رفتار نظافتی خارق‌العاده سوسک‌ها

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رفتار نظافتی خارق‌العاده سوسک‌ها

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91111811294
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶



تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد، حشرات مختلف از جمله سوسک ها دارای رفتار نظافتی خاصی هستند که به آنها در یافتن جفت مناسب و فرار از خطرات کمک می‌کند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رفتار نظافتی حشرات شباهت زیادی به انسان ها داشته و آنها با تمیز نگه داشتن شاخک‌ها می‌توانند خطرات محیطی را بموقع تشخیص داده و از این اندام حسی برای جفت یابی و پیدا کردن غذا استفاده کنند.
محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی به سرپرستی پروفسور«کوبی شال»، رفتار خارق‌العاده نظافتی در سوسک آمریکایی را مورد بررسی قرار داده و آن را با رفتار سه گونه مختلف حشرات شامل سوسک آلمانی، مورچه نجار (carpenter ant) و مگس مقایسه کردند.
این رفتار نظافتی در سوسک ها شباهت زیادی به شیوه تمیزکاری گربه‌ها داشته و شامل تمیز کردن شاخک ها از آلاینده های محیطی و مواد شیمیایی تولید شده توسط خود حشره است؛ سوسک ها با کمک پاهای جلویی، شاخک ها را درون دهان قرار داده و آنها را تمیز می‌کنند.
برعکس کثیف نگه داشتن این اندام حسی باعث ناتوانی حشره در تشخیص بوهای اطراف از جمله بوی جنس مخالف، غذا یا خطرات اطراف می شود.
تصاویر میکروسکوپ های قدرتمند نشان می دهد، تجمع یک ماده درخشان روی شاخک های کثیف حشره باعث مسدود شدن پرزهای سلول بویایی می شود؛ این ماده از چربی های مومی موسوم به لیپیدهای کوتیکولی تشکیل شده اند که توسط حشره برای تنظیم از دست دادن آب استفاده می شوند.
محققان تأکید می کنند، میزان تولید لیپیدها و جذب آلاینده های محیطی در شاخک های کثیف چهار برابر بیشتر از شاخک های تمیز است.
رفتار نظافتی سوسک های آمریکایی در سه گونه دیگر شامل سوسک آلمانی، مورچه نجار و مگس نیز بررسی شد که نشان می دهد این حشرات هم از پاهای خود برای تمیز کردن شاخک ها استفاده می کنند؛ همچنین این یافته می تواند علت عملکرد بهتر برخی حشره کش ها در دفع حشرات را نیز توضیح دهد.
نتایج این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
انتهای پیام
تصاویر میکروسکوپی از شاخک های تمیز و کثیف سوسک



 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
H منبع قدرت خارق‌العاده تار عنکبوت شناسايي شد علوم جانوری 0

Similar threads

بالا