اصطلاحات راهسازی و راهداری

vahid_pakrou

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبرو
هر سازه‌ای، غیر از پل، كه برای تخلیه آب از زیر راه ساخته می‌شود.

آسفالت حفاظتی
پخش قیر در راههای خاكی شنی، آسفالتی و بتنی و بلافاصله پخش سنگدانه بر روی آن، یا قیرپاشی بدون سنگدانه، و یا پخش آسفالت اسلاری سیل، و یا آسفالت متخلخل، آسفالت حفاظتی نامیده می‌شود.
آسفالت سرد
آسفالت سرد از اختلاط مصالح سنگی یا قیرهای محلول، یا قیرآبه‌ها و یا قطران در دمای محیط تهیه و در همین دما پخش و متراكم می‌شود.

آسفالت متخلخل
آسفالت متخلخل از اختلاط قیر با سنگدانه‌های شكسته دارای دانه‌بندی باز، در كارخانه آسفالت تهیه می‌شود.

اساس
قشری از مصالح سنگی با مشخصات فنی و به ضخامت معین كه بر روی بستر آماده شده راه و یا لایه زیراساس، به منظور تحمل بارهای وارده از لایه‌های بالاتر روسازی قرار گیرد، قشر اساس نامیده می‌شود.

اساس شنی
عبارت است از مصالح شكسته شنی با مشخصات فنی معین كه به ابعاد هندسی مورد نظر بر روی قشر زیراساس و یا بستر روسازی قرارگیرد.

اساس قیری
مخلوطی از مصالح سنگی و قیر با مشخصات فنی و به ضخامت معین كه بر روی بستر آماده شده راه و یا لایه زیراساس، به منظور تحمل بارهای وارده از لایه‌های بالاتر روسازی قرار گیرد، قشر اساس قیری نامیده می‌شود.

اساس ماكادامی
مخلوطی از سنگ كوهی و یا سنگهای رودخانه‌ای شكسته به اندازه‌های مشخص و پخش آن بر روی قشر آماده شده سطح راه برابر ابعاد، اندازه‌ها و ضخامتهای مشخص شده در نقشه‌ها.

اندود سطحی (تك‌كت)
پخش یك لایه بسیار نازك قیر محلول یا قیرآبه روی سطح آسفالتی یا بتنی به منظور آغشته نمودن سطوح مزبور و ایجاد چسبندگی با قشر آسفالتی كه متعاقباً روی آن پخش می‌شود، اندود سطحی یا تك‌كت نامیده می‌شود.

اندود نفوذی (پریم‌كت)
پخش یك لایه قیر محلول با كندروانی (ویسكوزیته) كم یا متوسط در سطح شنی راه (بستر روسازی راه یا زیراساس و یا اساس)، اندود نفوذی یا پریم‌كت نامیده می‌شود.

اندودهای آب‌بند (سیل‌كت)
اجرای آسفالتهای حفاظتی بر روی انواع رویه‌های آسفالتی و یا بتنی موجود، به منظور آب‌بندی، افزایش خاصیت نفوذناپذیری، اصلاح آسیب‌دیدگیهای سطحی، بهسازی موقت و افزایش عمر بهره‌برداریها، اندود آب‌بند یا سیل‌كت نامیده می‌شود.

بازیابی روسازی آسفالتی
بازیابی روسازی آسفالتی، استفاده مجدد از آسفالتهای قدیمی است كه قبلا كاربرد اولیه خود را به انجام رسانده است. این عمل معمولاً پس از انجام پاره‌ای فعل و انفعال بر روی آسفالتهای قدیمی صورت می‌گیرد.

بتن آسفالتی با دانه‌بندی باز
عبارت است از مخلوط قیر و مصالح سنگی با دانه‌بندی باز كه مناسب برای بالا بردن اصطكاك روسازی مرطوب می‌باشد.

بتن آسفالتی با دانه‌بندی متراكم
عبارت است از مخلوط قیر و مصالح سنگی با دانه‌بندی پیوسته مناسب برای شرایط محلی با كاهش فضای خالی و افزایش مقاومت و عمر بیشتر.

بستر روسازی راه
سطح تمام شده خاكی راه كه مصالح لایه‌های روسازی بر روی آن قرار می‌گیرد.

بهسازی و روكش آسفالتی
مرمت و اصلاح انواع آسیب‌دیدگیهای سطحی و سازه‌ای روسازیهای آسفالتی، شامل: تعمیرات سطحی، اجرای روكشهای تقویتی، بازیافت و یا تركیبی از این عملیات بهسازی نامیده می‌شود.

پل
سازه فلزی یا با مصالح ساختمانی برای عبور راه، راه آهن و یا پیاده از روی آب یا مسیر راهی دیگر.

پی‌كنی ابنیه فنی
پی‌كنی ابنیه فنی عبارت است از كندن محل پی پایه‌ها، دیوارها، زهكشیها، با دست و یا بیل مكانیكی (یا وسایل مشابه) طبق رقوم مندرج در نقشه‌های اجرایی و به دستور دستگاه نظارت.

تخلیه آبهای سطحی
عبارت است از احداث نهرها، و آبروهای باز و یا بسته، لوله‌گذاریهای سطحی، انحراف و تنظیم و كنترل جریان آب انهار و رودخانه‌ها و اجرای سایر كارهای تكمیلی، طبق نقشه‌های اجرایی و دستورات دستگاه نظارت.

خاك مسلح
خاك مسلح عبارت است از مجموعه خاك و جوشنها كه به صورت نوارهای افقی در خاك قرار می‌گیرند و پوسته كه بتنی یا فلزی است و نمای خاك مسلح را تشكیل می‌دهد.

داربست
سازه‌ای موقت است كه برای نگهداری قالب‌بندی، سكوهای كار و تحمل بارهای حین اجرا برپا می‌شود. مشتمل بر شمع‌بندی، پایه‌های قائم، صفحات افقی، بادبندها، زیرسری‌ها و نظایر آن.

راه انحرافی
راهی موقت برای عبور ترافیك در زمان قطع عبور از بخشی از راه.

روسازی
روسازی راه سازه‌ای است كه بر روی آخرین لایه متراكم شده خاك زمین طبیعی، خاكریزیها یا كف برشهای خاكی و یا سنگی كه به طور كلی بستر روسازی نامیده می‌شود، قرار می‌گیرد.

زهكشی
زهكشی عبارت است از لوله‌گذاریهای سطحی و زیرزمینی، مصرف زه‌های سنگی و یا خرده‌سنگی، انحراف و تنظیم و اجرای سایر كارهای تكمیلی، طبق نقشه‌های اجرایی و دستورات دستگاه نظارت.

زیراساس
قشری از مصالح سنگی (و یا مخلوطی از مصالح سنگی و مواد افزودنی) با مشخصات فنی معین و به ضخامت مشخص كه بر روی بستر راه (ساب‌گرید) به منظور تحمل بارهای وارده از قشرهای بالای روسازی قشر اساس قرار گیرد، قشر زیراساس نامیده می‌شود. زیراساس معمولاً اولین لایه از ساختمان روسازی راه را تشكیل می‌دهد.

زیراساس شنی
مصالح شنی با مشخصات فنی معین تهیه و بر روی بستر روسازی راه حمل و به ضخامت مورد نظر پخش و سپس طبق شرایط فنی آبپاشی و كوبیده می‌گردد. قشر حاصله، زیراساس شنی نامیده می‌شود.

سنگ پشت كار
قطعه سنگی است كه در پشت نما به كار می‌رود و مستقیماً در برابر عوامل جوی قرار ندارد.

سنگ توكار
قطعه سنگی است كه در داخل بنا به كار برده می‌شود.

سنگ دوكله و یا سرتاسری
قطعه سنگی است كه تمام ضخامت بنا را در بر می‌گیرد.

سنگ راسته
قطعه سنگی است كه طول اصلی آن در امتداد نمای بنا قرار می‌گیرد.

سنگ كله
قطعه سنگی است كه طول اصلی آن در داخل بنا قرار می‌گیرد.

سنگ نبش
قطعه سنگی است كه در گوشه بنا به كار برده می‌شود.

سنگ نما
قطعه سنگی است كه در نمای بنا به كار برده می‌شود. این قطعه باید دارای ریشه كافی بوده تا در ضمن مقاومت در برابر عوامل جوی، استحكام بنا را هم تامین نماید.

شانه راه
آن قسمت از كف راه كه برای توقف اضطراری وسایل نقلیه اختصاص داده شده است.

شیب عرضی
عبارت است از شیب عرضی سطح راه و در مسیرهای مستقیم اغلب معادل 2% می‌باشد.

شیب عرضی روكش
حداقل شیب عرضی روكش در مسیرهای مستقیم 5/1% و حداكثر 3% ولی حداقل شیب عرضی برای مسیرهای بیش از دو خط عبور در یك جهت 2% می‌باشد. شیب عرضی جاده خاكی و یا بدون روسازی 5/2% تا 5% است.

طاقهای با دور تمام
طاقهایی كه انتهای قوس طاق به حالت عمودی روی پایه‌ها قرار گرفته باشد.

طاقهای نیم‌خیز
طاقهایی كه با طاق به حالت مایل و با شیب 1و 2 روی پایه قرار گرفته باشد.

عملیات خاكی
عبارت است از كلیه كارهای لازم برای تمیز كردن بستر و حریم راه، خاكبرداری و خاكریزی خاك، سنگ و یا سایر مصالح، از و یا در مسیر و یا محدوده راه در منطقه عملیات طرح، طبق نقشه‌های اجرایی و یا برابر دستورات دستگاه نظارت.

قالب
سازه‌ای موقت برای در بر گرفتن بتن قبل از سخت شدن و كسب مقاومت كافی برای تحمل بار بتن.

قرضه جانبی
قرضه‌ایست موجود در حریم قانونی راه و در صورت بلامانع بودن در نزدیكی و مجاورت حریم راه.

قرضه موضعی
قرضه‌ایست كه از منابع مناسب موجود در طول راه و با رعایت حداقل فاصله حمل تعیین می‌شود.

قرضه منتخب
قرضه‌ایست متشكل از مصالح رودخانه‌ای و یا كوهی و یا مصالحی با مشخصات معین كه از منابع خاص تأمین می‌شود.

كنترل فرسایش
عبارت است از ایجاد فضای سبز و یا تثبیت خاك با قیرآبه و یا پوشش با بتن پاشیده و شیب‌بندی به منظور كاهش از دست رفتن خاك به علت آب یا باد.

مدیریت روسازی راه
عبارت است از تمامی فعالیتهای مربوط به طراحی، ساخت، نگهداری، ارزیابی مداوم، ترمیم، بهسازی و یا بازسازی روسازی شبكه راهها. مدیریت روسازی راه مجموعه‌ای است از ابزار و روشها كه علاوه بر سازماندهی به شبكه روسازیها به تصمیم‌گیری برای دست یافتن به برنامه‌های درازمدت مؤثر و اقتصادی برای نگهداری روسازیها در سطحی قابل قبول، كمك می‌كند.

مجموعه قالب‌بندی
مجموعه‌ای كه برای نگهداری بتن در شكل مورد نظر به كار می‌رود، مشتمل بر رویه قالب، بدنه قالب، پشت‌بندها، كلافها، چپ و راستها و نظایر آن.

میانه راه
آن قسمت از عرض راه كه در حد فاصل (بین) مسیر رفت و برگشت قرار گرفته و مسیرهای رفت و برگشت را از هم جدا می‌كند
khakzad.com
 

hbkmfr

عضو جدید
اصطلاحات راهسازی

اصطلاحات راهسازی

سلام دوستان
لطفا اصطلاحات راهسازی رو هرکس هرچی میدونه توضیح بده مثلا منظور از دکا پاژ چیه ؟ یا لایه های روسازی رو کامل توضیح بدین فرض کنید برای یک دانشجو ی مبتدی عمران سر کلاس درس توضیح میدین ممنون از لطفتون
 

mehrdad2012

عضو جدید
کاربر ممتاز
لایه ها ی روسازی از پایین به بالا عبارتند از : 1)خاک بسترکوبیده شده 2)ساب بیس یا زیر اساس که از سن خیلی رسی ایجاد می شود 3)بیس یا اساس :که از شن خوب دانه بندی شده تشکیل میشه 4)آسفالت که خودش از دو لایه ی بیندر و توپکا هستش که توپکا ریزدانه تر از بیندر می باشد.اگه لازمه هست بازم توضیح بدم
 

free surveyer

عضو جدید
لایه ها ی روسازی از پایین به بالا عبارتند از : 1)خاک بسترکوبیده شده 2)ساب بیس یا زیر اساس که از سن خیلی رسی ایجاد می شود 3)بیس یا اساس :که از شن خوب دانه بندی شده تشکیل میشه 4)آسفالت که خودش از دو لایه ی بیندر و توپکا هستش که توپکا ریزدانه تر از بیندر می باشد.اگه لازمه هست بازم توضیح بدم
منظورتون از خاک بسترکوبیده شده همون لایه سابگرید هست دیگه ؟ چون بستر بعد از دکاپاژ که جزو لایه های زیرسازی محسوب میشه.
در توضیح مواد تشکیل دهنده لایه زیر اساس، منظورتون قطعاً مخلوطی از خاک رس و شن از سایز 25 تا 50 بوده، درسته؟
 

free surveyer

عضو جدید
سلام دوستان
لطفا اصطلاحات راهسازی رو هرکس هرچی میدونه توضیح بده مثلا منظور از دکا پاژ چیه ؟ یا لایه های روسازی رو کامل توضیح بدین فرض کنید برای یک دانشجو ی مبتدی عمران سر کلاس درس توضیح میدین ممنون از لطفتون
اولین کاری که برای شروع یک عملیات راهسازی البته بعد از عملیات نقشه برداری صورت میگیره، دکاپاژ هستش. و از بین بردن ریشه های نباتات و خاک نباتی روی بستر رو که معمولاً به ارتفاع حدوداً 10cm توسط گریدر تراشیده میشه رو دکاپاژ میگن.
 

rezafreeheart

عضو جدید
سلام دوستان
لطفا اصطلاحات راهسازی رو هرکس هرچی میدونه توضیح بده مثلا منظور از دکا پاژ چیه ؟ یا لایه های روسازی رو کامل توضیح بدین فرض کنید برای یک دانشجو ی مبتدی عمران سر کلاس درس توضیح میدین ممنون از لطفتون

بعد از دکاپاژ و آماده شدن بستر راه (subgrade) نوبت به لایه زیر اساس (subbase) میرسه.این لایه پس از تسطیح و آبپاشی, بلافاصله باید کوبیده شود. حداکثر ضخامت لایه کوبیده شده 20 سانتی متر باشد و اگر به ضخامت بیشتر از 20 سانتیمتر نیاز باشد باید در لایه های بیشتر که هرکدام از 20 کمتر هستند, اجرا شود. از انواع لایه زیراساس می توان به زیراساس شنی و یا سنگی و همچنین زیر اساس آهکی اشاره کرد.


:mad::mad:روزگارا : تو اگر سخت بمن میگیری ! باخبر باش ، که پژمردن من آسان نیست!:mad::mad:
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آشنایی با چند اصطلاح راهسازی و راهداری

آشنایی با چند اصطلاح راهسازی و راهداری

آشنايي با چند اصطلاح راهسازي و راهداري


سيل كت:

به نوعي آسفالت حفاظتي با ضخامت كم اطلاق مي گردد كه به منظور بهبود راه آسفالته(اعم از آسفالت گرم يا آسفالت سطحي يا انواع ديگر آسفالت) و نيز غير قابل نفوذ نمودن آن در مقابل نزولات جوي نظير برف و باران و غيره بكار برده مي شود. سيك كت شامل پخش يك لايه قير مخلوط با امولسيون قير توأم با مصالح و با بدون پخش مصالح باشد.
پريمكت :
اندود نفوذي به منظور آماده نمودن سطح راه شني جهت بخش قشر آسفالت آنجام مي گردد قير پريمكت كه در سطح راه شني پخش مي گردد در داخل خلل و فرج آن نفوذ نموده و علاوه بر تحكيم سطح راه شني سبب تسهيل چسبندگي قشر آسفالت به بدنه راه مي گردد.
تك كت:
پخش يك لايه بسيار نازك امولسيون قير روي سطح آسفالتي يا بتني به منظور آغشته نمودن سطوح مزبور و ايجاد و چسبندگي با قشر آسفالتي كه متعاقباً روي آن پخش مي شود اندود سطحي و يا تك كت ناميده مي شوند.
لكه گيري :
هر گاه در راهها بر اثر فشار ترافيكي و خرابي جسم راه آسفالت سطح راه خراب شده و با به شكل موزائيكي درآمده باشد بوسله دستگاه كاتر آسفالتهاي خراب شده را بصورت شكلهاي منظم خارج نموده و چنانچه زيرسازي نيز دچار آسيب ديدگي شده بود نسبت به اصلاح آن نيز اقدام مي كنيم سپس سك لايه تك كت ريخته و با آسفالت مرغوب رويه را مرمت مي نمائيم.
حريم راه:
با توجه ببه نوع راهي كه طراحي و احداث گردد حريم در نظر گرفته مي شود. منظور از حريم مقدار زميني است كه از دو طرف راه براي مقاصد خاصي اختصاص مي يابد اين مقاصد را مي توان بطور خلاصه بشرح ذيل ذكر نمود:
1- ايجاد ميدان ديد وسيعتر براي رانندگان
2- ايجاد تسهيلات جهت تعريض راه در آينده با توجه به افزايش ترافيك
3- جلوگيري يا كاهش خطرات ناشي از انحراف خودروها از جاده ((با جلوگيري از احداث ساختمان با هر گونه بنا در حريم))
گاردريل :
نوعي جدا كننده كه از جنس ورق گالوانيزه براي حفاظ در راهها استفاده مي شود كه در اتوبانها، نقاط پرتگاه، گردنه ها و قوسها نصب مي شود تا از تصادفات و اتفاقات ناگوار در هنگام رانندگي جلوگيري شده يا عوارض آنها كمتر شود.
نيوجرسي:
نوعي جدا كننده بتني مي باشد كه در ارتفاع مختفل از قبيل يك يا دو متري ساخته مي شود كه در بزرگراه ها جهت جلوگيري از دور زدنها و خلاف رانندگان متخلف و ايجاد امنيت و جلوگيري از اتفاقات ناگوار و تصادفات و در بعضي موارد ورود و خروج و هدايت ترافيك و جلوگيري از نور چراغهاي روبرو ايجاد مي شود.
چشم گربه اي:
همانگونه كه خط كشي در هنگام روز و شب راننده را در مسير حركت راهنمايي نموده و به او در انتخاب خط مسير ايمن كمك مي كند، چشم گربه اي نيز كه در انواع مختلفي ساخته مي شود وظيفه هدايت راننده را در خطوط مختلف ترافيكي ((لاينهاي ترافيكي)) را در شب بعهده دارد. چشم گربه ايها خصوصاً در قوسها، محل پياده روها و جاده هاي داراي چند خط ترافيكي كاربرد گسترده اي دارند.چشم گربه ايها با بازتابش نور چراغهاي خودرو در شب رؤيت شده و راننده را در مسير ايمن هدايت ميكنند.
زهكشي و درواسيون:
نفوذ آب به لايه هاي زير سازي موجب تخريب راه مي گردد بنابراين همواره تلاش مي شود تا از نفوذ آبهاي سطحي به زيرسازي جلوگيري شود براي تحقق اين امر روشهاي مختلفي وجود دارد كه به كمك آنها آب را از لايه دفع يا از نزديك شدن آبهاي جاري به راه جلوگيري مي كنند زهكشي و درواسيون از جمله اين روشهاست.
آسفالت رودميكس :
از اختلاط مصالح سنگي با قير مايع در سطح آماده شده را بدون گرم كردن مصالح سنگي ساخته مي شود از مزاياي اين نوع مخلوط استفاده از مصالح سنگي در كنار راه ريسه يا در نزديكي هاي انبار شده مي باشد مصالح سنگي آسفالت مخلوط بايد از سنگ يا شن شكسته يا شن و ماسه رودخانه اي و يا مخلوطي از آن دو تهيه شده باشد اين مصالح بايستي سخت، مقاوم و تميزباشند كه بوسيله مخلوط كننده اي نظير گريدر و يا لودر و يا هر وسيله مناسب ديگر در كنار راه تهيه مي شود.
آسفالت گرم :
عبارت است از مخلوطهاي مصالح سنگي با قير خالص كه در كارخانه آسفالت با درجه حرارت معين طبق مشخصات تهيه و با توجه به فاصله حمل مشخص كه مجاز مي باشد آماده شده و بوسيله فينيشر بر روي سطح راه پخش و كوبيده مي شود.
بيندر:
بيندر بتن آسفالتي مي باشد كه با سنگ شكسته از مصالح رودخانه اي يا كوهي تهيه مي شود و مصالح سنگي آن داراي دانه بندي 25-0 ميلي متر و 19-0 ميلي متر مي باشد بيندر بصورت يك لايه طبق ابعاد و ضخامت هايي كه در نقشه مشخص شده بر روي سطوح آماده شده راه پخش مي گردد البته در مواردي كه ضخامت قشر آسفالت زياد باشد با توجه به دانه بندي انتخاب شده ممكن است در يك لايه يا بيشتر اجرا شود.ضمناً لايه بيندر بر اساس طراحي روسازي جاده محاسبه و مشخص مي گردد.
توپكا:
بتن آسفالتي است كه از مصالح رودخانه اي يا مصالح سنگ كوهي تهيه مي شود و مصالح سنگي آن داراي دانه بندي 19-0 ميلي متر مي باشد و جهت پوشش لايه نهائي بتن آسفالت بكار مي رود كه به آن اصطلاحاً رويه مي گويند و ضخامت اين لايه را بر اساس طراحي روسازي جاده محاسبه و مشخص مي گردد.
بيس:
بيس قشري است كه مصالح سنگي و يا مخلوطي از مصالح سگي و مواد چسبيده با مشخصات فني معين و به ضخامت محاسبه شده مي باشد كه بر روي بستر 50-0 ميلي متر و 38-0 ميلي متر و 25-0 ميلي متر مي باشد كه حداقل 50% مصالح مانده روي الك شماره 4 بايد شكسته و ارزش ماسه اي آن بيشتر از 35 باشد اين قشر بايد قابليت تحمل بار محوري و همچنين زهكشي راه را داشته باشد.
ساب بيس:
ساب بيس قشري از مصالح سنگي با مشخصات فني معين و به ضخامت محاسبه شده مي باشد كه بر روي بستر روسازي راه بمنظور تحمل بارهاي وارده از جانب قشر اساس قرار مي گيرد اين قشر معمولاً ااولين لايه از ساختمان روسازي را تشكيل مي دهد.
و ضخامت آن نيز بر اساس طراحي روسازي راه محاسبه و تعيين مي گردد.مصالح آن داراي دانه بندي 50-0 ميلي متر و 48-0 ميلي متر و 25-0 ميلي متر مي باشد.
ردايلينگ:
به نوعي قير پاشي سطح راههاي شني اطلاق مي گردد كه بمنظور تحكيم و تثبيت سطح شني راه و نيز غبار نشاني بكار برده مي شود راههاي شني كه به اين روش قير پاشي مي شوند پس از مدتي سطح شني آنها مبدل به يك سطح پايدار گرديده كه در برابر نفوذ آب مقاوم مي باشد قيرهاي مورد مصرف آن عبارتند از 70-mc و 250-mc و 70-sc و 250-sc
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز

پیکتاژ
: به میخ کوبی مسیر پیکتاژ اطلاق می شود.

کوپاژ : لیستی که احجام را به ترتیب تراکم ها ، سطوح بستر سازی ، احجام سنگ ریزی و ... را داراست کوپاژ می گویند. (لیست احجام خاکی مسیر)
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
انکت:
ایجاد پله در کف خاکریزهای ناهموار

دراواسیون:
بازگشایی مسیر جریان آب در ورودی یا خروجی یک پل

تنقیه:
تمیز کردن و باز کردن و برداشتن گل و لای از پل موجود

ژوئن:
همون درز انبساط

دور (با تلفظ dever):
شیب عرضی راه

بیه:
زاویه انحراف آکس یک پل نسبت به عمود بر جاده

بستر روسازی (سابگرید):
به سطح زیر روسازی راه می گویند. (روسازی شامل ساب بیس + بیس + آسفالت است)

راکفیل (سنگریزی):
خاکریزی ای که حداقل بیش از 30% مخلوط سنگی با دانه های بزرگتر از 6 اینچ داشته و می توان در لایه های 30 تا 60 cm استفاده کرد (ضخامت خاکریز معمولی حداکثر 15 cm است). طبق نشریه 101 تا 1 متر مانده به سابگردید (بستر روسازی) می توان از راکفیل استفاده کرد.

VSS
: آزمایش سنجش ظرفیت باربری راکفیل. (در راکفیل به خاطر وجود دانه های سنگی امکان استفاده از آزمایش تراکم -کمپکشن - وجود ندارد به همین خاطر از این آزمایش استفاده می کنند)

آور سایز: خارج از رنج بودن (بزرگتر بودن) اندازه مصالح سنگی در منحنی دانه بندی.

پاکت:
به جام بیل مکانیکی یا لودر می گن

پیکور:
همو چکش هیدرولیکی (که به جای پاکت بیل مکانیکی نصب می شه)

کوله:
به دیوار پل می گن.

باربکان: لوله هایی که جهت زه کشی آب در کوله و دستک پلها ( یا هر جای دیگه) مورد استفاده قرار می گیرند (در هنگام بتن ریزی نصب می شن)

استرپینگ: برداشت خاکهای نباتی (راهسازی)

واریانت: تغییر نقشه مسیر راه به علل مختلف (راهسازی)

برم
: ایجاد پله در ترانشه هایی که معمولا از 8 متر بیشتر باشند برای جلوگیری از افتادن سنگ در مسیر راه و همچنین پایداری بیشتر شیب خاکبرداری./معمولابه عرض 3 متر/

منبع : منبع راهسازی
 
بالا