روكشی برای تولید قطعات چقرمه ضد حریق

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شركت رایت كامپوزیتس واقع در ایرلند شمالی، با رعایت استانداردهای كیفیت، نظیر عملكرد مكانیكی مطلوب و مقاومت در برابر حریق، حیطه وسیعی از قطعات FRP را برای وسائط نقلیه همگانی تولید كرد.
شركت رایت كامپوزیتس برای تولید محصولات خود با كیفیت های یاد شده، فقط از مواد كند كننده حریق (FR) درجه 1 و 2 ، تقویت كننده هایی از مت استرندهای خرد شده (CSM)، تركیبی از رزین HDT و روكش منبسط شونده ضد حریق Cristic Fireguard 75PA Excel و بالاخره از فوم های شركتAirex استفاده میكند. روكش هر قطعه توسط خود این شركت و مطابق با كاربردی كه از آن قطعات انتظار میرود، ساخته شده است و تا جایی كه امكان داشته، از افزایش قیمت آن نیز جلوگیری شده است. شركت رایت كامپوزیتس استفاده از روكش Cristic Fireguard 75PA Excel را در ایجاد سفتی بیشتر برای قطعات ضد حریق
Class1 BSS 476 اتوبوسها مفید میداند. این روكش در قطعاتی نظیر جعبه برق ها، صفحات كف و سقف، موتور و صفحات كابین راننده به كار میرود كه برای شركت رایت باس (زیر مجموعه شركت رایت كامپوزیتس) و دیگر تولیدكنندگان خودروهای همگانی تولید می شوند.

یك روكش منبسط شونده نظیر Cristic Fireguard 75PA Excel وقتی روی سطوح صفحات پخته شده FRP استعمال می شود، مانعی محافظ در برابر آتش را مسدود میكند. این عملكرد به خاطر خواص شیمیایی منحصر به فرد این روكش می باشد كه در مقابل آتش رو باز از خود عكس العمل نشان می دهد. به بیان ساده تر، وقتی آتش به روكش منبسط شونده می رسد، یك واكنش شیمیایی آغاز می شود كه در نتیجه آن روكش متسع میگردد و لایه محافظ غیر قابل احتراقی تشكیل می دهد و از رسیدن آتش به سطح روكش شده جلوگیری میكند. قابلیت حفاظتی روكش Cristic Fireguard 75PA Excel در مقابل آتش رو باز محدود است، ولی می تواند بدون اینكه لایه زیر آن آتش بگیرد، به مدت یك ساعت در مقابل حریقی با دمای 700 در جه سانتی گراد مقاومت كند. در این زمان یك ساعته می توان مانع گسترش حریق شد و از بروز خسارت شدید مالی و تلفات جانی جلوگیری به عمل آورد.
روكش منبسط شونده جدید Cristic Fireguard 75PA Excel نوع ارتقاء یافته روكش Cristic 75PA می باشد كه توسط تیم تحقیق و توسعه شركت اسكات بادر بازسازی شده است. نسخه جدید روكش Excel خواص ضد حریق بهتری دارد و راحت تر مورد استفاده قرارمیگیرد ولی هنوز به كمك كاتالیزور استاندارد MEKP (كه به نسبت وزنی 2% افزوده می شود) پخت میشود. 30 سال است در سازه های داخلی مهم كه باید بر اساس استاندارد آزمایش حریق BS 476 Part 6 Class0 یا BS 476 Part 7 class 1 ساخته شوند. از نسخه اولیه روكش Cristic 75PA استفاده می شود. از روكش مذكور در قطعات داخل ساختمان ها، قطار و دیگر وسائط نقلیه همگانی استفاده می شود. به علاوه، در حفاظت از موتور قایق ها از جمله در قایق های تفریحی، از روكش فوق الذكر بهره می گیرند. جدیدترین كاربرد موفقیت آمیز روكش Cristic Fireguard 75PA Excel را می توان در قطعات مختلف شركت رایت باس ملاحظه كرد كه به مساحت 10 متر مربع ساخته می شوند. لازم به ذكر است كه این روكش جدید توسط شركت رایت كامپوزیتس ساخته شده است.

این شركت از زمان تأسیس خود در سال 2005، با حدود 120 كارگر ماهر در كارخانه ای مدرن و اختصاصی به مساحت 4800 متر مربع، به طور مستقل فعالیت كرده است. اخیراً قطعات تولید این شركت كه استاندارد ISO 9001-2008 را دریافت كرده اند، در اتوبوس های شركت رایت باس به كار گرفته اند، شركت رایت باس 70% اتوبوس های كامپوزیتی شركت OEM را تولید میكند، ضمن اینكه به منظور تولید بیشتر، برای اتوبوس های خود از بین بخشهای مختلف صنعت، مشتریان جدیدی پیدا میكند. به گفته آقای اندی كولهون، مدیر عامل شركت رایت كامپوزیتس، این شركت بیشتر بر آن است تا برای افزایش كیفیت استانداردها و ارضای نیازهای مشتریان خود، روش ها نوینی ابداع كند، در عین اینكه از افزایش قیمت محصولات خود جلوگیری كرده و بازدهی محصولات خود را بالا ببرد. تیم كارشناس شركت رایت كامپوزیتس برای ارزیابی مجدد مواد خام و تقویت كننده های موجود و برای جلوگیری از ورقه شدن صفحات تولید خود و ارتقاء روش تولید آنها، وقت زیادی صرف كرده است. ضمناً سالهاست كه این شركت برای افزایش ظرفیت تولید و بالا بردن بازدهی محصولات خود و به تبع آن، پیش رفتن با نیازهای روز، به طور جدی سرمایه گذاری كرده است. درحال حاضر این شركت قادر است با توجه به اندازه، نوع و تعداد قطعات مورد نیاز، با روش چیدمان دستی، اسپری و قالبگیری انتقالی رزین به روش سبك LRTM) ) این قطعات را تولید كند. این شركت، دارای تجهیزات تخصصی LRTM می باشد و در تولید قطعات از قالب بسته شركت های ام وی پی و كامپوزیتس از روكش Cristic Fireguard 75PA Excel استفاده میكند ولی در سال 2010 به استفاده از نسخه جدید 75PA Excel روی آورد. تولیدكنندگان صفحات كف در شركت رایت كامپوزیتس معتقدند این روكش از ثبات و پخت خوبی برخوردار است و به راحتی نیز به كار می رود و در مورد روكش Fireguard 75PA Excel Cristic به این باور رسیده اند كه این روكش به راحتی با برس یا غلتك روی قطعه كشیده می شود و در عرض 30 دقیقه خشك می شود، بنابراین برای روكش كردن كف ساختمان بازدهی خوبی دارد. ارتقاء كیفیت روكش 75PA Excel، شركت رایت كامپوزیتس را بر آن داشت تا از مزایای روكش منبسط شونده ضد حریق به طور گسترده تری استفاده كند. تیم تخصصی این شركت به منظور ارتقاء بخشیدن به عملكرد مكانیكی قطعه، پایین آوردن هزینه و كاهش ضایعات به راه حل های جدیدی دست یافت.

از تركیب رزین Cristic FRClass2 و روكش Cristic Fireguard 75PA Excel برای ارتقاء بخشیدن به عملكرد مكانیكی قطعه استفاده شد كه طبق استاندارد BSS 476 Class 1 FR بر سفتی قطعه افزوده می شد و لازم نبود كه درجه ضد حریق بودن قطعه و رزین یكی باشد. آقای اندی كولهون، مدیر عامل شركت رایت كامپوزیتس گفت: ما به این دلیل از روكش ضد حریق Cristic Fireguard 75PA Excel استفاده كردیم كه با آن قطعه ای ساخته می شود كه رتبه 1 ضد حریق بودن را داراست و صفحات ساخته شده با آن، نسبت به صفحات دیگری كه رتبه 1 عملكرد را دارند، از عملكرد مكانیكی بهتری برخوردار می باشند. به تجربه دریافتیم رزینی كه رتبه 1 ضد حریق بودن را داراست، شكننده تر می باشد. با استفاده از روكشCristic Fireguard 75PA Excel به مزایای برتری می رسیم كه رتبه 2 رزین هم همان مزایا را ایجاد میكنند. اما روكش مذكور علاوه بر آن مزایا، مزیت رتبه 1 ضد حریق بودن را نیز با خود به همراه دارد و به این ترتیب مشتریان از قطعاتی ضد حریق و با سفتی بیشتر
بهره مند می شوند.

برای پایین آوردن از روكش برتر و جدید Cristic Fireguard 75PA Excelاستفاده شد كه هم به نفع مشتریان این قطعات است و هم به محیط زیست آسیبی نمی رساند. شركت رایت كامپوزیتس علاوه بر استفاده از روكش Cristic Fireguard 75PA Excel در تمام قطعات كامپوزیتی، سعی دارد قیمت روكش مذكور را نیز كاهش دهد و از آن در تمام قطعات مهم FRPكه امروزه ب وسائط نقلیه همگانی خدمت رسانی می كنند، استفاده كند و به همین خاطر باید رتبه ضد حریق بودن این قطعات، متناسب با آخرین استانداردها ارتقاء یابد. انتظار میرود كه قطعات FRP جدید هزینه بعضی از مشتریان این قطعات را كاهش دهند و از آنجا كه طول عمر این قطعات افزایش می یابد، ضایعات كمتری به محیط زیست وارد می كنند. گرچه در بدو امر، روكش Cristic Fireguard 75PA Excel
به عنوان روكش ضد حریق برای قطعات FRP طراحی و ساخته شد. اما می توان از آن داخل سازه های چوبی یا قطعاتی كه ازمواد متخلخل ساخته شده اند نیز استفاده كرد.



منبع: موسسه كامپوزیت ایران- نشریه كامپوزیت
 

Similar threads

بالا