رابرت هوک Robert Hooke

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
رابرت هوک( ۱۸ ژولای ۱۶۳۵ – ۳ مارچ ۱۷۰۳ ) عضو انجمن سلطنتی، یکی از فلاسفه علوم طبیعی، معمار و دانشمند علوم معقول و منقول انگلیسی است که نقش مهمی را در انقلاب علمی در هر دو زمینه کاری تجربی و تئوری ایفا کرد .
درباره هوک
هوک به واسطه قانون کشسانی ( قوانین هوک )، کتابی به نام میکروگرافیا و به کار بردن کلمه «سلول» برای اولین بار به عنوان پایه‌ای ترین واحد زندگی، در خاطره‌ها مانده‌است . حتی در حال حاضر نیز کمتر از آنچه انتظار می‌رود درباره زندگی او نوشته شده‌است . او در یک برهه، به طور همزمان متصدی آزمایشگاه‌های انجم سلطنتی و عضو شورای آن، استاد هندسه در کالج گرشام و نقشه بردار شهر لندن پس از آتش سوزی بزرگ این شهر بود که به نظر می‌رسد فعالیت او بعد از آتش سوزی بیش از نیمی از تمامی نقشه برداران بوده‌است .
او همچنین یکی از مهم ترین معماران زمان خود بود، هر چند تا کنون تعداد کمی از ساختمان‌های او باقی مانده‌اند و برخی از آنها به طور کلی شهرت خود را از دست داده‌اند ولی در تنظیم قوانین طراحی برای لندن نقشی مفید داشت و تجربیاتش تا این زمان نیز باقی است . آلن چپمن او را به عنوان " لئوناردوی انگلستان " معرفی کرد . هوک در زمان حکومت کرامول، در کالج ودهام تحصیل کرد و همان جا بود که یکی از گره‌های ناگسستنی گروهی از سلطنت طلبان شد که محوریت آنها حول جان ویکینیز می‌گشت . در اینجا او به عنوان دستیار توماس ویلیس و رابرت بویل مشغول به کار شد و پمپ خلاء استفاده شده در آزمایش قانون بویل را ساخت . او سازنده برخی از نخستین تلسکوپ‌های گریگوری بود، گردش مریخ و مشتری را مشاهده کرد و بر اساس مشاهدات خود بر روی سنگوارهها، از طرفداران فرضیه تکامل زیستی شد . او بر روی پدیده انکسار نور تحقیق کرد و نظریه موجی بودن نور را ارائه داد و اولین کسی بود که اذعان داشت مواد در هنگام گرم کردن انبساط می‌یابند و هوا از ذرات کوچکی ساخته شده‌است که فاصله زیادی با یکدیگر دارند . او در زمینه نقشه برداری و نقشه کشی پیشگام بود و در پروژه‌ای که منجر به طراحی اولین نقشه مدرن شد، شرکت داشت .
او همچنین کشف کرد که نیروی ثقل متناسب با مجذور فاصله کاهش می‌یابد و چنین رابطه‌ای حاکم بر حرکت سیارات است، این ایده متعاقبا توسط نیوتن توسعه و ارائه شد . بخش عمده‌ای از کارهای علمی هوک زمانی که متصدی آزمایشگاههای انجمن سلطنتی بود، پستی که از سال ۱۶۶۲ به وی واگذار شد، و یا زمانی که جزئی از خانواده رابرت بویل محسوب می‌شد، صورت گرفت . بسیاری از آنچه درباره هوک می‌دانیم بر پایه زندگی نامه‌ای است که از سال ۱۹۹۶ شروع به نوشتن آن کرد ولی ناتمام ماند . ریچارد والر این نوشته‌ها را مرجعی برای نوشتن معرفی نامه‌ای درباره زندگی کاری رابرت هوک پس از مرگش قرار داد که در سال ۱۷۰۵ به چاپ رسید . والر توانست به کمک زندگی نامه اساتید کالج گرشام اثر جان وارد و خلاصه زندگی نامه‌ها اثر جان آبری، زندگی نامه هوک را بنویسد.
هوک و فعالیت معماری
هوک در زمان خود به عنوان نقشه بردار شهر لندن و دستیار کریستوفر ورن، شهرت یافت . هوک در سال ۱۶۶۶ پس از آتش سوزی بزرگ لندن، به ورن در بازسازی شهر کمک کرد و نیز، در طراحی « یادبود این آتش سوزی » ، « رصدخانه سلطنتی گرینویچ » ، « کاخ مونتاگو در بلومسبری » و بنای غیر معروف « بیمارستان بثلم » ( که به نام بدلم شهرت یافت ) نیز همکاری داشت . سایر مکان‌هایی که توسط هوک طراحی شده‌اند عبارتند از : کالج پزشکی سلطنتی در ۱۶۷۹، رگلی هال در وارویک شایر و شهرک کلیسایی در ویلن از میلتون کینز . همچنین همکاری هوک یا کریستوفر ورن در زمینه ساخت « کلیسای جامع سن پاول » صورت گرفت که در ساخت گنبد آن از روش هوک استفاده شده‌است .
هوک همچنین در طراحی کتابخانه پپیس شرکت داشته‌است، که در آن دست نوشته‌های ساموئل پپیس نگهداری می‌شود، این نوشته‌ها به عنوان معروف ترین شواهد واقعی آتش سوزی بزرگ لندن شناخته شده‌اند . هوک در بازسازی لندن پس از آتش سوزی بزرگ، پیشنهاد کرد که خیابان‌های لندن را بر اساس الگوی چهارخانه مجددا طراحی کنند که در آن بلوارهای پهن و انشعابات مختلف وجود دارد . این الگو بعدها در نوسازی پاریس، لیورپول و بسیاری از شهرهای آمریکا مورد استفاده قرار گرفت . این پیشنهاد به علت مشاجره‌های مرتبط با حقوق مالکین بی نتیجه ماند، زیرا که مالکین به صورت مخفیانه مرزهای املاک خود را تغییر داده بودند . هوک به علت شایستگی‌های خود در مقام یک نقشه بردار و درایتی که در کار خود داشت، در بسیاری از این مشاجره‌ها مورد نیاز بود .
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Relampago رابرت اسلوتزی (Robert Slutzky) مشاهیر معماری 0
DDDIQ رابرت ونچوری Robert Venturi مشاهیر معماری 2

Similar threads

بالا