روش های صنعتی سازی ساختمان

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
در این تاپیک ، به روش های صنعتی سازی ساختمان ، خواهیم پرداخت ، و با کمک دوستان ، به مرور تاپیک رو تکمیل خواهیم کرد . . .:gol:





ساختمان ها با صفحات دو لايه ساندويچى3D با بتن ميانى درجا

پس از انجام بتن ريزى درجا و گذشت زمان براى گيرش بتن، در دو سمت ورق هاى پلي ا ستايرن، بتن ريزدانه اي، به ضخامت 4 الي 7 سانتي متر با سيستم » بتن پاششي اجرا «مي شود. ضخامت پانل ها، با استناد بر محاسبات سازه ای، متفاوت است و به تفكيك براي تحمل برش و خمش در سقف ها و براي تحمل بار محوري و برش عرضي در صفحه پانل، در ديوارها محاسبه مي شود. در حين مراحل نصب پانل ها و قبل از اجراى بتن ميانى، لازم است تمهيدات لازم براى تأمين اتصالات و تعبيه بازشوها در نظر گرفته شود. حال آن كه نصب تاسيسات مكانيكي و برقي را مى توان پس از اجراى بتن درجا و قبل از بتن پاشي مجموعه، انجام داد.از مزاياي اين ساختمان ها مى توان به انعطاف پذيري پانل ها در ايجاد اشكال مختلف در بازشوها و فضاهاي داخلي ساختمان، ايجاد فضاي مفيد بيشتر به دليل ضخامت كم آن، مقاومت در مقابل حرارات، برودت و صوت، كيفيت بهتر اجراى اتصالات اعضاي سازه اي، باز پخش بيشتر نيرو به دليل پيوستگي بين كليه ديوارهاي ساختمان و سقف، مقاومت در برابر آتش سوزي، سبكي و سهولت نصب پانل ها و كاهش زمان اجراي پروژه و نيروي انساني مورد نياز، كاهش مصالح مصرفي در پروژه، امكان ساختسريع ساختمان هاي يك طبقه و امكان اسكان آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي با سرعت زياد، اشاره كرد. هم چنين، از نقط ضعف اين سيستم مى توان موارد زير را برشمرد: ترد بودن فولادهاي پيش كشيده، امكان ايجاد خوردگي در فولادهاي شبكه پانل به دليل نداشتن پوشش مناسب فولادها، عدم امكان دسترسي براى تعمير و يا اصلاح مسير تأسيساتي. اين سيستم در زمينه هاى انرژى، حريق، آكوستيك و سازه، در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن، مورد ارزيابى قرار گرفته و كاربرد آن، در حيطه الزامات ارائه شده، مجاز است.



الزامات
طراحى واجرا ، براى ساختمانها با صفحات دولايه ساندويچى3D با بتن ميانى درجا

-1 در اين سيستم صفحات 3D طرفين به عنوان قالب محسوب و ديوار ميانى به عنوان ديوار باربر سازه ای محسوب مى شود.

-2 سقف هاى سازه ای در اين سيستم مى تواند تيرچه بلوك و يا دال هاى بتن مسلح است.

-3 اجراى ساختمان در حداكثر 4 طبقه مسكونى روى طبقه پاركينگ و يا ارتفاع 16 متر مجاز است.

-4 الزامات طراحى و اجرا براساس آئين نامهACI 318-05 ويرايش هاى بعد از آن صورت گيرد.

-5 طرح لرزه ای مى تواند بر مبناى آخرين ويرايش استاندارد 2800 ايران و يا ساير آئين نامه هاى معتبر لرزه ای انجام شود.

-6طراحى و كنترل سازه در مقابل ساير بارهاى وارده بر مبناى مقررات ملى ساختمان صورت گيرد.

-7مشخصات شبكه جوش بايد براساس استاندارد ASTM باشد.

-8 تمهيدات لازم در شرايط مختلف اقليمى براى بتن مسلح مانند فولاد گالوانيزه و بتن مقاوم در محيط خورنده لحاظ شود.

-9 حداقل تنش تسليم فولادها 240 مگاپاسكال و حداقل قطر آن ها 3 ميلى متر باشد.

-10عمل سختى زدايى در صورت استفاده از فولاد پس كشيده انجام گيرد.

-11 پلى استايرن منبسط شونده بايد از نوع كندسوز مطابق با استاندارد ASTMيا ساير استانداردهاى معتبر بين ا لمللى باشد.

-12 رعايت مباحث مربوط به انرژى، حريق و آكوستيك بر اساس مقررات ملى ساختمان الزامى است.

-13 امكان اجراى نما از نوع تر و يا با رعايت تمهيدات خاص از نوع خشك وجود دارد.

-14 كليه مصالح و اجزاء در اين سيستم اعم از معمارى، سازه ای و تأسيسات مكانيكى و برقى از حيث دوام، خوردگى، زيست محيطى،بهداشتى و غيره مى بايستى بر مبناى مقررات ملى ساختمان ايران و يا آئين نامه هاى ملى يا معتبر بين ا لمللى شناخته شده و مورد تأييد به كار گرفته شود، در غير اين صورت اخذ تأييديه فنى در اين خصوص از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن الزامى است.

-15 اخذ گواهى نامه فنى براى محصول توليدى، پس از راه اندازى خط توليد كارخانه، از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن الزامى است.

.
.
.
.
منبع : سایت معماران سبز
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ساختمان هاى نيمه پيش ساخته با صفحات منفرد ساندويچى سقف و ديوار

ساختمان هاى نيمه پيش ساخته با صفحات منفرد ساندويچى سقف و ديوار

ساختمان هاى نيمه پيش ساخته با صفحات منفرد ساندويچى سقف و ديوار، شامل لايه ميانى پلى استايرن و بتن پا

ورق پلي استايرن علاوه بر نقش قالب بندي وظيفه عايق حرارتي، برودتي و صوتي را به عهده دارد. در دو سمت ورق پلي ا ستايرن، بتن ريزدانه ا ي به اجرا » بتن پاششي «ضخامت 4 الي 7 سانتي متر با سيستم مي شود. ميل گردهاي مورب شبكه خرپايي كه از داخل ورق پلي ا ستايرن عبور داده شده است، دو شبكه فولادي را در جهت طولي پانل به يكديگر متصل مى كند و تشكيل خرپا را مي دهد. اين پانل ها، با ضخامت هاي مختلف براي تحمل برش و خمش در سقف ها و براي تحمل بار محوري و برش عرضي در صفحه پانل، در ديوارها به كار برده مي شوند. كليه عمليات نصب پانل ها در يك ساختمان همانند اتصالات، تعبيه بازشوها، نصب تاسيسات مكانيكي، برقي و غيره قبل از بتن پاشي مجموعه، انجام مي شود. در اين سيستم مي توان بازشوها را اعم از پنجره و يا در، بعد از نصب پانل ها و يا قبل از نصب تعبيه كرد كه معمولاً در مورد پانل هاي ديواري اين عمل بعد از نصب انجام مي شود. يكي از خصوصيات اين سيستم، انعطاف پذيري آن به هنگام اجراي تاسيسات مكانيكي و برقي است. پس از نصب پانل ها، عمليات اجراي تاسيسات در داخل ورق پلي استايرن انجام مي شود. هم چنين پس از انجام بتن پاشي، بايد سطح بتن پرداخت شود، كه اين عمل در دو مرحله به وسيله ماله تخته اي و ماله فلزي انجام مي شود. مزاياي ساختمان هاي ساندويچ پانل در سه بخش معماري، اقتصاد و سازه عبارتند از :انعطاف پذيري پانل هاي ساندويچي براى ايجاد اشكال مختلف در بازشوها و فضاهاي داخلي ساختمان، ايجاد فضاي مفيد بيشتر به دليل ضخامت كم آن، مقاومت در مقابل حرارت، برودت و صوت، كاهش جرم ساختمان، كيفيت بهتر اجراى اتصالات اعضاي سازه اي، بازپخش بيشتر نيرو به دليل پيوستگي بين كليه ديوارهاي ساختمان و سقف، مقاومت مناسب در برابر آتش سوزي، سبكي و سهولت نصب پانل ها و كاهش زمان اجراي پروژه و نيروي انساني مورد نياز، كاهش مصالح مصرفي در پروژه، امكان اجراي پروژه هاي انبوه سازي با اين سيستم به دليل مكانيزه بودن ساخت پانل ها، امكان ساخت سريع ساختمان هاي يك طبقه و امكان اسكان آسيب ديدگان ناشي از بلاياي طبيعي با سرعت زياد. هم چنين از نقاط ضعف اين سيستم میتوان موارد زير را برشمرد: ترد بودن فولادهاي پيش كشيده، مشكل در رواداري هاي پانل ديواري به هنگام نصب و شاقول كردن، سختى كنترل ضخامت بتن پاشيده شده، عدم امكان ايجاد حفره در داخل بتن پاشيده شده داخل اتصال، عدم امكان ساخت بتن با مقاومت بالا، امكان ايجاد خوردگي در فولادهاي شبكه پانل به دليل نداشتن پوشش مناسب فولادها، عدم امكان دسترسي براى تعمير و يا اصلاح مسير تأسيساتي. اين سيستم در زمينه هاى انرژى، حريق، آكوستيك و سازه، در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن، مورد ارزيابى قرار گرفته و كاربرد آن، در حيطه الزامات ارائه شده، مجاز است.





الزامات طراحى و اجرا براى ساختمان هاي نيمه پيش ساخته با صفحات منفرد ساندويچي

سقف و ديوار، شامل لايه مياني پليا ستايرن و بتن پاششي

-1 حداكثر ارتفاع مجاز ساختمان7/20 متر از تراز پايه يا دو طبقه مسكونى است.

-2 طرح سازه ا ى و لرزه ا ى اين سيستم بايد براساس آئين نامه هاى معتبر بين ا لمللى انجام گيرد.

-3 امكان اجراى اين نوع سيستم در همه انواع زمين ها و كليه پهنه هاى لرزه خيزى ايران براساس آخرين ويرايش استاندارد 2800 ايران وجود دارد.

-4 حداكثر دهانه باربر ثقلى 5 متر و حداكثر طول آزاد و ارتفاع خالص پانل هاى ديوارى به ترتيب 6 و 3 /20 متر است.

-5 تمهيدات لازم در مورد بازشوها براساس آئين نامه 318-05 ACI و ويرايش هاى بعد از آن لحاظ شود.

-6رعايت مباحث مندرج در آئين نامه 05 318- ACI يا ويرايش هاى بعد از آن در اتصالات سازه اى و رعايت مشخصات بتن پاششى براساس ACI 506-R الزامى است.

-7 منظم بودن ساختمان در ارتفاع الزامى است.

-8 بار زنده قابل اعمال در محدوده 250- 400 كيلوگرم بر متر مربع است.

-9 كنترل سازه در مقابل بارباد بر مبناى مقررات ملى ساختمان ايران مبحث ششم و با در نظر گرفتن سيستم مقاوم در مقابل بارجانبى ناشى از زلزله انجام شود.

-10 مشخصات شبكه جوش بايد براساس استاندارد ASTM باشد.

-11 تمهيدات لازم در شرايط مختلف اقليمى براى بتن مسلح مانند فولاد گالوانيزه و بتن مقاوم در محيط خورنده لحاظ شود.

-12 حداقل تنش تسليم فولادها 240 مگاپاسكال و حداقل قطر آن ها 3 ميلى متر باشد.

-13 عمل سختى زدايى در صورت استفاده از فولاد پس كشيده انجام شود.

-14 پلى ا ستايرن منبسط شونده بايد از نوع كندسوز يا ساير استانداردهاى معتبر ASTM مطابق با استاندارد بين ا لمللى باشد.

-15 رعايت مباحث مربوط به انرژى، حريق و آكوستيك بر اساس مقررات ملى ساختمان الزامى است.

-16 امكان اجراى نما از نوع تر و يا با رعايت تمهيدات خاص از نوع خشك وجود دارد.

-17 كليه مصالح و اجزاء در اين سيستم اعم از معمارى، سازه ا ى و تأسيسات مكانيكى و برقى از حيث

دوام، خوردگى، زيست محيطى، بهداشتى و غيره بايد بر مبناى مقررات ملى ساختمان ايران و يا آئين نامه هاى ملى يا معتبر بين ا لمللى شناخته شده و مورد تأييد به كار گرفته شود، در غير اين صورت اخذ تأييديه فنى در اين خصوص از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن الزامى است.

-18 اخذ گواهى نامه فنى براى محصول توليدى، پس از راه اندازى خط توليد كارخانه، از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن الزامى است.

منبع : سایت معماران سبز
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ديوارهاى غيرباربر سبك پيش ساخته LSF

ديوارهاى غيرباربر سبك پيش ساخته LSF

صفحات ديوارى سبك كه از سيستم ساختمانى قاب هاى سبك سرد نورد شده منشعب مى شوند قابل كاربرد در اكثر سيستم هاى ساختمانى است. اين صفحات ديوارى بر اساس كاربرد از اجزايى به نام ) stud وادار (و) track تيرچه( شكل گرفته است و ساختار اصلى ديوارها از تركيب نيم رخ هاى فولادى گالوانيزه سرد نورد شده، برپا مى شود. مقطع مورد استفاده در اين ديوارها C است كه معمولا با اتصالات مكانيكى به يكديگر متصل مى شوند. هر ديوار از تعدادى اجزاى عمودى C شكل (وادار) به فواصل 40 تا 60 سانتى متر كه در بالا و پايين به اجزاى افقى ناودانى شكل C ياU شكل(تيرچه) متصل شده ا ند تشكيل مى شود در صورتى كه از مقاطع C شكل به عنوان تيرچه استفاده شود، لازم است برش كارى در محل نصب وادار انجام گيرد. اين سيستم، قابليت بالايى براى نصب عايق حرارتىدارد. عايق حرارتى را به دو روش می توان بين وادارها نصب كرد. در روش اول، وادارها هم راستا اجرا مى شوند و عايق حرارتى، در فضاى بين آن ها قرار مى گيرد. در روش دوم، وادارها هم راستا اجرا نمى شوند و عايق حرارتى به صورت زيگزاگى بين آن ها حركت مى كند. در اين حالت، وادارها به صورت پل حرارتى عمل نخواهند كرد و عايق كارى در شرايط بهترى انجام مى شود. يكى ديگر از راه هاى عايق كارى ديوارها، نصب يك لايه حرارتى صلب در طرف خارجى قاب فلزى است.



.
.

عايق صوتى، از افزودن تخته گچى يا سيمانى در دو طرف عايق حرارتى) پشم شيشه( تامين مى شود. از ديگر روش هاى ايجاد عايق صوتى در يك طبقه، استفاده از ديوارهاى جداكننده با دو قاب مجزا از يكديگر و نيز استفاده از وادارهاى آكوستيكى است. ورق هاى نسبتا نازك فولاد گالوانيزه در برابر آتش

داراى مقاومت كمى هستند و از اين نظر بايد محافظت شوند. در غير اين صورت، ساختارها از نوع LSF در برابر آتش به سرعت دچار تغيير شكل مى شود و فرو مى ريزد.

محافظت اين ساختارها در برابر آتش به وسيله تخته هاى گچى كه بر روى چارچوب فولادى نصب مى شوند، قابل تامين است. به طور كلى، با توجه به كاهش قابل ملاحظه وزن و اتلاف اندك مصالح نسبت به شيوه هاى متداول و قابليت انطباق اين سيستم با مقررات ملى ساختمان، كاربرد اين نوع ديواره هاى سبك غيرباربر داخلى براى انبوه سازى مناسب است.

اين پانل ها در زمينه هاى انرژى، حريق، آكوستيك و سازه در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن، مورد ارزيابى قرار گرفته است و كاربرد آن، در حيطه الزامات ارائه شده، مجاز است.



الزامات طراحى و اجرا براى سيستم ديوارهاى غيرباربر سبك پيش ساخته (LSF)



-1 در نظر گرفتن تمهيدات لازم براى مشاركت نكردن اين پانل ها در سختى جانبى سازه الزامى است.

-2 طراحى پانل هاى خارجى و اتصالات مربوط در مقابل بار باد مطابق مقررات ملى ايران مبحث ششم انجام گيرد.

-3 حداكثر ارتفاع خالص مجاز پانل ها 3/2 متر است

-4 حداكثر وزن پانل هاى خارجى به 100 گيلوگرم بر مترمربع و پانل هاى داخلى به 50 كيلوگرم بر مترمربع محدود مى شود.

-5 رعايت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استاندارد ASTM الزامى است.

-6 ضوابط مربوط به اجزاء اتصال شامل پيچ خودكار، پيچ و مهره میباید مطابق آئين نامه AISI استاندارد AISC تأمين شود.

-7 در صورت استفاده از اتصالات جوشى، رعايت ضوابط و مقررات مربوط به جوشكارى اعضاء سرد نورد شده مطابق استاندارد AISI و آئين نا مه هاى AWS و AISC الزامى است.

-8 لازم است تمهيدات لازم متناسب با شرايط مختلف اقليمى و محيط هاى خورنده ايران صورت پذيرد.

-9 الزامات مربوط به انرژى بايد مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملى ساختمان رعايت شود.

-10 در صورتى كه عايق حرارتى به صورت پركننده اجرا شود، بايد نوع و ضخامت عايق، مقاومت حرارتى مورد نياز را تأمين كند.

-11 به منظور كاهش اثر پل حرارتى، لازم است حد فاصل وادارها (stud) و لايه خارجى جداره با نوعى عايق حرارتى متراكم پر شود.

-12 لازم است ملاحظات كامل هوابندى در جداره هاى داخلى و خارجى، بازشوها و هم چنين محل نصب اجزاى اتصالى نظير پيچ و مهره، با توجه به اقليم مورد نظر و نيز خطر ميعان به عمل آيد.

-13 رعايت مبحث سوم مقررات ملى ساختمان درخصوص حفاظت ساختمان ها در مقابل حريق و

هم چنين الزامات نشريه شماره 444 مركز تحقيقات ساختمان و مسكن مربوط به مقاومت جداره ها در مقابل حريق با در نظر گرفتن ابعاد ساختمان، كاربرى و وظيفه عملكردى اجزاى ساختمانى الزامى است.

-14 صدابندى هوابرد جداكننده هاى بين واحد هاى مستقل و پوسته خارجى ساختمان و صدابندى سقف بين طبقات بايد مطابق مبحث هجدهم مقررات ملى ساختمان تامين شود.

-15 كليه مصالح و اجزاء در اين سيستم از حيث دوام، خوردگى، زيست محيطى، بهداشتى و غيره باید بر مبناى مقررات ملى ساختمان ايران و يا آئين نامه هاى ملى يا معتبر بين ا لمللى شناخته شده و مورد تأييد به كار گرفته شود، در غير اين صورت اخذ تأييديه فنى در اين خصوص از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن الزامى است.

-16 اخذ گواهى نامه فنى براى محصول توليدى، پس از راه اندازى خط توليد كارخانه، از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن الزامى است.

منبع : معماران سبز
 
بالا