راههای کاهش مصرف بنزین در خودرو
راههای کاهش مصرف بنزین در خودرو
با توجه به سهمیهبندی بنزین و مشکلات تهیه سوخت، آگاهی از راههایی جهت کاهش مصرف سوخت اتومبیل برای رانندگان میتواند مفید باشد تا هم در میزان مصرفی بنزین صرفهجویی شود و هم هزینه مصرف سوخت اتومبیل کاهش یابد. برای پیدا کردن راههای صرفهجویی در مصرف سوخت ابتدا باید عوامل مؤثری بر مصرف سوخت را شناسایی کرد. این عوامل شامل عوامل محیطی، نحوه رانندگی، نوع اتومبیل و موتور اتومبیل میباشد.
1. عوامل محیطی : تأثیر عوامل محیطی بر مصرف سوخت اجتناب ناپذیر است مانند دمای هوا، آب و هوا، گازهای موجود در هوا و ارتفاع از سطح دریا (فشار هوا)
2. نحوه رانندگی : نحوه رانندگی نیز میتواند در مصرف سوخت اتومبیل بسیار مؤثر و گاه تا 30 درصد اختلاف بین مصرف سوخت در بهترین و بدترین نحوه رانندگی را مشاهده نمود. توجه به ترافیک و برنامهریزی جهت انتخاب مسیر صحیح و دوری از ترافیک و خیابانهای شلوغ، شروع حرکت با شتابگیری کم و رانندگی ملایم و پرهیز از هیجان و رانندگی با سرعت مناسب، استفاده صحیح از کلاچ و دنده مناسب در هر سرعت و انتخاب دور موتور صحیح رانندگی یا سرعت کم با دور موتور پایین.
به این مسئله توجه داشته باشید که مطالعه نمودار قدرت ( گشتاور ) مصرف سوخت و دور موتور میتواند به انتخاب صحیح دور موتور بسته به شرایط اتومبیل کمک نماید. مسئلهای که متأسفانه در ایران به هیچ وجه مورد توجه نیست و بهتر است بگوییم اکثر مهندسان مکانیک هم از آن بیاطلاعند (چه رسد به عامه مردم).در نمودار قدرت (گشتاور ) مصرف سوخت و دور موتور یک موتور نقاط ماکزیمم و مینیمم قدرت و گشتاور و مصرف سوخت با توجه به دور موتور مشخص شده است به طور مثال در جایی که گشتاور بیشترین مقدار است مصرف سوخت در مینیمم قرار دارد که در غالب موتورهای بنزینی اتومبیل ها در محدوده میانی دور موتور (بین RPM2500 تا RPM3500) قرار دارد یعنی مثلاً اگر حداکثر گشتاور موتوری در دور RPM3000 باشد مصرف سوخت این موتور در این دور از مصرف سوخت آن موتور در دیگر دورها پایینتر میباشد با توجه به این مسئله راننده میتوانند با سرعت مناسبی و انتخاب دندهی صحیحتر هم در مصرف سوخت صرفهجویی کند و هم به موتور کمتر فشار وارد کرد و خرابی آن را کمتر کند و همچنین با نگهداری دور موتور در این محدوده حداقل تعویض دنده و امکان شتابگیری بهتر را فراهم کند.
رانندگی توأم با هیجان و بالا بردن دور موتور تا مرز مجاز و فراتر از آن علاوه بر افزایش قابل توجه در مصرف سوخت عمر موتور را کاهش داده و خرابی آنرا زیاد میکند.
3. اتومبیل : تنظیم به موقع باد لاستیکها و استفاده از لاستیکهای مناسب و عدم استفاده از لاستیکهایی با عرض زیاد و همچنین استفاده از رینگ های سبک وزن میتواند در مصرف سوخت اتومبیل مفید باشد. تنظیم باد چرخها در هر ماه و به محض تغییر فصل و تغییرات قابل توجه دمای هوا و تعویض لاستیکهای صاف با لاستیک نو البته استفاده از لاستیکهای با عرض و طول و ضخامت مناسب اتومبیل و به توصیه سازنده نیز در مصرف سوخت تأثیرگذار میباشد. لاستیکهای عریض بدلیل افزایش مقاومت در مقابل باد اتومبیل و مصرف سوخت را بالا میبرند.
استفاده از باربند سقف اتومبیل و خارج کردن باربند در مواقعی که نیاز به استفاده از آن نیست. عدم استفاده از بارگیرها و فلابها و قطعات تزیینی که موجب افزایش مقاومت در مقابل باد میشوند، بستن پنجرهها در مواقعی که نیاز نیست و استفاده از کولر در مواقع مورد نیاز در مصرف سوخت مؤثر هستند.
همچنین تنظیم به موقع فرمان و بازدید سیستم تعلیق و عدم حمل بارهای غیرضروری بدلیل کاهش وزن اتومبیل نیز توصیه میشود.
4. موتور اتومبیل :
1) تعویض به موقع صافی هوا یا تمیز کردن آن با فشار هوا
2) تنظیم موتور تنظیم دلکو و کاربراتور
3) تمیز کردن و فیلرگیری شمعها و تعویض بموقع آنها و استفاده از شمعهای با کیفیت بالا و مناسب هر موتور به توصیه سازنده و همچنین تعویض به موقع ***** بنزین و تمیز کردن و سرویس کاربراتور.
4) استفاده از روغن موتور مناسب و تعویض به موقع آن و همچنین تعویض به موقع ***** روغن و استفاده از مکملهای روغن و بنزین میتواند به صرفهجویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی تولید موتور و همچنین کاهش خرابی و هزینههای تعمیر و نگهداری موتور کمک نمایند.
روش های افزایش قدرت موتور
امروزه هر خوردرویی که شما از یک کارخانۀ معمولی خودروسازی می خرید با چندین مصلحت اندیشی ساخته شده است . اين مصلحت اندیشی ها ( یا کوتاه آمدن ها ) توسط چندين فاکتور ايجاد می شوند :
● تلاش براي گنجاندن قيمت خودرو در يک محدوده مشخص .
● نياز براي دريافت استانداردها .
● تمايل براي تامين حداکثري عمر و قابل اطمينان بودن خودرو .
اين مصلحت اندیشی ها اغلب به شما مجال زيادي براي بهبود وضعيت بر حسب عملکردتان مي دهد! راههاي بسیار مختلفي براي افزايش اسب بخار موتور موجود ، وجود دارد . اينجا چندين مثال موجود است(عموما از آسان ترين تا مشكل ترين/ گرانترين مرتب شده است):
تراشه (چيپ )كامپيوترتان (ECU) را عوض کنيد-- گاهي اوقات و یقيناً نه هميشه -- شما مي توانيد با عوض کردن تراشه ي رُم در "بخش کنترل موتور" يا همان ECU عملکرد خودرو را تغيير دهيد. شما مي توانيد اين تراشهها را معمولاً از فروشندگان لوازم يدکي بخريد . خواندن يک بررسي مستقل براي تراشه ي در نظر گرفته شده خيلي ارزشمند است چون بعضي از تراشه ها فقط جنبه ي تبليغاتي دارند و کارايي ندارند.
● به هوا اجازه بدهيد راحتر وارد بشود ، هنگامي که پيستون پايين مي رود در مرحله ي مکش ، مقاومت هوا مي تواند مقداري از قدرت موتور را از بين ببرد . بعضي از خودروهاي جديدتر داراي منيفلدهاي*(1) ورودي صيقلي هستند که مقاومت هوا را بر طرف کنند . کاهش لوله هاي ورودي و ***** هواي بزرگتر مي توانند جريان هوا را بهبود بخشند .
● اجازه دهيد خروج دود راحتر انجام شود ، اگر مقاومت هوا يا برگشت آن وجود داشته باشد فشار ان باعث سخت خارج شدن دود از محفظه سيلندر در مرحله ي تخليه مي شود و اين نيز قدرت موتور را تحليل مي دهد . فشار منفي*(2) به علت لولۀ اگزوز بسیار کوچک یا مقدار زیاد مقاومت هوا در صدا خفه کن*(3) است . سيستم هاي خروجي با عملکرد بالا از هدزر*(4) استفاده مي کنند ؛ لوله هايي که انتهايي گشاد و آزاد دارند انباره هاي اگزوز را روان و فشار بالعکس (منفي)را در سيستم اگزوز بر طرف مي کند .
● سرسيلندر و بادامک ها را عوض کنيد -- بسياري از موتور هاي موجود يک سوپاپ ورودي و يک سوپاپ خروجي دارند . خريدن يک سر سيلندر جديد که چهار سوپاپ در هر سيلندر دارد جريان هواي ورودي و خروجي موتور را به صورت دراماتيکي بهبود مي بخشد و مي تواند قدرت را بيشتر کند . همچنين استفاده از بادامک هاي کارا سبب يک تغيير بزرگ در عملکرد موتور مي شود .
روشهای دیگر افزایش اسب بخار:
● درون سيلندر را بيشتر پر بكنيد - اگر شما بتوانيد هواي بيشتري (و همچنين سوخت بیشتری ) را در يک سيلندر که اندازه اي معلوم دارد بگنجانید در نتيجه قدرت بيشتري از سيلندر جذب می شود ( به طور مشابه شما مي توانيد اندازه ي سيلندر را افزايش دهيد و قدرت را افزايش دهيد) توربو شارژها و سوپر شارژرها فشار هواي ورودي را تنظيم مي کنند ، که سيلندر با هواي بيشتري پر شود . سازندگان فراواني قطعات توربو شارژرها و سوپر شارژرها را براي خودرو هاي مختلف مي سازند.
● هواي ورودي را خنک کنيد - متراکم کردن هوا ، دماي آن را بالا مي برد . شما مايليد خنک ترين هواي ممکن در سيلندر را داشته باشيد زيرا وقتی احتراق انجام شود هوای داغ حجم بالایی دارد*(5). بدين منظور خيلي از خودروهاي مجهز به توربو شارژ و سوپر شارژ داراي اينترکولر*(6) هستند . اينتر کولر يک رادياتور مخصوص مياني است که دمای هوای متراکم شده را قبل از ورود به سیلندر کاهش می دهد.
● همه چيز را سبک کنيد - قطعات سبک وزن به موتور کمک مي کنند بهتر کار کند. هر دفعه که پيستون تغيير جهت دهد يک انرژي صرف از بين بردن جابجايي در يک مسير مي شود و اين عمل دوباره تکرار مي شود*(7) . پيستون سبکتر ، انرژي کمتري صرف مي کند . همچنين قطعات سبکتر به موتور اجازه مي دهد که سريعتر بچرخد ، و سريعتر چرخيدن به موتور اسب بخار بيشتر مي دهد.
● نسبت تراکم را افزايش دهيد- افزایش نسبت تراکم تا يک نقطه خاص قدرت بيشتر توليد مي کند. با اين وجود اگر شما مخلوط سوخت و هوا را بيشتر متراکم کنيد به احتمال زياد خود به خود منفجر مي شود و آتش مي گيرد ( قبل از اينکه شمع ها آن را مشتعل سازند). بنزينهاى با عدد اكتان بالاتر تقريبا از اشتعال زودهنگام جلو گيري مي کنند. به همین علت عموماً خودروهای با کارایی بالا به بنزین اکتان بالا نیاز دارند ؛ موتور انها برای دریافت قدرت بیشتر از نسبت تراکم بالاتر استفاده می کند.
● جابجايى *(8) را افزايش دهيد ، جابجايي بيشتر به معني قدرت بيشتر است چون شما مي توانيد با هر بار چرخش موتور بنزين بيشتري بسوزانيد. شما مي توانيد جابجايي را با بزرگتر کردن سيلندر افزايش دهيد.امکان دارد شما هنگامي كه سعي کنيد جابجايي(حجم) را افزايش دهيد به هزينه هاي خريد يک موتور جديد با کارايي بالا و سوار کردن آن بر ماشينتان فکر کنيد ، شايد اين آسانتر و راحتر باشد.
زیرنویس مترجم :
*(1) چند راهه های دود یا هوا
*(2) فشار بالعکس
*(3) انبارۀ لوله اگزوز
*(4) چند راهه هايي که از چدن زبر و نا هموار ساخته نمي شوند و خميدگي هاي حاد ندارند.
*(5) هوای گرم تعداد مولکول های کمتری نسبت به هوای سرد دارد یا به عبارتی جرم هوای گرم کمتر است .
*(6) اینتر کولر یا سردکن میانی شبیه یک رادیاتور است ، که از لوله های ورودی بزرگ برای جریان ورودی و استفاده از آب یا هوای بییرونی جهت دار شده که بر روی لوله های ورودی رفته و دمای آن را کاهش می دهند . وقتی که از اینترکولر استفاده می شود هم قدرت افزایش می یابد و هم مصرف سوخت بهینه می شود.
*(7) اشاره به اينرسي و شتابي که پيستون در يک جهت مي گيرد
*(8) جابجایی یک اصطلاح است ، منظور حجمی از هوا و سوختی است که از نقطۀ مرگ پایینی تا نقطۀ مرگ بالایی وجود دارد ؛ اینجا افزایش کورس مطرح نیست یعنی طول شاتون را تغییر نمی دهیم هرچند که این کار نیز موثر است.