تولید نخستین غده تیروئید چاپ زیستی روسیه تا 2015

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تولید نخستین غده تیروئید چاپ زیستی روسیه تا 2015

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93081909147
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴



گروهی از محققان روس از ورود نسل نخست اندام چاپ سه‌بعدی قابل پیوند شامل غده تیروئید چاپی تا 2015 و کلیه چاپی تا 2018 خبر می‌دهند.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، محققان و دانشمندان شرکت 3D Bioprinting Solutions در مسکو پیشرفت قابل توجهی در حوزه طراحی و تولید اندام چاپ سه‌بعدی پیدا کرده‌اند.
در نخستین گام، محققان در حال طراحی غده تیروئید چاپ زیستی بوده و امیدوارند که نخستین اندام چاپ سه‌بعدی قابل پیوند جهان با استفاده از سلول‌های بنیادی بعنوان جوهر چاپگر تا سال 2015 تولید شود.
غده تیروئید بدلیل ساختار ساده بعنوان اولین هدف برای تولید اندام چاپ زیستی انتخاب شد که در صورت موفقیت می‌تواند مسیر را برای تولید سایر اندام بدن از جمله کلیه و کبد هموار کند.

چاپگر مخصوص از سلول‌های بنیادی که با کمک سلول‌های چربی یک بیمار تولید می‌شوند، استفاده می‌کند؛ سلول‌ها لایه به لایه روی یکدیگر قرار گرفته و به تجمع سلولی موسوم به spheroids تبدیل می‌شوند؛ هیدروژل مورد استفاده برای شکل‌گیری سلول‌ها در نهایت حل شده و از اندام چاپی خارج می‌شود.
برای چاپ اندام، محققان مجبور به قرار دادن لایه‌های متوالی از سلول‌ها بر روی یکدیگر هستند که این مسئله ناشی از تأثیرات گرانش است؛ اگر این فرآیند در یک محیط بی‌وزنی انجام شود، عضو مورد نظر براحتی با استفاده از میدان مغناطیسی خاص تولید خواهد شد.
محققان روس در حال مذاکره برای انجام این آزمایش در محیط بی‌وزنی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) هستند.
آزمایش بالینی غده تیروئید چاپی بزودی بر روی موش انجام خواهد شد و احتمالا نخستین غده تیروئید عملکردی تا مارس 2015 تولید خواهد شد.
«ولادیمیر میرونوف» سرپرست تیم تحقیقاتی معتقد است که نخستین گروهی که موفق به تولید اندام چاپی قابل پیوند به بدن انسان شوند، قطعا جایزه نوبل پزشکی را از آن خود خواهند کرد.
 
بالا