درمان بي‌ خوابي به طبیعی ترین شکل

yase khosh boo

عضو جدید
[h=2]درمان بي‌ خوابي به طبیعی ترین شکل [/h]




بي‌خوابي از جمله بيماري‌هايي است كه غالب مردم حداقل يك بار در زندگي خود آن را تجربه كرده‌اند. اين اختلال كه به دلايل مختلف از قبيل فشارهاي كاري، تنش‌هاي اجتماعي، استرس و اختلالات روحي و جسمي و گاهي به‌دليل بيماري در بدن ديده مي‌شود، درمان‌هاي متنوعي دارد كه يكي از كم ‌عارضه‌ترين آن‌ها استفاده از شيوه‌هاي درماني طب سنتي و مكمل در سراسر جهان است.


قبل از خواب رعايت كنيد

به گفته متخصصان رعايت نكاتي ساده به هنگام خواب تاثير مناسبي بر چگونگي و كيفيت خواب دارد. به‌عنوان مثال داشتن تختخواب مناسب و پاكيزه، تاريك كردن اتاق خواب، آرام بودن فضاي خانه، دوش آب گرم گرفتن، نوشيدن يك ليوان شيرگرم، صرف غذاي مختصر در وعده شام، حفظ آرامش، ‌مرورنكردن مشكلات و فشارهاي روزانه از عواملي است كه افراد را به داشتن خوابي آرام كمك مي‌كند. به گفته متخصصان بهتر است هنگام خواب از تماشاي تلويزيون به‌خصوص تماشاي فيلم‌هاي هيجان انگيز و درام و همين طور مطالعه كتاب و مرور اخبار و حوادث روزنامه‌ها پرهيز كرد.


درمان بي‌خوابي با طب سوزني

متخصصان طب سنتي چين شيوه‌هاي متنوعي براي درمان بي‌خوابي دارند كه يكي از مهم‌ترين و شايع‌ترين آن‌ها طب سوزني است. گياه درماني، اصلاح شيوه زندگي و رژيم غذايي از ديگر تكنيك‌هايي است كه در طب چيني براي درمان بي‌خوابي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. افراد زيادي در سراسرجهان وجود دارند كه از طريق اين روش تغييرات قابل ملاحظه‌اي را در كيفيت خواب‌شان احساس كردند، به‌گونه‌اي كه بدون نياز به مسكن يا قرص‌هاي خواب آور به خوابي آرام فرو رفتند.


تكنيك عطردرماني براي بي‌خوابي

متخصصان شيوه درماني عطردرماني با استفاده از رايحه روغن‌هاي گياه اسطوخودوس، سنبل، بابونه و ديگر روغن‌هاي آرامش بخش به درمان بيماري بي‌خوابي مي‌پردازند. در اين شيوه مقداري از روغن سنبل را در كيسه‌اي كوچك ريخته و آن را زير بالش يا در نزديكي محل خواب خود قرار مي‌دهند، رايحه اين روغن به مرور موجب ريلكس‌شدن بدن شده و اعصاب و روان فرد را آماده خوابيدن مي‌كند.

برترین ها

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
امروزه همه جا درباره غذا و رژیم غذایی صحبت می شود. ولی باید بدانید غذایی که می خورید نه تنها روی مقدار وزن و سلامتی بدن شما موثر است، بلکه روی وضعیت خواب شما نیز اثر دارد. مصرف بعضی غذاها باعث ایجاد خواب راحت می شوند و بعضی دیگر باعث اختلال در خواب می شوند.
اگر مصرف غذاهای مناسب برای خواب نتیجه نداد، مصرف ویتامین و مکمل ها ممکن است پاسخ خوبی دهد.
غذاهایی که باعث خواب راحت می شوند شامل:سبزیجات سبز رنگ و برگی شکل مثل کاهو، اسفناج و... که کلروفیل فراوانی دارند، غلات و نان های سبوس دار، قارچ ها.
در بین میوه ها، انواع توت ها و سبزی های معطری مثل ریحان و شوید برای رفع اختلالات مربوط به خواب موثرند. نوشیدن یک لیوان شیرگرم در موقع خواب، مثل یک دارو باعث خواب راحت می شود. شیر دارای اسیدآمینه تریپتوفان است. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می شود. سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد خواب می شود. سایرغذاهای غنی از تریپتوفان شامل عسل، گوشت بوقلمون، سفیده تخم مرغ و ماهی تن است که می توانند قبل از خواب مصرف شوند.


[h=2]چه چیزهایی مانع از خواب می شوند؟[/h]
1- تعدادی از موادغذایی به علت داشتن ترکیبات خاص باعث ایجاد استرس و کاهش میزان خواب می شوند که آنها را نام می برم :
قهوه- نوشابه های سیاه رنگ- چای- شکلات کاکائویی و سایر مواد کاکائو دار- فلفل سبز- پیاز- الکل- دسرهای خیلی چرب و خیلی شیرین- سس های پرچرب- تنباکو.
2- داروهایی که باعث ایجاد اختلال در خواب می شوند، شامل موارد زیر است:
داروهای رژیمی مثل آمفتامین- داروهای ضد افسردگی- داروهای ضد آسم- داروهای سرماخوردگی که دارای pseudoeghedrine ( پزودواِفِدرین ) هستند مثل داروهای بازکننده بینی- کاهش دهنده های درد که دارای کافئین هستند- هورمون های تیروئیدی- بعضی داروهای فشارخون- استروئیدها و قرص های خواب آور.
3- غذاهای تند و ادویه دار باعث ناراحتی های گوارش یا سوزش معده می شوند.
4- غذاهای خیلی شیرین یا خیلی چرب هضم نمی شوند و باعث نفخ و سایر ناراحتی گوارش می شوند.
5- مصرف الکل هم باعث بروز اختلالات شدیدی در خوابِ شب می شود.
6- مصرف زیاد غذا در شام به علت عدم هضم کامل و ایجاد درد معده ، مانع از خواب می شود.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مکمل ها و ویتامین های لازم برای ایجاد خواب


اگر هیچکدام از روش های بالا جواب نداد، باید مکمل های ویتامین و سایر مکمل های تجویزشده توسط پزشک را مصرف کنید.
1- مصرف [URL="http://www.www.www.iran-eng.ir/nutrition_health/nutrients/minerals/2003/2/10/1428.html"]کلسیم [/URL]را افزایش دهید و مجدداً تاکید می کنم نوشیدن یک لیوان شیرگرم خیلی مفید و موثر است. می توانید مکمل های کلسیم را از داروخانه تهیه کنید. ولی حتماً با پزشک خود یا دکتر داروساز داروخانه در این باره مشورت کنید که کدام مکمل بهتر است؟
2- منیزیم نیز باعث خواب راحت می شود که معمولاً در ترکیب مکمل های کلسیمی وجود دارد. منابع غذایی منیزیم شامل سبوس گندم، بادام و مخمرآبجو است.
3- ویتامین های گروهB ، خصوصا ً B6 و B12 بسیار مفید و مؤثر هستند و اغلب برای درمان مرض بی خوابی ( insomnia) مصرف می شوند. می توانید شربتB- کمپلکس یا سایر مکمل های گروهB را تحت نظر پزشک مصرف کنید. همچنین منابع غذایی آنها را نیز بیشتر دریافت کنید که شامل جوانه گندم، موز، تخمه آفتابگردان و ماهی تن است.
4- مکمل ملاتونین نیز موثر است. ملاتونین هورمونی است که از غده صنوبری در بدن ترشح می شود و باعث ایجاد خواب می شود.
5- مکمل 5- هیدروکسی تریپتوفان (5-Htp) نیز سرعت ایجاد خواب و مرحله خواب عمیق را افزایش می دهد.

توصیه می کنم قبل از مصرف هر کدام از مکمل های بالا و حتی مکمل های ویتامینی با پزشک خود حتماً مشورت کنید. ولی باید بگویم بهترین روش برای داشتن یک خواب راحت در شب، روش طبیعی یعنی مصرف غذاهای توصیه شده می باشد.

منبع : www.sleepdisorders.about.com
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواب يكي از بزرگترين اسرار علم زيست شناسي است. تمامي حيوانات نيز همانند انسان مي خوابند و آدمهايي كه به هر دليلي از خواب محروم مي شوند، از نظر جسمي، روحي و فكري دچار مشكل شده و به انواع بيماريها دچار مي شوند. اما با وجود انواع پيشرفتهاي علمي هنوز هم هيچ كس نمي داند كه خواب چگونه مغز را مرمت مي كند.
به تازگي يكي از استادان روان شناسي دانشكده پزشكي ويسكاسنين - مديسون كشف كرده است كه چگونه امواج مغزي را كه مشخصه اصلي عميق ترين مرحله از خواب انسان هستند برانگيخته و به فعاليت و عمل وادار مي شود. اين كشف جالب و مهيج مي تواند پنجره اي تازه به نقش خواب در حفظ سلامت انسان و شاديش و همچنين تأثير آن بر يادگيري بگشايد. فعاليت مغزي مورد نظر كه موج آهسته نام دارد، براي ترميم حالت اخلاقي و همچنين توانايي يادگيري، تفكر و به ياد آوردن مسايل و خاطره ها بسيار حياتي است.
در طول مدت زمان فعاليت موج آهسته كه حدود 80 درصد از ساعات خواب را در برمي گيرد، امواج فعال الكتريكي در سر تا سر مغز جريان پيدا كرده و آن را ثانيه اي يك مرتبه و در كل 1000 مرتبه در طول يك شب شستشو مي دهند. در مقاله جديدي كه در نشريه «پناس» به چاپ رسيده است، تونوني و همكارانش كاربرد امواج مغناطيسي براي شروع امواج آهسته را توضيح داده اند، اين محققان نحوه آزمايش خود را بر روي افراد داوطلب به طور كامل تشريح كرده و توضيح داده اند كه براي انجام اين آزمايش از امواج مغناطيسي و دستگاههاي ثبت كننده اي بهره گرفته اند كه هيچ گونه خطري را براي داوطلبان به وجود نياورد.
موفقيت محققان در توليد امواج آهسته مي تواند در آينده به ابداع شيوه هاي درمان جديد براي بيماري بي خوابي منجر شود. شخص مبتلا به بي خوابي، امواج آهسته مغزي اش كاهش مي يابد و محققان با توليد امواج آهسته در مغز اين گونه افراد، آنها را به خواب فرو خواهند برد.حتي محققان اميد دارند كه با استفاده از افزايش اين امواج در مغز حالت آسودگي و راحتي كه پس از هشت ساعت خواب به دست مي آيد، همان حالت آسودگي را تنها در ظرف چند ساعت كوتاه در مغز افرادي كه وقت ضيقي دارند، ايجاد كنند.
هم اكنون تونوني پس از حصول به موفقيت ايجاد امواج مغزي، در صدد است بفهمد چرا هر انسان (و يا حيواني) به خواب نياز دارد و آيا مي توان كاري كرد كه چيزي به نام خواب از چرخه زندگي انسانها حذف شود. به گفته اين محقق، اگر مي بينيد كه حيوانات مي خوابند پس اين وضعيت براي ادامه بقاي جانداران حياتي و بسيار ضروري است و اين امر و ميزان اهميت واقعي آن امري است كه تاكنون ناشناخته باقي مانده و اينك بايد به دنبال كشف پاسخ اين سؤال و نقش اسرار آميز خواب در زندگي جانداران بود.
 

Similar threads

بالا