رایانه در مهندسی سیستم قدرت

pesare irani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همچنان که تعداد مصرف کنندگان برق رشد نموده وتعداد سیستم های به هم پیوسته افزایش یافته اند ،طراحی برای گسترش سیستم ها در اینده به طور فزاینده ای پیچیده شده است.افزایش هزینه های توسعه و تغییرات در سیستم ،مصرف کنندگان را اجباراًًً در انتخاب برای طراحی محدود میکند.مطالعات پیچیدای در زمینه تاثیرهرانتخاب روی سیستم بر تعدادی ازفرضیات،از جمله عملکرد های عادی و غیر عادی سیستم،حداکثر و حداقل بار و کارکرد در زمان حال و اینده سیستم بنا شده اند.حجم زیادی از مشخصات شبکه باید جمع آوری وبا دقت دسته بندی شود.برای یاری دادن به مهندس برنامه نویس
داده های این شبکه قدرت،رایانه های رقمی وبرنامه های بسیار پیشرفته رایانه ای استفاده میشود.نمونه هایی ازاین برنامه هاعبارت انداز:پخش بار،پایداری ، و برنامه های حالت های گذرا.
برنامه های پخش بار اندازه ولتاژ ، زاویه فاز و توان های جاری روی خطوط انتقال را در حالت ماندگار یک شبکه محاسبه می نماید.دیگر نتایج شامل تنظیم تپ ترانسفورماتور و توان خروجی واکنشی ژنراتورها نیز محاسبه می شوند.رایانه ای امروزی حافظه و سرعت کافی را برای محاسبه حل مساله بخش بار یک شبکه با دوهزار شین و دوهزار و پانصد خط انتقال در کمتر از یک دقیقه دارد . همچنین چاپگرهای با سرعت بالا ،حل کامل را به صورت جدول بندی و منظم برای تجزیه و تحلیل در اختیار مهندس برنامه نویس قرار می دهند.همچنین ،برنامه های جذاب پخش بار در دسترس هستند که نتایج باررا روی نمایشگرها به صورت نمودار تک خطی نشان می دهند. مهندس با استفاده از موس یا از طریق صفحه کلید از این نمودارها برای تغییر جزیی در شبکه استفاده می کندو می توان به آسانی نتایج را مشاهده کند رایانه هابا سرعت و حافظه بالا این امکان را به مهندس می دهند که حالات زیادی را که نیاز است برای تجزیه و تحلیل و طراحی خطوط انتقال و گسترش شبکه تولید اجرا نماید.
برنامه پایداری ،برای مطالعه سیستم ها در هنگام بروز اغتشاش مورد استفاده قرار می گیرد تا تعیین گردد که آیا ژنراتورها و موتورهای همزمان در حالت سنکرون باقی می مانند یا خیر.اغتشاشات سیستم می توناد با از دست رفتن ناگهانی یک ژنراتور یا خط انتقال یا افزایش یا کاهش ناگهانی بار و اتصالات و کوتاه و عملیات کلید زنی ایجاد شود.برنامه پایداری ترکیبی از معادلات پخش بار و معادلات دینامیک ماشین برای محاسبه زوایای نوسان ماشین ها در خلال اغتشاشات به کار می برد .همچنین ، برنامه رایانه ای زمان بحرانی رفع خطا را برای شبکه محاسبه کرده و مهندس را قادر به بررسی اثرات پارامترهای گوناگون ماشینی و تغییرات شبکه ،انواع اغتشاشات و انجام کنترل گوناگون می باشد.
برنامه های حالت گذرا اندازه و شکل اضافه ولتاژها و اضافه ی جریانهایی که نتیجه برخورد صاعقه و عملیات کلید زنی خط هستند را محاسبه می نمایند . مهندس برنامه نویس نتایج برنامه حالت های گذرا را برای تعیین عایق های مورد احتیاج برای خطوط و ترانسفورماتورها و دیگر وسایل و برای انتخاب برقگیرها برای محافظت در برابر اضافه ولتاژهای گذرا مورد استفاده قرارمی دهد.
دیگر برنامه ها ی رایانه ای برای طراحی سیستم قدرت عبارتند از :برنامه های هماهنگی رله ها و برنامه های شبکه های توزیع ، برنامه ریزی یا توسعه تولید ، برنامه های هزینه تولید و برنامه های هزینه سرمایه گذاری می باشد


:d:d:d
 

Similar threads

بالا