داراب دیبا

DDDIQ

مدیر ارشد


داراب دیبا


متولد سال۱۳۲۰ تهران
دانش آموخته رشته معمارى از دانشگاه ژنو و آكادمى سلطنتى هنرهاى زيباى بلژيك
استاد دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشكده هنرهاى زيبا پاريس و دانشگاه ام.آى.تى هاروارد و مسؤول بخش دكتراى معمارى دانشگاه تهران
تدريس تئورى معمارى معاصر جهان و ارزيابى و معرفى معمارى معاصر كشورهاى اسلامى در قالب نقدهاى تطبيقى در دانشگاههاى ايران و خارج از كشور
مشاور وزارتخانه هاى فرهنگ، مسكن و شهرسازى و امور خارجه
حضور در هيأتهاى داورى طرحهاى مختلف ملى و بين المللى
عضو هيأت داوران اصلى جايزه معمارى آقاخان (ژنو ۲۰۰۱)
طراحى و اجراى آثارى چون سفارت ايران در برلين، كه اين يكى به خاطر پيوند ميراث فرهنگى با معمارى معاصر در كتاب دانشگاه برلين به عنوان اثر برگزيده انتخاب شده است.
دريافت جايزه وزارت مسكن و شهرسازى و رياست جمهورى در معمارى به خاطر طراحى و مديريت در پروژه مسكن ارزان قيمت براى كاركنان دانشگاههاى علوم پزشكى تهران
هدايت كارگاههاى طراحى و فعال در كنفرانس ها و سمينارهاى داخلى و
بين المللى
عضو رابط هيأت تحريريه چندين مجله بين المللى معمارى و سردبير مجله معمارى و شهرسازى
نويسنده كتاب هايى چون معمارى معاصر ايران (ژنو ۲۰۰۴)، خانه هاى سنتى اصفهان (پاريس ۲۰۰۱) ، معمارى مساجد معاصر كشورهاى اسلامى (لندن ۱۹۹۵) و اصول طراحى معمارى (تهران ۱۳۶۹)





صورت بندى يكجا و يكباره معمارى معاصر ايران، برقرارى ارتباط با كانونهاى تحول معمارى در جهان، جوان گرايى و هماهنگ كردن ساعت و ساحت معماران جوان و جست وجوگر اين سرزمين با ساحت و ساعت معماران پيشرو و ويرانگر غرب و تكيه و تأكيد بر يك معمارى ممكن و نامطلق و كل گرا، كه هم حرفى جهانى داشته باشد و هم حديثى ملى و محلى، ويژگى هاى بنيادينى است كه در هميشه و همواره حضور و وجود داراب ديبا در عرصه معمارى امروز ايران مى توان ديد و دريافت و سراغ گرفت. ديبا در اين راه و در ميان اين مضامين كليدى، به طورى كه بيش از هر چيزى گفته و نوشته هايش در نامه ها و نشستها (مجلات و سخنرانى ها) نشان مى دهد، به دنبال يافتن پاسخى براى گسست تاريخى ما از سنتهاى كهن معمارى باشكوه ايرانى و ايجاد پرسشى در فرض مفهوم مخالف معمارى التقاطى امروز ايران است. او بدين ترتيب مثل خيلى از روشنفكران حساس به مسائل اين كشور در حال توسعه(!!) به مفهوم ترقى و تكامل تاريخى در معمارى دوره معاصر بى باور است و براى برون رفت از اين بحران (بخوانيد فاجعه!) تحول در عرصه انديشه را به جاى تأمل در عرصه عمل (ساخت و ساز) پيشنهاد مى كند: امروز موضع كنونى ما چگونه است؟ اكنون انديشه معمارى شاهد تحولى اساسى گرديده و واقعيتهايى دشوار آن را احاطه كرده است. امروزه ساختمان هايى نامناسب با بهانه سرعت و ضرورت و يا به دليل صرفه جويى در هزينه و نيز عملكردگرايى، سراسر فضاى پيرامونى مان را فرا گرفته اند، اين در حالى است كه ما سوداى پديده هاى زيبا را در سر مى پرورانيم كه بتوانند زندگى رايج و ملالت بار ما را تحت سيطره خويش درآورده و استعلا بخشند. به راستى آن شعفى را كه برپايه زيبايى و معيارهاى اخلاقى شكل مى گرفت بايد در كجا جست وجو نمود و انديشه عصر جديد را برچه پايه هايى مى توان استوار ساخت؟ آيا ما در پى تحير حاكى از اين عدم توازن و از هم گسيختگى حاكم بر جامعه كه بر ما رخ نموده، در جست وجوى يك آگاهى فرهنگى هستيم؟ و آيا جهت ايجاد جامعه آرمانى خويش، هيچ امكانى برايمان باقى نمانده است؟ آيا انسان امروز، افكار سنتى را تداوم تاريخى يك امر كهنه پنداشته و خويش را خسته از آنها مى يابد؟
يكى از زمينه هايى كه ديبا در آن نقشى اساسى و محورى ايفا كرده و ارزش و اعتبار آن بر هيچ يك از آگاهان اين عرصه علمى و هنرى پوشيده نيست، ارزيابى و معرفى معمارى معاصر كشورهاى اسلامى و نقدهاى تطبيقى معمارى جهان است، كه دامنه آن از دانشكده ها و نشريات تخصصى معمارى آغاز و تا تدريس در دانشكده هنرهاى زيباى پاريس و دانشگاه ام.آى.تى هاروارد و سپس برپايى همايش ها و ايراد سخنرانى ها و سپس تر تأليف كتابهايى در اين مورد كشيده مى شود. در همين زمينه گسترده هم هست كه او در سالهاى اخير از جهانى شدن و ممكنى و ناممكنى آن سخن مى گويد و به كنكاش مى پردازد. رويكردى كه ديبا درباره بحث فراگير جهانى شدن دارد، البته بيشتر شمايى غربى دارد و از مسير آرا و افكار فلاسفه، انديشمندان و معماران بزرگ غرب مى گذرد تا از رهگذر انديشه خاص و خالص ايرانى و اسلامى. اين را اشاره هاى مستقيم و گزين گويه هايى مى گويد كه او در گفته ها و نوشته هاى خود مى آورد: معمارى معاصر ايران با در نظر گرفتن بحث تبادلات فرهنگى بايد بررسى شود. موضوع مهمى كه در معمارى كشورها مطرح است، بحث اصالت وجود است و حقيقت. بحث حقيقى بودن به مرور زمان در تاريخ كم رنگ شده و بسته به سيستم هاى حكومتى و اجتماعى دستخوش تغييرات شده است. وقتى اصالت وجود نباشد، آثار معمارى هميشه تحت تأثير مسائل ديگر است. كار با پشتوانه كليه عوامل محيطى، يعنى فرهنگ علمى، وضع اقتصادى و اجتماعى صورت نمى گيرد و اغلب هم سفارشات حكومتى است. اين بزرگترين دردى است كه تا به امروز گرفتارش هستيم. مطلب بعدى در محور بحث جهانى شدن است؛ تبادل افكار و فنون و علوم جديد، ولى با حفظ جوهره اساسى محيط خويش. ممكن است كسانى، مطرح كنند كه امروزه با وجود اينترنت و وسايل ارتباطى اين بحثى كه خود باشيم، حقيقى باشيم يعنى چه؟! چارلز كوره آ مى گويد: متأسفانه جهانى شدن براى كشورهايى مثل هند و ايران يعنى غربى شدن؛ جهانى شدن اين معنا را ندارد. معنى واقعى اش اين است كه ما تمام پديده هاى دنيا را بگيريم، ولى چيزى كه جوهره خودمان است به آن اضافه كنيم. مثل آداب و رسوم، تربيت و احترام گذاشتن به بزرگتر و آن ايده عرفانى كه در فرهنگ ما است.
ديبا براى آنكه بتواند بحث جهانى شدن در معمارى را در سالهاى اخير و بويژه براى جوانان بيشتر باز كند و آنها را در معرض تجربه ها و ترديدهاى جدى قرار دهد ، پيرو مطالعه و معرفى و بازديد خود از معماران و منتقدان معروف معمارى غرب و دستاوردهاى عملى آنان، برنامه هايى نيز در سال هاى اخير تدارك ديده كه از ميان آنها مى توان به همايش بين المللى معمارى براى جهان در حال تحول و مسابقه طراحى كوشك جهانى اشاره كرد كه اولى با حضور و حمايت موزه هنرهاى معاصر تهران، سازمان ميراث فرهنگى كشور و وزارت مسكن و شهرسازى و جايزه معمارى آقاخان برگزار شد و در آن نظريه پردازانى چون پروفسور چارلز جنكس ، پروفسور مايكل سوركين ، فيليپ جوديدیو و ... به همراه كسانى چون خود ديبا به سخنرانى درباره تحولات و الگوهاى جديد معمارى ايران و جهان پرداختند و دومى به همت دفتر مطالعات و تحقيقات معمارى و مجله معمارى و شهرسازى برپا گرديد كه در آن ايده هاى زيادى براى طراحى و ترتيب يك كوشك فرضى و جايى براى اقامت و انديشيدن به مسائل امروز جهان و معمارى جهان ارائه شد.مسابقه اخير كه در همين سال جارى برگزار شد و در آن داوران خارجى نيز حضور داشتند، شايد بيشتر بدان خاطر بود كه هم توان و تحرك جوانان علاقه مند به معمارى و معماران جوان محك زده شود و هم استقبال نسل جديد ، كه ديبا آن را اميد معمارى ايران مى داند و برمى شمارد ، از يك چنين موضوع مهمى به سنجش درآيد.
دكتر ديبا در ميان جهت گيرى هاى هميشگى اش ، انتقادهاى تند و تيزى هم همواره داشته كه از خود معمارى تا بحث استاد و شاگرد و آموزش معمارى در ايران را شامل مى شود . او همچنين جزو معدود افرادى است كه نقش اسلام را در شكل گيرى و شناخت بالا و والاى معمارى سنتى ايران بسيار برجسته به حساب مى آورد: اسلام به عنوان يك دين گسترده موجب پيدايش معرفت عرفانى شد كه در پى آن مولوى و حافظ رشد كردند. در محيط ما اسلام نقش زيادى دارد و ما نمى توانيم آن را فراموش كنيم.
ديبا معماران معاصر ايرانى را كسانى مى داند كه دوست دارند سوار موج جهانى شوند و وابستگى به كشورشان را قطع كنند. او انتقادهاى خود را از معمارى و وضعيت آموزش معمارى در جايى چنين بازگو مى كند : ما فرصت جهانى شدن در معمارى را نداشتيم و مى توان دليل عمده آن را حكومت هايى دانست كه در رأس بودند و به ما اجازه يك رشد واقعاً دموكراتيك را ندادند. نظام آموزشى ما خيلى عقب افتاده است و اهل گفتمان و چالش نشده ايم. دانشگاه ها با روابط يك طرفه استاد و شاگردى كماكان پيش مى روند و مردم عادت دارند كه همه فعاليت هاى خود را به صورت تحميلى و دستورى انجام دهند و اين موضوع در فرهنگ عمومى ما به صورت مستقيم تأثير گذاشته و معمارى هم جدا از آن نبوده است .
جوشش هاى درونى در معمارى ما وجود ندارد... در مدارس معمارى هم در حال حاضر تغيير چندانى نمى بينيم و سبك هاى غربى به شدت نفوذ كرده اند . كسانى در ايران هستند كه نو كيسه اند و كمتر به مسائل فرهنگى فكر مى كنند و كمتر خودشان را براى آرمان شان نثار مى كنند و در مقابل انسان هاى اصيل كمتر ديده مى شوند . اين شكل اجتماعى كه خودش را نشان مى دهد شايد واكنشى نسبت به محيط فعلى است ... مدارس معمارى در حال حاضر كسانى را جذب مى كنند كه پس از گذشت چند سال تازه شناخت و هدف مشخصى از رشته تحصيلى خود پيدا مى كنند كه خيلى دير است (به علت سيستم گزينش غلط ) . در حال حاضر با اينكه توليدات دانشكده هاى ما خيلى زياد است ولى مثبت به نظر نمى رسد . چون كسانى كه راه خودشان را در حفظ اصالت وجود بدانند، كم هستند . از طرفى در دانشكده هاى ما مسند استادى آنچنان كه با تجربه زياد همراه باشد ، وجود ندارد و انتظارات اساتيد فعلى از دانشجويان نسبت به اساتيد با تجربه متفاوت است .

دكتر ديبا در كنار معمارى كه بيشتر شمايى فردى را به ذهن متبادر مى كند و بعد به تكثر مى گرايد و تعميم مى يابد ، دغدغه بنيادى ديگر نيز دارد كه همان شهرسازى و شكل گيرى شهرهاست . او در جايى و درباره شهرسازى آينده ايران مى نويسد: نگاهى به ارزش هاى شگفت و نظام هندسى هوشمندانه اصفهان دوره صفويه، چشم اندازى از معمارى فلسفى و بى تكلف كويرى يزد ، بافت و تركيب شاعرانه ابيانه و ماسوله به عنوان مكان هاى استثنايى و قابل اهميت سرزمين مان، تفكر كجا بودن را در ما بر مى انگيزد . شهر ۱۲ ميليونى تهران نيز به عنوان مهمترين يا پرمسأله ترين بافت و كلان شهرى نمونه از لحاظ آلودگى هوا، تراكم در پيچيدگى ضوابط زندگى فردی و اجتماعى ، رشد و تخريب ويرانى روحيه شهروندان و بسيار مسائل ديگر مطرح است . تدوين شهرسازى آينده ايران به راستى چگونه ميسر است و اگر باشد، ويژگى آن كدام است . شايد همانند نظريه رم كولهاس در بيانيه شهر ژنريك، در اين شهر عمل و معلول مى توانند پديده جديدى به وجود آورند كه كثرت اين اتفاقات پايان ناپذير و غيرقابل انتظار ، در نهايت تشكيل دهنده آن شهر خواهد بود .
و اما براى آنكه بالاخره اين مجال كوچك براى معرفى ايده هاى بزرگ اين معلم و معمار معاصر را جمع ببندم، از خيلى نكات كليدى حرف هاى او مى گذرم و به پرسش و اشاره اى بسنده مى كنم كه در يكى از آخرين نوشته هایش آمده است: اگر مى خواهيم كه معمارى سرزمين مان را در حركتى رو به جلو يارى رسانيم ناگزيريم كه مسؤوليت طراحى بهتر ساختمان هاى پيشرفته را به دوش بكشيم تا اين روند مسيرى را براى پيدايش مصالح و تكنولوژى برتر بگشايد . در عين حال همواره كسانى هستند كه بگويند تكنولوژى معنويت را از بين خواهد برد و همانند شيطانى است كه طبيعت و روحى آدمى را نابود خواهد ساخت . در حقيقت چنين ديدگاهى ما را از توسعه بازداشته و دنبال كننده مسيرى است كه تنها با ارجاع به گونه شناختى هاى تاريخى تداوم مى يابد . چنين به نظر مى آيد كه همواره اين دو راهى بين تكنولوژى و فرهنگ، همانند تقابل قديمى اى كه بين علم و هنر وجود داشته باقى خواهد ماند... خواسته يا ناخواسته بايد بپذيريم كه امروز بدون تكنولوژى هاى نوين علمى قادر به اداره امور نيستيم. اگر بخواهيم در اين مسير گام برداريم ناگزيريم پذيراى تمامى دستاوردهاى مهندسى باشيم تا بتوانيم شرايط را براى تأمين معمارى بهتر و زندگى مناسب تر تغيير دهيم. آيا سرزمين مان اين مسير را با كشف ، نوآورى و تلاشى يكپارچه خواهد پيمود؟ اميدواريم كه اين گونه باشد.


نویسنده :محمد شمخانی (نویسنده , روزنامه نگار و منتقد هنرهای تجسمی)
منبع
 

DDDIQ

مدیر ارشد
نگاهی به معماری بيست و پنج سال اخير ايران

نگاهی به معماری بيست و پنج سال اخير ايران

مهندس داراب ديبا، استاد دانشگاه تهران و سرپرست گروه های هنر معماری و شهرسازی در دانشگاه های آزاد ايران، سه شنبه گذشته سخنرانی جامعی همراه با نمايش اسلايد، پيرامون معماری بيست و پنج سال اخير ايران، در انجمن آرشيتکت های ايران در پاريس ايراد کرد و با بيانی روشن و بی تکلف به نارسايی ها و بی بند وباری های اين موضوع مهم اجتماعی و فنی پرداخت.

او در مورد موسساتی که بعد از انقلاب، معماری را زير پوشش گرفته اند يعنی سازمان برنامه، وزارت مسکن و شهرداری تهران گفت آنها موازی با هم کار می کنند و ارتباط چندانی با هم ندارند و هيچ هماهنگی هم بين آنها موجود نيست و هر کدام راه خود را می روند.
علاوه بر اين ضوابط کيفی هم وجود ندارد، کارها در دست مهندسين مشاور عمده است و جوانان تحصيل کرده خوش فکر قادر به ابراز وجود نيستند و نمی توانند کار کنند.

در مورد عدم رعايت اصول شهرسازی در تهران، مهندس ديبا گفت شهرداری تهران از زمان کرباسچی که خودکفايی خود را اعلام کرد، شروع کرد به فروش مجوز تراکم و مجوز ارتفاع.
آنها در مقابل پول های هنگفتی که می گرفتند مجوز صادر می کردند و سرمايه داران در نقاط مختلف شهر شروع به برج سازی کردند و تهران امروز را می بينيد و يا بسياری از شهرهای ديگر مثل شيراز و يا شهر جديدی که در کنار يزد ساخته شده است، شهرهايی هستند که هيچ نوع هويت و هيچ نوع ارزش کيفی ندارند و فقط نشانه های سوداگری اند.
در اين شهرها هيچ نوع حقوق شهروندی رعايت نشده است. خانه های دو - سه طبقه ناگهان زير سايه خفقان آور يک برج بيست و چند طبقه قرار می گيرند به طوری که ساکنان آن يا مجبور به ترک خانه هايشان می شوند و يا بايد تحمل کنند که هرگز رنگ آفتاب را نبينند.
مهندس ديبا گفت در ايران امروز کنترل کيفی ساختمان وجود ندارد، زيبا شناسی اصلا مورد توجه نيست، به معماری با توجه و در ارتباط با بافت شهری نگاه نمی شود، و فساد و رشوه خواری از يک طرف و اعمال نفوذ صاحبان قدرت از طرف ديگر، کار را برای دريافت هر نوع پروانه ساختمان آسان کرده است.
او با اشاره به بهای بسيار زياد زمين در تهران که گاه به متر مربعی يک ميليون و هشتصد هزار تومان می رسد، گفت ديگر امکان ساختن خانه برای کسی فراهم نيست و برج سازی و آپارتمان نشينی بسيار مورد توجه قرار دارد.


به گفته مهندس ديبا، بعد از انقلاب اسلامی، زمانی که فلسفه برگشت به اصل و ريشه بخصوص در مسائل هنری مطرح شد، توجه مهندسين معمار به سرچشمه اسلام و سرچشمه سنت، باعث شد که بسياری از ساختمان های سال های اوليه انقلاب کپی بی شخصيت ساختمان های دوره صفوی از کار دربيايد و اين بی هويتی، تا امروز ادامه يافته است.
او از ساختمان های ناموزونی گفت که ظاهرشان سنتی است، پرداخت پنجره ها "پست مدرن" است و يک "کلاه فرنگی" هم بالای آن قرار گرفته است.
مهندس ديبا اضافه کرد که در اين برج سازی ها به ندرت ضوابط بين المللی ايمنی ساختمان های بلند رعايت می شوند. بناها اکثرا اسکلت فلزی دارند با پوششی از سنگ و شيشه و چندان کارهای با ارزشی از نظر معماری نيستند.
او با تاسف از معماران برجسته ای ياد کرد که با انقلاب اسلامی کشور را ترک کردند (حدود پانزده نفر را نام برد) و جای خالی آنها را کسی پر نکرد.
مهندس ديبا با اشاره به کثرت دانشگاه ها و تاسيس دانشکده های معماری و شهرسازی در اکثر شهرهای ايران و ايجاد مقاطع تحصيلی ليسانس، فوق ليسانس و دکترا گفت اکنون حدود ده هزار دانشجوی معماری به تحصيل اشتغال دارند.
"آنها در محل هايی درس می خوانند که ساختمان های قديمی هستند و برای دانشکده ساخته نشده است، کتاب به مقدار کافی در اختيارشان نيست و استاد هم تقريبا وجود ندارد. چون در استخدام اساتيد جديد، نه دانش آنها که بينش ايدئولوژيکی- سياسی شان در درجه اول اهميت است."
مهندس ديبا در ادامه سخنانش تعدادی اسلايد از ساختمان ها و يا طرح های آماده اجرا نشان داد و به تجزيه و تحليل کارها پرداخت. او گفت که برای اين مجموعه نه بهترين ها را انتخاب کرده است و نه بدترين ها را.

در مورد ايمنی ساختمان های بلند، او گفت که تنها يک سال و نيم است که رعايت مقررات آتش نشانی و زلزله اجباری شده است اما امکانات فنی آتش نشانی در ايران تنها تا طبقه سيزدهم کارايی دارد و برای طبقات بالا خطر همچنان باقی است.
او افزود که شيشه های اينگونه ساختمان های بلند اکثرا يک جداره و نازک و غير استاندارد هستند و آنگونه که در غرب مرسوم است که پنجره های طبقات بالاتر شيشه های قطورتری داشته باشند، در ايران به اين موضوع توجهی نمی شود.
مهندس ديبا نمونه های جالب و زيبايی از منازل مسکونی در شهرهای مختلف ايران از جمله در مناطق شمال و يا يزد، کرمان و اصفهان را نشان داد که معماران با استفاده از مصالح محلی ساختمان های به قول خودش معقولی بنا کرده اند.
از نکته های مورد اشاره مهندس ديبا، لزوم وجود يک ارتباط منطقی ميان ساختمان و کاربرد آن بود. او اسلايد ساختمانی را نشان داد که عينا از روی ساختمان "کرايسلر" از آمريکا متعلق به هفتاد سال پيش ساخته شده و اکنون مرکز مطالعات قرآنی در تهران است.
مهندس ديبا موضوع برگزاری مسابقه برای پروژه های بزرگ را که به تازگی شروع شده گامی سودمند دانست که به مهندسان جوان فرصت ابراز شايستگی می دهد اما به گفته او شرکت در مسابقه چندان مورد توجه و استقبال قرار نگرفته است چون اکثر آنها به سليقه های داوران اعتماد نمی کنند و اعمال نفوذها و رابطه ها را داور اصلی می دانند.
به عنوان مثال، او از يک پروژه ساختمان "آکادمی علوم و فرهنگستان ايران" گفت که در مرحله اول رتبه هفتم شد. بعد به مرتبه پنجم ارتقاء پيدا کرد و در نهايت چون آيت الله خامنه ای آن را از همه بيشتر پسنديد، اول شد و اکنون در دست ساختمان است.

از سخنان مهندس داراب ديبا چنين بر می آيد که در بيست و پنج سال اخير، هيچ بنای عمومی مثل سينما، تاتر، ورزشگاه، بازار و از اين قبيل در ايران احداث نشده است و فرودگاه "بين المللی امام خمينی" که حدود چهل سال پيش تصميم به تاسيس آن گرفته شد، هنوز سال ها مانده است تا بخشی از آن قابل استفاده شود.

او گفت مهندسين ايرانی تجربه چنين کارهای عظيمی را نداشتند و تازه يکی دو سال است که اجازه ورود و کار به مهندسين خارجی داده می شود و "اين خودش فرجی است".

متن برگفته از ب. ب .س
 

DDDIQ

مدیر ارشد
بانک مسکن کرمان

بانک مسکن کرمان



kerman Hoiusing Bank
kerman Iran

Aechitects : Darab Diba
Occupanacy :2007
Total floor :4.288 m[SUP]2

[/SUP]
 

پیوست ها

  • bank maskan kerman.pdf
    6.6 مگایابت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
هنر گفت و گو (گفتگوهای داراب دیبا و بزرگان معماری)

هنر گفت و گو (گفتگوهای داراب دیبا و بزرگان معماری)

در لینک های زیر ، گفتگو های جناب ِ " داراب دیبا " با برخی از بزرگان ِ معماری ، قرار داده شده ، که به نوعی با موضوع ِ تاپیک در ارتباط است .
.
.
.
.
_______________________________
__________________________
______________________

داراب دیبا و سزار پلی :
#1

فصلنامه معماری و شهرسازی شماره 82-83


چارلز جنکس و داراب دیبا : #3

فصلنامه معماری شهرسازی شماره 70-71



آراتا ایسوزاکی و داراب دیبا : #6

شماره 68-69 فصلنامه معماری و شهرسازی


رابرت ونتوری، دنیز اسکات براون و داراب دیبا : #9

فصلنامه معماری و شهرسازی شماره 72-73


داراب دیبا و اریک اوون موس : #12

فصلنامه معماری و شهرسازی


[h=2]گفتگویی تازه با "کامران دیبا" : #15[/h]

.
.
.
.
.
.
.
.
:gol:
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مرکز اسناد ایران از داراب دیبا

مرکز اسناد ایران از داراب دیبا

سال طـراحی : 1382

مکان : تهران

مسـاحت : 25000


روند یافتن پیوند میان معماری به عنوان یک ساخت و ساز مصنوع وطبیعت به عنوان یک ارزش حیاتی و دستیابی به نگرشی پویا که بتواند این دو عنصر را در قالب یک جسم و موضوع یگانه از دریچه آن جستجو نمود اندیشه معماری این طرح را شکل می دهد.آمیزش طبیعت با هندسه خالص معماری در قالب پیچیدگی خطوط توپوگرافی،بوجود آورنده پایداری در شکل وگیری مجموعه ای گردیده که وحدتی ترکیبی و کثرت گرا را در نطفه ی خود پدید می آورد.























منبع : سایت مرجع معماران
 
آخرین ویرایش:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
سفارت ايران در برلين

سفارت ايران در برلين


دانشـــــــــــگاه : لیژ بلژیک
سال طـــــراحی : 1381
مـــــــــــــــــکان : برلين/ آلمان
کـــــارفـــــــــرما : Ministry of Foreign Affairs/General Office of Construction


نــــوع کاربـــــری : اداری
مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
همــــکاران طرح : Project Team: Darab Diba, Djahangir Safavardi, Bahram Shokouhiyan, Djahanguir Bagherli, Saviz Binesh Project Manager: Aman Afkham Ebrahimi Structural Engineer: Hossein Banan German Local Consultant: Alfred Moller Office, Michael Peters, Ronald Faust Contractor: Adolf Lupp Gmbh+Co KG R.Smith


















منبع:اتووود

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
پل درياچه چيتگر

پل درياچه چيتگر

ایده های طراحی :رواني و حركت/ آبادي و توسع/ارتباطات اجتماعي / دستيابي ؛ انتقال و تبادل امكانات / گفتمان . تجمع انساني / گشايش عرصه ها و مرزها / تحرك و خود كفايي / حفظ محيط زيست / كاهش آلودگي هاي زيست محيطي / نماد پيوند خاك ؛ آب؛ آسمان / سيالي و انعطاف / تأثير از جوهره طبيعت / انعكاس ساختار و سازه واره هاي طبيعي / گستره چشم انداز و منظر / گشايش كرانه هاي پيراموني / نماد حس گذر زمان / تجربه عروج / پديده پيشرو دستاورد مدنيت / پيوند انديشه و ذات وجود / در آميختن خرد و فطرت / گذار دريچه لحظه ها / حس تعليق / تجربه ويژه بصري / سازه پويا / ابداعات فن آوري / تجربه خاطره پايدار / كشف ؛ شهود و اميد / احساس زيبايي و شعف



سال طـــــراحی : 1388
مـــــــــــــــــکان : تهران/ بزرگراه رسالت

نــــوع کاربـــــری : صنعتی






منبع:اتووود

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرودگاه بين المللي اصفهان (برنده مسابقه طراحي ترمينال پروازهاي بين المللي)

فرودگاه بين المللي اصفهان (برنده مسابقه طراحي ترمينال پروازهاي بين المللي)

سال طـــــراحی : 1387
مـــــــــــــــــکان : اصفهان
کـــــارفـــــــــرما : شركت هواپيمايي ايران

مســــــــــــاحت : 18500

نــــوع کاربـــــری : تجاري
مرحـــــــــله اجرا : طراحی


















منبع:اتووود
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
اداره مرکزي و ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران

اداره مرکزي و ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران


سال طـــــراحی : مرحله قبل از 1380
مـــــــــــــــــکان : تهران
کـــــارفـــــــــرما : شهرداري تهران
مســــــــــــاحت : 13350


نــــوع کاربـــــری : اداری
مرحـــــــــله اجرا : طراحی

ایده های طراحی : اهداف اصلي طرح : 1. نوآوري و خلاقيت در راستاي پاسخگويي هويتي برنامه 2. خلق معماري شاخص در قالب يک نهاد موثر شهري وچشم بيدار شهر 3. خلوص و سهولت حرکتي اجزا نسبت به ضرورت موضوعي طرح 4.ايجاد احساس استحکام ، ايمني و پايداري بنا 5. بهره برداري از امکانات و فن آوري هاي نوين ساختماني













منبع:اتووود

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجتمع فرهنگي تفريحي خدماتي پاسارگاد

مجتمع فرهنگي تفريحي خدماتي پاسارگاد

سال طـــــراحی : مرحله قبل از 1380
مـــــــــــــــــکان : تهران


نــــوع کاربـــــری : تجاري

ایده های طراحی : انعطاف پذيري فضاهاي پيوسته /احساس هيجان و پيوستگي محله با مجموعه / شکافهاي نوري همراه با تنوع فضايي / عرصه هاي تعامل اجتماعي در فضاها












منبع:اتووود



 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
DDDIQ کامران دیبا مشاهیر معماری 7

Similar threads

بالا