راهنمای جستجو در پایگاه ها

termah

مدیر بازنشسته
[h=1]راهنمای جستجو در ACS[/h]

:

:معرفی ACS


بخش انتشارات ACS سعی دارد تا برای اعضا انجمن علمی جهانی یك مجموعه جامع را با كیفیت بالا در ارتباط با شیمی و علوم مرتبط ارائه دهد.در حال حاضر بیش از 30 مجله و نشریه ویرایش شده توسط این ناشر به صورت تمام متن(fulltext) ارائه می شود . سالانه در حدود 140000 صفحه تحقیقاتی هم به صورت نسخه های چاپی و هم به صورت صفحات وبی منتشر می شوند و به همراه این مقدار 90000 صفحه اطلاعات نیز در شبكه در دسترس می باشند. با ایجاد ACS Journal Archives در سال 2002 دستیابی به 3 میلیون صفحه مقالات شیمی كه متعلق به سال 1879 به بعد بودند میسر گردید. در ادامه با روش جستجو در acs بیشتر آشنا شوید.

انتشارات ACS یكی از بخش های انجمن شیمی آمریكا می باشد. ACS در سال 1876 تاسیس شد و بزرگترین انجمن شیمی می با شد كه بیش از 163000 عضو دارد. ACS تحقیق های دانشگاهی و كنفرانس های علمی را نیز ارائه می نماید.
Citation Find
از منوی كشویی نام نشریه مورد نظر خود را انتخاب و شماره جلد آن را در كادر Vol و شماره صفحه اول را در First Page قرار دهید و جستجو كنید یا با وارد كردن عدد (Digital Object Identifier (DOI

جستجو كنید
.


::جستجوی مقدماتی(Basic)


در روش جستجوی مقدماتی كلید واژه های مورد نظر خود را با استفاده از عملگرهای and، or و not در كادرهای جستجو وارد كنید.

در این روش شما می توانید فیلدهای جستجو را مشخص كنید كه عبارتند از عنوان مقاله( Title)، نویسنده(Author)، چكیده(Abstract)، عنوان یا چكیده مقاله (Title or Abstract)، در هر جای مقاله(Anywhere in Article) می باشد.





::جستجوی پیشرفته (Advanced)


با استفاده از امكانات جستجوی پیشرفته (Advanced) می توانید جستجوی خود را دقیق تر كنید.

درJournals by Name می توانید فقط نشریه یا نشریات خاصی را انتخاب كنید تا جستجوی شما فقط در این نشریات انجام شود( برای انتخاب چند نشریه از shift+click استفاده كنید) یا در Journals by Subjects با انتخاب موضوعی خاص جستجوی خود را محدود به همان موضوع كنید.

در Timeframe با انتخاب ASAP Articles جستجو در مقالاتی صورت می گیرد كه به فرمت الكترونیكی در دسترس می باشند ولی به صورت چاپی منتشر نشده اند، با انتخاب Current + 4 Years جستجو در نشریاتی صورت می گیرد كه در 4 سال اخیر منشر شده اند، با انتخاب Archives جستجوی شما محدود به مقالاتی می شود كه در سالهای 1879 تا1997منتشر شده اند و با انتخاب All جستجو در تمام نشریات صورت می گیرد.

در Date Range می توانید از لحاظ زمانی جستجوی خود را محدود به فاصله زمانی خاصی نمایید.

از منوی كشوییSort Results By می توانید مشخص كنید كه نتیجه جستجوی شما بر اساس جدید ترین مقاله (Date)، نام نشریات(Journals) و یا مرتبط ترین مقاله(Relevance) مرتب شود.

از منوی كشویی Results Per Page می توانید تعداد نتایج جستجویی كه در هر صفحه نمایش داده می شود را انتخاب كنید.





:: نتیجه جستجو


در صفحه نتیجه جستجو لیستی از اطلاعات كتابشناختی مقالات بازیابی شده را خواهید دید.

برای ایجاد تغییر در جستجو خود بر روی لینك modify search كلیك كنید و تغییرات مورد نظر را ایجاد كنید.

ز منوی كشوییSort Results By می توانید مشخص كنید كه نتیجه جستجوی شما بر اساس جدید ترین مقاله (Date)، نام نشریات(Journals) و یا مرتبط ترین مقاله(Relevance) مرتب شود و سپس بر روی دكمه Refresh كلیك كنید.

از منوی كشویی Per Page می توانید تعداد نتایج جستجویی كه در هر صفحه نمایش داده می شود را انتخاب كنید و سپس بر روی دكمه Refresh كلیك كنید.

با انتخاب Feedback اگر در نمایش متن كامل مقاله مشكلی وجود دارد یا مشكل دیگری وجود دارد با پر كردن فرمی كه در دسترس شما قرار می گیرد این مسئله را به ناشر e-mail می كنید.

با انتخاب TOC لیست مقالات همان شماره نشریه در اختیار شما قرار می گیرد.

برای اینكه كلید واژه های دیگری را به جستجوی اولیه خود اضافه كنید كلید واژه های مورد نظر خود را در كادر Search within Results وارد كنید.


 

termah

مدیر بازنشسته
معرفی اجمالی موتور جستجوی sciencedirect

معرفی اجمالی موتور جستجوی sciencedirect



نوار سبز رنگ بالای صفحه خانگی این موتور جستجو به ترتیب دارای قسمتهای زیر میباشد :با کلیک بر روی دکمه browse فهرستی الفبایی از نام ژورنالها و کتابها را مشاهده میکنید .در این قسمت اطلاعات زیر را مشاهده میکنید :



Subscription details (جزئیات آبونمان) : با کلیک بر روی علامت کلید روبروی هر عنوان به اطلاعاتی از قبیل مشترک بودن یا عدم اشتراک نشریه برخورد می کنیم .

Content Type ( نوع منبع چاپی ) : این قسمت ژورنال و یا کتاب بودن را مشخص میکند.

Articles in Press (مقالات در چاپ ) : با کلک بر روی این قسمت شما به یادداشتی برای استفاده کنندگان بر می خورید. بخش مقالات در چاپ شامل مقالات پذیرفته شده از قبل داوری شده میباشد که قرار است در این ژورنال انتشار یابد . هنگامیکه آخرین مقاله به یک شماره از ژورنال اختصاص می یابد. ویرایش Article in Press از این قسمت حذف میشود و در شماره ژورنال اختصاص یافته ظاهر خواهد شد. تاریخی که اولین بار این مقاله بصورت آنلاین منتشر شد به صفحه بعد منتقل میشود . لطفا آگاه باشید که اگر چه مقالات در چاپ هنوز همه جزئیات کتابشناختی را ندارند آنها قبلا میتوانند توسط سالی که دسترسی آنلاین برقرار بوده و یا DOI : نویسندگان ، عنوان مقاله ، سال انتشار ژورنال وDOI

مورد استناد قرار بگیرند.
سه نوع مقالات در چاپ وجود دارد :



Accepted manuscripts نسخ خطی پذیرفته شده : اینها مقالاتی هستند که از قبل بازبینی شده هستند و برای چاپ

توسط هبات تحریریه پذیرفته میشوند . مقالات هنوز در قالب ودر شکل ژورنال وجود ندارند.



Uncorrected Proofs : ایندسته ویرایشهای کپی شده و به شکل مقاله شده هستند که هنوز تمام نشده اند و توسط نویسندگان تصحیح خواهند شد . بنابراین متن قبل از چاپ نهایی تغییر خواهد کرد



Corrected Proofs : اینها مقالاتی هستند که شامل اصلاحات نویسندگان هستند و ممکن است هنورز شماره خاص و یا شماره صفحات به آن اختصاص نداده شده باشد.



Article Feed

RSS Feeds در موتور جستجوی Scienct direct به شما اجازه میدهد تا ببینید وقتی که مقالات جدید ، استنادات یا نتایج جستجو در sciencedirect موجود باشد . برای استفاده از RSS Feed شما به یک RSS Reader نیاز دارید.



Favorites

دراین قسمت با تیک زدن در جلوی هرکدام از مقاله ها و سپس با کلیک بر روی Apply ، صفحه log in برای شما باز می شود . با تایپ user name وpassword شما از امکاناتی مثل ذخیره جستجوها ، ایجاد آژیرهای جستجو ، اخطارهای جلد / شماره و اخطارهای استنادی ، ایجاد فهرستی از ژورنالها و کتابهای انتقادی که شما میتوانید جستجو کنید و ورق بزنید .





با کلیک بر روی دکمه search امکان جستجو برای شما فراهم میشود اکنون به شرح قسمتهای مختلف آن میپردازیم .

جستجو به دو صورت Quick search وAdvanced search وجود دارد

Quick Search در این قسمت امکان جستجوی سریع وجود دارد .شما میتوانید جستجوی خود را در All Fields با یکی از فیلدهای مورنظرتان مثل نویسنده ، عنوان ، کلید واژه ، چکیده، مراجع ، ISBN, ISSN و سازمان انجام دهید.

در قسمت Journal /Book title شما میتوانید عنوان کتاب و ژورنال را جستجو کنید

در قسمت Author امکان جستجوی نویسنده و یا نویسندگان موردنظرتان وجود دارد.

همچنین امکان جستجوی شماره ، جلد و صفحه ژورنال وجود دارد.

Advanced Search

در این قسمت امکانا ت جستجوی پیشرفته وجود دارد که شامل موارد زیر است :

All sources : امکان جستجو در همه انواع منابع اعم از ژورنال و کتاب

Journals : امکان جستجو در ژورنالها

Books : امکان جستجو در کتابها

Terms : در این قسمت با وارد کردن اصطلاح و یا اصطلاحات موردنظرتان میتوانید به جستجو بپردازید امکان استفاده از عملگرهای منطقی

(and – or-not)نیز برای شما فراهم است . شما میتوانید این اصطلاحات را در یکی از فیلدهای تعیین شده مثل نویسنده ، عنوان ، کلید واژه ، چکیده ، مراجع ISSN- ISBN و سازمان انجام دهید .

Include : شما میتوانید جستجوی خود را درون ژورنالها و یا کتابها انجام دهید .

Source : شما میتوانید جستجو را در همه انواع منابع اعم از منابع مشترک شده و یا منابع انتخابی مورد علاقه تان انجام دهید.

Subject : در این قسمت میتوانید یکی از موضوعات را که بصورت پیش فرض آمده است انتخاب کنید.

Dates : شما همچنین میتوانید جستجوی خود را به سال انتشار محدود کنید .



Expert Search : در این قسمت میتوانید اصطلاحات مورد نظرتان را هر تعداد که باشد وارد نمایید و از عملگرهای منطقی برای ربط بین آنها استفاده کنید که به جستجوی متخصص معروف است .



با کلیک بر روی My Settings از امکانات این قسمت میتوانید بهره مند شوید:



Add/Remove Alerts : اگر شما نام کاربری و کلمه رمز برای خود درscience direct ایجاد کرده باشید می توانید با واردکردن آنها از امکانات سیستم Alert استفاده کنید .

Modify Personal Details and Preferences : اصلاح جزئیات شخصی و پیش فرضها

Change Password :امکان تغییر کلمه عبور

: Science Direct Electronic Holdings Reports گزارشات مجموعه های موجودی الکترونیکی Science Direct



پس از معرفی قسمتهای بالا در نوار سبز رنگ اکنون قسمتهای دیگر صفحه شرح داده میشود

در قسمت browse by subject دسته بندیهای موضوعی را مشاهده میکنید.



منبع : شیمیست ایرانی
 

termah

مدیر بازنشسته
معرفی ویژگیها و امكانات پایگاه Reaxys

معرفی ویژگیها و امكانات پایگاه Reaxys

Reaxys یك پایگاه شیمی وب - پایه می باشد كه برای محققان امكان جستجو در حوزه شیمی و علوم وابسته را فراهم می اورد. این پایگاه با انجام جستجوهایی منسجم به منظور كشف واكنشها و مواد شیمیایی با طراحی سنتز و منبع شیمیایی طراحی شده است .این پایگاه به دانشمندان شیمی زمان بیشتری برای خلاقیت و ابتكار میدهد و آنها را قادر میسازد تا در دنیای رقابت برای رسیدن به اهداف خود پیشگام باشند . تعامل در این پایگاه با دقت بسیار طراحی و برنامه ریزی شده است تا استفاده پذیری بالایی داشته باشد .

این پایگاه اطلاعات با كیفیت بالا و استثنایی را فراهم می آورد ، اطلاعاتی درباره واكنشهای شیمیایی و سنتز ، داده های كتابشناختی در تحقیقات شیمی آلی ، شیمی معدنی ، تركیبات شیمی آلی فلزی ، ویژگیهای واقعی و غیره.پوشش تاریخی این پایگاه به 1771 تا اكنون می رسد و بنابراین این پایگاه اطلاعات مهم متون شیمی و پروانه های ثبت اختراع را شامل می شود .فهرستی از ژورنالها و پروانه های ثبت اختراع تحت پوشش پایگاه Reaxys از طریق لینك زیر قابل مشاهده است .https://www.reaxys.com/info/files/Reaxys_Coverage.pdf
میان پایگاه Reaxys . و پایگاه Sciencedirect كنش متقابل وجود دارد كه این قابلیت اكتشاف ساختارهای شیمیایی را بهبود می بخشد . پایگاه Reaxys برای محققان اطلاعات بی نظیری در رابطه با اكتشاف واكنشها و تركیبات داده ها فراهم می آورد و Science direct دستیابی به متون اصلی مورد اطمینان از قبیل متن كامل مقالات داوری شده و بخشهای كتابهای با تاثیر بالارا فراهم می سازد .

مقاله ای كه در siencedirect منتشر می شود دارای محتوایی غنی است و خواننده را قادر میسازد تا مستقیما به ارزشیابی اهمیت تركیبات ارائه شده در تحقیقش بپردازد . محقق می تواند محتوای مقاله را بصورت مستقیم بفهمد و به محتویات جاری در Reaxys پیوند بزند ، كه باعث می شود هر دونفر یعنی خواننده و محقق به افزایش تولید تحقیقاتی بپردازند.

استفاده كنندگان از پایگاه Reaxys چهار گروه عمده از محققین در رشته های زیر هستند كه شامل موارد زیر هستند :

شیمی سنتز: عمق داده های شیمی موجود در پایگاه امكان خوبی را برای شما فراهم می اورد كه به ارزیابی و طراحی بهترین راه و روش ممكن برای سنتز تركیب مورد نظر خود دست یابید. دانشمندان شیمی سنتز از امكانات سایت بهره مند می شوند.

شیمی دارویی : امكانات چند گانه پایگاه Reaxys از داده های معتبر تجربی فراهم آمده كه با دقت از ژورنالها و پروانه های ثبت اختراع انتخاب شده اند .این پایگاه داده هایی با كیفیت بالا برای دانشمندان علوم زیستی نظیر داروشناسان ، سم شناسان ، زیست شیمیدانان فراهم می آورد.





متخصصان اطلاعاتی شیمی : این پایگاه امكان جستجوی مناسبی را برای شیمیدانان برقرار می سازد كه دامنه تاریخی آن از سال 1771 تا به امروز تحقیقات علم شیمی را شامل میشود .

علم مواد : Reaxys دانشمندان علم مواد را قادر می سازد كه داده های ارزشمند اخیر را كه شامل ویژگیها و ساختارهای شیمیایی و فیزیكی است بدست آورند بنابراین قبل از مراجعه شیمیدانان به ازمایشگاه آنها بهتر میتوانند ویژگیهای یك ماده جدید را پیش بینی كنند و تخمین بزنند.



چگونگی جستجو در پایگاه Reaxys:

در قسمت Reaxys Help شما می توانید به اطلاعات جامعی درباره شش قسمت نوار ابزار این پایگاه دست یابید : Query , Results , Synthesis Plans , History , My Alerts , My Settings

درقسمت Query میتوانید نام یك واكنش ، یك ماده شیمیایی و یا یك عبارت را وارد كنید .در واقع قسمت Query از سه قسمت تشكیل شده است :

Reactions ,2- Substance & Properties ,3- Text, Authors & more 1-

شما میتوانید عبارت پرسش را به شیوه های مختلف وارد كنید .می توانید یك ساختار یا واكنش را با استفاده از ویرایشگر ساختار بكشید ، به بارگذاری یك ساختار و یا واكنشی كه قبلا ذخیره كرده اید بپردازید و یا نام یك ساختار را تایپ كنید . شما همچنین می توانید جستجوی خود را با استفاده از Save Query ذخیره كنید .

در قسمت Results بسته به نوع پرسش این پایگاه برای شما پاسخهای متفاوتی را فراهم می آورد .

امكان استفاده از Synthesis Plan به سه شكل برای شما فراهم است :

1- با وارد كردن عبارت جستجو در قسمت query و كلیك بر روی قسمت Synthesize به ساختارها در صفحات نتایج لینك برقرار می شود .

2- با بارگذاری یك Synthesis Plan ذخیره شده

3- با كلیك بر روی قسمت New در صفحه Synthesis plan و وارد كردن عبارت جستجو



در قسمت History امكان ذخیره جستجوها و نمایش آنها در یك جدول تاریخی وجود دارد كه شما را قادر می سازد كه در میان جستجو هایی كه انجام داده اید به جستجوی مورد نظرتان برسید. هنگامیكه شما در سایت ثبت نام كنید و اصطلاحا logg in شوید امكان دسترسی نتایج جاری و همچنین ذخیره شده قبلی برای شما فراهم است .



در حال حاضر دانشگاه فردوسی مشهد امكان دسترسی به این پایگاه مفید را برای كاربران فراهم نموده است.




منبع : شیمیست ایرانی
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
P جستجو برای نرم افزار GRAMS/AI کتاب، مقاله، جزوه و مجلات شیمی 0

Similar threads

بالا