رده بندي خودرو هاي موجود در ايران

امین قیاسی 1986

عضو جدید
گزارش منتشر شده از سوی شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران، دو محصول شركت بنز با نام‌های بنز E350 و E280 و یك محصول شركت نیسان با نام نیسان ماكسیما به ترتیب رده‌های اول تا سوم باكیفیت‌ترین خودروهای سواری داخلی را به خود اختصاص دادند.
دو محصول دیگر ژاپنی و كره‌ای نیز به نام‌های سوزوكی گرند ویتارا و هیوندای آوانته نیز از نظر كیفیت در رده‌های چهارم و پنج قرار گرفتند.
اما در قعر جدول رده‌بندی كیفی خودروهای سواری داخلی، نام‌هایی همچون پراید پارس خودرو، سایپا 132، پراید صبا، پژو روآی سال و لیفان به چشم می‌خورد. البته وضعیت به گونه‌ای نبوده كه سطح كیفیت این خودروها غیرقابل تشخیص داده شود.
اما بررسی جزیی‌تر كیفیت خودروهای سواری داخلی نشان می‌دهد، بیشترین نمره منفی در زمینه فنربندی، تعلیق و فرمان مربوط به خودروی چینی لیفان بوده و در بخش موتور و انتقال قدرت نیز خودروی پژو روآی‌ سال بدترین وضعیت را داشته است.
در بخش ترمز بازهم لیفان چین بالاترین نمره منفی را كسب كرده و در بخش تجهیزات الكتریكی پژو پارس بدترین وضعیت را داشته است.
در دو بخش تزیینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی نیز بیشترین نمره منفی به خودروهای سمند و لیفان اختصاص یافت. در بخش بدنه نیز بیشترین نمره منفی مربوط به پراید پارس خودرو بود. همچنین در دو بخش نفوذ آب و رنگ نیز سایپا 132 بدترین وضعیت را داشت.
در مرداد ماه امسال در مجموع 23 مدل خودروی سواری مورد ارزیابی كیفی قرار گرفتند. 12 مدل دارای سطح كیفی خیلی خوب، هشت مدل دارای سطح كیفی خوب و سه مدل نیز دارای سطح كیفی قابل قبول بودند.
اما در بخش وانت در مرداد ماه امسال هفت مدل ارزیابی كیفی شدند كه در این بین یك محصول از ژاپنی‌ها به نام وانت‌ مزدا تك كابین صدرنشین شد و وانت پیكان و وانت دیزل زامیاد نیز رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
در این گروه تنها دو خودرو دارای سطح كیفی قابل قبول و مابقی دارای سطح كیفی حداقل قابل قبول ارزیابی شدند.
در گروه وانت و در بخش فنربندی، تعلیق و فرمان وانت نیسان سی.ان.جی بالاترین نمره منفی را كسب كرد. در زمینه موتور و انتقال قدرت بیشترین نمره منفی مربوط به وانت پیكان تبریز بود.
در دو بخش ترمز و تجهیزات الكتریكی نیز بیشترین نمره منفی به وانت نیسان سی.ان.جی اختصاص یافت.
در بخش‌های تزیینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی نیز وانت پیكان، وانت نیسان Z24 I و وانت پیكان تبریز بدترین وضعیت را داشتند.
همچنین در سه بخش بدنه، نفوذ آب و رنگ نیز به ترتیب وانت پیكان تبریز، وانت مزدا دو كابین و وانت نیسان سی.ان.جی حائز بیشترین نمره منفی شدند.
 
بالا