[ دیوار ساحلی ] در راهسازی

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
این دیوارها در ساحل رودخانه جهت هدایت آب به دهانه پل و جلوگیری از پخش شدن آب در مواقع طغیان رودخانه معمولادر خط الزامی ساحل ایجاد می‌شود.

تصاویر زیر از گالری بانو eti68 گرفته شده است .

که نیاز مبرم به احداث دیوار ساحلی در جوار راه احساس میشود.


دیوار ساحلی.jpg
دیوار ساحلی 2.jpg
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
ادامه تصاویر ........

آبردگی راه احداثی در جوار رودخانه فصلی ......

آبشستگی تدریجی شانه راه و نهایتا آبردگی شاستی راه و تخریب شدن رویه آسفالت

که می شد با پییش بینی و احداث دیوار ساحلی ..... ، و یا حتی ایجاد گابیون در حاشیه طولی راه از آبردگی شانه و خود راه جلوگیری کرد .




11otg84ecnbzlwa1bu7b.jpgakbj6r9ad0eq1vi3ycmc.jpg
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
جناب مهندسراهپرداز عزیز: این ها -راهکارهای فنی محاسباتی دارند -وخودتان هم میدانید-من تجاربی در کار با ایتال استراده(پیمانکار ایتالی راه وترابری در سال1359 در جاده بیرجند-زاهدان دارم-در همین موارد)-اما شرح مفصل ودر عین حال دوستانی شاید باشندنظرات ما قدیمی ها را نپسندندو بخواهند نظرات بهتری بدهند !.بسم الله این گوی این میدان.
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
جناب مهندسراهپرداز عزیز: این ها -راهکارهای فنی محاسباتی دارند -وخودتان هم میدانید-من تجاربی در کار با ایتال استراده(پیمانکار ایتالی راه وترابری در سال1359 در جاده بیرجند-زاهدان دارم-در همین موارد)-اما شرح مفصل ودر عین حال دوستانی شاید باشندنظرات ما قدیمی ها را نپسندندو بخواهند نظرات بهتری بدهند !.بسم الله این گوی این میدان.

درود بر شما جناب مهندس ترکاشون ........

مسلما بدون محاسبات و نقشه های فنی ........ قابلیت اجرا را نداشته ......... و باتوجه به دبی آب رودخانه ..... در مناطق مختلف .... محاسبه و ابعاد متفاوتی را بایستی پیش بینی نمود .

در مواردی که اعتبار جهت اجرای این ابنیه وجود ندارد ......... از مسکنهایی مثل ایجاد دریواسیون در بالا دست جهت فاصله گرفتن مسیر آب با راه استفاده میشود . که متاسفانه پاسخ گو نمی باشد و همه ساله بایستی دریواسیون را مرمت و تقویت نمود.

در خصوص پیمانکار راهسازی ایتالیایی از یکی از همکاران قدیمی ....... مواردی بسیار ارزشی شنیدم ........

لطفا در خصوص این پیمانکار ایتالیایی مطالبی اگر دارید ..........در اختیار شاگردانتان بگذارید ..... تا بهرمند گردیم ..........
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
با سلام خدمت استاد عزیز جناب مهندس راه پرداز و همکاران ارجمند:
موارد بسیار مفصل هستند.اما با توجه به فضای محدود ومشغله همکاران و شما اجازه فرمایید مختصر عرض کنم.:
1-ابتدا عرض کنم بنده یک همکار ساده شما عزیزان هستم و دوستان وهمکاران همه اگاهتر از من و سرور بنده هستند.شما مرا شرمنده نفرمایید.که خود اولی تر از من هستید.
2-بعلت اشنایی اندکی که با زبان ایتالیایی دارم وتا حدی در کارهای ژئوتکنیک مدتی با انها کار می کردم. جاده مشهد-زاهدان تا سال 1357 وضعیت بسیار بدی داشت.عرض بسیارکم-وچند بارهم روکش اسفالت تک کت وپرایمکت-واغلب دچار موج وحفره های ایجاد شده-که دوستان عزیزمن در اداره های راه خراسان(کلی انزمان) وبیرجند که اکنون بازنشسته شده اند خوب یادشان هست.از مشهد به تربت حیدریه را شرکتهای ایرانی واز تقریبا فیض اباد(اول محولات ) وخروجی محدوده 25 ساله تربت را تا نهبندان(بعد گناباد) شرکت italstrade که خود تا دهسال قبل از 1357بخشی از کنسرسیوم snamprogetti( خطوط نفت وگاز-اسکله وبندر سازی-راهسازی و....)بزرگ-بود وبعدخود یک کنسرسیوم موفق راهساز شد -واکنون نیز هنوز دفترش در شهر میلان ایتالیاست-برداشت. واریانت شاهراه مذکور توسط کارشناسان زبده راه وترابری خراسان وبیرجند مطالعه شده بود وشرکت ایتالیایی بجز مواردی تقریبا همان را انجام داد.
کل مسیر مشهد زاهدان تا جایی که یادم هست حدود 975 کیلومتر (تقریبا 1000) بود.
3-کار انها در عمل بسیار دقیق-براساس مشخصات فنی-وصادقانه بود. حتی تمام ماشین الات(کمپرسی های پلیکانوplicano-غلتک ها-فینیشر-اسکریپرو...) را با خود اورده بودند. که موقع تحویل کار تمام را اداره راه با قیمت ارزان ومناسبی برداشت.در زیر اساس:subbase یعنی اصلی ترین بخشی که راه روی ان تکیه دارد بسیار دقت کردند.مصالح با دانه بندی استاندارد شده-دقت در درصد افزودن رطوبت اپتیمم -تراکم وپروکتور تا رسیدن به درصد حداقل:96تا97 درصد-و دقت در شولدر ها و شانه های ترانشه راه- و بارها در این بخش از کار با وسواس زیاد نمونه برداری ودوباره غلتک زدن. رعایت در صد دقیق قیر در base, topeka -بقدری دقیق ودرست کار شد که تا سالها بعد (حداقل 20 سال) که من در مشاور دیگری برای مخاذن اب شهرهای جنوب خراسان تردد داشتم -یک نمونه رو زدن قیر ویا تعمیر ندیدم. واین در حالی بود که بخش مشهد -تربت حیدریه (پیمانکاران داخلی) چندین بار نیاز به تعمیر پیدا کرد. اکنون دیگر بعلت باز نشستگی تردد وبه تبع ان خبری از جاده تربت-زاهدان ندارم. من سعی در اختصار نمودم. بهر حال صداقت کاری :ایتال استراده -و نظارت قوی کارشناسان دفاتر فنی ادارات راه مشهد وبیرجند- خاطره خوشی از ترددی راحت در جاده ای با کیفیت خوب -برای مردم گناباد وبیرجند وزاهدان بجا گذاشت که هنوز از ان یاد می کنند.
4- در مورد این تصاویر ضمیمه پست جنابعالی برای بنده هم این سئوال پیش امد که با وجود این حجم اب وrangeامار بارندگی دوره ای مطالعات پروژه -وامکان اب شستگی ترانشه راه -حداقل با یک Gabion بندی (لاشه سنگ وتور گالوانیزه و یا پلیمری) -وبهتر واساسی تر از ان انجام دیوار حفاظتی بتنی یا حداقل با سنگ مالون منظم -بصورت ذوذنقه ای -شانه های ترانشه وشولدر راه -پوشش می شد.ودر واقع اگر این کار هم انجام نمی شد-زهکش ودرناژ بصورت نهرهای انحرافی (شبیه کانالهای انتقال اب پایین دست سد ها برای کشاورزی -سنگی) می شد جلوی شسته شدن زیر سازی را گرفت.
با پوزش از اینکه زیاد حرف زدم.

دانلود (2).jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلام خدمت استاد عزیز جناب مهندس راه پرداز و همکاران ارجمند:
موارد بسیار مفصل هستند.اما با توجه به فضای محدود ومشغله همکاران و شما اجازه فرمایید مختصر عرض کنم.:
1-ابتدا عرض کنم بنده یک همکار ساده شما عزیزان هستم و دوستان وهمکاران همه اگاهتر از من و سرور بنده هستند.شما مرا شرمنده نفرمایید.که خود اولی تر از من هستید.
2-بعلت اشنایی اندکی که با زبان ایتالیایی دارم وتا حدی در کارهای ژئوتکنیک مدتی با انها کار می کردم. جاده مشهد-زاهدان تا سال 1357 وضعیت بسیار بدی داشت.عرض بسیارکم-وچند بارهم روکش اسفالت تک کت وپرایمکت-واغلب دچار موج وحفره های ایجاد شده-که دوستان عزیزمن در اداره های راه خراسان(کلی انزمان) وبیرجند که اکنون بازنشسته شده اند خوب یادشان هست.از مشهد به تربت حیدریه را شرکتهای ایرانی واز تقریبا فیض اباد(اول محولات ) وخروجی محدوده 25 ساله تربت را تا نهبندان(بعد گناباد) شرکت italstrade که خود تا دهسال قبل از 1357بخشی از کنسرسیوم snamprogetti( خطوط نفت وگاز-اسکله وبندر سازی-راهسازی و....)بزرگ-بود وبعدخود یک کنسرسیوم موفق راهساز شد -واکنون نیز هنوز دفترش در شهر میلان ایتالیاست-برداشت. واریانت شاهراه مذکور توسط کارشناسان زبده راه وترابری خراسان وبیرجند مطالعه شده بود وشرکت ایتالیایی بجز مواردی تقریبا همان را انجام داد.
کل مسیر مشهد زاهدان تا جایی که یادم هست حدود 975 کیلومتر (تقریبا 1000) بود.
3-کار انها در عمل بسیار دقیق-براساس مشخصات فنی-وصادقانه بود. حتی تمام ماشین الات(کمپرسی های پلیکانوplicano-غلتک ها-فینیشر-اسکریپرو...) را با خود اورده بودند. که موقع تحویل کار تمام را اداره راه با قیمت ارزان ومناسبی برداشت.در زیر اساس:subbase یعنی اصلی ترین بخشی که راه روی ان تکیه دارد بسیار دقت کردند.مصالح با دانه بندی استاندارد شده-دقت در درصد افزودن رطوبت اپتیمم -تراکم وپروکتور تا رسیدن به درصد حداقل:96تا97 درصد-و دقت در شولدر ها و شانه های ترانشه راه- و بارها در این بخش از کار با وسواس زیاد نمونه برداری ودوباره غلتک زدن. رعایت در صد دقیق قیر در base, topeka -بقدری دقیق ودرست کار شد که تا سالها بعد (حداقل 20 سال) که من در مشاور دیگری برای مخاذن اب شهرهای جنوب خراسان تردد داشتم -یک نمونه رو زدن قیر ویا تعمیر ندیدم. واین در حالی بود که بخش مشهد -تربت حیدریه (پیمانکاران داخلی) چندین بار نیاز به تعمیر پیدا کرد. اکنون دیگر بعلت باز نشستگی تردد وبه تبع ان خبری از جاده تربت-زاهدان ندارم. من سعی در اختصار نمودم. بهر حال صداقت کاری :ایتال استراده -و نظارت قوی کارشناسان دفاتر فنی ادارات راه مشهد وبیرجند- خاطره خوشی از ترددی راحت در جاده ای با کیفیت خوب -برای مردم گناباد وبیرجند وزاهدان بجا گذاشت که هنوز از ان یاد می کنند.
4- در مورد این تصاویر ضمیمه پست جنابعالی برای بنده هم این سئوال پیش امد که با وجود این حجم اب وrangeامار بارندگی دوره ای مطالعات پروژه -وامکان اب شستگی ترانشه راه -حداقل با یک Gabion بندی (لاشه سنگ وتور گالوانیزه و یا پلیمری) -وبهتر واساسی تر از ان انجام دیوار حفاظتی بتنی یا حداقل با سنگ مالون منظم -بصورت ذوذنقه ای -شانه های ترانشه وشولدر راه -پوشش می شد.ودر واقع اگر این کار هم انجام نمی شد-زهکش ودرناژ بصورت نهرهای انحرافی (شبیه کانالهای انتقال اب پایین دست سد ها برای کشاورزی -سنگی) می شد جلوی شسته شدن زیر سازی را گرفت.
با پوزش از اینکه زیاد حرف زدم.
مشاهده پیوست 238438

درود بر شما جناب مهندس..

بسیار عالی ..... چه خوب .... که شما در این دوره با این شرکت بوده اید و سبک اجرای آن را از نزدیک لمس کرده اید .......

در خصوص اجرای لایه های آسفالتی به نقل قول از یکی از همکاران .......... سرپرست اکیپ اجرای آسفالت شرکت مزبور قبل از تخلیه آسفالت کامیون در فینیشر با اندازه گیری دمای آسفالت کامیون ...... اگر درحد مطلوب نمی بوده آسفالت را به بیرون از کارگاه جهت تخلیه هدایت می کرده ......... قبل از اینکه ناظرپروژه وارد عمل شود ........... خوب این ...... نشان از صداقت و فنی بودن این شرکت بوده که به قول شما رعایت مشخصات آسفالت در اجرا را در کمال خود انجام می داده ......... چنین کاری بعد از سالها هنوز بر سر زبانها هست و از این شرکت به نیکی یاد میشود.

اما متاسفانه الان ......... از این حرکات در کارگاه های راهسازی به ندرت دیده میشود .........آن هم نه از سوی مسئول اکیپ راهسازی ........ با زور و تهدید ناظر پروژه ........


یک شرکت دیگر هم که محور سبزوار - اسفراین را اجرا نمود ، که به شرکت توپرال معرف بود ...........دقیق مطمئن نیستم اما فکر کنم یک شرکت روسی باشد......... این شرکت هم ...... مورد رضایت همکاران قدیمی راهساز است .و از آن به نیکی یاد میکنند.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا