داروی جدید ” ایپیلیموماب ” ipilimumab امید به زندگی در مرگبارترین سرطان پوست ( ملانوما ) را افزایش می دهد

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانشمندان به پیروزی بزرگ علیه ملانوما یکی از مرگبارترین اشکال سرطان پوست دست یافتند.
پژوهشگران می گویند مصرف این داروی جدید شانس زنده ماندن مبتلایان به ملانوما را افزایش می دهد محققان با انجام یک مطالعه بزرگ بر روی مبتلایان به مرحله بسیار پیشرفته این بیماری دریافتند که یک داروی تجربی شانس زنده اندن این بیماران را به اندازه قابل توجهی افزایش می دهد. این دارو که “ایپیلیموماب” (ipilimumab) نام دارد به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با تومورها مبارزه کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از آسوشیتدپرس ، دکتر “لین شوچتر” متخصص سرطان پوست از “مرکز سرطان آبرامسون” در دانشگاه “پنسیلوانیا” که هیچ نقشی در این مطالعه و یا ارتباطی با شرکت سازنده این دارو نداشت، گفت: تا کنون هیچ درمانی که شانس زنده ماندن این بیماران را افزایش دهد، در دسترس نداشته ایم.
اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا وعده داده است که این موضوع را سریعا بررسی می کند و پزشکان تصور می کند که این دارو تا پایان سال جاری در دسترس قرار خواهد گرفت.
ملانوما وخیم ترین شکل سرطان پوست است. سال گذشته در آمریکا حدود ۶۸ هزار و ۷۲۰ مورد جدید از این بیماری مشاهده شد و هشت هزار و ۶۵۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.این بیماری هر سال در سراسر جهان ۵۰ هزار نفر را به کام مرگ می کشاند.
پزشکان همچنین در کنفرانس یاد شده اعلام کردند که آزمایش های اولیه بر روی یک داروی تجربی برای بیماران مبتلا به سرطان ریه حامل یک ژن خاص، به اندازه زیادی نوید بخش بوده است .
داروی “کریزوتینیب” crizotinib شرکت “فیزر” ، ژنی را هدف قرار می دهد که موجب رشد تومور می شود و در حدود ۴ درصد از سرطان های ریه بویژه در میان افراد جوان و غیرسیگاری مشاهده می شود.
.
تنها در آمریکا هر سال حدود ۲۲۰ هزار مورد جدید سرطان ریه مشاهده می شود و این بیماری کشنده ترین سرطان در جهان است.
دو داروی دیگر به نام های “تارسیوا” Tarceva و “ایرسا” Iressa که آنها نیز ژن را هدف قرار می دهند هر سال به حدود ۲۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان ریه در آمریکا کمک می کند.
این مطالعه در زمینه سرطان پوست ، بر روی ۶۷۶ بیمار مبتلا به مرحله پیشرفته ملانوما در سراسر جهان انجام شد که پیش از این، سایر درمان ها را آزمایش کرده بودند.
این بیماران تحت یکی از سه روش درمانی: مصرف تنها داروی ایپیلیموماب، یا مصرف این دارو با یک درمان دیگر محرک سیستم ایمنی و یا تنها درمان محرک سیستم ایمنی، قرار گرفتند.
پس از دو سال ، ۲۴ درصد بیمارانی که داروی ایپیلیموماب را به تنهایی و یا در ترکیب مصرف کرده بودند، زنده ماند . درحالیکه تنها ۱۴ درصد بیمارانی که تنها درمان محرک سیستم ایمنی دریافت کردند بودند، زنده ماندند.
در این مطالعه همچنین مشاهده شد که بیمارانی که ایپیلیموماب مصرف کرده بودند بطور متوسط ۱۰ ماه زنده ماندند در حالیکه این میزان برای سایر درمان ها بیش از شش ماه بود. پزشکان امیدوارند که مصرف زودهنگام تر این دارو در مورد این بیماری بتواند فواید بیشتری داشته باشد.
نتایج حاصل از این مطالعه در کنفرانس سالانه انجمن آمریکایی سرطان شناسی بالینی ارائه و در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا