رد نظریه جنجالی در مورد نارسایی وریدی مزمن مغزی نخاعی با بیماری ام.‌اس

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92052715060
یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸



نظریه جنجالی در مورد یکی از علل احتمالی ابتلا به بیماری ام.‌اس رد شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، یافته‌های تحقیق جدیدی حاکی از آن است که هیچ دلیلی برای اثبات این که اسکلروز چندگانه (ام.اس) با کاهش یا انسداد جریان خون در رگ‌های سر یا گردن مرتبط است، وجود ندارد.

نتایج این مطالعه نظریه بحث‌برانگیزی را زیر سوال می‌برد که بر اساس این نظریه بیماری تحت عنوان نارسایی وریدی مزمن مغزی نخاعی(CCSVI) با ابتلا به بیماری ام.اس در ارتباط است. همچنین طبق این نظریه استفاده از آنژیوپلاستی وریدی برای باز کردن رگ‌ها موثر است و به جریان خون کمک می‌کند.

محققان کانادایی برای انجام این تحقیق با بررسی 100 بیمار مبتلا به ام.اس دریافتند هیچ نارسایی در رگ‌های مغز یا گردن این بیماران وجود ندارد.

ایان راجرز، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار کرد: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد نارسایی وریدی مزمن مغزی نخاعی(CCSVI) با ابتلا به بیماری ام.اس ارتباطی نداشته و باید درخصوص انجام آنژیوپلاستی وریدی برای بیماران مبتلا به ام.اس تجدیدنظر شود.

برای هر یک از این بیماران سونوگرافی و آم.آر.آی از رگ‌های مغز و گردن انجام شد.

شایان ذکر است ام.اس یک بیماری خودایمنی است که در آن بدن به سلول‌های خود آسیب وارد به‌گونه‌ای که سیستم دفاعی به سیستم مرکزی اعصاب حمله می‌کند. این حالت ممکن است علائم فیزیکی، روحی و روانی فراوانی را سبب شود و اغلب، پیشرفت آن در ناتوانی‌های فیزیکی و ادراکی است. این بیماری اغلب در سنین بین ۲۰ تا ۴۵ سالگی بروز می‌کند و در بین زنان شایع‌تر است.

نتایج این تحقیق در مجله اینترنتی PLoS One منتشر شده است.

انتهای پیام
 
بالا