درخواست : تحقیقی نسبتا کامل درباره مصالح جدید به کار رفته در 10 سال گذشته در ایران

omiddabir

عضو جدید
سلام دوستان
من دانشجوی معماری ورودیه 89 هستم:)
استادمون به ما گفته تا تحقیقی در رابطه با مصالح جدید به کار رفته در ساختمان در 10 سال گذشته
از ما خواسته
من تمام سایت رو زیر پا گذاشتم ولی چیزی جز یک تکه مطلبی پیدا نکردم
میخواستم ازتون کمکی بگیرم و کمکی به بنده حقیر بکنید تا این تحقیق رو انجام بدم:redface:

ممنون میشم اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار بزارید شاید من هم روزی مانند شما شوم

با تشکر:gol:
 

AARMAAN

عضو جدید
ساگاگلس )پوشش رنگی کنترل نور(
ساگاگلس یک پوشش خارجی الکترونیکی است که با کنترل اشعه های خیره کننده خورشیدی، دید محافظت شده و بی نقصی را ارائه می دهد. بر خلاف محصولات لعابی موجود در بازار که با جذب UV (پرتوهای فرابنفش) این عمل را انجام می دهند، ساگا گلس فیلم نازکی از چندین لایه اکسید تنگستن می باشد که با صرف 0.28 w/ft2 )وات بر فوت مربع(، در عرض چند دقیقه شیشه را از حالت کاملاً شفاف و بی رنگ به موقعیت رنگی مبدل ساخته و باصرف 0.1w/ft2این موقعیت پایدار می ماند.
استفاده از یک واحد پوشش ساگاگلس بر روی شیشه های شفاف معمولی، انتقال نور مرئی را از 62% به 3.5% کاهش داده و نیز باعث کاهش ضریب انتقال حرارت از 0.48 به 0.09 می گردد. استفاده از این محصول همچنین علي رغم هزینه بالای آن نتایج بالقوه بسیاری شامل: بازدهی بالای ساختمان ها در استفاده از انرژی، آسایش مطلوب و ... را داراست.

 

AARMAAN

عضو جدید
بتون جذب کننده آلودگی هوا
دانشمندان هلندی بتون جدیدی ساخته اند که آلودگی هوا را جذب و هوا را تصفیه می کند.بتون جدید ساخته شده در هلند که آزمایشهای مختلف بر روی آن انجام شده است می تواند حدود چهل و پنج درصد از دی اکسید خطرناک منتشر شده از خودروها را جذب کند. بر این اساس شهرهای مدرن در آینده می توانند از بتون موسوم به بتون سبز برای ساخت و ساز استفاده کنند.
این بتون توانایی جذب نیتروژن تولید شده توسط خودروها را دارد که ماده ای خطرناک برای سلامتی افراد است. محققان دانشگاه “ایندهوون” با آزمایشهای مختلف بر روی این بتون جدید متوجه شده اند که این محصول جدید توانایی جذب چهل و پنج درصد از گازهای سمی خطرناک تولید شده توسط خودروها مانند
دي اكسيد كربن و نیتروژن را دارد.
گاز دی اکسید نیتروژن که به بارش باران های اسیدی منجر می شود برای سلامتی افراد هم بسیار خطر است. بتون جدید همچنین می تواند به پاکسازی هوا هم کمک کند زیرا این محصول جدید شامل دی اکسیدتیتانیوم است که می تواند گازهای سمی تولید شده توسط خودروها را جذب و در هنگام تابش آفتاب این مواد سمی را به نیترات تبدیل کند. پیش از این دانشمندان ژاپنی از حدود دوازده سال پیش تحقیقاتی درباره ساخت بتونی با قابلیت های مشابه را شروع کرده بودند.

 

AARMAAN

عضو جدید
پلي استايرن انبساطي
پلي استايرن انبساطي يا به اختصارEPS پلي استايرن ضدآتش مي باشد گرانولي سبك و سفيد رنگ است. اين ماده اولين بار در سال ١٩٥٠ توليد گرديد. انبساط اين محصول در اثر وجود مقداري گاز پنتان است كه به صورت حل نشده درهنگام توليد در داخل آن محبوس مي شود. اين گاز در اثر حرارت ناشي از بخار آب از داخل دانه هاي پلي استايرن خارج شده و باعث انبساط آن مي گردد. در اثر خروج اين گازحجم دانه هاي پلي استايرن تا ٤٠ برابر اندازة اولية آنها افزايش مي يابد. بعد ازعمليات انبساط، دانه هاي منبسط شده بر حسب نوع كاربرد قالب گيري مي شوند.
پلي
استايرن انبساطي محصولي است كه براي محيط زيست و انسان مشكلي ايجاد نمي كند. عدم آسيب رساني به محيط زيست در تمام مراحل ساخت، كاربرد و بازيافت يا دور ريزي اين محصول به چشم مي خورد. فوم پلي استايرن ضد آتش در واقع پلي استايرن مقاوم در برابرآتش مي باشد.
شركت
BASF در ابتداي سال ١٩٥٠ يك فرآيند دومرحله اي براي توليد فوم پلي استايرن را گسترش داد كه در اين فرآيند مرحله اول شامل تهيه دانه هاي حاوي توزيع يكنواخت عامل پف زا توسط روش پليمريزاسيون سوسپانسيوني مونومر استايرن بوده كه در مرحله دوم اين ماده در داخل يك قالب فرآيند مي گردد. سهولت توليد محصول به هرشكل و اندازه از مزاياي اين روش بوده كه باعث توسعه آن شد. با معرفي فوم پلي استايرن به بازار و كاربردهاي آن در صنعت ساختمان و ساير صنايع، اين فوم جايگاه خودرا در اين صنعت يافته است.


ویژگیهاي فوم پلی استایرن ضد آتش:
1- ضدحريق
2- عايق حرارتي خوب
3- خواص مكانيكي ايده ال (مقاومت در برابر فشار و ميرا نمودن شوك وارده)
4- غير حساس بودن به آب
5- توانايي قالب گيري و برش در اشكال مختلف
6- امكان بازيافت
7- هزينه كم به ازاي واحد حجم
8- بالا بودن نسبت سفتي به وزن به طوري كه قطعات ساخته شده داراي وزن كم و استحكام خوب هستند.
9- دانسيته پايين


فوم پلي استايرن ضد آتش، اين حسن را دارد كه آتش راپخش نمي كند و با دور شدن شعله مستقيم از آن، خيلي زود خاموش مي شود. به عبارتي، اگر شما با يك فندك به مدت ٢٠ الي ٣٠ ثانيه در زير آن يك شعله روشن كنيد، هيچ دودغليظي و سياهي از آن بلند نمي شود و همچنين با خاموش شدن شعله فندك، شعله اي باقي نمي ماند.
از ديگر مزاياي استفاده از اين بلوك هاي جديد، پايداري آنها در مقابل زلزله است زيرا به دليل كاستن بارمرده در مقابل زلزله پايداري بيشتري دارد و خرد نمي شود.


موارد مصرف و کاربرد:
بيش از ٥٠ سال است كه
پلي استايرن انبساطي در بسياري از كاربردهاي بسته بندي جاي خود را باز كرده است. علاوه بر آن، اين محصول در ساخت عايق هاي حرارتي براي ساختمانها، سردخانه ها، تونلهاي انجماد و كانتينرهاي حمل مواد به كار برده مي شود. اغلب توليد كننده گان درصنايع مختلف براي عرضه محصولات توليدي خود نياز به بسته بندي دقيق دارند تا درهنگام حمل و نقل و عرضه محصول خود از آسيب رسيدن به آنها جلوگيري كنند. ويژگي هايي نظير وزن پايين، مقاومت ابعادي و حرارتي، پايداري در برابر رطوبت، ضربه گيري خوب و قالب پذيري عالي پلي استايرن انبساطي در بسته بندي و محافظت از قطعات حساس الكترونيكي نقش بسيار مهمي داشته است. علاوه بر اين، پايداري در برابر رطوبت و نيزعدم فساد پذيري پلي استايرن انبساطي، اين محصول را در بسته بندي مواد دارويي و غذايي شاخص ساخته است.
از ديگر موارد كاربرد اين محصول استفاده از آن در عايق كاري ها است. مقاومت خوب حرارتي و نيز عدم فساد آن در طول زمان باعث استفاده از اين ماده درعايق كاري سردخانه ها شده است. البته در سالهاي اخير بلوك هاي پلي استايرن جايگزين سفال در ديوار منازل و ساختمانها شده است كه اين امر باعث كاهش هزينه نيروي انساني، كاهش مصرف ساير تجهيزات، صرفه جويي در حجم و هزينه بتن، صرفه جويي در هزينه اسكلت وفونداسيون و صرفه جويي در هزينه كلي اجراي سقف شده است.
اما به طور كلي دانه هاي پلي استايرن انبساطي به عنوان يك محصول نهايي به بازار عرضه مي شود كه پس از آن توسط كارگاههاي مصرف كننده بدون انجام هيچگونه واكنش شيميايي تبديل به انواع قطعات و پلي استايرن مي شود كه اين مواد بر حسب دانسيته و شكل و اندازه در زمينه بسته بندي و يا عايق كاري به كار برده مي شود.
فوم پلي استايرن ضد آتش در ساخت سازه هاي پيش ساخته (تريدي پانلها) و نيز در صنايع ريخته گري و قالب سازي استفاده ميشود. در صنايع ريخته گري از اين فوم ها به عنوان قالب استفاده مي شود كه مواد مذاب داخل آن ريخته مي شود و بعد از آن در اثر حرارت پلي استايرن از بين مي رود و قطعه با همان شكل حاصل مي شود.
اصلي ترين کاربرد فوم پلي استايرن ضد آتش که در اين گزارش مورد بررسي قرار گرفته است عبارت از استفاده از اين فوم در ساخت و ساز واستفاده از آن خصوصا در ديوار ساختمانها مي باشد.
بررسی کالاهاي جایگزین وتجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول فوم پلي استايرن ضد آتش از جمله پليمرهايي است كه به دليل داشتن خواص انبساطي، ويژگي هاي خوب حرارتي و صوتي موارد كاربرد خاصي دارد. رشد مصرف اين فوم در جهان در سالهاي اخير نشان از اهميت كاربرد و نيز ايجاد زمينه هاي مصرف جديد براي اين محصول دارد.
در سالهاي اخير زمينه كاربرد جديدي براي فوم پلي استايرن ضد آتش در كشور معرفي شده است و آن كاربرد اين محصول در ساختمان سازي و خصوصاً كاربرد آن در ديوار ساختمانها است. البته قدمت مصرف فوم پلي استايرن ضد آتش در اين زمينه در اروپا به بيش از ٣٠ سال پيش مي رسد. فوم پلي استايرن ضد آتش بهترين جايگزين براي سفالها و رابيس مورد استفاده در ديوارها وگچبري هاي تزئيناتي مي باشد. البته در حال حاضر كاربرد پلي استايرن انبساطي به جاي اين مواد در كشور جايگاه خاص خود را پيدا نكرده است و دليل اين امر آنست كه گرید توليدي پتروشيمي تبريز از نوع ضد آتش نيست و لذا مصرف آن هنوز بطور كامل از طرف مراجع ذيصلاح تائيد نشده است.

 
  • Like
واکنش ها: raha

raha

مدیر بازنشسته
ممنون از AARMAAN عزیز
فکر میکنم این مقاله هم به دردتون بخوره؛
 

پیوست ها

  • مصالح نوين.pdf
    180.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا