ثبت علامت تجاری بین المللی

patent.institute

عضو جدید
ثبت علامت تجاری بین المللی

ثبت علامت تجاری مانند ثبت اختراع دارای اثر و حق سرزمینی و قلمرویی است به این معنا که اصولا علامت تجاری مورد نظر فقط در منطقه یا کشوری مورد حمایت قرار میگیرد که حمایت از آن در آن منطقه یا کشور تحصیل شده باشد. به عبارت دیگر اگر متقاضی ثبت علامت تجاری، علامت خود را در کشوری به ثبت نرساند علامت تجاری در آن کشور قابل حمایت نیست و اشخاص به راحتی می توانند حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری را در آن کشور نقض کنند و صاحب علامت حق هیچگونه اعتراضی را در این خصوص ندارد. به هر حال تنها با ثبت علامت تجاری در کشور مورد نظر و بر خوردار شدن از حقوق ناشی از ثبت علامت در آن کشور است که صاحب علامت، این توان و اختیار را کسب خواهد کرد که به راحتی کالاها و خدمات خود را با علامت تجاری ثبت شده به آن کشورها صادر می کند.

خلاصه اینکه حقوق قانونی ناشی از
ثبت علامت تجاری اصولا به قلمرو کشوری که ثبت در آن صورت گرفته است محدود می گردد. بنابراین ثبت معتبر یک علامت تجاری در کشور مبدا فقط صاحب علامت را در آن کشور از حقوق مربوط برخوردار می کند و این ثبت نمی تواند دارای اثر در کشورهایی باشد که علامت هنوز در آن کشورها به ثبت نرسیده است. البته علامت معروف و مشهور از قاعده فوق استثنا هستند که در مباحث قبلی در این خصوص توضیحات کافی داده شده است.
علی رغم مراتب فوق، از آنجائیکه ثبت علامت در خارج از کشور مستلزم هزینه های زیادی است از این رو صاحبان علامت بویژه اشخاص حقوقی باید صرفا کشورهایی را که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و درواقع بازارهای هدف هستند شناسایی و نسبت به ثبت علامت تجاری خود در آن‌ها اقدام کنند.

با توجه به مراتب فوق مولفه های زیر برای ثبت علامت در کشور ها می تواند مفید باشد:

1- توجه به کشور هایی که صاحب علامت می خواهد اجازه بهره برداری از علامت خود را به بنگاهای واقع در آن‌ها واگذار کند.
2- کشورهایی که صاحب علامت می خواهد محصولات و کالاهایی که علامت برای آن ها به ثبت رسیده است را به آن‌ها صادر کند، زیرا صادر کردن محصولات دارای
علامت تجاری متمایز کننده باعث خواهد شد محصولا در بازار های خارجی شناخته شوند و صاحب علامت را قادر خواهد ساخت در میان مصرف کنندگان خارجی شهرت و اعتبار تحصیل کند که این امر در دراز مدت منجر به کسب سود بیشتر در خارج از کشور خواهد شد.

با توجه به مراتب فوق و نظر به اهمیت کسب
حمایت از علامت تجاری در خارج از قلمروی کشور مبدا (به عنوان مثال ایران) به طور کلی 3 راه عمده برای کسب حمایت در خارج از کور وجود دارد که به شرح زیر است:

1- مسیر ملی برای ثبت علامت تجاری
2- مسیر منطقه ای برای ثبت علامت تجاری
3- مسیر بین المللی برای ثبت علامت تجاری
 
بالا