ركورد سریعترین تصویربرداری جهان شكست = راهکاری برای فیلمبرداری از نانوساختارها

jimmi

عضو جدید
محققان آلمانی موفق شدند با استفاده از لیزر اشعه ایكس DESY سریعترین و در عین حال كوتاهترین فیلم جهان را ضبط كنند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سریعترین و كوتاهترین فیلم جهان در دو تصویر گرفته شده كه فاصله میان آنها ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵ ثانیه است كه ۸۰۰ میلیارد برابر سریعتر از فیلم های تصویر برداری است.

پروفسور اشتفان ایزبیت از دانشگاه تكنولوژی برلین و مركز تحقیقاتی هلمهولتس این ركورد را به نام خود ثبت كردند.
این گروه از یك میكرومدل دروازه براندنبورگ در اندازه چند میكرومتر استفاده كردند. پرتو لیزر اشعه ایكس به صورت دو فلش از طریق یك مسیر انحرافی در فاصله ۰.۰۱۵ میلی متر تابانده شد.
درحالی كه هیچ ردیابی موفق به تشخیص نور لیزر نشد، محققان دو تصویر را روی هولوگرام ثبت كردند.
به گفته پروفسور ایزبیت، هدف اصلی محققان در این تكنولوژی، ردیابی حركات مولكول ها و نانوذرات در لحظه است.
با استفاده از لیزرهای اشعه ایكس می توان از فرایندهای مولكولی فوق سریع و واكنش های شیمیایی با سرعت بسیار بالا تصویر برداری كرد كه به محققان در شناخت بهتر فرآیندهای زیستی شیمیایی كمك می كند.

a02a22dd0cf2d20716e2287b0b1a1598[1].jpg

brandenburgertore.jpg

منبع: آفتاب


یه ضرب المثل انگلیسی میگه "یک عکس به اندازه هزار جمله می ارزد" اما یه فیلم که از چندین عکس ساخته شده ارزشش خیلی خیلی بیشتره ، چون به شما درمورد دینامیک یه رخداد اطلاعات میده.
وقتی ما سرما میخوریم سیستم ایمنی بدنمون وارد عمل میشه و شروع به دفاع میکنه. این یه واقعیت بدیهیه بیولوژیه، اما مشاهده ی مستقیمش کار بسیار دشواریه، چراکه این رخداد علاوه بر ریز بودن اندازش، سرعت خیلی خیلی بالایی هم داره. محققان روشی برای مشاهده چنین رخدادهایی ارائه کرده اند.
برای اینکه درکی از سرعت بسیار بالای این فیلمبرداری داشته باشید خوبه بدونید که فاصله زمانی ای که گفته شد، معادل پیشروی نور به اندازه ی قطر یک تار موی انسانه!!! و به همین خاطر هم هست که باید از پالس لیزر اشعهX برای این تصویربرداری استفاده بشه. و هرچقدر که طول موج اشعهX کوتاهتر باشه اشیاء کوچکتری قابل تشخیص خواهد بود.

منبع: سایت مركز تحقیقاتی helmholtz
 
آخرین ویرایش:
بالا