دامنه‌های فارسی جدید در راه

wolf70

عضو جدید
رئیس مرکز ثبت دامنه‌های آیکان در ایران از احتمال انتشار اخباری خوش در ارتباط با دامنه‌های «دات- ایران» در ماه‌های آتی خبر داد.
علیرضا صالح در ارتباط با آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های «دات- ایران» گفت: در این زمینه در حال پیگیری هستیم و امیدواریم ظرف یک ماه آینده اخبار خوبی در این زمینه اعلام شود.

وی با بیان این‌که دامنه‌های «دات- ایران» دامنه‌های کشوری محسوب می‌شوند، ادامه داد: براساس قوانین سازمان ملل هر کشوری بر اساس نامی که دارد می‌تواند یک دامنه مطابق استانداردهای سازمان ملل ثبت کند و این موضوع به هیچ بحث سیاسی مربوط نمی‌شود. به همین دلیل دامنه‌های «دات - ایران» در آینده‌ای نزدیک ایجاد خواهند شد. صالح درباره میزان سرمایه‌گذاری لازم برای ثبت این دامنه‌ها گفت: هنوز میزان دقیق سرمایه‌گذاری در این زمینه مشخص نیست اما سرمایه‌گذاری اصلی در این زمینه زمانی که قرار شد چنین استانداردهایی در اینترنت تعریف شوند، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از سال 2003 متخصصان بسیاری در ایران و دنیا تلاش کردند که اسامی محلی را وارد اینترنت کنند و اولین کشورهایی که توانستند این دامنه‌ها را به ثبت برسانند مصر، امارات، روسیه، چین و عربستان سعودی بوده‌اند. صالح در عین حال یادآور شد: ثبت دامنه‌ براساس اسامی کشورها از سال 2010 آغاز شده و همزمان تمام کشورها درخواست خود برای ثبت چنین دامنه‌هایی را اعلام کرده بودند که برخی کشورها به واسطه مناسبات مختلف توانستند سریع‌تر از سایر کشورها از این سایت‌ها بهره‌برداری کنند. رئیس مرکز ثبت دامنه‌های آیکان در ایران با بیان این‌که با راه‌اندازی دامنه‌های «نقطه - ایران» آدرس‌های اینترنتی به شکل فارسی تایپ خواهند شد، گفت: جزء ماقبل آخر این آدرس‌ها هم می‌تواند به فارسی باشد تا ازنظر بصری برای مخاطب راحت‌تر باشد.
200 هزار نفر ایمیل داخلی دارند
مدیر مجموعه سرویس های چاپار گفت: روزانه 1500 نفر در رایا نامه 'چاپار' (پست الکترونیکی داخلی ) ثبت نام می کنند و تعداد کاربران این مجموعه هم اکنون به 200 هزار نفر رسیده است.
'سلمان افشار' در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به تعداد کاربران استفاده کننده در کشور به نظر می رسد ظرف چند ماه اخیر رایانامه های ایرانی با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو بوده اند و رقابت ها نیز سخت و فشرده بوده است.
وی گفت :اگر حمایت های لازم از تولید ملی صورت نگیرد ارایه کنندگان خدمات در بخش خصوصی نمی توانند با 'جی میل' و 'یاهو' رقابت کنند.
وی درباره میزان استقبال از رایانامه چاپار به خبرنگار ایرنا گفت: تغییر در کاربران برای استفاده از رایانامه های داخلی بسیار کم و آرام است و درصد استفاده از ایمیل های فارسی به کندی در حال افزایش است.
افشار با اشاره به ضعف فناورانه برای مقابله با سرویس های خارجی مانند گوگل و یاهو اظهارداشت: با افزایش هرچه امکانات ما در رقابت با سرویس های خارجی، سرعت استفاده از ایمیل های بومی افزایش می یابد.
مدیر مجموعه سرویس های 'چاپار' در ادامه با بیان اینکه در میان سه ارایه کننده خدمات داخلی 'ایران دات آی آر'، پست و چاپار، درگاه الکترونیکی 'چاپار' تنها ارایه کننده خدمات برخط و رایگان است افزود:در صورتی که حمایت های بیشتری از سوی سازمان سیاستگذار صورت گیرد می توانیم تا سال آینده سرویس اشتراک ویدئو و عکس را در چاپار داشته باشیم. بنابراین نیازمند یک عزم ملی از سوی تمامی نهادهای مربوطه از جمله دانشگاه ها برای تولید دانش در این زمینه هستیم.
وی خاطر نشان کرد: اگر چرخه تجاری مورد نیاز ارایه کنندگان خدمات 'آنلاین' در کشور در حوزه فناوری اطلاعات درست تعریف و حمایت شود می توان انتظار داشت خدماتی همانند 5 سال اول 'یاهو' و 'جی میل' در کشور داشته باشیم. همچنین اگر این خدمات ارزش افزوده مناسبی را به سرویس دهندگان داخلی اضافه کنندمیزان استقبال کاربران از درگاه های پست الکترونیک ملی و داخلی افزایش می یابد.
موتور جست‌وجوی ملی هفته دولت می‌آید
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از موتورهای جستجوی بومی در هفته دولت افتتاح می شود،‌ گفت: چند سایت موتور جستجوی بومی کار خود را جدی تر و با گستردگی بیشتر تا پیش از پایان سال جاری آغاز می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، رضا تقی پور درباره لزوم ایجاد موتور جستجویی بومی در کشور اظهار داشت: در ارتباط با موتور جستجوگر داخلی این نیاز از حدود دو سه سال اخیر وجود داشت و این کار را شروع کرده ایم و در این میان چیزی که برای ما مهم است اینکه تاکید بر بومی بودن داریم که نرم افزار آن در داخل نوشته شده باشد.
وی افزود: دو سه گروه هم در داخل کار خود را از مدتها پیش آغاز کرده اند و برخی نیز به نتیجه رسیده است. اینها همه در بخش غیردولتی و بخش خصوصی انجام می شود اما ما حمایت می کنیم.
تقی پور تصریح کرد: در هفته دولت نیز یکی از این موتورها افتتاح می شود و امیدواریم با حمایت بیشتری که صورت می گیرد قبل از پایان امسال بتوانند تعداد مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
وی گفت: چند ایمیل داخلی نیز در بخش خصوصی طراحی شده که فهرست آنها نیز مشخص شده است و چند سایت موتور جستجو هم کار خود را جدی تر و با گستردگی بیشتری تا پیش از پایان سالجاری آغاز می کنند تا مخاطبان بدور از هر گونه اشکال و اختلالی با اعتماد و اطمینان بیشتری از این سایتهای جستجوگر فارسی استفاده کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره موتور جستجوی گوگل نیز اظهار داشت: برای برخی از کاربردها که نیاز به امنیت بیشتری دارد با توجه به اینکه گوگل مراجعی به ما نداشته که بتوانند این ملزومات را در اختیار کشور بگذارند، محدودیتهایی ایجاد شده تا ما بتوانیم ارتباطاتی را که از این طریق مردم می توانند داشته باشند، امن کنیم و برای برخی از کاربردها محدود شده است البته با آنها مکاتباتی در این خصوص داشته ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.
 
بالا