راهنماي ساخت TIN در GIS 9.3 و GIS 10

A.R.A.M.Del

عضو جدید
کاربر ممتاز
۱. تهیه نقشه توپوگرافی،در صورت گرفتن فایل اتوکد از سازمان های ذی ربط ابتدا فایل توپوگرافی رو باز کرده و از قسمت layer properties manager لايه هاي اضافي را lock و خاموش كرده ، سپس ctrl +a زده / در مرحله ي بعدي Q new از نوار ابزار اجرا كرده و فهرست كشويي open را به open with template metric تغيير دادن و در مرحله بعدي در صفحه باز شده از نوار منو Edit گزينه past to original coordinates را اجرا كرده و در آخر پروژه را با نام topo final در ژئوديتابيس يا فولدر اطلاعات ذخيره نماييد.
براي test توپوگرافي بعد وارد كردن polyline به محيط arc gis روي لايه توپوگرافي كليك راست كرده و open attribute table را اجرا كرده و در feild elevtion ركورد ها را چك كنيد/ اگر صفر باشند يا داده ها معنا دار نباشند يا بعضي از FID ركورد نداشته باشند فايل شما ناقص بوده و مجبوريد از ابتدا مراحل را با دقت دوباره انجام دهيد.

2. بعد از تهيه نقشه توپوگرافي ARC map را اجرا كرده و از قسمت arc catalog داده توپوگرافي را به محيط ARc map دراگ كرده يا از نوار ابزار ADD را انتخاب و از مسير فايل توپوگرافي فقط polyline را اضافه كنيد.

3. فايل poly line از DWG به SHP تبديل كرده و در پايگاه داده ذخير نمايد.مراحل كليك راست روي لايه پلي لاين و انتخاب گزينه data و انتخاب گزينه EXport data و تنظيم all features و تنظيم Output به پايگاه داده و زدن ok .

4. انتخاب نوار منو tools انتخاب گزينه Extension و فعال كردن 3d Analyst.

5. كليك راست روي نوار ابزار و انتخاب 3d Analyst و اضافه شدن ابزار 3d به نوار ابزار و اجرا arc scene

  • در جي آي اس 10 EXtension در نوار منوي customize مي باشد.

6. اضافه كردن فايل توپوگرافي فينال SHP به محيط ARCscene .

7. از منوی فرمان ۳d Analyst روي Create/modify كليك كرده وسپس روي CreateTIN form features كليك كنيد/ در پنجره Create tin روي لايه topo تيك بزنيد/از فهرست كشويي triangulate as كليك زده و soft line را انتخاب نمايد/روي ok كليك كنيد.

  • در gis 10 نوار ابزار 3d Analyst گزينه create tin موجود نمي باشد/ بنابراين از ARC toolbox hc قسمت 3d Analyst tools انتخاب كرده سپس گزينه + tin management كليك كرده و دستور create tin را اجرا كنيد/در پنجره create TIN در قسمت output مسيري را كه مي خواهيد تين شما ذخيره بشود و همچنين نام tin را مشخص كنيد/سپس داده توپوگرافي shp را در قسمت input Features class وارد نماييد/ روي ok كليك كنيد.

8. سپس روي legond خطي توپوگرافي در toc دوبار كليك كرده و در قسمت color ان را به no color تغيير دهيد.


9. داده land use.shp را وارد كرده و روي لايه دوبار كليك كرده و از پنجره layer properties روي تب base height كليك كرده و گزينه obtin را تيك زده و apply را بزنيد.


  • در gis 10 از تب base height روي floting surface تيك زده و ok كنيد.

10. تهيه نقشه ساختمان ها/ در محدوده اي كه براي پروژه انتخاب كريد را برداشت ميداني كرده و ارتفاع ساختمان هاي موجود را در open attribute table با اضافه كردن فيلد height وارد كرده و از قسمت editor toolbar ' گزينه stop را بزنيد/ توجه در gis 9.3 اين مرحله را در ARC map انجام دهيد و بعد از تهيه نقشه آن را به ARC scene اضافه كنيد.

11. به محيط ARC scene رفته و لايه ساختمان ها را از add data اضافه كنيد/روي لايه ساختمان ها دوبار كليك زده و از پنجره layer propertise روي تب base height كليك كرده و به obtin تغيير داده و apply بزنيد/ روي تب Extrusion كليك كرده و روي تصوير ماشين حساب ( calculate) كليك كرده / در پنجره Expreesion builder از قسمت field فيلد height كليك كرده تا در قسمت EXpreesion بيفتد/ سپس ok را بزنيد.
 
بالا