تولد امام محمد باقر علیه السلام و شب ارزوها رو به همه هم باشگاهی های گلم تبریک میگم

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به دوستای عزیزو گلم


امشب شب ارزوها و فردا اول رجب تولد امام محمدباقر علیه السلام
این روز عزیز رو به همه هم باشگاهی های گلم تبریک عرض میکنم؛ انشالله ماه بر خیر و برکتی رو پیش رو داشته باشید و ب همه ارزوهای شیرین تون برسید








حضرت امام محمّد باقر(عليه السلام) اوّل ماه رجب، يا سوم صفر سال 57 هجرى قمرى در مدينه متولّد گرديد.
پدر بزرگوارش، حضرت على بن الحسين ، زين العابدين(عليه السلام)، و مادر مكرّمه اش ، فاطمه معروف به «امّ عبدالله» دختر امام حسن مجتبى مىباشد.
از اين رو، آن حضرت از ناحيه پدر و مادر به بنىهاشم منسوب است.
شهادت امام باقر(عليه السلام) در روز دوشنبه 7 ذيحجّه سال 114 هجرى قمرى در 57 سالگى، به دستور هشام بن عبدالملك خليفه اموى، به وسيله خوراندن سمّ، اتّفاق افتاد و مزار شريفش در مدينه در قبرستان بقيع مىباشد.
آن حضرت يكى از اطفال اسير فاجعه كربلا مىباشد كه در آن وقت سه سال و شش ماه و ده روز از سنّ مباركش گذشته بود.
حضرت باقر(عليه السلام) به علم و دانش و فضيلت و تقوا معروف بود و پيوسته مرجع حلّ مشكلات علمى مسلمانان به شمار مىرفت.
وجود امام محمّد باقر(عليه السلام) مقدّمه اى بود براى اقدام به وظايف دگرگون سازى امّت.
زيرا مردم، او را نشانه هاى فرزند كسانى مىشناختند كه جان خود را فدا كردند تا موج انحراف ـ كه نزديك بود نشانه هاى اسلام را از ميان ببرد ـ متوقّف گردد.
آنان از اين رو قربانى شدند تا مسلمانان بدانند كه حكّامى كه به نام اسلام حكومت مىكنند، از تطبيق اسلام با واقعيت آن به اندازه اى دوراند كه مفاهيم كتاب خدا و سنّت رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) در يك طرف قرار دارد و آن حاكمان منحرف در طرف ديگر.
امام باقر(عليه السلام) بر آن شد تا انحراف حاكمان و دورى آنان از حقايق اسلام را به مردم بفهماند و براى مسلمانان آشكار سازد كه چنان امورى تحقّق يافته است.
هشام بن عبدالملك خليفه نابكار اموى وقتى به امام(عليه السلام) اشارت مىكند و مىپرسد كه اين شخص كيست؟ به او مىگويند او كسى است كه مردم كوفه شيفته و مفتون اويند.
اين شخص، امام عراق است.
در موسم حجّ، از عراق و خراسان و ديگر شهرها، هزاران مسلمان از او فتوا مىخواستند و از هرباب از معارف اسلام از او مىپرسيدند.
اين امر اندازه نفوذ وسيع او را در قلوب توده هاى مردم نشان مىداد.
از سوى فقيهان بزرگ كه وابسته به حوزه هاى فكرى و علمى بودند، مسائل دشوار در محضر او مطرح مىشد و گفتگوهاى بسيار با امام به عمل مىآمد، از او پاسخ مىخواستند تا امام را در تنگنا قرار دهند و در مقابل مردم او را به خاموشى وادارند، ولى آن حضرت با پاسخ هاى قانع كننده و مستدلّ و محكم خود آنان را به اعجاب وامىداشت.





شب آرزو ها در روایت رسول مکرم اسلام



لیلة الرغائب (نامی عربی به معنی: شب آرزوها) به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب گفته می‌شود. به باور مسلمانان در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنندتا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه نمایند. لیله الرغائب در سراسر جهان اسلام گرامی داشته می شود
کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می‌باشند. بنابر معنای اول «لیله الرغائب» شبی است که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن بسیار است و بندگان خدا در این شب گرایش زیادی به رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با او دارند. بر پایهٔ معنای دوم «لیله الرغائب» شبی است که در آن عطاء و بخشش خدا بسیار است و بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا، شایستهٔ دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانهٔ خدا می‌شوند.







اعمال این شب


به نقل از پیامبر عظیم الشان اسلام اعمالی برای این شب ذکر شده‌است:
روز پنج شنبه اول ماه رجب – در صورت امکان و بلا مانع بودن – روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر«اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود.
در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.

منبع: کتاب مفاتیح الجنان نوشته ثقة المحدثین شیخ عباس قمی در اعمال ماه رجب.
پیامبر مکرم اسلام در فضیلت این نماز فرموده اند که:
کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.
منبع: کتاب المراقبات نوشته حاج میرزا جواد ملکی تبریزی.




خدای خوبی ها، خدای لطف و مهربونی ها
ب حق بزرگیت آرزوی همه بنده هات رو اونجور ک خیر و صلاحشون رو میبینی براورده کن
خدای خوبم به حق بزرگیت هیچ بنده ای رو ب حال خودش واگذار نکن
هیچوقت پشتشون رو خالی نکن و همیشه هواشونو داشته باش

الهی آمین

 

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار
نميدونم من بد متوجه شدم يا نوشته موردي داره
امشب شب ارزوها و فردا اول رجب تولد امام محمدباقر علیه السلام
؟

البته جايي ديگه متن نوشتيد

اعمال این شب


به نقل از پیامبر عظیم الشان اسلام اعمالی برای این شب ذکر شده‌است:
روز پنج شنبه اول ماه رجب – در صورت امکان و بلا مانع بودن – روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

پنج شنبه اين هفته ليلة الرغايب هست............هنوز چند روز مانده!

اما خب ممنون :gol:
 

m@hboubeh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بعله دوست خوبم من عذرمیخوام، فک میکردم دیشب شب ارزوهاست اخه امار اشتباه بهم داده بودن :D ولی خب صب خواهرم گفت ک دیشب نبوده
حالا اشکال نداره من چند روز جلوتر ارزو کردم و تاپیکش رو زدم :)
 

roham.64

عضو جدید
به ما هم که نگفتی بیا :razz:
دست شما درد نکنه:mad:
ایشالا همه به آرزو هاشون برسن
دل هم شاد بشه
آدما آرزو زیاد دارن
کاشکی هر سال تو این شب به یکیش میرسیدن
واسه هم خوب بخوایم واسه هم دعا کنیم شاید گره از کار خودمون هم باز شد...;)
 

sahar jamali

عضو جدید
آجی محبوب منم آرزو دارم :cry:
چرا منو نگفتی بیام؟؟

ایشالا همه به آرزو هاشون برسن
منم آخر همه...



خوشبختی نگاه خداست

دعا میکنم خداوند هرگز چشم از تو بر ندارد

دعا یادتون نره...:smile:


 

Similar threads

بالا