تغيير جنسيت ماهيان به روش كاشت كپسول هورمون

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مراسم انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي و روز مزرعه با تاكيد بر تكثير و پرورش ماهيان دريايي با حضور جمعي از كارشناسان شيلات كشور، مراكز تحقيقاتي و ادارات كل شيلات استان‌هاي جنوبي و همچنين جمعي از پرورش‌دهندگان بخش خصوصي در مركز تحقيقات آبزي پروري جنوب كشور در اهواز برگزار شد.
به گزارش سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم در خصوص تكثير و پرورش ماهيان دريايي شامل گونه‌هاي هامور، شانك و صبيتي و همچنين تغيير جنسيت در ماهيان درايي كه در ايستگاه تحقيقاتي ماهيان آب شور بند اما خميني (ره) انجا گرفته گزارشي توسط كارشناسان مركز تحقيقات آبزي پروري جنوب كشور ارائه گرديد. سپس كارشناسان حاضر در جلسه به بحث و تبادل نظر پيرامون موارد ارايه شده پرداخته و در پايان برگزاري جلسات مشابه در ساير استان‌ها جهت تبادل اطلاعات علمي بين مراكز تحقيقاتي، اجرا و بخش خصوصي را خواستار شدند.
دكتر مرمضي، رييس مركز تحقيقات آبزي پروري جنوب كشور با ارايه توضيحاتي در خصوص تاريخچه و روند كار تكثير و پرورش ماهيان دريايي در منطقه به اهميت اين موضوع در امر بازسازي ذخاير و توسعه آبزي پروري دريايي پرداخت و گفت: تغيير جنسيت ماهيان دريايي هامور و صبيتي توسط كارشناسان اين مركز با استفاده از روش كاشت كپسول حاوي هورمون در بدن اين ماهيان با موفقيت انجام شده است.
وي ضمن تاكيد بر پيچيدگي و حساسيت بيوتكنيك تكثير و پرورش ماهيان دريايي و فعاليت‌هاي مهم مرتبط با آن نظير غذاي زنده، خواستار توجه بيشتر مسئولان به اين فعاليت از نظر اعتبارات، تجهيزات و فضاي كار شده و از بخش خصوصي خواست تا براي تسريع در توسعه آن سرمايه‌گذاري كنند.
رييس مركز تحقيقات آبزي پروري جنوب كشور به توليد انبوه ماهيان دريايي هامور، شانك و صبيتي كه توسط اين مركز آغاز شده اشاره كرد و دسترسي به اين مسئله را گامي مهم در جهت بازسازي ذخاير اين ماهيان با ارزش برشمرد.
دكتر مرمضي در پايان اهم دستاورد‌هاي مركز تحقيقات آبزي‌پروري جنوب كشور را در خصوص ماهيان دريايي به
دستيابي به زي فن تكثير ماهيان دريايي (شانك، هامو و صبيتي)، به دست آوردن تكنيك تغيير جنسيت در ماهيان دريايي، دستيابي به بيوتكنيك توليد انبوه بچه‌ماهيان دريايي، دستيابي به بيوتكنيك توليد انبوه و متراكم و غني‌سازي غذاي زنده (جلبك، روتيفر و آرتيما) و طراحي، ساخت و به كارگيري قفس‌هاي شناور براي پرورش ماهيان دريايي با استفاده از فن‌آوري بومي عنوان كند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
البته این خبر مربوط به سه چهار سال پیش میشه ولی من تازه دیدمش!
منظورم اینه که من درست متوجه نشدم چکار میکنن و چه جنسی رو تغییر میدن و چجوری. اگه کسی اطلاعات بیشتری داره ممنون میشم توضیح بده.
 
بالا