تمدن های آمریکای جنوبی

saeede70

عضو
شاید بتوان امریکای جنوبی را مهد تمدن اسرار امیز زمین دانست . سرزمین امریکای جنوبی بعنوان یک معما در برابر مورخین و باستانشناسان قرار گرفته است . واز همان اغاز صدها سئوال در برابر کاشفین این سرزمین قرار داشت که تا امروز در هاله ای از ابهام فرو رفته است .
تمدنی که به نقطه اوج هنر و علم میرسد و بناهای را میسازد که حتا دانشمندان امروز با تمام وجود در برابرش کرنش میکند . این قوم اثار زیادی را در نقطه نقطه امریکای جنوبی از خود بیادگار گذاشته بعنوان مثال خرابه های جنگل های "کوات مالا " و " یوکاتان " را میتوان با ساختمانهای عظیم و با شکوه مصر مقایسه کرد . سطح زیربنای هرمی چون " چولولا " که در 60 مایلی شمال مکزیکو قرار دارد بزرگتر از هرم " خوفو " است و زیر بنای هرمی که در "تئوتی هاکان" در 30 مایلی شمال شهر مکزیکو قرار دارد ناحیه ای به وسعت تقریبی هشت مایل را پوشانده و همهء ساختمانهای این بناها در یک خط و در جهت ستارگان قرار گرفته اند . مطابق قدیمی ترین متن هایی که از " تئوتی هاکان " بجا مانده خدایان در این نقطه جمع میشدند, وبرای انسنهای دیگر تصمیم میگرفتند .
از جمله میتوان به تقویم "مایاها" و فرمول نویسی شان که صحیح ترین و دقیق ترین تقویم های جهان بشمار میروند اشاره کرد و امروز ثابت گردیده تمام بناها در " چی چن ایت زا " و " تیکال " و " کوپان " و " پاله نگ " مطابق تقویم افسانه ای "مایا"ها ساخته شده است و این فقط به خاطر احتیاج نبوده, که مایاها هرم ها و بناهای خود را میساختند . بلکه فرضیه مهم تری برای ساختن این بناها در بین بوده است . که تقویم به انها دستور میداده که هر پنجاه و دو سال یکمرتبه بتعداد معینی,از این پله ها میباید تکمیل گردد . سنگهای بکار برده شده با این تقویم ها ارتباط داشته و پایان هر ساختمان معرف یک دوره نجومی بوده است .
 

saeede70

عضو
آزتک ها

آزتک ها

آزتک‌ها، یک تمدن مزو آمریکایی را در مکزیک مرکزی شامل می‌شدند که دارای اسطوره بسیار غنی بودند. آزتکاتل به زبان خود آزتک‌ها یعنی ناهواتل ، در لغت به معنی افرادی است که از آزتلان (سرزمین افسانه‌ای آزتک‌ها) می‌آمدند. آزتک‌ها خود را بیشتر مکزیکا صدا می‌کردند، که از آن امروزه نام کشور مکزیک مشتق شده‌است. در سال ۱۸۱۰ ، طبیعت‌شناس پروسی الکساندر فون هولمبولدت برای اولین بار لفظ مدرن آزتک را برای این تمدن و یا ملّت، ابداع کرد.

پایتخت آزتک‌ها تنوشتیتلان[۱] نام داشت و از سال ۱۳۲۵ تا ۱۵۲۱، دوازده نفر بر آن فرمانروایی کردند. پس از جنگهای خونین، در ۱۳ اوت ۱۵۲۱ ، آخرین حکمران آزتک‌ها خود را تسلیم اسپانیایی‌ها کرد. سرانجام این قوم خونخوارشکست شد اندکی به آن فکرکنید
 

saeede70

عضو
آزتک ها

آزتک ها

آزتک ها در مدتی کم تر از دویست سال موفق به خلق تمدنی پیچیده و بزرگترین امپراط,ری درآمریکای مرکزی باستان شدند . منشأ اصلی آنها ، جایی درشمال بود ، خارج از دایره ی نفوذ فرهنگی آمریکای مرکزی . به نظر می رسد که آنها در آغاز از دسته های شکارچی – خوشه چین بودند که پاره ای اوقات نیز درمحلی اسکان می یافتند و به کشاورزی می پرداختند . عادت اصلی آنها جنگیدن بود . آنان پاره ای اوقات به مزدوری قبایل دیگر در می آوردند تا برایشان بجنگند. این چادر نشنان نیرومند خود را "مکزیکا" می نامیدند . اصطلاح آزتک بعدها درآنان رایج شد ، که از نام اسطوره ای جزیره منشأ آنها سرچشمه میگرفت . شیوه ی تفکر آزتک ها از بسیاری جهات ، بازتاب پیشینه و طرز زندگی آنان بود . تمدن عالی امپراطوری آزتک شدیداً به قربانی کردن انسانها وابسته بود . هم آن تمدن وهم قربانی کردن ، بخشی از جهان بینی واحدی بود که درآن یکی به دیگری اتکا داشت . جهان بینی آزتک ها دراندیشه های کهن آمریکای مرکزی ریشه داشت . ولی این اندیشه ها نزد آزتک ها سرشت وحشت انگیزی یافته بود . آزتک ها و به طور کلی مردم آمریکای مرکزی می اندیشیدند که اگر جان انسانی تقویم خدایان شود ، جهان درحال تعادل باقی خواهد ماند .​
 

saeede70

عضو
اولمک

اولمک

اولین تمدن بزرگ در قاره آمریکا تمدن اولمک مکزیک بود.آنها از سال ۱۲۰۰قبل از میلاد یک جامعه سازمان یافته تشکیل داده بودند.محل استقرار قوم اولمک واقع در ” سان لورنزو ” و ” لاونتا ” میباشد.که در این مکان ها اماکن با شکوهی برای مراسم مذهبی خود ساخته بودند.بسیاری از دستاورد های تمدن اولمک برای جوامع بعدی آمریکا منافع زیادی را به همراه داشت

و فرهنگ اولمک را به عنوان فرهنگ مادر قرار دادند. در واقع نقش تمدن اولمک در تکامل تمدن مایا آشکار است.مهمترین خصیصه این تمدن مهارت آنان در پیکرتراشی بوده است .

هنر اولمک ها در پیکر تراشی تاکید بر تجسم بخشیدن به کودکانی چاق با چهره هایی پف کرده و دهانی نیمه باز به نیشخند بوده که بر روی هم علایم صورت گربه وحشی را حتی گاه با چنگال هایش آشکار میسازد و در حقیقت چنین پیداست که آن قوم خود را از نسل گربه سانان میدانستند . کاوشگاه “لاونتا” در جنوب شرقی مکزیک بزرگترین زیستگاه تمدن اولمک به شمار می آید که در آن بقایای شهری به شکل یک ردیف ساختمان های گلی به طول ۵/۲ کیلومتر و در مسیر شمالی جنوبی قرار دارد . در این شهر یک هرم اشکوبه ای به طول ۱۳۵ و عرض ۷۵ متر و بلنی ۳۵ متر ساخته شده از گل مهمترین اثر معماری بجا مانده از قوم اولم میباشد . چنانکه معلوم است زیستگاه ”لاونتا” در حدود ۴۰۰-۳۰۰ ق-م بر اثر تهاجم دشمنانی ویران شده است .

از آثار بجا مانده از قوم اولمک میتوان به هشت سر سنگی بزرگ در ” سان لورنزو ” واقع در کشور مکزیک اشاره کرد که به احتمال فراوان مجسمه حاکمان تمدن اولمک میباشند که در زیر تصویر یکی از این مجسمه ها نشان داده شده است.


 
آخرین ویرایش:

saeede70

عضو
اینکاها

اینکاها

امپراتوری اینکا در قرون پانزدهم و شانزدهم توسعه پیدا کرد. این امپراتوری بوسیله فرمانروای اینکا که خود را خدایگان می پنداشت، اداره می شد. پایتخت آن، شهر کوزکو، در ارتفاعات آندبود. شبکه ای از راههای عالی ، تمام بخشهای امپراتوری را به هم وصل می کرد و امکان اداره بیش از ده میلیون جمعیت و غلبه بر تقریبا همه قبایل همسایه را برای اینکاها، فراهم می کرد. وقتی اسپانیایی ها در سال 1532 م از راه رسیدند، امپراتوری اینکاها در اوج خود بود. فاتحان اسپانیایی به طمع طلا و نقره اینکاها، این تمدن را در عرض چند ماه نابود کردند.
امپراتوری اینکا
این امپراتوری در زمان اوج خود، سرزمینهایی ما بین اکوادور و شیلی کنونی را در بر می گرفت.

فرمانروای اینکا بر امپراتوری وسیعی حکومت می کرد. مردم معتقد بودندکه او از فرزندان خدای خورشید است. امپراتور اینکا یک نوار طلایی کوچک که انتهای آن قرمز بود، به سر خود می بست. لباسهای او را کاهنه هایی که تحت آموزشهای خاصی قرار گرفته بودند، می دوختند. تمام طلا و نقره اینکاها جزو گنجینه شخصی امپراتور محسوب می شد. او در ظروف طلا و نقره غذا می خورد و بر تخت طلایی می نشست. هر چند که امپراتور اینکا از همسران متعدد خود بچه هایی داشت، همیشه یکی از خواهرانش به عنوان ملکه برگزیده می شد، چرا که تنها او از نظر مقام با امپراتور اینکا در رده مساوی قرار داشت. هنگامی که یک امپراتور اینکا از دنیا می رفت، ثروت او برای تزئین قبر و آرامگاه او صرف می شد. این به آن معنی بود که جانشینان او می بایست ثروت جدیدی برای خود دست و پا می کردند. شاید این مسئله بتواند دلیل حرص بیش از حد اینکاها را برای گسترش امپراتوری خود، بیان کند. همچنین ممکن است روشنگر این نکته باشد که چرا اینکاها آنقدر مراقب مناطق تحت سلطه خود بودند.


 

saeede70

عضو
مایاها

مایاها

مایا نام مجموعه‌ای از اقوام سرخپوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی است. مایاها از مشهورترین قبایل بوده‌اند.آنان شهرهایشان را در دل جنگلهای بارانی می‌ساختند.فرزندان آنها،هنوز هم در این منطقه‌ها زندگی می‌کنند.
قوم مایا از جمله تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی بود.دست آوردهای مایاها در هنر،معماری،نجوم و ریاضیات بسیار چشمگیر بود.

نخستین مایاها در دولت-شهرهایی زندگی می‌کردند که به احتمال زیاد پادشاهان روحانی آنها را رهبری می‌کردند.شواهدی از این دولتها در حدود ۲۵۰ میلادی در دست است؛مثل ستون‌های سنگی که به امر حکمرانان برافراشته شدند تا آنان موفقیتهایشان را بر آنها ثبت کنند.طی چند نسل،مایاها شهرهای بزرگی چون تیکال (نام قدیمی گواتمالا) ساختند که جمعیت آن به ۵۰ هزار نفر می‌رسید.مایاها در سرتاسر شبه جزیره یوکاتان تا اقیانوس آرام پخش شده بودند.
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
آزتک ها

آزتک ها

آزتك ها اعضای یكی از آخرین تمدن های بومی بزرگ قاره ی آمریكا هستند كه طی سده ی پانزدهم میلادی،امپراتوری بزرگی را در مكزیك به وجود آوردند.
آزتك ها در سده ی چهاردهم میلادی به قدرت رسیدند؛یعنی در زمانی كه شهر تنوچیتلان(Tenochitlan) را روی جزیره ای كه اكنون مكزیكوسیتی در آن قرار دارد،ساختند.آزتك هابا تصرف شهرهای همسایه بیشتر در جنوب و شرق امپراتوری بزرگی به وجود آوردند.


مردم:
امپراتور آزتك برای دفاع از امپراتوری و توسعه ی آن به جنگجویان متكی بود؛طبقه ی مهم بعدی كاهنان بودند؛مردم عادی را كشاورزان،بازرگانان،صنعت گران و بردگان تشكیل می دادند.مواد غذایی در باغ های شناور،كه چینامپس(Chinameps)نام داشت كاشته میشد؛این باغ ها روی دریاچه ی تكسكوكو(Tecsecoco)قرار داشتند كه تنوچیتیتلان را در بر گرفته بود.آزتكها ذرت وحشی،سبزی و كتان می كاشتند.سگ ها و بوقلمون ها را برای گوشت آنها نگهداری می كردند.آنان از نخستین قوم هایی بودند كه از دانه های كاكائو برای تهیه ی نوشیدنی و شكلات استفاده كردند

 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز
آزتک ها

آزتک ها

قربانی كردن انسان:
برای آزتكها آیین ها بسیار مهم بودند.آنها خدایان متعددی،مانند جنگ،باران،خورشد و باد را پرستش می كردند.آزتكها برای جلب رضایت و حمایت خدایانشان قربانی های انسانی تقدیم می كردند.این قربانی ها كه از اسیران جنگی بودند به دست كاهن ها قربانی می شدند.آنها برای بریدن و در آوردن قلب قربانیان از چاقو های سنتی كه از سنگهای بسیار تیز و برنده ساخته می شدند استفاده می كردند.از خون قربانین برای شست و شوی پیكره های خدایان استفاده می شد.
بنای مذهبی اصلی ،معبد بزرگ تنوچتیتلان بود؛این معبد یك هرم سنگی بود كه بالای آن جایگاهی برای قربانی كردن وجود داشت.هر حاكم آزتك یك معبد بزرگتر و باشكوه تر در این محل می ساخت.معبد بزرگ تنوچتیتلان شش بار بازسازی شد.

پیروزی با یك افسانه:
مونتزومای دوم در سال 1502 میلادی امپراتور شد و كاخ بسیار بزرگی بنا كرد.در زمان او،امپراتوری آزتك به اوج قدرت خود رسید و از شرق تا غرب بر پیرامون مكزیك تسلط یافت.در سال 1519 میلادی،نیروی كوچكی از سربازان اسپانیایی و شكارچیان مزدور به رهبری ارنان كورتس،وارد مكزیك شدند و زمام امور را به دست گرفتند.بسیاری از آزتك ها ،از جمله امپراتور مونتزما(Mountezema) معتقد بودند كه كورتس همان خدای افسانه ای یعنی كوتزال كوتل است.به همین منظور یه استقبال اسپانیایی ها رفتند.تا سال 1521 میلادی سپاهیان كورتس شهر تنوچتیتلان را به طور كامل تخریب كردند و كورتس حاكم مكزیك شد.
 

mourinho

عضو جدید
آفرین آبجیم

آفرین آبجیم

بابا چه چیزها
گلم چقدر از تاریخ میدونی
من فقط کوروش میشناسم
آفرین به همتت واشتیاقت به تاریخ معاصر

خیلی خوبه عزیزم
قربونت داداش مجیدت
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز

در عمق جنگل باراني ايالت چياپاس و در مجاورت ايالت يوكاتان مي توان شاهد ويرانه هاي شهر باستاني پالنكوئه ، يكي از زيباترين ويرانه هاي تمدن قوم مايا بود. شهر پالنكوئه بين قرن هفتم و هشتم ميلادي احداث شده بود.
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز

با خروج از «چياپاس» و حركت به سوي شبه جزيره «يوكاتان» در نزديكي شهر «ويائرموزا» مي توان شاهد بقاياي آثار تمدن «اولمك» مانند اين سر سنگي عظيم بود
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز

شهر باستاني «اوكسمال» تمدن قوم مايا به دليل ظرافت معماري و كيفيت بناهايش تفاوت بارزي با ساير ويرانه هاي باستاني متعلق به اين دوره دارد
 

*setareh66*

عضو جدید
کاربر ممتاز

مکزیک
شهر مایائی و پارک ملی پالِنکو
Pre-Hispanic City and National Park of Palenque


N17 29 00 W92 03 00
تاریخ ثبت در یونسکو: 1987

پالنکو که نمونه‌ای برجسته از شهرهای مایاها در دوران کلاسیک است بین سال‌های 500 تا 700 میلادی با گسترش قلمرو خود به کل حوزة رودخانة یوسوماسینتا به دوران اوجِ شکوفائی خود رسید. زیبائی و مهارت به کار رفته در ساخت بناهای این شهر و نیز ظرافت کنده‌کاری‌هایی که بازتابی از اسطوره‌‌های مایائی هستند، گواهی بر نبوغ و خلاقیتِ تمدن سازنده‌یشان است.
 

Similar threads

بالا