... از زمانی که با معماری درگیر شدم چه در طول این چهار سال تحصیلم و یا قبل ها که صرفا" از روی علاقه دنبال اطلاعات مربوط به معماری می رفتم بین همه ی معمارایی که می شناختم کارای کالاتراوا برام جذابیت خاصی داشت. بین همه ی اثرهاش هم که تورنینگ تورسو به خصوص در زمان خودش برام جالب تر بود. اما از بین پل ها باید بگم فقط چند تا از معروف ترین هاش رو می شناختم و زیاد توجهی به بقیه نکرده بودم... تا اینکه تو پست قبلی که مربوط به زیباترین پل های دنیا بود یکی از اساتید محترم معماری که نظرات و راهنمایی هاشون همیشه برام بسیار با ارزش و مفید بوده به جای خالی پل های کالاتراوا بین بقیه ی تصاویر اشاره کردند. یادآوری ایشون علاوه بر اینکه منو به نقص مطلبم آگاه کرد، راستش یه جورایی هم باعث شد احساس عذاب وجدان و کوتاهی داشته باشم در حق معماری که همیشه تو ذهنم احترام خاصی به سبک و فکرش قائل هستم. این شد که تصمیم گرفتم پست بعدی رو به این موضوع اختصاص بدم و در مورد پل های کالاتراوا مطالب دقیقی جمع آوری کنم. تو سایت های ایرانی و خارجی به سایتی که فهرست و تصویر همه ی کارها رو دقیقا" داشته باشه و یا لیست پل ها رو، برنخوردم. به نوعی همه ی وبسایت ها به مهم ترین و برجسته ترین کارهای کالاتراوا پرداخته بودن و نه الزاما" همه ی کارها. به همین دلیل از کتاب "سانتیاگو کالاتراوا" نوشته ی "فیلیپ جودیدیو" و ترجمه ی "زهرا و رامین رضوی" کمک گرفتم که ضمن معرفی و شرح بیوگرافی این معمار فهرستی از همه ی کارهای انجام شده از کالاتراوا رو با توضیحاتی در مورد برخی از مهم ترینشون آورده بود که ناگفته نمونه که این فهرست فقط تا تاریخ 2004 تنظیم شده بود و کارهای اخیر رو شامل نمی شد. با استفاده از فهرست، تصاویر مربوط رو از سایت های خارجی آپلود کردم و همینطور عنوان پروژه های اخیر رو هم از سایت خود کالاتراوا به دست آوردم و خلاصه، نتیجه ی این گردآوری، در ادامه ارائه میشه که ممکنه به خاطر حجم بالا، مطالعه ی اون کمی وقت گیر باشه اما مطمئنم خالی از لطف نخواهد بود.
تاریخ ذخیره ی مطلب مربوط به شهریور ماه هست که یکی به دلیل اینکه که پیدا کردن و آپلود همه ی تصاویر (حدود100 عکس) و تایپ مطلب بسیار وقت گیر بود و دیگه به علت گرفتاری های روز مره ای که برای خودم پیش اومد، متاسفانه تاخیر زیادی برای ارسال به وجود اومد.
ضمن تشکر از همه ی دوستان محترم به خاطر وقتی که برای خوندن مطالب می گذارن، این پست رو تقدیم می کنم به استاد گرامی، جناب آقای مهندس "مرتضی اسماعیلی" از اساتید محترم معماری دانشکده هنر ارومیه که نظر ایشون انگیزه ای بود برای ایجاد این پست...
سبک پیشروی کالاتراوا برای ادغام مهندسی سازه و معماری در پل سازی شهرتی جهانی یافته است. در حقیقت او را میتوان دنباله رو مهندسان اسپانیایی مدرنیستی مانند فلیکس کاندلا و آنتونیو گائودی دانست. با وجود این، سبک او بسیار شخصی است و از مطالعات فراوان او پیرامون ساختار فیزیولوژیک بدن انسان و جهان طبیعت منتج میشود.
همانطور که خود سانتیاگو کالاتراوا می گوید طراحی یک پل شامل موضوعات علمی است نه نمادین. او می گوید: «اگر به تاریخ پل های قرن نوزدهم و بیستم نگاه کنید، بسیاری از آنها سازه های خاص و مهمی دارند. آنها شکل های سنگی، مجسمه شیر، نرده دار یا مثل برج "الکساندر دوم" در پاریس فرشته هایی دارای چراغ بودند. این شکل ها در جنگ جهانی دوم از بین رفت.» وی ادامه می دهد: «صدها پل در اروپا سریعا" دوباره ساخته شدند. مدرسه ی کار گردگرایی و طراحی پل به سرعت پیش رفت. یک پل خوب، یک پل ساده و ارزان بود.» کالاتراوا احساس می کند که این مدرسه ی طراحی پل در دوران جنگ مفید است. او می گوید: «امروزه باید عامل بالقوه ی پل ها را کشف کنیم.» او مثال هایی از شهرهای اروپایی مثل "فلورانس"، "ونیز"، یا "پاریس" برای نشان دادن این حقیقت، مفید بودن و کارکرد پل ها ذکر می کند و نقش اصلی آنها را در توسعه ی شهرها ذکر می نماید. ساختن یک پل یک ژست بالقوه ی فرهنگی بیش از ساخت یک موزه ی جدید می خواهد. او می گوید: «پل موثرتر است، چون برای هرکسی قابل دسترسی است. حتی یک فرد بی سواد هم می تواند از پل لذت ببرد. یک حالت ساده ماهیت را تغییر می دهد و به آن نظم می دهد.
پل ها با کیفیت های فنی نگرش جدید کالاتراوا را نشان می دهد و مدرن بودن شهرها را نمادین می کند.
علی رغم این که یک فرد نا آشنا زیبایی پل را تحسین می کند، روشی که به این شکل ها منتهی می شود، به طور طبیعی کاملا" پیچیده است. او می گوید: «این یک مرحله ی حسی است و سیستمی است که به ترکیب تعدادی تعدادی از عوامل بستگی دارد.» توصیف او از طراحی پل طولانی است: «عقیده دارم که در ابتدا موقعیت پل باید در نظر گرفته شود. برای مثال، در سایت های مشخص بندری طاق نمی گذارید، چون حمل بار به ساحل با یک روش مناسب امکان ندارد. پس، عبور و مرور زیاد باید در نظر گرفته شود. ارتفاع پل توسط نوع قایق هایی که از زیر آن عبور می کنند تعیین می شود. انتخاب مصالح ساختمانی نیز مهم است: چوب، فولاد یا بتن طبق شرایط محلی و هزینه مورد استفاده قرار می گیرند. این عناصر و بقیه ی بارها توسط مرحله ی حذف به سمت راه حل های مشخص سازه ای منتهی می شوند. نه تنها نوع پل، بلکه تاثیر آن بر محیط اطراف به آن شکل می دهد.سپس، مهندس باید طرحی که تصور کرده است را محاسبه کند. ماکتی را درست می کنم که توسط آن علم ریاضی به طبیعت متصل می شود و باعث می شود رفتار طبیعت را درک کنیم. همیشه در حال مواجهه با نیروهای طبیعت هستیم.»1. مطالعات سیم های نگهدارنده ی پل، (1981-1979)
2. پل ماشین روی آکتا - آلپین
دستنتیس، سوئیس 1979
3. پل ماشین روی لتن
زوریخ، سوئیس 1982
4. پل راین
دیپولدسوآ، سوئیس 1982
5. پل عابر پیاده ی کابلروس (Caballeros Footbridge)
لیرادا، اسپانیا1984
بارسلون، اسپانیا (1987-1984)
این پل با طول 128 متر و دو طاق خمیده یکی از کارهای مشهور کالاتراواست. این پل با گذشتن از روی خطوط راه آهن "بچ درودا" و خیابان "فیلیپ دوم" بخش بزرگی از شهر را به دریا متصل می کند. شکل قابل تشخیص آن فرضیه ی کالاتراوا را تصدیق می کند که محیط های شهری در واقع توسط این بدعت های نمادین ایجاد می شوند. سازه س قدرتمند پل "فیلیپ دوم" از بتن و فولاد، وابستگی کالاتراوا به مصالح و اشکال که بسته به مسافت آنها از زمین انتخاب می شوند را نشان می دهد. این پل علی رغم ماهیت سازه ای متفاوت با ایستگاه راه آهن "لیون - ساتولاس" یک سری تشابه نیز با آن دارد.
7. پل اکتبر (9d Octubre bridge)والنسیا، اسپانیا (1988-1986)
8. پل عابر پیاده ی فلدنوموس پارک و راید
فلونوموس، سوئیس 19859. پل عابر پیاده ی کودری - مسلی (Oudry-Mesly Bridge)
سرتیل- پاریس، فرانسه (1988-1986)
پوندرا، اسپانیا 1987
11. پل لوستینیا (Lusitania Bridge)
مادریدا، اسپانیا (1991 - 1988)
12. پل وتیستین (wettstein bridge)