روش تست رله

mersad20

کاربر فعال
با سلام دوستان
ي رله داريم روي برد الكرتيكي چطوري ميشه از صحت و سالم بودنش اطمينان حاصل كرد
مشخصات رله 250 v
5A
12 v
NAIS
 

355113

عضو جدید
با سلام دوستان
ي رله داريم روي برد الكرتيكي چطوري ميشه از صحت و سالم بودنش اطمينان حاصل كرد
مشخصات رله 250 v
5A
12 v
NAIS


درود بر شما

چون رشته ی شما مکانیک است من بیشتر توضیح می دهم.

رله از 2 بخش تشکیل شده : 1-قسمت بوبین، 2-قسمت کنتاکت ها. در امتحان رله باید از سلامت هر دو قسمت مطمئن شد.

وظیفه ی بوبین ایجاد نیروی مغناتیسی است تا به وسیله ی آن کنتاکت ها باز و بسته شوند. از کنتاکت ها جریان های الکتریکی که باید قطع و یا وصل شوند، عبور می کنند.

گاهی عبور طولانی مدت جریان الکتریکی از بوبین باعث گرم شدن بیش از حد این سیم پیچ شده و لاک سیم ها را آب می کند و باعث اتصالی در حلقه های سیم پیچ می شود که نهایتا به سوختن بوبین منجر خواهد شد. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، رله عمل نخواهد کرد.

اما اگر بر اثر طول عمر و یا عبور جریان شدید از کنتاکت ها، این اجزا اکسیده شده یا تبخیرشده باشند کنتاکت صحیحی برقرار نمی شود و افت ولتاژ زیادی در محل اتصال کنتاکت ها با یکدیگر اتفاق می افتد که باعث داغ شدن آنها و خال زدن و نهایتا جوش خوردن کنتاکت ها به همدیگر می شود. در این حالت بوبین رله عمل می کند، اما کنتاکت ها و ضعیت شان تغییر نخواهد کرد.

شما می توانید مقاومت اهمی بوبین رله را با اهم متر اندازه گیری کنید که برای یک رله ی 12 ولتی باید در حدود 100 اهم باشد. توجه کنید که معمولا یک دیود با بوبین رله موازی بسته شده که روی اندازه گیری شما تاثیر دارد: اگر اهم متر مقدار خیلی کمی را نشان داد، سیم های اهم متر را جابجا کرده و دوباره اندازه گیری کنید. نشان دادن مقدار خیلی کم اهمی بیانگر اتصال کوتاه شدگی و مقدار اهمی خیلی زیاد نمایانگر قطع شدگی بوبین است.

وضعیت کنتاکت های رله را بهتر است با برداشتن قاب رله و کنترل چشمی سلامت و حرکت پذیری کنتاکت ها بررسی کنید. توضیه نمی شود که رله را در حالی که در داخل مدار وصل است، برقدار کنید چون ممکن است به قطعات دیگر صدمه بزنید.

پیروز باشید
 

sahar 11

عضو جدید
با توجه به ولتاژی که روش نوشته همون اندازه بهش ولتاژ میدی و تستش میکنی مثلاً 24 ولت روی رله نوشته به کمک دستگاه ولتاژ 24 dc بده
 

k.sh

عضو جدید
معمولا رله ها یی که در اکثر برد ها وجود داره 24 ولتی هستش
طبق گفته دوستمون رله از دو قسمت بوبین و کنتاکت تشکیل شده
اما برای تست رله شما باید طبق ولتاژ کاری رله به قسمت بوبین ولتاژ اعمال کنید اگر صدای رله آمد بوبین آن سالم می باشد در غیر اینصورت رله خراب می باشد اگر بوبین سالم بود باید ببینیم کنتاکت هم سالم است یا نه برای این کار به یک مولتی متر که روی حالت تست بوق باشد نیاز داریم هنگامی که به بوبین ولتاژ اعمال کردیم مولتی متر را به دو سر کنتاکت می زنیم اگر صدای بوق شنیدیم یعنی کنتاکت به هم وصل شده ورله سالم میباشد.;)
 

Similar threads

بالا