زخم بیل و کلنگ بر پیکر ارسباران

magnet

عضو جدید

به گزارش مشرق به نقل از مهر، حفاری های غیرمجاز و چپاول آثار تاریخی ایران زمین به یکی از آفت های حوزه میراث فرهنگی تبدیل شده و به نظر می رسد این روند همچنان ادامه دارد بطوریکه در تازه ترین مورد، مناطق تاریخی ارسباران و به ویژه منطقه حفاظت شده کیامکی مورد هجوم غارتگران آثار تاریخی قرار گرفته است.

صدور حکم دادگاهی در لندن به نفع ایران در خصوص بازگرداندن اشیای به غارت رفته از جیرفت گرچه باعث خوشنودی شد اما داغ چپاول آثار تاریخی ایران را دوباره زنده کرد. در آن سالها نیز گرچه رسانه های مختلف در خصوص غارت آثار تاریخی منطقه هشدار می دادند اما سازمان های مسئول دیر به فکر چاره افتادند بطوریکه آثار کشف شده از همین منطقه، زینت بخش حراجی ها و موزه های اروپایی گردید.
هم اینک نیز به نظر می رسد به دنبال کشف آثار تمدن باستانی "کرا - ارس" در ارسباران، نوبت به این خطه از میهن اسلامی رسیده تا در سکوت یا بی اطلاعی دستگاه های مسئول، مورد هجوم سودجویان میراث تاریخی کشور قرار گیرد.


منطقه حفاظت شده کیامکی که برخی از آثار تاریخی به طور پراکنده در آن به چشم می خورد


"ما با وجود اینکه به سلاح کلاشینکف مجهز بوه و کاملا به منطقه آشنا هستیم به خاطر وجود حیواناتی مانند پلنگ و خرس و گرگ هرگز شب هنگام وارد منطقه نمی شویم اما نمی دانیم حفاران غیرمجاز با چه جراتی و چگونه تجهیزات خود را وارد منطقه کرده و شبانه اقدام به حفاری می کنند!"
این قسمتی از سخنان یکی از محیط بانان مستقر در منطقه حفاظت شده ارسباران است که ضمن نشان دادن آثار به جای مانده از حفاری های غیرمجاز، در خصوص خطرات و سختی های ورود به منطقه می گوید.

وی ادامه می دهد: برای ایجاد گودالهایی به عمق دو تا چهار متر باید تجهیزات مختلفی را ساعتها با پای پیاده به منطقه آورد و شبانه به دور از چشمان ماموران، اقدام به حفاری کرد که به دلیل داشتن ریسک بسیار بالا، از عهده هرکسی بر نمی آید.



نمونه ای از گودال های حفاری شده در منطقه کیامکی


در همین حال، تراب محمدی رئیس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اظهار بی اطلاعی از وجود حفاری های غیرمجاز در منطقه کیامکی گفت: ‌بررسی کارشناسان ما قبل از این نشان می داد در آن منطقه آثار چندانی وجود ندارد اما این گزارش مبنی بر حفاری های غیرمجاز در منطقه، ما را مجاب به بررسی مجدد آن حوزه خواهد کرد.

وجود آثار تاریخی همچون قلعه های سربه فلک کشیده در منطقه حفاظت شده کیامکی


سنگهایی با نقوش خاص که اغلب حفاری ها اطراف آنها صورت می گیرد

تراب محمدی رئیس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در خصوص حضور یگانهای میراث فرهنگی در منطقه کوهستانی کیامکی گفت: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در آذربایجان شرقی بسیار محدود بوده و طبیعتا امکان حضور در تمام مناطق تاریخی استان برایمان مقدور نیست.


وی با بیان اینکه تاکنون 5 هزار اثر تاریخی و ارزشمند در آذربایجان شرقی شناسایی شده است گفت:‌ تعداد نیروهای یگان حفاظت ما در سراسر استان تنها 70 نفر است ! وی
با بیان اینکه طبق استاندارد برای هر 20 اثر تاریخی باید یک نیروی حفاظت وجود داشته باشد گفت:‌ در آذربایجان شرقی برای حدود 70 اثر یک مامور حفاظت وجود دارد.



 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
امیدوارم مسئولین بی اعتنا نباشند
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا