توليد و مصرف فرآوردههاي اطلاعاتي در دانشكدههاي معماري (1)
چكيده
دانشجويان دانشكده معماري در طول دوران تحصيلي خود به دو نحو در معرض فرآوره هاي اطلاعاتي و شهرسازي قرار مي گيرند
1) مصرف فرآورده هاي معماري (كارهاي ديگران ) .
نقشه هاي بناهاي تاريخي سراسر كشور كه در طول سالهاي متمادي و در شرايط دشوار توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي كشور ، دفتر تاريخي ، سازمان ملي حفاظت آثاربلستاني تهيه گرديده است ، از مهمترين و ارزشمندترين اسناد معماري و شهرسازي اين سرزمين محسوب مي شوند.
2) توليد فرآورده هاي معماري ( كارهاي خودشان )
طبيعت آموزش در دانشكده هاي معماري ، ضرورتا اقتضا مي كند كه دانشجوي معماري ، در معرض استفاده از اطلاعات توليد شده مذكور در قسمت اول ، قرار گيرد ، تا موقعيت تاريخي / جغرافيايي خود را به عنوان معمار / شهرساز در تاريخ سارندگي كشور بشناسد . اين كار تحت عناوين و دروس گوناگون آشنايي با معماري مجتمعهاي زيستي ، اصول و مبناي معماري و شهرسازي و …..تحقق مي پذيرد . اين فرآيند با تجزيه و تحليل و مصرف فرآورده ها ي اطلاعاتي آموزش / پژوهش همراه است .
هم اكنون اين روند توليد و مصرف در دانشكده هاي معماري ، علي رغم امتيازات فراوان ، داراي نواقصي نيز هست كه عمده ترين آنها را مي توان به شرح زير مطرح كرد :
الف ) اتلاف وقت دانشجو جهت دستيابي به كارهاي انجام شده ؛
ب ) عدم اطلاع از كارهاي انجام شده در كشور ؛
ج ) سرقت اطلاعات ؛
د ) هويت زدايي اطلاعات ؛
ه ) احتكار اطلاعات ؛
و ) دوباره كاري و چند باره كاري در توليد اطلاعات ؛
ز ) خلاء نظام تصحيح و تكميل .
پيشنهاد مي شود براي رفع نارسايي هاي موجود ، يك كاسه كردن اطلاعات ، سياستگذاري و دستيابي به شبكه اطلاع رساني در خور اين حركت آموزشي _ پژوهشي ، كميته اي متشكل از مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران ، وزارت مسكن و شهرسازي ، سازمان ميراث فرهنگي كشور ، دانشكده هاي معماري و شهرسازي و تشكيل و اين كميته در زمينه دستيابي به مشي واحد و هماهنگ ، برنامه ريزي لازم به عمل آورد .
اميد است اين همكاري بتواند ، منشا اثرات مفيدي در توليد و مصرف اطلاعات معماري و شهرسازي شده و حركت سازندگي كشور را به سهم خود و به نحو شايسته اي تقويت نمايد .
چرايي امر
خوشبختانه در روند آموزش معماري در داخل كشور ، شرايطي به وجود آمده است كه تقريبا بلا استثناء همه دانشجويان
كارشناسي ارشد پيوسته معماري ، در معرض آشنايي نسبتا مطلوب با گذشته معماري و شهرسازي در اين
مملكت قرار مي گيرند . اين امر به دلايل عمده زير صورت مي گيرد :
الف : آشنايي جهت ايجاد مهارت ارتباط در دانشجو ، با منبع اطلاعاتي معماري كه زمان و مكان در تكون آن نقش داشته است . آموزش " سواد معماري " جهت خواندن اطلاعات نهفته در اثر يا آثار ؛
ب : ايجاد زمينه هاي حساسيت لازم در دانشجو ، براي درك قابليتهاي آموزشي و پژوهشي محيط ؛
ج : افزايش باور دانشجويان نسبت به توانمنديهاي آفرينش معماري در مقابل با خودباختگي فرهنگي به عنوان يكي از ترفندهاي استعماري ؛
د : كاهش نياز به اطلاعات معماري و شهرسازي وارداتي بدلايل / فرهنگي / فني .
معماري و شهرسازي كشور
بناها و مجموعه هاي بسياري درسراسر كشوروجود دارند كه با توجه به اهميت آنها از نظر فرهنگي / تاريخي ، نقشه برداري و بازنگاري شده اند – شامل خانه هاي قديمي ، بازارها ، مساجد ، مدارس كاروانسراها ، آب انيارها ، بازارچه ها ، سراها ، تيمچه ها و
… بخش عمده اي از اطلاعات فني ياد شده توسط سازمان ملي حفاظت آثار باستاني ( سابق ) ، دفتر آثار تاريخي (سابق ) آماده شده و در سازمان ميراث فرهنگي كشور – كه حاصل ادغام سازمانهاي سابق الذكر است – اين
فعاليت ادامه يافته و اطلاعات نگهداري مي شود . نقشه ها و اسناد ياد شده ، بعضا منتشر گرديده ، ولي بسياري از آنها شرايط انتشار نيافته است . امكانات مالي و پاره اي ضرورتهاي بازنگري در كيفيت دقت آنها از عوامل عمده عدم انتشار اين اطلاعات بوده است . نقشه ها برحسب تناسب با موضوع ، در مقياس تهيه شده اند كه جهت سهولت تكثير و امكان چاپ ، به صورت كتاب يا مجله ، فيلم شده و به اندازه قطع 5 A درأمده اند . اين نقشه ها از طريق معرفي نامه دانشكده ها يا دانشگاهها درازاي مبلغي ناچيز ، جهت استفاده در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد .
تجربه يزد
در دهه اول انقلاب اسلامي ، كار سند برداري از بناهاي تاريخي استان يزد را به عهده داشتيم . اين كار قبلأ توسط
پيشكسوتان ما و مديران قبلي انجام شده بود . ما نيز همان راه را ادامه داديم و در جهت تكامل آن كوشيديم . در تداوم اين راه ، يعني توليد اسناد اطلاعاتي از ابنيه تاريخي استان ، تعدادي از همكاران به همراه كادر فني به انجام اين رسالت توليد اسناد علمي فرهنگي و اطلاع رساني كمك كردند . اين كار در غربت تمام ، دور از چشم مردم و مسئولان و در زمان بسيار دشوار جنگ همراه با كمبود امكانات مالي ، اداري و تداركاتي انجام پذيرفت .
قبلأ زماني كه جهت نقشه برداري از كاروانسراي "خرگوش" واقع در جاده قديم يزد – اصفهان عزيمت كرديم ، وسيله نقليه ما يك دستگاه وانت بود كه گروه پنج نفري ما را به آنجا برد . سه شبانه روز در آنجا اتراق كرديم و در خرابه ها با مار و موش و گوسفندان ساكن در كاروانسرا همخانه شديم
.
سندبرداري كلان
نقشه برداري از مجموعه بازار تا ميدان خان" يزد ، يكي از پروژه هايي بود كه در دهه ياد شده به كوشش و زير نظر اينجانب انجام شد و حدود چهار سال طول كشيد . اين كار ، از نظر كيفيت و دقت در مقايسه با موارد مشابه در سطح كشور ، از كيفيت و دقت در مقايسه با موارد مشابه در سطح كشور ، از كيفيت نسبتا بالايي برخوردار است .باتوجه به وسعت مجموعه ، مسئله و ضرورت اعمال دقتهاي لازم با دو روش نقشه برداري با دوربين و بازرنگاري با دست ، تواما
صورت گرفته است . و زحمت كار با دوربين را يكي از همكاران مهندس به عهده داشتند . اين نقشه ، شامل پلان ، مقاطع و نمادهاست . با دست هاشور خورده تا عناصر معماري و ارتباطات فضايي اين مجموعه شهري و تاريخي ، آن طور كه شايسته است جلوه گر شده ، اطلاعات نهفته در خود را به نحو بهتري عرضه و معرفي نمايد . سندبرداري از مجموعه
بازارها و ميدان خان يزد ، اگر چه درداخل شهر انجام مي گرفت و مشكلات آمد و شد در پي نداشت ؛ اما به دليل تنوع مالكيتها ، بسته بودن در بعضي مغازه ها ، كارگاهها ،حجره ها – به دلايل گوناگوني نظير فوت ، مسافرت ، مهاجرت ، مسائل حقوقي و 000 زمان زيادي را مصرف كرد و دوندگيهاي فراواني به دنبال داشت .
اين سند كه با مقياس تهيه گرديده ، هنوز جاي كار فراوان دارد . مجموعه هاي ارزشمند ديگري در اطراف بازار وجود دارند كه آنها نيز مي بايست به آن اضافه شوند .
سند برداري از بافت اطراف دانشكده معماري
از آنجا كه دانشكده معماري دانشگاه يزد كه در جوار همين مجموعه واقع شده – و بافت همجوار آن نيز واجد ارزش است ، در سال گذشته توسط تعدادي از دانشجويان اين به صورت مجموعه اي معرفي گرديد .
دراين مورد ، مقياس طوري انتخاب شده كه قابليت همسازي با نقشه هاي قبلي وجود داشته باشد . دورنماي اين حركت ، مي تواند به نقشه برداري و مستند سازي بخش عمده اي از شهر يزد به عنوان يكي از بافتهاي تاريخي و باارزش كشور منتهي شود .
ريزبرداري
در يك فرصت استثنايي به هنگام تعمير ، يا به تعبيري بهتر ، كالبد شكافي سقف نفيس چهار سوق بازار خان يزد كه به صورت كادربندي در سه مرحله اجرا شده است ، موفق شديم جزئيات اجرايي ساخت و ساز آن را در مقياس سندبرداري كنيم كاري مشابه آن را به هنگام تعمير سقف ايوان مسجد جامع يزد به لطف خداوند انجام داديم .
فرصت سند برداري
اين گونه "فرصتهاي سندبرداري" هميشه و به راحتي به دست نمي آيد و پس از خاتمه مرمت و عمليات اجرايي تقريبا موضوع منتفي مي گردد . معمولأ مرمت كه با كالبد شكافي بنا همراه است ، يك فرصت سند برداري مناسب است . اگر از اين فرصت درست استفاده شود و شرايط مطلوبي از نظر نيروي انساني بصير ، زمان ، بودجه وسايل فراهم باشد ، مي توان از سابقه و تاريخ ساخت و ساز كشور ، اطلاعات ارزشمندي را ضبط و ثبت كرد .
اين امكانات اطلاع رساني را كه "فرصت سندبرداري" نام نهاده ايم ، مي بايست با دقت ، هوشياري و خبرگي خاصي شكار كرده و از آن بهره برداري اطلاعاتي نمود .
بازسازي بر اساس اسناد و مدارك
درپاره اي موارد مثل خانه مودت – سندبرداري در مقياس را تجزيه كرديم . اين روش كه در مورد نقوش و كارهاي گره كاري بيشتر مي تواند مصرف داشته باشد ، امكان بازسازي شهر را در صورت بروز حادثه رلزله ، آتش سوزي و …. ممكن مي سازد . همين نقشه هاي دقيق بودند كه به عنوان يك امكان مناسب اطلاع رساني ، شرايطي را فراهم آوردند ، تا قسمتهاي آسيب ديده ناشي از حملات هوايي دشمن در مسجد جامع اصفهان مجددا بازسازي شده و به حالت اوليه برگردد .درپاره اي موارد ن بخصوص در مورد نقوش برجسته روي سنگها و كتيبه ها – كه امكان سرقت آنها وجود دارد – با استفاده از روش قالب گيري آن نقوش "شبيه سازي " مي شود و در مركز اسناد و اطلاعات نگهداري مي گردد نمونه هايي از اين شبيه سازي از نقوش نفيس بقعه شيخ علي بليمان ، در مركز ميراث فرهنگي يزد موجود است . اين نسخه هاي مشابه ، مي تواند پليس ملي و بين المللي را در دستگيري سارقان اموال فرهنگي كمك نمايد .
شبيه سازي
ما گونه هايي از ابنيه ارزشمند را سندبرداري كرديم كه به ويراني كشيده شدند و ديگر آثاري از آنها باقي نيست . گرمخانه
قديمي مسجد جامع بافق با كانه پوشهاي استثنايي اش ، خانه منسوب به وحشي بافقي ، خانه مربوط به حاج علي اكبر قناد – كه از نظر فضاسازي يكي از بي نظيرترين خانه هاي يزد بود – از زمره آن آثار به شمار مي رود .
يكي از آفات اطلاع رساني و سندبرداري از معماري و شهرسازي گذشته ما ، يورش تخريب براي خيابان كشي است كه در محلات قديمي يزد و در بسياري از شهرهاي كشور مثل كاشان طي پنج دهه گذشته به وقوع پيوسته است تخريب وسيع در محله تل يزد جهت ايجاد بلوار ، آن چنان سريع و شتابزده صورت گرفت كه ، امكان توليد حدال اسناد ترسيمي از خانه ها و سازمان فضايي شهر از خود به جاي نگذاشت . دراين مسير ، اطلاعات گونه هاي نادري از خانه هاي قديمي درخاك مدفون شدند . هم اكنون ساختمانهاي برش خورده طرفين بلوار ، فرصتي مناسب براي تهيه اطلاعات تصويري از ساخت و ساز سنتي اند . كه در آينده اي نه چنان دور ، با يورش پاساژهاي اين باقيمانده اطلاعات نيز ، محو و به فراموشي سپرده خواهد شد .
اطلاعات گفتاري
بخش عمده اي از اطلاعات مربوط به معماري قديم ، به صورت " گفتار " توليد و عرضه مي شود . ساعتهاي زيادي را پاي صحبت معماران سنتي و ديگر هنرمندان نشسته ايم . و اطلاعات پرارزش آنها را از طريق " گوش مصرف
كرده ايم .
آقاي استاد حاجي علي اكبرآخوند (خرمي) با 95 سال سن ، اگر چه ديگر قادر نيستند بالاي چوب بست رفته به هنرنمايي و انجام فعاليتهايي نظير كار روي سقف عمارت بادگير "باغ دوست آباد" بپردازند ، اما وجود پربركتشان بك منبع بسيار ذيقيمت و غير قابل تجديد اطلاع رساني است . اين استاد بزرگوار در اوائل دهه اول انقلاب اسلامي ، درخواست بازنشستگي نمودند و دليل آنرا عدم كارايي خود مي دانستند . بنده خدمت اين بزرگوار عرض كردم ، شما تشريف بياوريد و همين جا كنار اتاق بنده بنشينيد . نقش شما براي ما بركت دارد . خداي را هزار مرتبه شكر اين بركت همچنان تداوم داشته و هفته اي نيست كه دهها دانشجو و پژوهشگر ا زفيض حضورشان بهره نگيرند .
استادكاران قديم منابع مهم اطلاع رساني
اين عزيزان اگر به وسيله دست ، چشم و پاي توان توليد به معناي گذشته را ندارند ؛ اما بدون اغراق در سينه هايشان به عنوان مركز اسناد ، منابع اطلاعاتي بي نظير جاي گرفته است كه سالها بعد از سالها ، بر اساس كار مداوم تدارك ديده شده است . لايه هاي اطلاعاتي نهفته در سينه هاي اين بزرگواران ، هرچه سريعتر مي بايست در حد امكان به فيلمهاي آموزشي و پژوهشي تبديل و در مراكز مختلف اطلاع رساني نگهداري شود .
اينجانب تا حدي كه توانسته ام ، دانشجويان را به ضبط اطلاعات گفتاري اين اساتيد تشويق و ترغيب نموده ام ولي اين كار در مقياس بزرگي كاري كه مي بايست در طيف وسيعي صورت گيرد ، هيچ و ناچيز است و برنامه و بودجه خاص خود را طلب مي كند . اين حركت مستند سازي و سندبرداري ، مي بايست به صورت يك برنامه ضربتي انجام شود ، والا در آينده اي نه چندان دور ، به افسوس خواهيم نشست و نسل بعد از ما به خاطر عدم اطلاع از تجارب كذشته و انقطاع ( سيستم اطلاع رساني سينه به سينه * ) در تشخيص خسارتهاي وارده ، حتي به خوردن افسوس هم موفق نخواهد شد .
چكيده
دانشجويان دانشكده معماري در طول دوران تحصيلي خود به دو نحو در معرض فرآوره هاي اطلاعاتي و شهرسازي قرار مي گيرند
1) مصرف فرآورده هاي معماري (كارهاي ديگران ) .
نقشه هاي بناهاي تاريخي سراسر كشور كه در طول سالهاي متمادي و در شرايط دشوار توسط كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي كشور ، دفتر تاريخي ، سازمان ملي حفاظت آثاربلستاني تهيه گرديده است ، از مهمترين و ارزشمندترين اسناد معماري و شهرسازي اين سرزمين محسوب مي شوند.
2) توليد فرآورده هاي معماري ( كارهاي خودشان )
طبيعت آموزش در دانشكده هاي معماري ، ضرورتا اقتضا مي كند كه دانشجوي معماري ، در معرض استفاده از اطلاعات توليد شده مذكور در قسمت اول ، قرار گيرد ، تا موقعيت تاريخي / جغرافيايي خود را به عنوان معمار / شهرساز در تاريخ سارندگي كشور بشناسد . اين كار تحت عناوين و دروس گوناگون آشنايي با معماري مجتمعهاي زيستي ، اصول و مبناي معماري و شهرسازي و …..تحقق مي پذيرد . اين فرآيند با تجزيه و تحليل و مصرف فرآورده ها ي اطلاعاتي آموزش / پژوهش همراه است .
هم اكنون اين روند توليد و مصرف در دانشكده هاي معماري ، علي رغم امتيازات فراوان ، داراي نواقصي نيز هست كه عمده ترين آنها را مي توان به شرح زير مطرح كرد :
الف ) اتلاف وقت دانشجو جهت دستيابي به كارهاي انجام شده ؛
ب ) عدم اطلاع از كارهاي انجام شده در كشور ؛
ج ) سرقت اطلاعات ؛
د ) هويت زدايي اطلاعات ؛
ه ) احتكار اطلاعات ؛
و ) دوباره كاري و چند باره كاري در توليد اطلاعات ؛
ز ) خلاء نظام تصحيح و تكميل .
پيشنهاد مي شود براي رفع نارسايي هاي موجود ، يك كاسه كردن اطلاعات ، سياستگذاري و دستيابي به شبكه اطلاع رساني در خور اين حركت آموزشي _ پژوهشي ، كميته اي متشكل از مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران ، وزارت مسكن و شهرسازي ، سازمان ميراث فرهنگي كشور ، دانشكده هاي معماري و شهرسازي و تشكيل و اين كميته در زمينه دستيابي به مشي واحد و هماهنگ ، برنامه ريزي لازم به عمل آورد .
اميد است اين همكاري بتواند ، منشا اثرات مفيدي در توليد و مصرف اطلاعات معماري و شهرسازي شده و حركت سازندگي كشور را به سهم خود و به نحو شايسته اي تقويت نمايد .
چرايي امر
خوشبختانه در روند آموزش معماري در داخل كشور ، شرايطي به وجود آمده است كه تقريبا بلا استثناء همه دانشجويان
كارشناسي ارشد پيوسته معماري ، در معرض آشنايي نسبتا مطلوب با گذشته معماري و شهرسازي در اين
مملكت قرار مي گيرند . اين امر به دلايل عمده زير صورت مي گيرد :
الف : آشنايي جهت ايجاد مهارت ارتباط در دانشجو ، با منبع اطلاعاتي معماري كه زمان و مكان در تكون آن نقش داشته است . آموزش " سواد معماري " جهت خواندن اطلاعات نهفته در اثر يا آثار ؛
ب : ايجاد زمينه هاي حساسيت لازم در دانشجو ، براي درك قابليتهاي آموزشي و پژوهشي محيط ؛
ج : افزايش باور دانشجويان نسبت به توانمنديهاي آفرينش معماري در مقابل با خودباختگي فرهنگي به عنوان يكي از ترفندهاي استعماري ؛
د : كاهش نياز به اطلاعات معماري و شهرسازي وارداتي بدلايل / فرهنگي / فني .
معماري و شهرسازي كشور
بناها و مجموعه هاي بسياري درسراسر كشوروجود دارند كه با توجه به اهميت آنها از نظر فرهنگي / تاريخي ، نقشه برداري و بازنگاري شده اند – شامل خانه هاي قديمي ، بازارها ، مساجد ، مدارس كاروانسراها ، آب انيارها ، بازارچه ها ، سراها ، تيمچه ها و
… بخش عمده اي از اطلاعات فني ياد شده توسط سازمان ملي حفاظت آثار باستاني ( سابق ) ، دفتر آثار تاريخي (سابق ) آماده شده و در سازمان ميراث فرهنگي كشور – كه حاصل ادغام سازمانهاي سابق الذكر است – اين
فعاليت ادامه يافته و اطلاعات نگهداري مي شود . نقشه ها و اسناد ياد شده ، بعضا منتشر گرديده ، ولي بسياري از آنها شرايط انتشار نيافته است . امكانات مالي و پاره اي ضرورتهاي بازنگري در كيفيت دقت آنها از عوامل عمده عدم انتشار اين اطلاعات بوده است . نقشه ها برحسب تناسب با موضوع ، در مقياس تهيه شده اند كه جهت سهولت تكثير و امكان چاپ ، به صورت كتاب يا مجله ، فيلم شده و به اندازه قطع 5 A درأمده اند . اين نقشه ها از طريق معرفي نامه دانشكده ها يا دانشگاهها درازاي مبلغي ناچيز ، جهت استفاده در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد .
تجربه يزد
در دهه اول انقلاب اسلامي ، كار سند برداري از بناهاي تاريخي استان يزد را به عهده داشتيم . اين كار قبلأ توسط
پيشكسوتان ما و مديران قبلي انجام شده بود . ما نيز همان راه را ادامه داديم و در جهت تكامل آن كوشيديم . در تداوم اين راه ، يعني توليد اسناد اطلاعاتي از ابنيه تاريخي استان ، تعدادي از همكاران به همراه كادر فني به انجام اين رسالت توليد اسناد علمي فرهنگي و اطلاع رساني كمك كردند . اين كار در غربت تمام ، دور از چشم مردم و مسئولان و در زمان بسيار دشوار جنگ همراه با كمبود امكانات مالي ، اداري و تداركاتي انجام پذيرفت .
قبلأ زماني كه جهت نقشه برداري از كاروانسراي "خرگوش" واقع در جاده قديم يزد – اصفهان عزيمت كرديم ، وسيله نقليه ما يك دستگاه وانت بود كه گروه پنج نفري ما را به آنجا برد . سه شبانه روز در آنجا اتراق كرديم و در خرابه ها با مار و موش و گوسفندان ساكن در كاروانسرا همخانه شديم
.
سندبرداري كلان
نقشه برداري از مجموعه بازار تا ميدان خان" يزد ، يكي از پروژه هايي بود كه در دهه ياد شده به كوشش و زير نظر اينجانب انجام شد و حدود چهار سال طول كشيد . اين كار ، از نظر كيفيت و دقت در مقايسه با موارد مشابه در سطح كشور ، از كيفيت و دقت در مقايسه با موارد مشابه در سطح كشور ، از كيفيت نسبتا بالايي برخوردار است .باتوجه به وسعت مجموعه ، مسئله و ضرورت اعمال دقتهاي لازم با دو روش نقشه برداري با دوربين و بازرنگاري با دست ، تواما
صورت گرفته است . و زحمت كار با دوربين را يكي از همكاران مهندس به عهده داشتند . اين نقشه ، شامل پلان ، مقاطع و نمادهاست . با دست هاشور خورده تا عناصر معماري و ارتباطات فضايي اين مجموعه شهري و تاريخي ، آن طور كه شايسته است جلوه گر شده ، اطلاعات نهفته در خود را به نحو بهتري عرضه و معرفي نمايد . سندبرداري از مجموعه
بازارها و ميدان خان يزد ، اگر چه درداخل شهر انجام مي گرفت و مشكلات آمد و شد در پي نداشت ؛ اما به دليل تنوع مالكيتها ، بسته بودن در بعضي مغازه ها ، كارگاهها ،حجره ها – به دلايل گوناگوني نظير فوت ، مسافرت ، مهاجرت ، مسائل حقوقي و 000 زمان زيادي را مصرف كرد و دوندگيهاي فراواني به دنبال داشت .
اين سند كه با مقياس تهيه گرديده ، هنوز جاي كار فراوان دارد . مجموعه هاي ارزشمند ديگري در اطراف بازار وجود دارند كه آنها نيز مي بايست به آن اضافه شوند .
سند برداري از بافت اطراف دانشكده معماري
از آنجا كه دانشكده معماري دانشگاه يزد كه در جوار همين مجموعه واقع شده – و بافت همجوار آن نيز واجد ارزش است ، در سال گذشته توسط تعدادي از دانشجويان اين به صورت مجموعه اي معرفي گرديد .
دراين مورد ، مقياس طوري انتخاب شده كه قابليت همسازي با نقشه هاي قبلي وجود داشته باشد . دورنماي اين حركت ، مي تواند به نقشه برداري و مستند سازي بخش عمده اي از شهر يزد به عنوان يكي از بافتهاي تاريخي و باارزش كشور منتهي شود .
ريزبرداري
در يك فرصت استثنايي به هنگام تعمير ، يا به تعبيري بهتر ، كالبد شكافي سقف نفيس چهار سوق بازار خان يزد كه به صورت كادربندي در سه مرحله اجرا شده است ، موفق شديم جزئيات اجرايي ساخت و ساز آن را در مقياس سندبرداري كنيم كاري مشابه آن را به هنگام تعمير سقف ايوان مسجد جامع يزد به لطف خداوند انجام داديم .
فرصت سند برداري
اين گونه "فرصتهاي سندبرداري" هميشه و به راحتي به دست نمي آيد و پس از خاتمه مرمت و عمليات اجرايي تقريبا موضوع منتفي مي گردد . معمولأ مرمت كه با كالبد شكافي بنا همراه است ، يك فرصت سند برداري مناسب است . اگر از اين فرصت درست استفاده شود و شرايط مطلوبي از نظر نيروي انساني بصير ، زمان ، بودجه وسايل فراهم باشد ، مي توان از سابقه و تاريخ ساخت و ساز كشور ، اطلاعات ارزشمندي را ضبط و ثبت كرد .
اين امكانات اطلاع رساني را كه "فرصت سندبرداري" نام نهاده ايم ، مي بايست با دقت ، هوشياري و خبرگي خاصي شكار كرده و از آن بهره برداري اطلاعاتي نمود .
بازسازي بر اساس اسناد و مدارك
درپاره اي موارد مثل خانه مودت – سندبرداري در مقياس را تجزيه كرديم . اين روش كه در مورد نقوش و كارهاي گره كاري بيشتر مي تواند مصرف داشته باشد ، امكان بازسازي شهر را در صورت بروز حادثه رلزله ، آتش سوزي و …. ممكن مي سازد . همين نقشه هاي دقيق بودند كه به عنوان يك امكان مناسب اطلاع رساني ، شرايطي را فراهم آوردند ، تا قسمتهاي آسيب ديده ناشي از حملات هوايي دشمن در مسجد جامع اصفهان مجددا بازسازي شده و به حالت اوليه برگردد .درپاره اي موارد ن بخصوص در مورد نقوش برجسته روي سنگها و كتيبه ها – كه امكان سرقت آنها وجود دارد – با استفاده از روش قالب گيري آن نقوش "شبيه سازي " مي شود و در مركز اسناد و اطلاعات نگهداري مي گردد نمونه هايي از اين شبيه سازي از نقوش نفيس بقعه شيخ علي بليمان ، در مركز ميراث فرهنگي يزد موجود است . اين نسخه هاي مشابه ، مي تواند پليس ملي و بين المللي را در دستگيري سارقان اموال فرهنگي كمك نمايد .
شبيه سازي
ما گونه هايي از ابنيه ارزشمند را سندبرداري كرديم كه به ويراني كشيده شدند و ديگر آثاري از آنها باقي نيست . گرمخانه
قديمي مسجد جامع بافق با كانه پوشهاي استثنايي اش ، خانه منسوب به وحشي بافقي ، خانه مربوط به حاج علي اكبر قناد – كه از نظر فضاسازي يكي از بي نظيرترين خانه هاي يزد بود – از زمره آن آثار به شمار مي رود .
يكي از آفات اطلاع رساني و سندبرداري از معماري و شهرسازي گذشته ما ، يورش تخريب براي خيابان كشي است كه در محلات قديمي يزد و در بسياري از شهرهاي كشور مثل كاشان طي پنج دهه گذشته به وقوع پيوسته است تخريب وسيع در محله تل يزد جهت ايجاد بلوار ، آن چنان سريع و شتابزده صورت گرفت كه ، امكان توليد حدال اسناد ترسيمي از خانه ها و سازمان فضايي شهر از خود به جاي نگذاشت . دراين مسير ، اطلاعات گونه هاي نادري از خانه هاي قديمي درخاك مدفون شدند . هم اكنون ساختمانهاي برش خورده طرفين بلوار ، فرصتي مناسب براي تهيه اطلاعات تصويري از ساخت و ساز سنتي اند . كه در آينده اي نه چنان دور ، با يورش پاساژهاي اين باقيمانده اطلاعات نيز ، محو و به فراموشي سپرده خواهد شد .
اطلاعات گفتاري
بخش عمده اي از اطلاعات مربوط به معماري قديم ، به صورت " گفتار " توليد و عرضه مي شود . ساعتهاي زيادي را پاي صحبت معماران سنتي و ديگر هنرمندان نشسته ايم . و اطلاعات پرارزش آنها را از طريق " گوش مصرف
كرده ايم .
آقاي استاد حاجي علي اكبرآخوند (خرمي) با 95 سال سن ، اگر چه ديگر قادر نيستند بالاي چوب بست رفته به هنرنمايي و انجام فعاليتهايي نظير كار روي سقف عمارت بادگير "باغ دوست آباد" بپردازند ، اما وجود پربركتشان بك منبع بسيار ذيقيمت و غير قابل تجديد اطلاع رساني است . اين استاد بزرگوار در اوائل دهه اول انقلاب اسلامي ، درخواست بازنشستگي نمودند و دليل آنرا عدم كارايي خود مي دانستند . بنده خدمت اين بزرگوار عرض كردم ، شما تشريف بياوريد و همين جا كنار اتاق بنده بنشينيد . نقش شما براي ما بركت دارد . خداي را هزار مرتبه شكر اين بركت همچنان تداوم داشته و هفته اي نيست كه دهها دانشجو و پژوهشگر ا زفيض حضورشان بهره نگيرند .
استادكاران قديم منابع مهم اطلاع رساني
اين عزيزان اگر به وسيله دست ، چشم و پاي توان توليد به معناي گذشته را ندارند ؛ اما بدون اغراق در سينه هايشان به عنوان مركز اسناد ، منابع اطلاعاتي بي نظير جاي گرفته است كه سالها بعد از سالها ، بر اساس كار مداوم تدارك ديده شده است . لايه هاي اطلاعاتي نهفته در سينه هاي اين بزرگواران ، هرچه سريعتر مي بايست در حد امكان به فيلمهاي آموزشي و پژوهشي تبديل و در مراكز مختلف اطلاع رساني نگهداري شود .
اينجانب تا حدي كه توانسته ام ، دانشجويان را به ضبط اطلاعات گفتاري اين اساتيد تشويق و ترغيب نموده ام ولي اين كار در مقياس بزرگي كاري كه مي بايست در طيف وسيعي صورت گيرد ، هيچ و ناچيز است و برنامه و بودجه خاص خود را طلب مي كند . اين حركت مستند سازي و سندبرداري ، مي بايست به صورت يك برنامه ضربتي انجام شود ، والا در آينده اي نه چندان دور ، به افسوس خواهيم نشست و نسل بعد از ما به خاطر عدم اطلاع از تجارب كذشته و انقطاع ( سيستم اطلاع رساني سينه به سينه * ) در تشخيص خسارتهاي وارده ، حتي به خوردن افسوس هم موفق نخواهد شد .