توسط محقق ايراني / كشف ارتباط استراحت و تقويت حافظه

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توسط محقق ايراني / كشف ارتباط استراحت و تقويت حافظه... :heart::gol:


جام جم آنلاين: نتايج تحقيقات محقق ايراني دانشگاه نيويورک با تاکيد بر افزايش توانايي حافظه در مدت زمان استراحت کوتاه نشان مي دهد که زمان کوتاهي که هنگام کار و يا تحصيل صرف نوشيدن يک فنجان قهوه مي شود مي تواند به يادگيري و ذخيره اطلاعات در مغز کمک کند.



به گزارش مهر ، ليلا دواچي استاد دانشگاه نيويورک در بررسي هاي خود دريافت که زمانهاي کوتاهي که صرف نوشيدن يک فنجان قهوه مي شود حتي اگر براي چند دقيقه کوتاه باشد مي تواند در دوره فعاليت کار و يا تحصيل براي يادگيري و قدرت حافظه بسيار مفيد باشد.

نتايج تحقيقات اين پژوهشگر ايراني که در مجله علمي معتبر «نورون» منتشر شده است نقاب از چهره يک فرايند اسرارآميز برداشته است. انسان با کمک اين فرايند خاطرات را شکل مي دهد.

تاکنون بسياري از تحقيقات علمي اين تئوري را تائيد کرده اند که خواب لحظه اي است که در آن مغز خود را بازيابي کرده و تمام اطلاعاتي را که در طول روز به دست آمده اند از نو پردازش مي کند. به اين ترتيب کارها و حوادث مهم در حافظه تثبيت و اطلاعات بي مصرف حذف مي شوند.

اما اکنون به نظر مي رسد که نتايج تحقيقات تيم ليلا دواچي نه تنها زمان هاي استراحت طولاني مثل خواب شبانه را در تقويت مغز تائيد مي کند بلکه نشان مي دهد که حتي استراحتهاي کوتاه روزانه مثل زنگ تفريح و زمان چند دقيقه اي نوشيدن يک فنجان قهوه نيز مي تواند براي عملکردهاي مغز به خصوص در تقويت حافظه مهم باشد.
تيم اين دانشمند ايراني در بررسي هاي خود از گروهي از افراد استفاده کرد و به آنها تعدادي تصوير دوتايي را نشان داد.

پس از مشاهده تصاوير به تمام داوطلبان يک زمان استراحت چند دقيقه اي داده و از آنها خواسته شد که بيدار بمانند سپس اين دانشمندان حافظه اين افراد را تست کردند و از آنها خواستند عکس هايي را که قبلا ديده بودند به ياد آورند. در تمام مدت آزمايش مغز داوطلبان با روزنانس مغناطيسي کنترل مي شد.

نتايج اين تحقيقات نشان داد در دوره زمان استراحت ، فضاهايي از هيپوکامپ و کورتکس که در زمان نگاه کردن به عکس ها فعال بودند دوباره روشن شدند اما شدت فعاليت آنها از شخصي به شخص ديگر متغير بود.

نکته جالب اين بود که اين فضاها که در مدت استراحت کوتاه دوباره فعال شده بودند، شدت فعاليت آنها بيشتر از حالت غير استراحت بوده و بنابراين توانايي حافظه در مدت زمان استراحت کوتاه افزايش مي يافت.

ليلا دواچي در اين خصوص اظهار داشت:«مغز براي فرد کار مي کند در حالي که وي در حال استراحت است بنابراين استراحت براي عملکردهاي شناختي بسيار مهم است. گرفتن يک زنگ تفريح کوتاه براي نوشيدن يک فنجان قهوه بعد از يک کلاس و يا پس از چند ساعت کار مي تواند واقعا به تنظيم اطلاعات و يادآوردن نکات مهم بسيار کمک کند».
 
بالا