درباره Homegroup ویندوز 7 بیشتر بدانید

Sarp

مدیر بازنشسته
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]Homegroup يكي از ويژگي‌هاي جديد و جذاب در ويندوز 7 به شمار مي‌آيد كه به آساني امكان به اشتراك گذاشتن فايل‌ها و منابع گوناگون مابين كامپيوترهاي مختلف را در اختيار شما قرار مي‌دهد. در واقع ويندوز 7 با ارايه اين ويژگي به شما امكان مي‌دهد كه يك ساختار شبكه خانگي كارامد را بدون درگير شدن با تنظيمات و جزييات غيرضرور ايجاد كنيد. علاوه بر به اشتراك گذاشتن عادي فايل‌ها، Homegroup به شما اجازه مي‌دهد فايل‌هاي رسانه‌اي ديجيتال خود را مابين كامپيوترهاي خود به جريان بيندازيد. براي ايجاد يك Homegroup و پيوستن به آن، كامپيوترهاي شما به Windows 7 Home Premium يا ويرايش‌هاي بالاتر از آن نياز خواهند داشت. ويرايش‌هاي Basic و Starter تنها به شما امكان مي‌دهند كه به يك Homegroup از پيش راه‌اندازي شده بپيونديد. ما در اين مقاله به بررسي نحوه ايجاد يك Homegroup، استفاده از آن، تغيير تنظيمات و در نهايت جدا شدن از يك Homegroup مي‌‌پردازيم. [/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]​
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif] راه‌اندازي
اجازه بدهيد فرض كنيم شما دو كامپيوتر (يا بيشتر) را در اختيار داريد كه ويندوز 7 را اجرا مي‌كنند و از نظر سخت‌افزاري با استفاده از يك ساختار شبكه به يكديگر متصل شده‌اند. حالا ما تصميم داريم يك Homegroup را روي يكي از اين سيستم‌ها را‌ه‌اندازي كرده و سپس ساير كامپيوترها را به آن اضافه كنيم.
[/FONT]

[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]براي شروع كار، به منوي Start رفته و عبارت homegroup را در فيلد جستجو وارد كنيد. شما همچنين مي‌توانيد پانل كنترل ويندوز را باز كرده و سپس روي اپلت Homegroup كليك كنيد. حالا در پنجره‌اي كه باز مي‌شود، روي كليد Create a Homegroup كليك كنيد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]در صفحه بعد، مواردي كه مي‌خواهيد با ساير كامپيوترها در Homegroup جديد به اشتراك گذاشته شوند را انتخاب كرده و سپس روي كليد Next كليك كنيد. به اين ترتيب Homegroup شما ايجاد شده است و ويندوز يك كلمه عبور را توليد مي‌كند كه ساير كامپيوترهاي داخل شبكه شما براي پيوستن به Homegroup جديد، به اين كلمه عبور نياز خواهند داشت.[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]شايد مجبور شويد چند لحظه منتظر بمانيد تا كار به اشتراك گذاري كتابخانه‌هاي Homegroup به پايان برسد. آيتم‌هايي كه در بخش Share libraries and printers قرار گرفته‌اند تا زماني كه كار فرآيند اشتراك‌گذاري به پايان نرسد، غيرفعال (خاكستري) خواهند بود.

در صورتي كه ترجيح مي‌دهيد خودتان كلمه عبوري را براي Homegroup انتخاب كنيد تا به ياد سپردن آن برايتان آسان‌تر باشد، مي‌توانيد در بخش Other homegroup actions روي گزينه Change the password كليك كنيد تا پنجره جديدي باز شود كه به شما اجازه مي‌دهد كلمه عبور مورد نظر خود را وارد كنيد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]كلمه عبور جديد خود را با دقت در فيلد مربوطه تايپ كرده و سپس روي كليد Next كليك كنيد. به اين ترتيب صفحه‌اي را مشاهده خواهيد كرد كه نشان مي‌دهد تعويض كلمه عبور با موفقيت انجام شده است. حالا روي FInish كليك كنيد.

حالا كه Homegroup جديد خود را راه‌اندازي كرديم، وقت آن رسيده است كه كامپيوترهاي ديگري را به آن اضافه كنيم. به همان روشي كه قبلا توضيح داديم (پانل كنترل ويندوز يا فيلد جستجوي منوي Start)، روي كامپيوتر دوم خود به پنجره Homegroup برويد. در اين صفحه، شما توضيحي درباره Homegroup جديد خود را مشاهده خواهيد كرد. براي پيوستن به آن، روي كليد Join Now كليك كنيد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]در مرحله بعد بايد درباره مواردي كه مي‌خواهيد روي كامپيوتر دوم شما به اشتراك گذاشته شوند، تصميم بگيريد. در اين بخش، علاوه بر چاپگرها مي‌توانيد فولدرهاي بخش Libraries خود را نيز به اشتراك بگذاريد. پس از انتخاب مواردي كه به اشتراك گذاشته مي‌شوند، روي كليد Next كليك كنيد. در مرحله بعد بايد كلمه عبوري كه توسط ويندوز براي Homegroup ايجاد شده يا خودتان انتخاب كرده‌ايد را وارد كنيد تا اجازه پيوستن به گروه را داشته باشيد. پس از تايپ دقيق كلمه عبور، روي Next كليك كنيد.

به شرط آن‌كه اتصال شبكه برقرار بوده و شما كلمه عبور را به‌طور صحيح وارد كرده باشيد، صفحه‌اي مانند شكل 5 را مشاهده خواهيد كرد كه نشان مي‌دهد عمليات پيوستن به Homegroup با موفقيت انجام شده است. شما بايد اين مراحل را روي تمام كامپيوترهاي ويندوز 7 كه مايل هستيد به Homegroup ملحق شوند تكرار كنيد. پس از اتمام اين كار، مي‌توانيد مرورگر ويندوز را باز كرده و Homegroup جديد خود را در پانل سمت چپ پنجره مرورگر ببينيد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]دردسرهاي فراموشي
احتمال زيادي وجود دارد كه شما پس از مدتي كلمه عبور Homegroup خود را از ياد ببريد زيرا تنها زماني به آن نياز خواهيد داشت كه بخواهيد يك كامپيوتر ويندوز 7 جديد را به Homegroup اضافه كنيد. در چنين مواردي اصلا نگران نشويد، زيرا به سادگي مي‌توانيد كلمه عبور مورد نظر را پيدا كنيد، البته به شرط آن‌كه بدانيد كجا به جست‌وجوي آن بپردازيد.

مرورگر ويندوز خود را باز كرده (دو بار روي آيكن Computer كليك كنيد) و سپس گزينه Homegroup را در پانل سمت چپ پنجره پيدا كنيد. روي اين گزينه كليك راست كرده و سپس در منويي كه ظاهر مي‌شود، View the HomeGroup password را انتخاب كنيد.به اين ترتيب شما مي‌توانيد كلمه عبور خود را مشاهده كنيد و حتي يك گزينه براي چاپ آن نيز در اختيار شما قرار مي‌گيرد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]اشتراك‌گذاري
ممكن است پس از مدتي متوجه شويد كه مي‌خواهيد منابع جديدي را روي كامپيوترهاي حاضر در Homegroup خود به اشتراك بگذاريد، يا اين‌كه ترجيح مي‌دهيد بعضي از منابع به اشتراك گذاشته شده روي Homegroup ديگر براي ساير كامپيوترها قابل دسترسي نباشند. براي انجام اين‌كار، در پانل كنترل ويندوز روي آيكن Homegroup كليك كنيد تا پنجره Change homegroup settings باز شود. در بخش Share Libraries and printers، تيك مقابل گزينه‌هايي كه ديگر مايل نيستيد به اشتراك گذاشته شوند را برداريد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]اگر مي‌خواهيد يك كتابخانه را به اشتراك بگذاريد، اما نمي‌خواهيد يك فايل معين در داخل آن به اشتراك گذاشته شود، به كتابخانه مورد نظر رفته، فايل (يا فايل‌هاي) مورد نظر خود را انتخاب كرده و سپس در نوار ابزار پنجره مرورگر از منوي Share with گزينه Nobody را انتخاب كنيد.[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]شما در عين حال مي‌توانيد با كليك راست روي فايل مورد نظر، در منوي Context به همين گزينه‌ها دسترسي پيدا كنيد. توجه داشته باشيد كه با اعمال تنظيمات فوق، نمادي به شكل يك قفل روي آيكن فايل مورد نظر شما ظاهر مي‌شود كه نشان مي‌دهد فايل با هيچكس به اشتراك گذاشته نخواهد شد.

در عين حال شما مي‌توانيد از اين روش براي كنترل مجوزهاي دسترسي كاربران به فايل‌هاي مختلف استفاده كنيد. براي نمونه، ممكن است بخواهيد يك كاربر در گروه خانگي شما قادر به خواندن يك سند باشد، اما نتواند آن را تغيير دهد. در اين وضعيت، مي‌توانيد به سادگي گزينه Homegrroup )Read) را از منوي Share with انتخاب كنيد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]جدايي
گاهي اوقات ممكن است ترجيج بدهيد كه يكي از كامپيوترهاي شما Homegroup را ترك كند زيرا نمي‌خواهيد فرد ديگري به فايل‌هاي ذخيره شده روي آن يا چاپگري كه به اين كامپيوتر متصل شده است، دسترسي داشته باشد. پيش از آن‌ كه كامپيوتر مورد نظر را از Homegroup جدا كنيد، بهتر است مطمئن شويد كه تمام فايل‌هاي ضروري خود را مابين كامپيوترهايتان جابه‌جا كرده‌ايد زيرا پس از ترك يك Homegroup، هيچيك از كامپيوترهاي ديگري كه در Homegroup حضور دارند قادر نخواهند بود به داده‌هايي كه روي اين كامپيوتر به اشتراك گذاشته شده است دسترسي پيدا كنند (و برعكس). حالا به پانل كنترل ويندوز رفته و روي آيكن Homegroup كليك كنيد. در بخش Other homegroup actions، روي گزينه Leave the homegroup كليك كنيد. در پنجره بعدي، يك‌بار ديگر گزينه Leave the homegroup را انتخاب كنيد. شما در عين حال مي‌توانيد گزينه Dont leave, but change what I'm sharing را انتخاب كنيد. اين گزينه به شما امكان مي‌دهد تنظيمات اشتراك‌گذاري منابع روي كامپيوتر مورد نظر خود را تغيير دهيد.چند لحظه صبر كنيد تا فرآيند جداسازي كامپيوتر از Homegroup تكميل شود. پس از اتمام كار، پيامي را مشاهده خواهيد كرد كه به شما اعلام مي‌كند با موفقيت از Homegroup خارج شده‌ايد. روي كليد Finish كليك كنيد تا كارتان در اينجا به پايان برسد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]از كار انداختن Homegroup
اگر مي‌خواهيد يك كتابخانه را به اشتراك بگذاريد، اما نمي‌خواهيد يك فايل معين در داخل آن به اشتراك گذاشته شود، به كتابخانه مورد نظر رفته، فايل (يا فايل‌هاي) مورد نظر خود را انتخاب كرده و سپس در نوار ابزار پنجره مرورگر از منوي Share with گزينه Nobody را انتخاب كنيد.
شما در عين حال مي‌توانيد با كليك راست روي فايل مورد نظر، در منوي Context به همين گزينه‌ها دسترسي پيدا كنيد. توجه داشته باشيد كه با اعمال تنظيمات فوق، نمادي به شكل يك قفل روي آيكن فايل مورد نظر شما ظاهر مي‌شود كه نشان مي‌دهد فايل با هيچكس به اشتراك گذاشته نخواهد شد.
در عين حال شما مي‌توانيد از اين روش براي كنترل مجوزهاي دسترسي كاربران به فايل‌هاي مختلف استفاده كنيد. براي نمونه، ممكن است بخواهيد يك كاربر در گروه خانگي شما قادر به خواندن يك سند باشد، اما نتواند آن را تغيير دهد. در اين وضعيت، مي‌توانيد به سادگي گزينه Homegrroup )Read) را از منوي Share with انتخاب كنيد.
[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif][/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]در كادر محاوره‌اي جديدي كه باز مي‌شود، به زبانه General برويد. با استفاده از منوي آبشاري مقابل گزينه Startup Type، گزينه Disabled را انتخاب كرده و سپس براي متوقف كردن سرويس مورد نظر روي كليد Stop كليك كنيد. پس از اتمام اين كار، بايد سرويس Homegroup Provider را نيز به همين روش غيرفعال كنيد. پس از پشت سر گذاشتن اين مراحل، متوجه خواهيد شد كه گزينه Homegroup از پانل سمت چپ پنجره مرورگر ويندوز شما ناپديد شده است.[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]منبع[/FONT]
 

Similar threads

بالا