درمان افسردگي با داروهاي گياهي

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي درمان انواع افسردگي، ساليان درازي است که از انواع داروهاي ضد افسردگي شيميايي استفاده مي شود ولي چون درمان افسردگي گاهي چندين ماه و يا چندين سال طول مي کشد، بنابراين مصرف کنندگان اين داروها هميشه از عوارض جانبي آن ناراضي و نگران هستند، به همين دليل در دو سه دهه گذشته تحقيقات وسيعي برروي گياهان دارويي ضدافسردگي، آرام بخش و ضددرد صورت گرفته و تعدادي داروي گياهي موثر و داراي حداقل اثرات جانبي به بازارهاي جهاني عرضه شده است که مي تواند در بسياري از موارد، جايگزين داروهاي شيميايي ضد افسردگي شود. درحال حاضر يکي از بهترين داروهاي گياهي ضد افسردگي که داراي خاصيت دارويي و خواص ارزنده ديگري نيز مي باشد، دارويي است که از عصاره گياهي با نام علمي PERFURMATUM HYPERiCUM که در جهان با نام علمي WORT NS JOH.St مشهور است، تهيه مي شود. اين گياه در ايران با نام هاي علف چاي، گل راعي، علف هزار چشم و هوفاريقون شناخته مي شود. قدمت مصرف اين گياه، بيش از دو هزار سال است و نزد بيشتر اقوام و ملل جهان به عنوان بهترين داروي بيماري هاي عصبي مورد استفاده بوده تا اينکه در حدود يک قرن پيش، براي اولين بار در آلمان از آن فرآورده صنعتي تهيه شده و سپس در حدود سه دهه قبل در بيشتر کشورهاي اروپايي و آمريکا محصولات زيادي از آن به بازار آمد. در حال حاضر بيش از 50 کارخانه داروسازي جهان از گياه علف چاي، داروهاي مختلف ضد افسردگي تهيه مي کنند. در ايران نيز براي اولين بار در سال 1378 از عصاره اين گياه دارويي به شکل قطره و با نام "هايپيران" HYPIRAN منطبق با استاندارد جهاني و با کيفيتي برابر با انواع خارجي تهيه و به عنوان داروي رسمي ايران شناخته شد. با توجه به اينکه به طور اساسي و به علت شرايط آب و هوايي، گياهان دارويي ايران داراي مرغوبيت خاصي مي باشند، لذا علف چاي ايران داراي بهترين کيفيت بوده و داروي ساخته شده از آن (هايپيران) نيز از کيفيت و استاندارد بالايي برخوردار است.
اثرات هايپيران
اين دارو در افسردگي، انواع مشکلات عصبي، ميگرن، پرخوابي، مشکلات و دردهاي دوران قاعدگي، ترس و دلهره، افسردگي دوران کهولت، شب ادراري کودکان و وزوز گوش استفاده مي شود. هايپيران داراي عوارض جانبي نبوده و فقط در موارد محدودي که ممکن است تداخلاتي با داروهاي ديگر ايجاد کند در راهنماي دارو ذکر شده است. اين دارو قابل مصرف در سنين مختلف مي باشد. (از کودکان، جهت شب ادراري تا افسردگي سنين کهولت) نکاتي که درمورد اثرات ايده آل اين دارو و اکثر داروهاي گياهي بايد در نظر داشت اين است که حداقل 2 تا 3 هفته پس از مصرف نبايد انتظار اثر داشت چون داروهاي گياهي دير اثر بوده و اثر آنها به طور اصولي پس از يک ماه ظاهر مي شود و به تدريج به حداکثر مي رسد، به علاوه مقادير مصرف نوشته شده در راهنماي داروي گياهي، بايد به دقت رعايت شود و همچنين داروهاي گياهي را بايد به طور منظم و مرتب مصرف کرد، چرا که مسئله مقدار، مدت مصرف و نظم در مصرف دارو شرط اصلي اثر بخشي داروهاي گياهي است. در حقيقت افرادي که داراي حوصله، نظم و دقت باشند به طور اصولي از داروهاي گياهي نتايج بهتري کسب مي کنند. آمارهاي تحقيقات کلينيکي نشان داده که رعايت مصرف صحيح هايپيران، بيش از 90 درصد اثرات ايده آل و مثبت را برجاي گذاشته است. با توجه به بي ضرري هايپيران و داروهاي مشابه آن در جهان، اين دارو در ليست داروهاي OTC (بدون احتياج به نسخه) قرار گرفته و در همه جاي دنيا مي توان آن را از داروخانه ها خريداري کرد. همچنين مصرف طولاني هايپيران بدون مشکل بوده و در صورت احتياج مي توان ماه ها و حتي سال ها از آن استفاده نمود. نکته بسيار با اهميتي که افراد داراي افسردگي بايد بدانند اين است که درمان افسردگي احتياج به زمان داشته و بايد اميدوار باشند که در صورت درمان صحيح، افسردگي آنها برطرف شده و مي توانند زندگي شاد و خوبي را دنبال کنند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمان افسردگي با داروهاي گياهي

از جمله گیاهان دارویی که در درمان افسردگی بکار می رود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جو دوسر: اثرات ضد افسردگی آن شناخته شده است.جوشانده یا 2-3 سی سی عصاره ی مایع آن هر روز مصرف شود.در صورت حساسیت به گلوتن مصرف نشود.

ریحان:برگ تازه ی آن را بخورید.از عصاره ی روغنی آن استحمام کنید.برگ آن را با گلبرگ گل سرخ یا بادرنجبویه مخلوط کرده و دم کنید.روزانه یک فنجان دم کرده میل کنید.

گل گاوزبان: 10 سی سی افشره ی گیاهی روزی سه بار و یا دم کرده ی آن روزی یک فنجان.

دامیانا:این گیاه با نام Turnera diffuse هم اثرات ضد افسردگی و هم تقویت سیستم هورمونی مردانه دارد.به صورت دم کرده و یا تنتور سه بار در روز

پرتقال: قطره ی خوراکی آن اثرات ضد چاقی و ضد افسردگی دارد.روزی سه بار هر بار 10 قطره پس از غذا مصرف شود.در موارد افت فشار خون مصرف نشود.

علف چای یا گل راعی:دم کرده یا تنتور بخش هوایی آن در درمان افسردگی ،اضطراب،خستگی مزمن و دردهای عصبی موثر است.مصرف آن حداقل برای دو ماه توصیه می شود.

گل سرخ:آثار ضد افسردگی ،محرک قوای جنسی،آرام بخشی و ضد اسپاسم دارد.هم به صورت دمکرده و هم عصاره ی روغنی آن مصرف می شود.

زعفران:عصاره کلاله ی زعفران در درمان افسردگی و اختلالات جنسی بکار می رود.

گل شاه پسند(Verbena officinalis):اثرات آرام بخش،ضد اسپاسم،محرک و ضد افسردگی آن معرفی شده است.دم کرده و یا تنتور آن برای رفع خستگی و افسردگی استفاده می شود.در بارداری منع مصرف دارد.

اسطوخودوس:تنتور آن برای رفع سردرد و افسردگی روزی دوبار مفید است.

بادرنجبویه:دمکرده ی برگ آن و تنتور آن در درمان افسردگی بسیار موثر است .عصاره ی روغنی آن بسیار قوی تر است و چند قطره از آن برای رفع افسردگی در روز دارویی عالی است
 
بالا