دو کلمه حرف حساب…

mars

کاربر بیش فعال
خب مشکل تولیدات ما تو چیه؟ مواد اولیه ، تکنولوژی ساخت ، بازار ، ….

یا مسائل دیگه از قبیل مدیریت ، تبلیغات و ….

اما هر چی که هست می دونم خیلی به طراحی صنعتی ربط داره. چه ربطی؟! وقتی ار تباطات طراحی صنعتی رو با بقیه مقولات علمی و عملی در رابطه با تولید می بینیم تازه می فهمیم طراحی صنعتی تو چه جایگاه مهمی قرار گرفته. البته این اهمیت رو تو کشور ما، فقط طراحان صنعتی درک می کنن(که شاید حتی اونا هم درک نکن) ولی چه فایده که این درک از همدردی بالاتر نمیره و دردی رو از این مشکل اساسی مملکت ما درمون نمی کنه. خیلی موقعا پیش اومده که بروبچ طراحی صنعتی با هم تو کلاس ها و سمینارها هی درد و دل کردن و از این درو اون درِ صنعت گفتن و به این و اون گیر دادن و … ولی خب چه فایده؟! نه اینکه بخوام مثل گلان تو کارتون گالیور مأیوسانه حرف بزنم ولی واقعا کار درست چیه؟ کاری که اساسی باشه. یعنی کاری که هم درست باشه هم اساسی . بقول معروف زیر بنایی باشه نه موقت که مثل آمپول مسکّن فقط چند ساعت آرومت کنه و ….

بذار واضح تر بگم. پس ما کی میخوایم دور هم جمع شیم و بداد طراحی صنعتی مملکت برسیم یا بهتر بگم بداد صنعت مملکت برسیم. تا کی بایس طراحان صنعتی مشغول دکوراسیون و گرافیک و … مشاغل دیگه باشن. دیگه کم کم رشته مون مثل رشته های محض فقط داره به یک رشته نظری ، تئوری تبدیل میشه نه عملی ، کاربردی. از کجا می گم؟ از اونجا که مفدترین کاری که طراح صنعتی می تونه در رابطه با رشته ش پیدا کنه (الان) تدریس تو دانشگاهاس. مثل ریاضی محض وفیزیک محض و ….

و شاید هم حتی وخیم تر از اونا. البته نه اینکه خدای نکرده بخوایم این رشته ها رو مسخره کنیم، نه ، اونها هم حتما تو جای خودشون مفیدن ولی آخه نه اینکه رشته به این کاربردی و قابلیت تبدیل بشه به یک محیط برای حرف زدن و فقط حرف زدن.پس این دانشجو کجا بایس این حرفا رو عمل کنه و یاد بگیره. خب معلومه : خارج. اگه هم خیلی دوست داره تو طراحی صنعتی ، تو ایران کاری بکنه می تونه بره تو یکی از این شرکتای خودرو سازی! تو قسمت طراحی و تولید و کارفرما بهش بگه: (( بابا نمی خواد خیلی عوضش کنی ، تو قالب به مشکل می خوریم.همینقدر که کمی عوض بشه بسه. آره آره رنگ و عوض کن زیاد مشکل نداره…))

ولی این درستش نیس .اینجوری بار صنعت این مملکت به منزل نمی رسه . بایس یه کاری کرد اساسی. حالا این کارو از کجا شروع کنیم.راستشو بخواین هرچی فکر کردم از کجا شروع کنم بهتر از این راهی به فکرم نرسید(البته می فهمین که منظورم از بهترین ، ارزونترینه!) شایدم کارهای دیگه ای بشه کرد که بعدا به فکرم برسه(یعنی بتونم انجام بدم) یا اینکه شما بهم بگین(یعنی شما بتونین). خلاصه صمیمانه منتظر نظرات و کمکاتون هستیم.

البته اینم شروع راهی طولانی ولی روشنه که ان شاءالله به مدد خدا و همت ما به نتیجه خوبی می رسه، چون همیشه گفتن از شما حرکت از خدا برکت. حالا ما هم اومدیم این سایت رو با هزار امید و نوید راه انداختیم تا بقیه بیان و دورو برش رو بگیرن تا کم کم یه جمعی بشیم که بتونیم دردی از این درد بی صاحی صنعت، درمون کنیم. اون موقع خیلی راحت تر و محکم تر متونیم بگیم: ایرانی ، ایرانی بخر.
 
بالا