خبرها از جشنواره فيلم فجر90

كندو

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
دوستان عزيز ميتونن در صورت تمايل در اين تاپيك خبرهاي مربوط به جشنواره 90 رو ارائه و دنبال كنند.
خبرگزاری فارس: بیش از 550 فیلم به دبیرخانه بخش بین‌الملل سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رسیده است که هیئت انتخاب از میان آنها فیلم‌ها را برای بخش‌های مختلف انتخاب خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اخبار این ستاد خبری به شرح زیر است.

* بیش از 550 فیلم متقاضی شرکت در بخش بین‌ا‌لملل سی‌امین جشنواره فیلم فجر

به گزارش روابط عمومی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بخش بین‌ا‌لملل سی‌امین جشنواره فیلم فجر، تعداد 553 فیلم تاکنون از کشورهای مختلف جهان متقاضی شرکت در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
چین، فرانسه، مصر، اسپانیا، آرژانتین، لهستان، کرواسی، بلژیک، سنگاپور، هند، مجارستان، آلمان، کلمبیا، ژاپن، ایرلند، مراکش، بلغارستان، کره جنوبی، یونان، روسیه، سری لانکا، لیتوانی، هنگ کنگ، مکزیک، برزیل، آفریقای جنوبی، سوئد، بوسنی و هرزگوین، لبنان، شیلی، پرتغال، ایسلند، پاناما، کانادا، رومانی، نروژ، اتریش، گرجستان، امارات متحده عربی، الجزایر، قطر، دانمارک، اسلواکی، عراق، هلند، اوکراین، ونزوئلا، پرو، اردن، ترکیه، جمهوری دومینیکن، گواتمالا، پاراگوئه، اوروگوئه، تایوان، کلمبیا، استونی، تایلند، فیلیپین، تونس، سوئیس، استرالیا، کویت، لوکزامبورگ، ویتنام، بنگلادش، بحرین و افغانستان و... از جمله کشورهای متقاضی در این دوره جشنواره هستند.
برپایه این خبر عنوان شد: هیات انتخاب بخش بین‌الملل متشکل از رسول صدرعاملی، محمد بزرگ‌نیا، شهرام اسدی، مهدی همایونفر و ژولیان پلیسه هم اکنون، مشغول بازبینی و انتخاب فیلم از میان آثار رسیده برای بخش‌‌های مختلف بین‌الملل هستند.
روابط عمومی سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خبر داد: از میان این تعداد حدود 60 عنوان فیلم برای بخش‌های اصلی بین‌الملل جشنواره فیلم فجر انتخاب خواهد شد.
دراین خبر آمده است: بخش سینمای جهان جشنواره سی‌ام در قالب جام جهان نما (مسابقه سینمای بین الملل)، جلوه گاه شرق (ویژه مسابقه سینمای آسیا)، درجستجوی سعادت (مسابقه سینمای کشورهای اسلامی)، ققنوس زرین همگرایی درآسیا (جایزه مشترک با مجمع مجالس آسیایی)، بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) می باشد. بخش جام جهان نما(مسابقه سینمای بین الملل) با هدف شناخت و ارزیابی آن گونه از توانایی ها و ظرفیت های انسانی که موقعیت یگانه انسان را درجهان متمایز می سازد و با عنایت به شرایط ویژه دنیای امروز و با رویکرد مضمونی ظلم ستیزی، عدالت خواهی، حقوق بشر و بیداری ملت ها، برگزار می گردد.
شایان ذکر است سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به همت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری محمد خزاعی از روزهای 12 تا 22 بهمن در تهران و استان های مختلف کشور برگزار می شود.

* فردا آخرین مهلت ارائه فرم شرکت در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اعلام این خبر افزود: سی‌ام آذر آخرین زمان اعلام شده برای تحویل فرم شرکت در جشنواره است و طبق اعلام روابط عمومی جشنواره با توجه به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تعریف شده این مهلت تمدید نمی‌شود. هیات انتخاب جشنواره از اول دی‌ماه بازبینی آثار را شروع و تا 20 دی به پایان می‌رساند بعد از این تاریخ هیچ اثری مورد بازبینی قرار نمی‌گیرد و از تهیه‌کنندگان و همه فعالان سینمایی تقاضا می‌شود کپی آثار را در زمان‌های اعلام شده به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.
روابط عمومی جشنواره ضمن سپاس از همه سینماگران و شرکت‌کنندگان عنوان کرده‌است: ایجاد نظم و برنامه‌ریزی برای احترام به مخاطبان و سینماگران مستلزم همکاری همه است و با توجه در پیش بودن تعطیلات در اوائل بهمن ماه به خاطر 28 صفر، ستاد برگزاری سی‌امین جشنواره فیلم فجر درنظر دارد تا براساس زمانبندی اعلام شده تا 20 دی آثار منتخب را معرفی کند و تا تاریخ 25 دی جدول فیلم‌ها منتشر کند و اواخر دی‌ماه پیش فروش بلیت‌ها آغاز شود.همچنین، از تهیه کنندگان سینما درخواست شد در صورت آماده بودن کپی آثار، آن را زودتر به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. بدیهی است که امکان برنامه‌ریزی با همکاری و کمک همگان میسر می‌شود.
این جشنواره در قالب بخش‌های مختلف سینمای ایران با زیرمجموعه‌های «سودای سیمرغ» ( بخش اصلی)، آینه سینمای ایران ( خارج از مسابقه)، نگاه نو ( مسابقه فیلم های اول)، سینمای حقیقت( مسابقه آثار مستند بلند)، فیلم برگزیده تماشاگران، تجلی اراده ملی (جوایز سازمان ها و نهادها) می باشد. همچنین، بخش سینمای جهان شامل: جام جهان نما ( مسابقه سینمای بین الملل)، جلوه گاه شرق ( مسابقه سینمای آسیا)، سینمای سعادت ( مسابقه سینمای کشورهای جهان اسلام)، ققنوس زرین همگرایی درآسیا ( جایزه مشترک مجمع مجالس آسیایی)، بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) و «جشنواره جشنواره‌ها» ( غیررقابتی ) برگزار می شود.
علاقمندان می توانند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران، خیابان ولی عصر، باغ فردوس، خیابان توس، نبش کوچه دلبر، پلاک 13، طبقه دوم با کد پستی 1961744973 ارسال نمایند. ضمنا، شماره تماس های51 و 2274125 برای کسب اطلاعات بیشتر معرفی شده است.
سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجربه همت معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری محمد خزاعی از روزهای 12الی 22 بهمن سالجاری در تهران و استان های مختلف کشور برگزار می شود.
روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر

* قدکچیان: اخلاق نیاز سینمای ماست

کامران قدکچیان، کارگردان سینما درگفتگو با روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: ممکن است به ظاهر احساس شود که درجشنواره امسال فیلم‌های شاخص نداشته باشیم که این طور نیست اما به گمان من دبیرجشنواره، آقای خزاعی با توان و تجربه ای که دارد تمام کوشش خود را می کند تا جشنواره به بهترین نحو ممکن برگذار شود.
وی افزود: فیلم های بسیاری هستند که کارگردان شاخصی ندارند، اما به خوبی می درخشند؛ باید ابتدا آنها را دید وبعد بررسی کرد.
قدکچیان با اشاره به اضافه شدن بخش مستندهای سینمایی به جشنواره خاطرنشان ساخت: تاکنون در جشنواره فیلم فجر فیلم های حرفه ای سینمایی به نمایش درمی آمده؛ درمورد بخش مستندهای بلند باید منتظر باشیم و ببینیم چگونه در جشنواره مورد استقبال قرار می گیرد وتجربه کنیم که آیا اضافه شدن این بخش به جشنواره خوب است یا خیر.
این کارگردان درخصوص رویکرد امسال جشنواره گفت: جهت دادن به جشنواره، حرکت بسیار خوبی است. هر جشنواره باید رویکرد، هدف و جهتی مشخص داشته باشد. به خصوص در مورد «اخلاق» که باید در سینمای ما جزئی تر به آن پرداخت.
شایان ذکر است سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به همت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری محمد خزاعی از روزهای 12 تا 22 بهمن در تهران و استان های مختلف کشور برگزار می شود.


* پرورش: در برگزاری جشنواره فجر استانی حمایت استانداری ها بسیار نکته قابل تاکیدی است

علیرضا پرورش در گفت و کو با ستاد اطلاع رسانی روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اشاره به اکران همزمان فیلم های جشنواره با پایتخت در شهرستان ها بیان کرد: با توجه به اهمیت این صنعت و بازار سینما، آمدن فیلم به شهرستان‌ها باعث کمک به رونق بازار سینما می‌شود و سینماداران نیز راحت‌تر کار می|‌کنند.
وی افزود: اکران فیلم های جشنواره در شهرستان ها علاوه بر اینکه یک تاثیر جدی بر عرصه فرهنگی و هنری دارد، فضا را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد و رونق سینماهای شهرستان ها را در پی دارد. به علاوه در این راستا نگاه ویژه ای به سینماهای شهرستان ها می شود و برای رفع مشکلات زیر ساختی زمینه سازی می شود.
وی درباره سینماهای شهر شیراز بیان کرد: سینماهای استان فارس در شهر شیراز متمرکز است و قرار است که اکران جشنواره نیز در مراکز استان ها انجام شود. در شهر شیراز هشت سینمای وجود دارد که هفت سینمای آن فعال است و از این میان، دو سینما بازسازی شده و وضعیت مناسبی دارند؛ اما پنج سینمای دیگر اصلا وضعیت فیزیکی مناسبی ندارند و نیازمند بازسازی هستند.
علیرضا پرورش افزود: مشکل سینماهای شیراز تمرکز آنها در نقاط خاصی از شهر است که پراکندگی مناسبی ندارند. این تمرکز در مرکز شهر است و دسترسی به آنها سخت است و در خیابان مجاور آنها پارکینگ نیست و دسترسی به سینماها تا حدودی دشوار است. با این وجود شهر شیراز بر اساس آمار فروش فیلم ها در کشور برتر است و اگر فیلم خوبی بر پرده های سینماهای شیراز اکران شود، علیرغم مشکلات زیرساختی، مردم استقبال می کنند.
وی با اشاره به بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر که به «بیداری اسلامی» اختصاص داده شده است ابراز امیدواری کرد که هنرمندان در مدت زمان مطرح شدن بیداری اسلامخی در جهان فرصت و امکانات کافی را برای فعالیت در این عرصه را به دست آورده باشند چون زمان زیادی از این موضوع نگذشته است و هنوز زمان برای فعالیت کردن در این عرصه در جشنواره ها و فرصت های بعدی وجود دارد.
مدیر حوزه هنری استان فارس تصریح کرد: پرداختن به موضوع بیداری اسلامی، نیازمند سرمایه گذاری و برنامه ریزی گسترده در این عرصه است تا بتوان ساخته های مرتبط با این محتوا را افزایش داد.
وی توضیح داد: در هالیوود، استفاده ابزاری آگاهانه ای از سینما در راستای پیشبرد ایدئولوژی می شود. در جشنواره فجر نیز باید بتوانیم در راستای معرفی بیداری اسلامی از ابزار سینما به خوبی استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: در برگزاری جشنواره فجر در استان ها حمایت استانداری ها بسیار نکته قابل تاکیدی است. با حمایت استانداری ها در برخی استان ها سالن های سینمای آبروداری ساخته شده است.
شایان ذکر است سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به همت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری محمد خزاعی از روزهای 12 تا 22 بهمن در تهران و استان های مختلف کشور برگزار می شود.

 

كندو

عضو جدید
کاربر ممتاز
سی امین دوره جشنواره فیلم فجر با شعار "اخلاق، آگاهی و امید" برگزار می شود

http://www.www.www.iran-eng.ir/Gallery/C/big_324719.jpg:: محمد خزاعی (دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر) ::




فيلم نيوز: نشست خبری سی امین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور محمد خزاعی (دبیر جشنواره) و یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی) در سالن کنفرانس بنیاد سینمایی فارابی صبح امروز برگزار شد.

عناوین مهم این نشست خبری از میان حرف های محمد خزاعی:

- درگیر تولید فیلم "قلاده‌های طلا" بودم که به سمت دبیری جشنواره فیلم فجر برگزیده شدم
- جشنواره سی ام با شعار اخلاق، آگاهی و امید برگزار می شود و فیلم ها بر این اساس انتخاب و داوی خواهند شد.
- اضافه شدن بخش بهترین جلوه های ویژه بصری و اهدای سیمرغ زرین ویژه دبیر جشنواره به فیلمی با رویکرد اخلاق
- فیلمهایی که واجد استاندارهای لازم هستند اما به بخش مسابقه راه پیدا نکرده اند در بخش آینه سینمای ایران(خارج از مسابقه) به نمایش در می آیند.
- بخش مسابقه فیلم های ویدئویی حذف و بخش مسابقه سینمای مستند (فیلم های بلند) اضافه می شود (با اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم و کارگردانی و اهدای دیپلم افتخار بهترین پژوهش، فیلمبرداری و تدوین)
- فیلم های ویدیویی در جشنواره مستقلی که توسط موسسه رسانه های تصویری برگزار خواهد شد، داوری می شوند
- هیات داوران بخش تجلی ارائه ملی برای اولین بار همه فیلم های حاضر در جشنواره را داوری می کنند
- تقبل پنجاه درصد از هزینه تولید فیلم به بهترین فیلمساز اولی برای تولید فیلم دوم
- خریداری رایت فیلم های کاندیدای بخش بهترین فیلم توسط موسسه رسانه های تصویری به مبلغ 300 میلیون تومان
- برگزار ی بخش بین الملل با پنج موضوع: ظلم ستیزی، عدالت خواهی، تروریسم، حقوق بشر و بیداری ملت ها
- اختتامیه بخش بین الملل 16 بهمن برگزار خواهد شد اما نمایش فیلم های بخش بین الملل در طی یازده روز جشنواره انجام می شود.
- اضافه شدن بخش مسابقه سینمای کشورهای جهان اسلام در جشنواره فجر تحت عنوان در جستجوی سینمای سعادت.
- بخش های جشنواره جشنواره ها و جلوه گاه شرق مانند دوره های گذشته پابرجا خواهد بود.
- جایزه بیرق طلایی (مصطفی عقاد) و جایزه ققنوس زرین امسال هم اهدا خواهد شد.
- سی ام آدر آخرین مهلت پر کردن فرم شرکت در جشنواره و پنجم دی ماه شروع بازبینی فیلم ها.
- افرادی که فرم شرکت در جشنواره را پر کنند، نمی توانند فیلمشان را از جشنواره خارج کنند
- اگر فیلمی فرم شرکت در جشنواره را پر کرده باشد، اما فیلمش در موعد مقرر به جشنواره نرسد، از جشنواره به طور کامل کنار گذاشته می شود.
- سینمای رسانه ها مستقل خواهد شد.
- مراسم های افتتاحیه و اختتامیه در سالنی غیر از سالن رسانه ها برگزار خواهد شد تا اهالی رسانه بتوانند در هر یازده روز جشنواره فیلم ها را ببینند.
- امسال بولتن جشنواره فضای متفاوت تری نسبت به سال های گذشته خواهد داشت.
- دومین کنفرانس هالیوودیسم و سینما در جشنواره فیلم فجر برگزار می شود.
- فیلم "قلاده های طلا" به تهیه کنندگی محمد خزاعی در بخش خارج از مسابقه به نمایش درخواهد آمد.

سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 12 تا 22 بهمن‌ ماه در تهران و چند شهر دیگر برگزار خواهد شد.
 

كندو

عضو جدید
کاربر ممتاز
پانزدهمین بازار بین المللی فیلم فجر امسال به برج میلاد می‌رود
http://www.www.www.iran-eng.ir/30th/pe/templates/fajrfest_29/images/printButton.png
http://www.www.www.iran-eng.ir/30th/pe/templates/fajrfest_29/images/emailButton.png

پانزدهمین بازار فیلم تهران امسال در روزهای 13 تا 17 بهمن ماه (2 تا 7 فوریه 2012) در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
وحید اسفندیاری، مدیر اجرایی پانزدهمین بازار فیلم تهران در گفتگو با روابط عمومی سی امین جشنواره فیلم فجر ضمن تشریح برنامه‌های بازار فیلم امسال از اعلام فراخوان بخش تهیه‌کنندگان داخلی خبر داد.

اسفندیاری افزود: پیش از این طی هفته‌های گذشته اقداماتی برای دعوت از میهمانان خارجی و همچنین تهیه‌کنندگان، پخش کنندگان و فروشندگان فیلم خارجی انجام شده است اما این هفته فراخوان دعوت از دست‌اندرکاران داخلی نیز منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: از تمامی مشاغلی که مرتبط با سینما هستند از جمله تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان فیلم، توزیع‌کنندگان ویدئویی، نشریات سینمایی بین‌المللی، شبکه‌های مختلف صدا و سیما و رسانه‌های مختلف دعوت می‌شود که در بازار فیلم امسال حضور داشته‌ باشند.

به گفته مدیراجرایی بازار فیلم تهران، این فراخوان از طریق ایمیل، نمابر و پست به دست همهء عوامل و دست‌اندرکاران سینمای ایران خواهد رسید و ایشان در صورت تمایل می‌توانند در پانزدهمین بازار فیلم تهران شرکت کنند.

او در خصوص برنامه‌‌های بازار فیلم امسال افزود: بنا داریم تا حتما از چهره‌های جدید داخلی و خارجی در بازار امسال بهره‌مند شویم. از سوی دیگر از موسسات و ادارات مختلفی که در زمینهء توزیع بین‌المللی فیلم‌ها فعالیت می‌کنند دعوت به همکاری کرده‌ایم تا در صورت امکان لیست تهیه‌کنندگان یا خریداران خارجی را که با آنها به تبادل فیلم می‌پردازند در اختیار ما قرار داده تا ما نیز از آنها دعوت کنیم. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، موسسهء رسانه‌‌های تصویری، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از جملهء این ارگان‌ها هستند.

اسفندیاری ادامه داد: از هرگونه ظرفیتی که بتوانیم استفاده کنیم در بازار فیلم امسال بهره خواهیم برد. مثلا اگر فیلمنامه‌ای حضور پیدا کند که توانایی تبدیل به یک پروژهء بین‌المللی را داشته باشد حتما از آن حمایت خواهیم کرد. همچنین سعی‌مان بر این است تا از تهیه‌کنندگان و فیلم‌هایی که خریداران داخلی می‌توانند آنها را بخرند و با فضای سینمایی ایران سازگار هستند دعوت کنیم.

شایان ذکر است که پانزدهمین بازار فیلم تهران امسال در روزهای 13 تا 17 بهمن ماه (2 تا 7 فوریه 2012) در برج میلا تهران در جریان برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار می‌شود.
 

كندو

عضو جدید
کاربر ممتاز
حذف آثار كيفي از جشنواره فيلم فجر 90
جشنواره فيلم فجر با اختصاص بخش سينماي مستند به آثار بالاي 70 دقيقه در واقع بخش اعظم آثار كيفي سينماي مستند ايران را از عرصه رقابت و رونق محروم مي‌كند.
يه گزارش «شهر»، دو انجمن صنفي مستند سينماي ايران، (انجمن مستندسازان و انجمن تهيه‌كنندگان سينماي ايران) موضع‌شان را نسبت به بخش مستند، جشنواره فيلم فجر سال‌جاري، مطرح كردند.


در اين بيانيه مشترك آمده است: «دبير جشنواره فيلم فجر در مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد، «امسال جشنواره فيلم فجر با نمايش فيلم‌هاي بالاي 70 دقيقه داراي بخش مستند خواهد شد.»


پيوستن بخش سينماي مستند به جشنواره فيلم فجر را در جهت رونق سينماي مستند ايران، مثبت ارزيابي مي‌كنيم اما اختصاص اين بخش را تنها به فيلم‌هاي بالاي 70 دقيقه، تصميم نادرستي مي‌دانيم. چرا كه تعداد فيلم‌هاي بالاي 70 دقيقه بسيار كم است.



معمولا فيلم‌هاي بالاي 70 دقيقه را مراكز دولتي به ويژه مركز گسترش سينماي مستند سرمايه‌گذاري كرده است كه از بودجه دولت بهره مي‌برد و نياز به حمايت ندارد.


جشنواره فيلم فجر با اختصاص بخش سينماي مستند به آثار بالاي 70 دقيقه در واقع بخش اعظم آثار كيفي سينماي مستند ايران را از عرصه رقابت و رونق محروم مي‌كند و به بخش خصوصي در اين شاخه سينمايي آسيب مي‌زند.
 

كندو

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعلام فيلم هاي منتخب بخش سينماي ايران جشنواره سي ام

اعلام فيلم هاي منتخب بخش سينماي ايران جشنواره سي ام

بیست و شش فیلم برای بخش سینمای ایران سی امین جشنواره بین المللی فجر انتخاب شد.
فیلم های منتخب بخش سینمایی ایران سی امین جشنواره بین المللی فجر اعلام شد و 26 فیلم برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران سی امین جشنواره بین المللی فجر انتخاب شد.
روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجرخبر داد: این آثار توسط هیاتی متشکل از عزیزالله حمیدنژاد، حبیب الله کاسه ساز، علی رفیعی، علیرضا سجادپور، جواد طوسی، جلیل عرفان منش، مینو فرشچی، بهمن حبشی و حمید نعمت الله برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب شد.
بر پایه این خبرعناوین فیلم ها به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:
«آمین خواهیم گفت» به کارگردانی سامان سالور و تهیه کنندگی سید امیر سیدزاده و ساسان سالور
«برف روی کاج ها» به کارگردانی پیمان معادی و تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان
«بزن بریم بهشت» به کارگردانی مصطفی کیایی و تهیه کنندگی رضا رخشان
«بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان و تهیه کنندگی منوچهر محمدی
«بیداری» به کارگردانی فرزاد موتمن و تهیه کنندگی سعید حاجی میری– بنیاد سینمایی فارابی
«پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی و تهیه کنندگی مانی حقیقی
«پرواز بادبادک ها» به کارگردانی علی قوی تن و تهیه کنندگی علی قوی تن
« پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرمپور و تهیه کنندگی علی سرتیپی و مهدی داوری
«پله آخر» به کارگردانی علی مصفا و تهیه کنندگی علی مصفا
«تلفن همراه رییس جمهمور» به کارگردانی علی عطشانی و تهیه کنندگی محسن آقا علی اکبری
«چک» به کارگردانی کاظم راست گفتار و تهیه کنندگی کاظم راست گفتار
«خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و تهیه کنندگی جواد نوروز بیگی
«در انتظار معجزه» به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیه کنندگی سید کمال طباطبایی
«راه بهشت» به کارگردانی مهدی صباغ زاده و تهیه کنندگی محمد تقی انصاری
«رضا هرگز نمی خوابد» به کارگردانی رضا عطاران و تهیه کنندگی محمدرضا تختکشیان
«روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه کنندگی سعید سعدی
«روییدن در باد» به کارگردانی رهبر قنبری و تهیه کنندگی حسن امجدی مقدم
«زندگی خصوصی » به کارگردانی محمدحسین فرح بخش و تهیه کنندگی عبدالله علیخانی
«شور شیرین» به کارگردانی جواد اردکانی و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری
«گشت ارشاد » به کارگردانی سعید سهیلی و تهیه کنندگی سعید سهیلی
«محرمانه تهران» به کارگردانی مهدی فیوضی و تهیه کنندگی قاسم جعفری
«ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه کنندگی سید ابوالقاسم حسینی
«نارنجی پوش» به کارگردانی داریوش مهرجویی و تهیه کنندگی داریوش مهرجویی
«یک روز دیگر» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی محمدصادق آذین
«یک عاشقانه ساده» به کارگردانی سامان مقدم و تهیه کنندگی سامان مقدم
«یکی می خواد باهات حرف بزنه» به کارگردانی منوچهرهادی و تهیه کنندگی فرشته مهدیزاده
در این خبر آمده است: نمایش این آثار پس از دریافت پروانه نمایش از اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره فجر صورت می گیرد.
همچنین ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر چهار فیلم را به عنوان فیلم های رزرو این بخش معرفی کرد:
«گیرنده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده
«یک سطر واقعیت»به کارگردانی علی وزیریان
«بی خداحافظی»به کارگردانی احمد امینی
«من و زیبا»به کارگردانی فریدون حسن پور

چنانچه فیلم های منتخب اعلام شده بخش مسابقه سینمای ایران موفق به دریافت پروانه نمایش و یا ارائه کپی فیلم تا تاریخ هفتم بهمن ماه به دبیرخانه جشنواره نشوند این آثار جایگزین خواهند شد.
 

كندو

عضو جدید
کاربر ممتاز
سي امين جشنواره فيلم فجر امروز كليد خورد

سي امين جشنواره فيلم فجر امروز كليد خورد

مراسم بزرگداشت 5 سينماگر قديمي كشور در افتتاحيه سي‌امين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر برگزار شد.

به گزارش ايسنا در آخرين بخش از افتتاحيه سي‌امين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر كه دقايقي پيش در تالار وحدت برگزار شد، از داود رشيدي، جمال شورجه، محمد بزرگ‌نيا، عليرضا زرين‌دست و حسين زندباف تقدير شد.

در ابتداي اين بخش كليپي براي بزرگداشت داوود رشيدي، بازيگر پيشكسوت سينما و تئاتر ايران كه توسط رسول صدرعاملي ساخته شده بود، پخش شد. در اين كليپ صدرعاملي با داود رشيدي و همسرش صحبت كرده بود. پس از پخش اين كليپ داوود رشيدي در ميان تشويق بسيار زياد و ايستاده حاضران روي سن آمد و ضمن تشكر از همه افرادي كه در سالن حاضر بودند، گفت: استقبال شما بغض به گلويم و اشك به چشمانم آورد. لازم است در اين جا از همه مردم ايران، از همه شما عزيزان كه در سالن حاضر هستيد، از وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي آقاي دكتر حسيني، از آقاي جواد شمقدري و از دوست عزيزم آقاي خزاعي كه بنده را لايق تقدير دانستند، تشكر كنم.

اين بازيگر سينما و تلويزيون ادامه داد: دهه فجر جشن ملي ماست و متعلق به همه است. من داود رشيدي حائري عضو خانه سينما هستم و عقيده دارم موقعيت امروز سينماي ايران حاصل تلاش سينماگران و حمايت مديران بوده است و حالا جز با همدلي، با هم بودن و دوري از پراكندگي نمي‌توان راه پرافتخار گذشته را ادامه داد. ما هنوز راه بسياري در پيش داريم و پيمودن اين مسير به اتحاد نياز دارد.

رشيدي در پايان سخنانش به حضور جوانان در سينماي ايران اشاره و اظهار كرد: در سال‌هاي اخير شاهد حضور جوانان پرشوري بوده‌ايم كه باعث دلگرمي و احساسي براي آينده درخشان سينما هستند. قدر اين‌ها را بدانيم و يادمان نرود در كنارشان پيشكسوتاني هستند كه به دلگرمي و رسيدگي مالي و عاطفي نياز دارند.

سپس رسول صدرعاملي و جواد شمقدري براي اهداي جايزه او روي صحنه آمدند. صدرعاملي كارگردان فيلم بزرگداشت اين بازيگر سينما در سخناني با ابراز خرسندي از اينكه كارگرداني اين فيلم به او سپرده شده بود، گفت: خوشحالم كه امشب در اين مراسم و در كنار بازيگري كه پايه‌گذار تئاتر نوين در ايران و پرورش‌دهنده بهترين بازيگران عرصه تئاتر است، هستم. من اولين كارم را در خدمت او بودم و اميدوارم توانسته باشم با اين فيلم اداي ديني كنم.

به گزارش ايسنا، جمال شورجه سينماگر ديگري بود كه بزرگداشتش در اين بخش برگزار شد. در فيلم شورجه كه توسط حسن نجفي ساخته شده بود، وي شرايط امروز را شرايط جنگ فرهنگ‌ها دانست و دوربين را به تفنگ تشبيه كرد.

پس از اين كليپ، اين كارگردان سينما روي سن آمد و در ابتدا ضمن تبريك ايام دهه فجر، از سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون سينمايي و دبير سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر تشكر كرد.

او در ادامه متني را به شرح زير قرائت كرد:

«خدايا تو مي‌داني من در حد و اندازه كساني كه براي اعتلاي نام نظام جمهوري اسلامي و اين كشور، فرزندان، پدران، مادران و تكه‌اي از وجودشان را داده‌اند يا كساني كه در زندان‌هاي ستمشاهي زجر بسيار ديده‌اند، حتي سر سوزني به اين مردم خدمت نكرده‌ام. پس استغفار مي‌كنم از آنچه مي‌توانستم و انجام ندادم.

قدر نعمت انقلاب‌مان را آن طور كه بايد ندانستم و سرباز خوبي براي رهبرم نبودم. در برابر اين جمع كثير از تو طلب ياري دارم كه من را در راه خدمت به اين نظام كه برگزيده‌ام ياري كني و دعاي رهبر و مولايم را بدرقه راهم كني».

پس از سخنان شورجه، حسن نجفي، كارگردان فيلم بزرگداشت او روي سن آمد و از انگيزه‌اش درباره ساخت اين فيلم گفت.

نجفي با بيان اينكه اين فيلم را براي شخصيت بزرگ جمال شورجه ساخته است، گفت: من اين فيلم را براي خوشايند كسي نساختم. هر سياستمداري وقتي كارها را خراب مي‌كند مي‌گويد همه‌جا جار بزنيد كه اين سياست‌مدار آدم بااخلاقي است، اما جمال شورجه است كه اخلاق دارد. سياستمدارها و سينماگرها هم سعي كنند از جمال شورجه استفاده كنند.

در پايان بزرگداشت جمال شورجه سيد احمد ميرعلايي - مديرعامل بنياد سينمايي فارابي - روي سن آمد و جايزه او را اهدا كرد.

به گزارش ايسنا، بزرگداشت سوم متعلق به محمدرضا بزرگ‌نيا بود. در اين بخش ابتدا فيلمي از آثار سال‌هاي گذشته بزرگ‌نيا كه توسط واروژ كريم مسيحي ساخته شده بود، نمايش داده شد. پس از آن بزرگ‌نيا روي سن آمد و اظهار كرد: از تمام كساني كه من را لايق اين بزرگداشت دانسته‌اند تشكر مي‌كنم. لازم است اينجا از همه مديران فرهنگي كه كمك كردند اين فيلم‌ها را بسازم و همچنين همه دوستان و همكارانم كه جلو و پشت دوربين من را ياري كردند نيز تشكر نمايم. همچنين بايد اينجا از همسرم كه هميشه يار و ياورم بود نيز سپاسگزاري كنم. اميدوارم عمري باشد كه راهم را ادامه دهم و فيلم‌هاي بهتري بسازم.

در اين بخش داوود ميرباقري روي سن آمد تا جايزه محمد بزرگ‌نيا را به وي اهدا كند. ميرباقري نيز در هنگام اهداي جايزه بزرگ‌نيا از وي به عنوان يك كارگردان بزرگ ياد كرد و گفت: هنوز طعم كشتي آنجليكا زير زبانم است. اميدوارم شرايطي پيش بيايد كه بزرگ‌نيا با همان اقتدار كشتي آنجليكا، سينماي ايران را به جايي كه لايقش است برساند.

سپس جايزه اين بخش توسط ميرباقري و سيدمحمد حسيني به محمد بزرگ‌نيا اهدا شد.

عليرضا زرين‌دست، فيلمبردار باسابقه سينماي ايران، چهارمين سينماگري بود كه در افتتاحيه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر از او تقدير شد. در ابتداي بخش بزرگداشت از زرين‌دست فيلمي از وي كه كارگرداني آن‌را محمدعلي باشه آهنگر بر عهده داشت، پخش شد.

وي سپس روي سن آمد و ضمن تقدير از وزير ارشاد، معاون سينمايي و دبير جشنواره، اظهار كرد: اميدوارم كه اين بزرگداشت براي بعضي از افرادي كه بايد اين بزرگداشت‌ها در حق‌شان گرفته شود نيز برگزار شود؛ در اين جا ياد مي‌كنم از آقايان ناصر تقوايي و بهرام بيضايي.

جايزه عليرضا زرين‌دست را در اين بخش محمدعلي باشه آهنگر و مجيد انتظامي - آهنگساز - به او تقديم كردند.

آخرين بزرگداشت نيز به حسين زندباف، تدوينگر باسابقه سينماي ايران اختصاص يافته بود. در فيلم زندباف كه توسط كمال تبريزي ساخته شده بود، كارگردانان بسياري مانند داريوش فرهنگ، فرزاد مؤتمن، علي رويين‌تن، مهدي فخيم‌زاده و شهريار بحراني حضور داشتند و آن‌ها به صورت نمادين مواد خام يك غذاي لذيذ را به او مي‌دادند تا وي با دستپخت خوبش غذايي مطبوع را برايشان فراهم آورد.

بخش‌هايي از اين فيلم بارها از سوي تماشاگران مورد تشويق قرار گرفت و آن‌ها را به وجد آورد.

پس از نمايش اين فيلم حسين زندباف دست در دست يدالله صمدي دوست ديرينه‌اش روي سن آمد و در سخناني بيان كرد: اميدوارم اين پيوندي كه در فيلم ديديم براي همه مبارك باشد. دلم درد است براي اينكه مسائلي وجود دارد كه نمي‌توانم نگويم.

زندباف سپس از دوستان و بزرگان عرصه تدوين كشور مانند مهدي رجاييان، عباس گنجوي، منوچهر اوليايي و داوود يوسفيان ياد كرد.

در ادامه ابوالقاسم طالبي براي اهداي جايزه زندباف روي سن آمد و قبل از دادن جايزه به او گفت: امروز اول دهه فجر است. دوست دارم به اين اشاره كنم كه زندباف علاوه بر اينكه به گردن سينما و همه‌مان حق دارد، قبل از انقلاب نيز زنداني سياسي بوده و زجر زيادي كشيده است.

به گزارش ايسنا، در ادامه مراسم افتتاحيه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، از كارگردان چهار انيميشن حاضر در اين دوره با حضور جواد شمقدري، محمد خزاعي، جهانگير الماسي و سيد عليرضا سجادپور تقدير شد.

همچنين رضا يزداني به عنوان پايان‌بخش مراسم افتتاحيه سرود اي ايران را براي حاضران به اجرا گذاشت.

قرار است مهمانان پس از پايان صرف شام، شاهد مراسم نورافشاني ويژه آغاز سي‌امين جشنواره فيلم فجر باشند.

در اين مراسم سينماگراني چون ليلي رشيدي، علي سرتيپي، سيد جواد هاشمي، مهناز افشار، پيمان معادي، فرهاد آييش، شفيع آقامحمديان (مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي)، هاشم ميرزاخاني (مديرعامل انجمن سينماي جوانان)، سيد ضيا هاشمي، مصطفي زماني، سعيد سعدي، حبيب كاوش، سامان و ساسان سالور، رضا عطاران، مهدي كرم‌پور، مهدي مسعودشاهي، محمدحسين فرح‌بخش، مجيد مظفري، همايون ارشادي، سروش صحت، محمدرضا شريفي‌نيا، مهراوه شريفي‌نيا، عليرضا رييسيان و مهناز افشار نيز حضور داشتند.
 

كندو

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن در سی امین جشنواره فیلم فجر به هنگامه قاضیانی تعلق گرفت.دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن نیز برای «تلفن همراه رئیس جمهور» به بهناز جعفری تعلق گرفت.سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی امین جشنواره فیلم فجر به یکتا ناصر تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد در سی امین جشنواره فیلم فجر به فرهاد اصلانی تعلق گرفت.سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی امین جشنواره فیلم فجر به اکبر عبدی تعلق گرفت.
بهترین فیلم:در این بخش سیمرغ بلورین اهدا نشد و تنها دو دیپلم افتخار بهترین فیلم به «سعید سعدی» برای فیلم «روزهای زندگی» و «رضا رخشان» برای «ضد گلوله» اهدا شد.
بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین‌الملل: سیمرغ بهترین فیلم بین‌الملل از نگاه تماشاگران به «ملکه» اهدا شد.بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش مسابقه سینما ایران:سیمرغ بهترین فیلم سینمای ایران از نگاه تماشاگران به «پیمان معادی» برای فیلم «برف روی کاج‌ها» اهدا شد..
بهترین فیلم از نگاه ملی:سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی به «شور شیرین» ساخته جواد اردکانی اهدا شد که جایزه این بخش را «ابراهیم اصغری» دریافت کرد.بهترین کارگردانی:سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به «پرویز شیخ‌طادی» برای کارگردانی فیلم سینمایی «روزهای زندگی» اهدا شد.جایز ه ویژه هیئت داوران:در بخش مسابقه سینمای ایران، جایزه ویژه هیئت داوان به «داریوش مهرجویی» برای کارگردانی فیلم سینمایی «نارنجی پوش» اهدا شد.بهترین فیلمنامه:سیمرغ بلورین به خاطر فیلم «ضد گلوله» به مصطفی کیایی اهدا شد.بهترین موسیقی:دیپلم افتخار برای «گشت ارشاد» به ناصر چشم آذر و سیمرغ بلورین به «حسین علیزاده» برای فیلم «ملکه» اهدا شد.بهترین فیلمبرداری:دربخش بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین برای «روزهای زندگی» به امیر کرمی و برای «راه بهشت» دیپلم افتخار به «حسن پویا» اهدا شد.بهترین تدوین:سیمرغ بلورین بهترین تدوین نیز به «هایده صفی‌یاری» برای «نارنجی پوش» تقدیم شد.بهترین صدابرداری:سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به «ساسان نخعی» برای «بوسیدن رو ماه» اهدا شد.بهترین صداگذاری:سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به «محمدرضا دلپاک» برای فیلم «خرس» اهدا شد و فرامرز ابوالصدق در این بخش برای «روزهای زندگی» دیپلم افتخار دریافت کرد.بهترین طراحی صحنه و لباس:در بخش بهترین طراحی صحنه و لباس، سیمرغ بلورین به «عباس بلوندی» برای «ملکه» رسید.بهترین چهره‌پردازی:در این بخش، «عباس صالحی» برای «روزها زندگی» سیمرغ بلورین دریافت کرد.بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، سیمرغ بلورین به «محسن روزبهانی» برای فیلم «روزهای زندگی» اهدا شد.بهترین جلوه‌های ویژه بصری رایانه‌ای:در بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری رایانه‌ای، سیمرغ بلورین برای «سلام بر فرشتگان» به کامران سحرخیز، امیر سحرخیز و سیدهادی اسلامی اهدا شد و حسین ایزدی برای فیلم «ملکه» دیپلم افتخار دریافت کرد.بهترین فیلمنامه اقتباسی:در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، سیمرغ بلورین به «علی مصفا» برای نگارش فیلمنامه «پله آخر» اهدا شد.​
 
بالا