ری اندو یا درمان مجدد ریشه دندان

Miss doctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
ری اندو یا درمان مجدد کانال ریشه دندان وقتی انجام می شود که دندانی قبلا" روت کانال تراپی (عصب کشی) شده است ولی به دلیل ناقص بودن این درمان ویا آلوده شدن مجدد کانال ها به علت خالی ماندن دندان ها مجددا" مشکل ایجاد شده است.اگر کانال های دندان در موقع درمان اندو(عصب کشی) به خوبی تمیز نشده ویا به درستی پر نشود ممکن است پس از مدتی که می تواند چند ماه یا چند سال باشد در انتهای ریشه دندان ضایعه تشکیل می شود که ممکن است کیست ویا گرانولوم باشد.این ضایعه در مواردی ممکن است قفط یک عفونت مزمن ایجاد کند و در مواردی نیز ممکن است یک آبسه حاد دردناک ایجاد گردد.البته باید توجه داشت که ضایعات انتهای ریشه برخی موارد قبل از درمان اندو هم به علت عفونی شدن پالپ دندان به وجود می آید .

به هر حال با درمان ری اندو می توان فرصتی دوباره به دندان داد تا بتوان آن را حفظ کرد .البته در برخی موارد ضایعات انتهای ریشه باید از طریق جراحی درمان شوند که به این جراحی رزکسیون یا درمان رتروگیرید می گوئیم.

در درمان ری اندو کانال های ریشه مجددا" باز شده واز نوتمیز وضدعفونی شده و به درستی پر می شود.در بسیاری موارد ضایعات انتهای ریشه با ری اندو از بین می رود ولی مواردی هم وجود دارد که حتی با درمان ری اندو باز هم درد وعفونت باقی می ماند ونیاز به درمان های دیگری مثل رزکسیون ویا خارج کردن دندان وجود خواهد داشت.

در تصویز زیر درمان ناقص ریشه در یکی از دندان های آسیای کوچک انجام شده است و منجر به ایجاد ضایعه در انتهای ریشه و تحلیل ریشه در این ناحیه شده است.

در تصویر زیر دیده می شود که در ری اندو این دندان کانال های ریشه تا انتهای آن کاملا" باز شده اند.


تصویر بعدی نیز رادیوگرافی دندان پس از پرشدن کامل کانال های دندان وبرطرف شدن عوارض آن را نشان می دهد.

تصاویری که در این قسمت از آن استفاده شده مربوط به درمان ری اندو توسط آقای دکتر ستاری می باشد که از همکاران محترمی هستند که درمان های ریشه را به بهترین نحو درمطب ما انجام می دهند.از زحمات ایشان صمیمانه سپاسگذارم.

دکتر سید حسین رجالی [ جراح - دندانپزشک ]
 

Similar threads

بالا