مزایای استفاده ازتوربینهای بخار:
اگر این نوع توربینها را باموتور رفت و برگشتی مقایسه کنیم مشخص می شود که این نوع توربینها فضای کمتری اشغال می کنندو فونداسیون سبکتری داشته و به رسیدگی کمتری نیز احتیاج دارند .مصرف روغن جهت عملیتات روانسازی در انها کمتربوده واجزای داخلی انها احتیاج به روانسازی ندارندو بخار خروجی از انها فاقد روغن است.ظرفیت بار زیاد،قابلیت اطمینان بالا و هزینه نگهداری پائین از دیگر مزایای این نوع توربینها می باشد. از لحاظ راندمان نیز ،راندمان انهادرتوان وقدرتهای پائین مثل موتور ها است امابرای قدرتها و ظرفیتهای بالاتر،خیلی بهتراست و قیمت انها خیلی پائین تراز موتورهای رفت و برگشتی بوده و میتوان از انها برای قدرتهای بالا استفاده کرد.که این موردتوسط موتورهای رفت و برگشتی قابل دستیابی نیست . البته توربینهای گازی نیز دارای مزایای توربینهای بخار میباشند با این تفاوت که برای تولید برقهای بالای 220 MW عموما دیگر از توربینهای گازی نمی توان استفاده کرد.
روش کار توربین بخار:
یک توربین بخار از اجزای متعددی تشکیل شده است که تمام این اجزا را می توان بطورکلی در چند مجموعه تقسیم کرد. یک توربین بخار شامل محفظه ی توربین است که یک سری پره های ثابت روی ان نصب می گردند. دردرون این محفظه یک روتور در جهت جریان گسترده شده که روی ان نیز یک سری پره های متحرک نصب شده اند که به همراه محفظه و پره های ان و برای بالا بردن میزان تولید تولیدی ،سه قسمت مجزا در توربین ایجاد مینمایند:
1-ناحیه توربین فشاربالاTURBINE HIGH PRESSURE PORTION
2-ناحیه توربین فشار متوسط PRESSURE PORTION TURBINE INTERMEDIATE
3- ناحیه توربین فشار پائینPORTION TURBINE LOW PRESSURE
خود محفظه نیز به دو یاچند قسمت تقسیم میشود که هرکدام از این قسمتها خود به دونیمه که عبارتنداز :
1- نیمه فوقانی:TURBINE CASING UPPER HALF
2- نیمه تحتانی :TURBINE CASING LOWER HALF
تقسیم می شوند که توسط یک سری پیچ به یکدیگر متصل می گردند.
اگر تمام قسمتهای مذکور در توربین بخار یعنی ناحیه توربین فشار بالا،ناحیه فشار متوسط و ناحیه توربین فشارپائین در کنار هم قرار بگیرند ابعاد توربین بسیار بزرگ شده وحتی از 30 متر نیز فراترمی رود که مناسب نیست . به همین دلیل دو قسمت یا بیشتر را دریک محفظه قرار می دهند تا طول توربین را کوتاهتر نمایند. بنابراین بسته به نوع توربینهایی که در یک محفظه قرارمی گیرند:
a. HIGH-LOW PRESSSURE INTEGRATED TYPE TURBINE
b. HIGH-INTERMEDIATED PRESSURE INTEGRATED TYPE TURBINE
C. HIGH-INTERMEDIATE-LOW PRESSURE INTEGRATED TYPE TURBINE
درهر کدام از مدلهای فوق ،روتور وظیفه انتقال بخار را که دارای درجه حرارت و فشاربالا و متفاوتی است بر عهده داردکه وظیفه مشکلی است زیرا قسمتهای مختلف روتور تحت تنشهای متفاوتی می باشد و این کار ساخت ان را با مشکل مواجه می نماید .به همین دلیل درسالهای اخیر روتورهای جدید رابر مبنای نوع توربین به صورت:
-HIGH –LOW PRESSURE INTEGRATED TYPE TURBINE ROTOR
-HIGH-INTERMEDIATED PRESSURE INTEGRATED TYPE TURBINE ROTOR
ساخته اند که قسمتهای مختلف ان بسته به اینکه چه مقدار و چه نوع تنشی را تحمل می کند وتحت چه درجه حرارتی کارمی کند با خواص متفاوت ساخته می شوند.