رابطۀ ادبیاتی، ادبیات ارتباطی

mansourblogfa

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=1][/h]
“کتاب خوب است.”
” کتاب بهترین دوست انسان است.”
” کتاب غذای روح است.”

برای سالیان دراز این جملات را در گوش ما فروکردند تا شاید ما کتاب بخوانیم ولی آنها نمی‌دانستند هر چه بگویند ما انجام نخواهیم داد. مهم نیست آنها به ما چه گفته‌اند چون من راز بزرگی را کشف کرده‌ام که تا قبل از این کسی نمی‌دانست. آیا می‌دانستید دخترهای دانشگاه‌تان به پسرهایی که کتاب‌های ادبی ‌می‌خوانند علاقۀ خاصی دارند؟ آیا خبر داشتید که آن همکار بامزه‌تان از دخترهایی که موهایشان را بر روی صورتشان می‌ریزند و کتاب می‌خوانند خیلی خوشش ‌می‌آید؟ بله درست فهمیدید، آنچه سالها از ما قایم می‌کردند این بود که می‌شود با کتاب دیگران را جذب کرد ، فقط باید کتاب درست را انتخاب کرد. حال که این راز را فهمیدید، لازم نیست نگران انتخابتان باشید چون ما برای شما کتاب‌هایی انتخاب کرده ایم که به شما در کشف روابط انسانی و ایجاد رابطه با فرد موردعلاقه‌تان کمک خواهند کرد.
* * * * *

۱- مانون لسکو
اثر آنتوان فرانسوا پره‌وو

مانون لسکو تمام آن چیزی است که شما از سریال‌های تلویزیونی ترکیه‌ای خود می‌خواهید. قتل، جنایت، خیانت، عشق، شهوت و دو جوان بی‌کله که برای باهم ماندن دست به خطرناک‌ترین کارها می‌زنند. برتری کتاب مانون لسکو نسبت به سریال موردعلاقه‌تان این است که این کتاب جزو برترین رمان‌های تاریخ ادبیات شناخته می‌شود و به خاطر نگاه دقیق خود به جامعۀ طبقاتی فرانسه جایگاه خاصی بین محققین دارد. شما با خواندن این کتاب هم ‌می‌توانید به روابط دو عاشق از دوطبقۀ مختلف اجتماعی پی ببرید و هم می‌توانید برای چند روزی تلویزیونتان را یک ساعت زودتر خاموش‌ کنید.
* * * * *

۲- جین ایر
اثر شارلوت برونته

از همین اول باید بگویم که این کتاب مخصوص دختربچه‌ها نیست، درست است خیلی از دختران نوجوان این کتاب رادارند ولی دلیل نمی‌شود تا شما جین ایر را با “پنجاه سایهٔ خاکستری” یا “گرگ‌ومیش” یکی بدانید. بله بازهم درست است که جین ایر مانند پنجاه سایهٔ خاکستری رابطۀ سادومازوخیستی یک دختر جوان با یک مرد سن بالا را نشان می‌دهد اما پنجاه سایهٔ خاکستری تنها یک پارودی بد از جین ایر است. شارلوت برونته با جین ایر نگاه یک فرد نسبت به خودش را نشان داده است و اینکه این نگاه چقدر می‌تواند در روابط او با دیگران تأثیر داشته باشد. متن چندلایه، داستان جذاب و قصه‌گویی روان باعث شده‌اند تا این اثر قدیمی پس‌ازاین همه ‌سال هنوز هم جذاب و با طراوت برای خوانندگان باقی بماند.
* * * * *

۳- مسخ
اثر فرانتس کافکا

تابه‌حال فکرش را کردید اگر فردا صبح بیدار شوید و تبدیل به یک حشره شده باشید دنیای شما چگونه خواهد شد؟ نه! فکرنکرده‌اید!؟ واقعیتش من هم تا قبل از خواندن مسخ به این موضوع فکر نکرده بودم اما حالا مورچه‌ها و سوسک‌های غول‌پیکر دست از سر رؤیاهای من برنمی‌دارند. مسخ داستان مردی را تعریف می‌کند که یک روز تبدیل به حشره می‌شود و تمام بار مسئولیتش بر دوش خانواده‌اش می‌افتد. اینکه خانواده چگونه با این موضوع برخورد می‌کنند جوابی است که خودتان باید با خواندن کتاب به آن برسید. حتماً بعد از خواندن مسخ به خاطر کوتاهی کتاب دلتان می‌خواهد یک مقدار بیشتر کافکا وارد خونتان کنید. من هم شما را سرزنش نمی‌کنم، برای همین در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پزشک دهکده را بخوانید. این داستان کوتاه باعث خواهد شد تا از این به بعد هر وقت دکتری بالای سرتان آمد یک بوسش کنید و به او بگویید نترس رز هنوز در خانه سالم است. البته یادتان باشد هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند داستان‌های کافکا دقیقاً چه پیامی دارند برای همین اگر دیدید کسی برداشتش با شما فرق داشت نباید فکر کنید که برداشتتان از کتاب اشتباه بوده است.
* * * * *

۴- به‌سوی فانوس دریایی
اثر ویرجینیا وولف

ما تا به الآن به رابطۀ عاشق-معشوق، پسر-خانواده و پزشک-بیمار نگاه انداخته‌ایم حالا چطور است تا همۀ اینها را داخل مخلوط‌ کُن بریزیم و همه نوع ارتباط انسانی را در یک اثر ادبی جذاب بیابیم. از همین ابتدا باید هشدار بدهم که باید برای خواندن این کتاب، تلویزیون را خاموش‌کنید، تلفنتان را بر روی ویبره بگذارید و دو سه ساعتی از وقتتان را خالی کنید، اگر قوری چایی هم کنار دستتان بگذارید که چه ‌بهتر چون این کتاب به خاطر سبک روایی ویژۀ ویرجینیا وولف احتیاج به تمرکز شما دارد و باید مقداری برای خواندنش تلاش به خرج داد. حالا که همه‌چیز آماده است بنشینید و از یک روز خوب در کنار خانوادۀ “رمزی” و مهمانانشان لذت ببرید.
* * * * *

۵- قصر یخی
اثر تاریای وسوس

راجع به روابط عاشقانه بین کودکان، فیلم‌ها و کتاب‌های بسیاری نوشته‌شده است ولی در موارد بسیار استثنایی، این روابط سانتی‌مانتال نبوده‌اند و درواقع نگاه یک کودک یا نوجوان را به ما نشان داده‌اند. در قصر یخی، تاریای وسوس به رابطۀ دو دختر یازده ‌ساله می‌پردازد. رابطه‌ای که بسیار مرموز و پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌آید. این کتاب بعدی دیگر ازآنچه همیشه دورانی شاد و پر از معصومیت شناخته می‌شود را به ما نشان می‌دهد و همین هم خواندن کتاب قصر یخی تاریای وسوس را یک تجربۀ منحصربه‌فرد و شگفت‌آور می‌کند. البته باید گفت پیدا کردن نسخۀ چاپی این کتاب این روزها سخت شده است ولی مطمئن باشید کشف این رابطه ارزش زیرورو کردن بازار کتاب را دارد.
 

Similar threads

بالا