دانشجویان سخت کرده اند.

تحصیل با اعمال شاقه

یکی دیگر از دانشجویان دانشکده منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می گوید: ساختمان قبلی دانشکده کاملا مجهز بود و ما در آنجا از یک کتابخانه تخصصی، سایت کامپیوتر، آزمایشگاه های مجهز و ... برخوردار بودیم.



وی با بیان اینکه تمامی کلاس های درس ما مجهز به سیستم ویدئوپروژکشن بود و اساتید بدون استفاده از تخته و گچ و .. تدریس می کردند، ادامه می دهد: اما در اینجا ما تنها از این امکانات برخودار نیستم بلکه به دلیل کوچک بودن کلاس ها در بعضی از ساعت ها دانشجویان صندلی های خود را در راهرو قرار می دهند و از داخل راهرو به درس گوش می دهند.

این دانشجو می افزاید: یک مشکل بزرگ دیگری هم که ما داریم این است که ما در اینجا آزماشگاه نداریم در صورتی که دروس آزمایشگاهی در این ترم ارائه شده است و با اینکه 8 هفته از آغاز ترم می گذرد دانشگاه نتوانسته برای این دروس ما آزمایشگاهی را آماده می کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه در حال دزدی از دانشجویان شبانه است، تاکید می کند: دانشجویان شبانه ما پول آزمایشگاه را پرداخت کرده اند در حالی که آزمایشگاهی برای آنها آماده نشده است.

این دانشجو مسئولیت تمامی این نابسامانی ها را متوجه ضعف مدیریتی ریاست دانشگاه می داند و از مسئولان می خواهد که هرچه سریع تر نسبت به این نابسامانی ها عکس العمل نشان دهند.

ما فکر می کردیم این انقلاب برای پابرهنه ها است اما ....

یکی از اساتید دانشگاه که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تشریح ماجراهای اتفاق افتاده گفت: در گذشته یک چیزی به اسم واحد بین الملل در وزارت علوم به وجود آمد که بر اساس آن آیین نامه قرار بود دانشجویان خارجی را جذب کنند.

وی با بیان اینکه در عمل چنین اتفاقی نیفتاد، ادامه می دهد: وزارت علوم پس از آن با تغییر آیین نامه آن را به پردیس دانشگاهی تغییر نام داد.

این استاد دانشگاه گفت: آیین نامه احداث پردیس می گوید که تمام امکانات، اعم از اعضای هیئت علمی، کتابخانه، تجهیزات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی باید مستقل از دانشگاه مادر باشد و پردیس دانشگاهی باید هزینه های خود را از شهریه ای که از دانشجویان می گیرد تامین کند.

وی با بیان اینکه ما مخالف احداث پردیس نیستیم و همه حرف ما این است مسئولان دانشگاه به آیین نامه تاسیس پردیس عمل کنند، می گوید: این امکاناتی که در دانشکده منابع طبیعی وجود دارد حاصل زحمات 40 ساله همه افراد قبلی است و با پول بیت المال درست شده است و اگر بخواهیم آن را در اختیار دانشجویان پولی بدهیم که فکر نکنم بیشتر از 30 دانشجو باشند، دست بردن در بیت المال و خوردن حق دانشجویان است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از ریاست دانشگاه می افزاید: اگر دانشگاه کشاورزی قصد تاسیس واحد پردیس را داشت، باید این امکانات را از محل درامد همین واحد پردیس ایجاد می کرد، نه اینکه امکانات موجود را در اختیار واحدی قرار دهد که در واقع قشر مرفه جامعه می خواهد از آن امکانات استفاده کند و به نظر ما این انقلاب برای پاربرهنه ها بود نه اینکه تمامی این امکانات دولتی را در اختیار قشر مرفه قرار دهیم.


وی در پایان ضمن انتقاد از فضای امنیتی به وجود آمده در دانشگاه می افزاید: جو بسیار بدی در دانشگاه به وجود آمده است به طوری که هر دانشجو و یا استادی بخواهد با این طرح مخالفت کند تهدید به اخراج می شود، البته دو تن از اساتید دانشگاه که 30 سال آنها تمام شده بود ولی تا قبل از این در دانشگاه مشغول به کار بودند اجبارا بازنشسته شدند و اساتیدی که پیمانی هستند همواره در معرض اخراج شدن هستند.

مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد که علاوه بر موارد ذکر شده مشکلات ذیل هم به دلیل این اقدام غیرقانونی به وجود آمده است:

- به علت کمبود جا در خوابگاه مسئولان دانشگاه با پارتیشن بندی فضای خالی زیر پله ها اقدام به اسکان دانشجویان در این مکان کرده اند.

- سالن مطالعه خوابگاه روی سقف خوابگاه قرار دارد که بسیار کم نور، کثیف و پر سرو صدا است.(به علت وجود موتورخانه)

- دانشکده جدید منابع طبیعی کنار خوابگاه دانشجویان پسر قرار دارد و دانشجویان دختر این دانشکده که تعداد آنها بیشتر از دانشجویان پسر است، مجبورند هر روز از مقابل خوابگاه پسران رفت و آمد کنند که این کار می تواند تبعاتی بدی را (مشکلات اخلاقی) به همراه داشته باشد.

البته با توجه به اینکه اقدام دانشگاه در تاسیس پردیس و تغییر کاربری خوابگاه به طور غیرقانونی صورت گرفته است، «خبرگزاری دانشجو» در نظر دارد تا پیگیری کاملی نسبت به این اقدام دانشگاه برای احقاق حق دانشجویان انجام دهد.

http://snn.ir/NSite/FullStory/News/?...Serv=9&SGr=100
 

Similar threads

بالا