راه های صحیح نشستن پشت میز

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
پشت صندلی‌همیشه احساس خستگی می‌کنید؟ وقتی کارتان تمام می‌شود بدن‌تان حالت خستگی و کوفتگی دارید ؟ با خواندن این مطلب می‌توانید از همه این مشکلات فرار کنید.
اگر مدت زمان زیادی را به کار کردن پشت کامپیوتر یا لپ‌‌تاپ بگذرانید طبیعی است که با درد شانه، گردن، مچ‌دست و البته خستگی و سوزش و درد چشم روبه‌رو باشید. واقعیت این است که بدن انسان به گونه‌ای طراحی نشده که بتواند با نشستن طولانی‌مدت در یک‌جا، چشم دوختن به یک صفحه و کار کردن با مچ دست و انگشتان کنار بیاید و دچار مشکل نشود،‌ درواقع بدن شما در این‌جور مواقع فقط در انتظار این است که زودتر کار شما به پایان برسد تا بتواند استراحت کند.


در خانه کار نکنید

آنچه می‌تواند وضعیت کلی بدن شما را بسیار بد کند، این است که شما در خانه و در ساعات فراغت هم مثل ساعات کاری خودتان مشغول باشید، یعنی ساعاتی که باید استراحت و تفریح کنید را باز هم پشت کامپیوتر یا لپ‌تاپ بگذرانید، در این صورت بدن شما قطعا حالت فرسوده و تحت فشاری را تجربه خواهد کرد اما آیا راهکاری برای کم کردن فشار روی بدن‌تان دارید؟ خب، واقعیت این است که اگر مدت طولانی را در حالت نشسته بگذرانید، بدن‌تان حالت سختی را تجربه خواهد کرد‌‌ اما با پیروی از چند دستور ساده می‌توانید تا حدود زیادی از مشکلات بدنی خودتان در اثر نشستن طولانی‌مدت و کار با کامپیوتر جلوگیری کنید.


باید این‌گونه بنشینید


صحیح‌ترین شکل نشستن: برای تنظیم وضعیت نشستن خودتان باید چند نکته کوچک را در نظر بگیرید و آن‌ها را انجام دهید. این مسئله براساس اندام‌های مختلف بدن شما توضیح داده می‌شود.

ارتفاع صندلی: ارتفاع پایه صندلی شما باید به اندازه‌ای باشد که وقتی کف پاهای‌تان‌ را روی زمین می‌گذارید کف صندلی درست پشت زانوهای شما قرار بگیرد.

آرنج: وقتی پشت میز قرار می‌گیرید آرنج‌های‌تان بهتر است به بدن چسبیده و حالت عمود بر میز داشته باشد.

ساعد: بهتر است هر 2 ساعد شما چسبیده به بدن باشد و بیشتر قسمت آن روی میز نیز قرار بگیرد و هر 2 ساعد حالت موازی با زمین داشته باشد.

پاها: کف هر 2 پا بهتر است کاملا روی زمین قرار داشته باشند و فاصله‌ای با هم نداشته باشند.

مچ‌ها: برای آن‌که دچار درد مچ دست و انگشتان نشوید باید بدانید هنگام کار‌کردن با کامپیوتر بهتر است مچ دست‌های‌تان حالت صاف داشته باشد و خم نشود.

چشم‌ها: شما باید صفحه کامپیوتر را به گونه‌ای تنظیم کنید که زاویه چشمان شما با مانیتور بین 10 تا 30 درجه باشد یعنی صفحه مانیتور کمی پایین‌تر از سر شما قرار بگیرد اما نباید گردن‌تان را بیش‌از‌حد خم کنید چون دچار درد گردن می‌شوید.

کمر: حتما باید در زمان نشستن روی صندلی‌، کمر شما حالت کاملا صاف داشته باشد، البته اگر کاملا صاف نشستن برای‌تان خیلی مشکل است می‌توانید کمی خم شوید اما بهتر است هیچ‌وقت حالت قوز کرده نداشته باشید.

پاها: شما باید به‌گونه‌ای روی صندلی یا مبل بنشینید که ران‌های‌تان حالت موازی با زمین داشته و پاها از زانو به پایین باید حالت عمودی داشته باشد. درضمن ران‌ها و ساق پاهای‌تان باید در کنار هم و یک شکل باشند.



مچ‌تان را نشکنید


زمانی که وضعیت نشستن‌تان را به حالت طبیعی برگرداندید و حالت نشستن‌تان را اصلاح کردید باید به وسایل و ابزاری که از آن‌ها استفاده می‌کنید هم حالت مناسب و استانداردی بدهید.

دور نباشید

صفحه کلید (کیبورد):
صفحه کلید شما باید به گونه‌ای قرار بگیرد که امکان صاف نشستن را به شما بدهد. همان‌طور که گفتیم بهترین حالت این است که بازوهای‌تان به حالت کشیده کنار بدن‌تان قرار بگیرد و ساعدهای‌تان حالت 90درجه با بازوها داشته باشد.


با این موش کنار بیایید


ماوس: در زمان کار کردن با ماوس باید بسیار دقت کنید‌؛ دست‌تان در حالتی باشد که مچ‌تان وقتی روی ماوس قرار می‌گیرد حالت خمیده پیدا نکند. اگر مدت زیادی با ماوس کار می‌کنید، هرچند دقیقه یک‌بار هر 2‌دست‌تان را از روی میز بردارید تا خون در دست‌های‌تان جریان داشته باشد. درضمن باید انگشتان دست روی ماوس حالت راحت داشته باشند و آن‌ها را به طور مرتب تکان بدهید تا عصب آن‌ها تحت فشار قرار نگیرد.


هر ساعت بلند شوید


یک نکته مهم: حرکت کنید. یادتان باشد‌، شما یک ماشین یا یک کامپیوتر نیستید که بتوانید ساعت‌ها بنشینید و کار کنید. باید تلاش کنید که پس از مدتی کار کردن مقداری هم حرکت کنید. می‌توانید هرچند دقیقه یک‌بار در صندلی‌تان بدون این‌که کمرتان را خم کنید کش بیایید، در این حالت باید کل بدن‌تان، پاها و دست‌های‌تان را کش بدهید. برای حرکت دادن شانه‌ها هم می‌توانید در همان حالت نشسته چندبار شانه‌های‌تان را به بالا، پایین و طرفین حرکت دهید. هر یک ساعت یک‌بار هم چند دقیقه از پشت میزتان بلند شوید و به پاها و تمامی بد‌ن‌تان استراحت دهید. شما می‌توانید با ریختن یک لیوان چای یا قهوه یا برداشتن کاغذ از پرینتر یا راه رفتن در اتاق و سالن محل کارتان به بدن‌تان جانی تازه بدهید.


گردن‌تان را خم نکنید

مانیتور: به‌طور معمول می‌گویند صفحه مانیتور کامپیوتر باید درست روبه‌روی شما قرار بگیرد شما باید بدون نیاز به حرکت‌دادن گردن تمام صفحه مانیتور را ببینید. گردن‌تان هم نباید در زمان نگاه‌کردن به صفحه کامپیوتر زیادی راست باشد یا زیادی خم شود. همچنین صفحه مانیتور باید استاندارد باشد تا چشم شما را اذیت نکند.


آنچه می‌خوانید را جلوی روی‌تان بگذارید

مطالب: اگر مدت زیادی را به تایپ‌کردن مطالب اختصاص می‌دهید باید بدانید‌، بهترین کار این است که مطالبی را که باید بخوانید روبه‌روی خودتان قرار دهید (بهتر است این مطالب در یک نگهدارنده که به صورت کج در کنار کامپیوتر قرار می‌گیرند گذاشته شود.) شما نباید برای خواندن مطالب گردن‌تان را کج کنید در ضمن اگر خواندن مطالب برای شما سخت است آنقدر آن‌ها را جابه‌جا کنید تا چشمان‌تان حالت راحت داشته باشند.
 
بالا